«Ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyəti
formalaşıb»
Əlövsət
Allahverdiyev: «Onu inkişaf etdirmək hər bir vətəndaşın
məsuliyyəti və vəzifəsidir»
«Yeni qanunlar qəbul edilən zaman
milli-mənəvi dəyərlər nəzərə
alınmalıdır»
Demokratiyanın
əsas göstəricilərindən biri də ölkədə
vətəndaş cəmiyyətinin formalaşmasıdır.
Müstəqillik yolunu seçən Azərbaycanın da əsas
hədəfi belə bir topluma nail olmaqdır. Bütün
demokratik prinsiplərin təmin edildiyi vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması isə yalnız bu sahənin
inkişafında maraqlı olan və çalışan vətəndaşlardan
deyil, başqa bir neçə amildən də
asılıdır. Eyni zamanda hüquq və qanunvericilik də
sivil toplumu şərtləndirən mühüm sahələrdən
biri sayılır.
Ölkədə
qanunvericilik və hüquq sisteminin səviyyəsi vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşmasında əhəmiyyətli rol
oynayır. Qanunlar belə bir toplumu qurmaq istəyən vətəndaşlara
imkanlar və fürsətlər verir. Çünki vətəndaşın
istənilən fəaliyyəti və hədəfi dövlət
qanunvericiliyindən kənara çıxmamalıdır. Bu səbəbdən
də qanunlar vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafına nə qədər imkan verirsə, vətəndaş
da o qədər hədəfə nail ola bilər.
Maraqlıdır, görəsən Azərbaycan qanunvericiliyi
ölkədə vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafı üçün kifayət qədər
müasir və təkmildirmi? Qanunlarımız toplumda
demokratik prinsiplərin təmin olunması üçün yetərlidirmi?
Bu yolda irəliyə can atan ölkəmizdə demokratik və
quruculuq mənzərəsi necədir? Əhəmiyyətini nəzərə
alıb vətəndaş cəmiyyəti və hüquq
mövzusunu araşdırmaq istədik. Suallarımızı
hüquqşünas Əlövsət Allahverdiyevə
ünvanladıq.
- Azərbaycanda
vətəndaş cəmiyyətinin inkişafını necə
dəyərləndirərdiniz?
- Vətəndaş
cəmiyyəti cəmiyyətdə qeyri-dövlət
münasibətlərinin məcmusu olduğundan onun
formalaşması prosesi bir qədər mürəkkəbdir.
Ona görə də bu proses zamanla tənzimlənir. Azərbaycanda
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunun başlanma
tarixi o qədər də böyük deyil. Bu səbəbdən
ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyətinin
arzuedilən səviyyədə olması üçün
müəyyən zaman lazımdır. Vətəndaş cəmiyyəti
nədir? Vətəndaş cəmiyyəti qeyri-dövlət
iqtisadi, siyasi, sosial, mədəni-mənəvi, dini-əxlaqi,
ailəvi, milli və başqa münasibətlərin məcmusu
olub, azad vətəndaşların və könüllü
formalaşmış təşkilat və assosiasiyaların
dövlət-hakimiyyət orqanları tərəfindən
onların fəaliyyətlərinə birbaşa müdaxilələri
və özbaşına reqlamentləşdirmələri
qanunla məhdudlaşdıran özünümüdafiə
sferasıdır. Təbii ki, bu prosesi ilk növbədə
dövlət qəbul etməli və şərait
yaratmalıdır, ikinci növbədə vətəndaşlar
bu prosesi düzgün dərk edib onu tətbiq etməlidirlər.
Bu halda onun cəmiyyət üçün əhəmiyyəti
olacaq. Hesab edirəm ki, ölkəmizdə də vətəndaş
cəmiyyəti formalaşıb, sadəcə onu inkişaf
etdirmək hər bir vətəndaşın məsuliyyəti
və vəzifəsidir.
- Vətəndaş
cəmiyyətinin inkişafında qanunvericiliyin hansı rolu
var?
- Vətəndaş
cəmiyyəti sırf bazar münasibətlərinin və rəsmi
hakimiyyətlə eyniləşdirilməyən digər fəaliyyət
formalarının sinonimi kimi dərk olunur. Vətəndaş
cəmiyyəti orada insanların nəyəsə malik ola biləcəyi
demokratik cəmiyyətdir. Təbii ki, vətəndaş cəmiyyətinin
inkişaf etməsində qanunvericiliyin mühüm rolu var.
Qanunvericilik nə qədər təkmil, ümumbəşəri
dəyərlərə əsaslanarsa, ölkədə bir o qədər
vətəndaş cəmiyyətinin inkişafı sürətlənər.
Daha dəqiq desək, hər bir ölkədə qanunvericilik vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşmasını əngəlləməyə
deyil, inkişafına şərait yaratmalıdır.
-
Ölkəmizdə vətəndaş cəmiyyətinin
inkişafı üçün Azərbaycan qanunvericiliyini
kifayət qədər təkmil və müasir qəbul etmək
olar?
-
İstənilən bir ölkənin qanunvericiliyini tənqid
etməklə orada çatışmayan cəhətləri
göstərmək olar. Bununla belə, ölkəmizin
qanunvericiliyini kifayət qədər təkmil və müasir
hesab edirəm. Azərbaycan qanunvericiliyi hazırlanan zaman milli
adət-ənənələrlə yanaşı, beynəlxalq
hüquq normaları gözlənilib və onun müddəaları
əsas götürülüb.
-
Qanunlarımız vətəndaşların bütün
hüquqlarını təmin edə bilirmi?
-
İnsan və vətəndaş hüquq və
azadlıqları Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasında
öz əksini tapıb. Konstitusiyanın III fəsli
bütövlüklə əsas insan hüquq və
azadlıqlarına həsr edilib. Demək olar ki, İnsan
Hüquqları Ümumi Bəyannaməsi və insan
hüquqlarına dair digər beynəlxalq aktlarla müəyyən
edilən əksər hüquq və azadlıqlar bu
Konstitusiyada təsbit olunub.
-
Qanunlarımızda vaxtaşırı dəyişikliklər
və əlavələr olur. Bunu necə dəyərləndirərdiniz?
-
Qanunlarda dəyişikliklərin olması normal haldır. Bu
qanunların təkmilləşməsi, qanunlarda olan
boşluqların aradan qaldırılması məqsədilə
aparılır.
-
Qanunlarımızda parlament və referendum yolu ilə əlavə
və dəyişikliklər edilir. Hansı hallarda qanun
ümümxalq səsverməsi yoluyla dəyişdirilməlidir?
- Azərbaycan
Respublikasında yalnız iki məsələ referendumla qəbul
olunur. Birincisi Konstitusiyanın qəbulu və ona əlavə
və dəyişikliklərin edilməsi, ikincisi isə sərhədlərin
dəyişdirilməsi məsələləridir. Bundan
başqa, hər hansı bir məsələ referenduma
çıxarılmır. Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına görə, qanunlar yalnız Milli Məclis tərəfindən
qəbul olunur.
- Bəs
vətəndaşlar bütün qanunlardan xəbərdar
olmalıdır?
-
İlk növbədə vətəndaşlar öz
hüquqlarını bilməlidir. Əgər sivil cəmiyyətdə
yaşayırıqsa, o zaman hər kəs öz
hüquqlarını bilməldir. Hüququnun pozulduğunu
iddia edən vətəndaş ilk növbədə bu
hüququn nədən ibarət olduğunu bilməlidir. Vətəndaşlar
öz hüquqlarını bilməli, eyni zamanda onun həyata
keçirilməsini qanun çərçivəsində tələb
etməlidirlər. Bununla yanaşı, vətəndaşların
qanunları da bilməsi yaxşı olardı. Qanunları bilən
vətəndaşlar süründürməçilik və
problemlərlə üzləşmirlər, hətta belə
bilgili insanlardan vəzifəli şəxslər də ehtiyat
edir, onun hüquqlarını pozmağa cəhd göstərmir.
Bir halda var ki, qanunu bilməmək insanı məsuliyyətdən
azad etmir. Vətəndaşlar qanunu bilmədiyi halda onun
qadağan etdiyi əməlləri çox sərbəst
formada həyata keçirirlər ki, bu da cəmiyyəti
müəyyən problemlərlə üzləşdirir.
- Məsələn,
Mülki və ya Cinayət məcəllələrilə
tanış olmaq istəyən vətəndaş hara
müraciət edə bilər?
-
Bunun üçün harasa müraciət etməyə ehtiyac
yoxdur. Hər iki məcəllə həm kitab şəklində
satılır, həm də internetdə istifadə
üçün yerləşdirilib. Məncə, bu iki vasitədən
istifadə etməklə adıçəkilən məcəllələrlə
tanış olmaq olar. Düşünürəm ki, bununla
bağlı hər hansı bir problem olmamalıdır.
- Vətəndaş
cəmiyyətinin inkişafında hüquq mələhətxanalarının
fəaliyyətini necə dəyərləndirərdiniz?
-
İnsanların maariflənməsində, onların
hüquqlarının qorunmasında
hüquqşünasların üzərinə böyük
iş düşür. Ölkəmizdə insanların
hüquqlarını müdafiə etmək üçün
kifayət qədər hüquqşünas var və
bunların da bir çoxu hüquq məsləhətxanalarında
fəaliyyət göstərir. Təbii ki, hüquq məsləhətxanaları
da qanun çərçivəsində fəaliyyət
göstərməlidir, eyni zamanda onların fəaliyyəti vətəndaşların
maraq və mənafelərinə zidd olmamalıdır.
Müasir dövrdə hüquq məsləhətxanalarının
fəaliyyətini qənaətbəxş hesab etmirəm. Bizdə
vəkillik institutunun formalaşması üçün müəyyən
zaman lazımdır. Öncə hər kəs vəkil nədir
və vəkillik fəaliyyəti nədən ibarət
olmalıdır anlayışını başa düşməlidir.
Vəkillər də başa düşməlidir ki, hüquqi
yardıma ehtiyacı olan insan taleyini, həyati məsələlərini
ona etibar edir, ona inanır. Bu da çox ciddi və
vicdanlılıq tələb edən məsələdir.
-
Hüquq məsləhətxanalarında xidmət ödənişlidir?
- Mən
onun üçün deyirəm ki, bizdə hələ vəkillik
institutu formalaşmayıb. Bilirsiniz, müdafiəyə
ehtiyacı olan şəxs hüquqi yardım göstərilməsi
üçün hüquq məsləhətxanasına
müraciət edir və müxtəlif qiymətlələrlə
üzləşirlər. Düşünürəm ki, burada
bir qayda olmalıdır. Yəni vətəndaş vahid qayda
üzrə ödəmələr etməlidir.
-
Hüquq məsləhətxanalarına istənilən şəxs
müraciət edə bilər?
- Əlbəttə,
hər kəs hüquq məsləhətxanasına müraciət
edə bilər. Burada hər hansı məhdudiyyət yoxdur.
- Nə
üçün bəzən vətəndaşlar qanunlara
etimad göstərmirlər?
- Bu
çox ciddi məsələdir. Bunun bir səbəbi var. Vətəndaşlar
qanunun tələblərindən daha çox asan yollara üz
tutmağı üstün hesab edirlər. Məsələn, hər
hansı bir proses qanunla bir aya həyata keçirilirsə, vətəndaş
onu bir günə başqa yollarla həll etməyə
çalışır. Təbii ki, bu da doğru yol deyil. Hər
kəs qanunun tələblərinə riayət etməli, ən
əsası qanunlara hörmət etməlidir.
-
Qanunvericiliyimizə yeni qanunlar qəbul edəndə,
xüsusilə də Avropa Şurasının tələbidirsə,
milli-mənəvi dəyərlərimiz nəzərə
alınır?
-
Yeni qanunlar qəbul edilən zaman bütün hallarda milli-mənəvi
dəyərlər nəzərə alınmalıdır.
İstər Avopa Şurasının, istərsə də digər
beynəlxalq qurumların tələbi olsun, bu dəyərlər
birmənalı olaraq gözlənilməlidir.
Gördüyünüz kimi, bizim qanunlar da qəbul ediləndə
bizə məxsus dəyərlər gözlənilib və
qanunlar beynəlxalq hüquq normalarıyla
uyğunlaşdırılaraq qəbul olunub.
- Bir
neçə dəfə cinsi azlıqların nikaha girməsilə
bağlı da müzakirələr oldu. Necə hesab edirsiniz,
belə bir hal Azərbaycanda nə vaxtsa qanun şəklinə
salına bilərmi?
- Bu
barədə nəsə demək tezdir. Bunu zaman göstərər.
Hər şey mümkündür. Sadəcə bu barədə
nəsə demək istəməzdim.
Real Cəfərli
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 23 aprel.- S.11.