«Təhsilli vətəndaş həyatdakı
yerini və rolunu dərk
edir»
Samirə Həsənova: «Dəyərlərimizi
qorumağın yeganə yolu təhsildən
asılıdır»
«Təhsil cəmiyyətin
inkişafında əhəmiyyətli faktordur»
Cəmiyyətin
inkişafında mühüm faktorlardan biri də şübhəsiz
təhsildir. Azərbaycanda da bu sahəyə böyük
önəm verilir. Demək olar ki, hər il orta məktəbi
bitirən məzunların böyük əksəriyyəti
ali təhsil almaq üçün imtahanlara daxil olur. Digər
tərəfdən, dövlət də pulsuz orta və ali təhsil
vermək kimi mühüm vəzifəni icra edir, tələbələrin
xaricdə təhsil alması üçün imkanlar
yaradır. Əhəmiyyətini nəzərə alıb bu dəfə
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunda təhsilin
rolunu araşdırmaq istədik. Bu məqsədlə də Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının (AMEA) Fəlsəfə,
Sosiologiya və Hüquq İnstitutunun elmi işçisi, fəlsəfə
elmləri doktoru Samirə Həsənova ilə həmsöhbət
olduq.
- Vətəndaş
cəmiyyətinin inkişafında təhsilin hansı rolu var?
- Bir
cəmiyyətin inkişaf səviyyəsi onun təhsililə
bilavasitə bağlıdır. Belə ki, təhsil vətəndaşın
xarakterini tərbiyə edib onun özündən əmin, məsuliyyətli
insan olmasına xidmət edir və doğru davranış
qaydaları qazandırır. Çünki təhsil insanın
özünü tanımasına, həqiqəti dərk etməsinə
kömək edir. Bu xüsusiyyətləri qazanmış bir
insan və ya vətəndaşlardan ibarət olan cəmiyyət
elmi, mədəni və iqtisadi inkişafını təmin edən
və onun davamlılığını qoruya bilən bir
toplum olar. Əks təqdirdə təhsilsiz cəmiyyət
dünyanın sürətlə inkişaf etdiyi bir zamanda
xaricdən gələn təsirlərə tez qapılıb
sorğu-sualsız qəbul edən, milli-mənəvi dəyərlərini,
tarixini, mədəniyyətini tanımayan bir toplum olar. Bir
sözlə, təhsilsiz cəmiyyət müstəmləkə
olmağa məhkumdur. İnkişafla ayaqlaşmaq, maddi və
mənəvi müxtəlifliyin içində doğrunu
seçmək, mütərəqqi düşünə bilmək
və mütərəqqi ola bilmək üçün təhsil
ən əhəmiyyətli şərtdir. Bu baxımdan bir fərdin
bir ailə, bir ailənin bir cəmiyyəti və bir dövləti
yaratdığını düşündüyümüzdə
təhsil gələcəkdir. Özünü, millətini,
dövlətini sevən hər bir fərd doğuşdan
ölümə qədər elm-təhsil almağa
çalışmalıdır. Həmçinin hər bir cəmiyyətdə
elmin və təhsilin əhəmiyyəti
vurğulanmalıdır. Çünki dəyərlərimizi
qorumağın yeganə yolu oxumaqdan, təhsildən
keçir.
- Azərbaycan
vətəndaşlarının xaricdə təhsil
almasını necə dəyərləndirərdiniz?
-
Ümumiyyətlə, cəmiyyətlərin bir-birini
tanıması, qarşılıqlı əlaqə və
faydalanma baxımından xaricdə təhsil əhəmiyyətlidir
və lazımlıdır. Xüsusilə inkişaf etmiş və
inkişaf etməkdə olan ölkələrdə təhsil
almaq, həmin dövlətlərdəki inkişafa vaqif olmaq və
bu inkişafın səbəblərini öyrənib yeni ideyaları
və bilikləri mənimsəyib onları öz ölkəsinin
inkişafında istifadə etmək, eyni zamanda Azərbaycanı
tanıtmaq, onun qədim tarixini və mədəniyyətini
layiqincə təmsil və təbliğ etmək
faydalıdır. Bütün bunları xaricdə alınan təhsilin
uğurlu nəticələri kimi qiymətləndirmək
mümkündür.
- Vətəndaşlarımızın
xaricdə təhsil almasının Azərbaycana hansı
faydaları var?
- Təhsil
harada alınmasından asılı olmayaraq cəmiyyətin
inkişafında əhəmiyyətli faktordur. O ki qaldı Azərbaycan
vətəndaşlarının xaricdə təhsil almasına,
bunun sayəsində ölkədə daha geniş biliklərə
və inkişaf etmiş dövlətlərin təcrübəsinə
yiyələnmiş kadrlar və mütəxəssislər
yetişir. Bu da Azərbaycan dövlətinin inkişafına
bilavasitə təsir edir. Bundan başqa, Azərbaycanın
xarici ölkələrdə diasporunun formalaşması və
böyüməsi baxımından əhəmiyyətlidir.
Yuxarıda da qeyd etdiyim kimi, Azərbaycan mədəniyyətinin
və qədim tarixinin təbliği, onun dünyada
tanıdılması baxımından da çox
lazımlıdır.
- Nə
üçün təhsil cəmiyyətin inkişafı
üçün önəmlidir?
- Bir
millətin ən böyük sərmayəsi, onun sahib
olduğu tarixi, mədəniyyəti və dəyərləridir.
Bunları qoruyub saxlayan və gələcək nəsillərə
köçürən vasitə isə təhsildir.
Yaxşı təhsil görmüş, hər sahədə
yetişdirilmiş mütəxəssislər bu dəyərlərə
sahib çıxar, onları qorumaq, davam etdirmək və
inkişaf etdirmək üçün mübarizə aparar.
Amma bu düşüncədən məhrum olanlar var olanı
(«ata mirasını») göyə sovurub bir milləti məhvə
məruz qoyarlar. Təhsilsiz və savadsız bir cəmiyyət
məhvə məhkumdur.
-
Sizcə, bu gün cəmiyyətimiz üçün təhsil
nə dərəcədə önəmlidir?
- Cəhalət,
ən böyük fəlakətlərin səbəbkarıdır.
Bunun qarşısını alan ən güclü silah isə
elm və təhsildir. Yazıçı Edmundo de Amikisin
oğlu Enrikoya bir tövsiyəsində deyir ki, «Ey
böyük ordunun kiçik əsgəri, cəsarətli ol!
Sənin silahların məhz kitablarındır,
bölüyün məktəbin, düşmənin isə tənbəllik
və cəhalətdir. Bütün yer üzü isə
müharibə meydanı. Unutma ki, əziz Enriko, qorxaq və tənbəl
bir əsgər heç bir zaman qələbə qazana bilməz».
Fikrimcə, bu gün biz də həm siyasi, həm də mədəni
arenada qələbə qazanmaq istəyiriksə, tənbəlliyin
və cəhalətin daşını atmalıyıq. Təhsilin
gücünə inanıb ona yiyələnməyə
çalışmalıyıq. Böyük Nizami oğluna nə
deyir? «Ucalmaq istəsən bir kamala çat, Kamala ehtiram
göstərər həyat… Məndən söyləməkdir,
səndən eşitmək, Bir insan əliboş gəzməsin
gərək».
- Bəs,
gənclərimizi təhsil nə dərəcədə
düşündürür?
- Azərbaycan
torpağı hər zaman elm, irfan, mərifət aşiqləri
yetişdirib. Bəlkə bu gün təhsil sistemindəki
problemlər səbəbilə gənclərimizdə istəksizlik,
elmə yiyələnmədə həvəssizlik
görülsə də, bunu hər kəsə şamil etmənin
doğru olmadığını düşünürəm.
Çünki Azərbaycanda elmi, irfanı əlində bayraq
tutmuş, təhsilin gücünə inanan və elmi sevən
bir nəsil də yetişir. Əminəm ki, Azərbaycanda və
xarici ölkələrdə aldıqları təhsil, yiyələndikləri
ixtisas sayəsində böyük uğurlar əldə edən
gənclərimiz bütün gəncliyimizə nümunə
olacaq. Mövcud işsizliyə istinadən bəzən hesab
edilir ki, təhsil lazımsızdır. Amma heç kim həqiqi
mütəxəssisin, savadlı, biliklərə yiyələnmiş
bir insanın işsiz qaldığını, etibarını
qazanmadığını söyləyə bilməz. Hər
kəs «ən yaxşısı» olmağa çalışsa,
həm «yersiz» qalmaz, həm də daha əmin, etibarlı bir
dünyada yaşayarıq.
- Hər
XI sinif şagirdi hazırlaşaraq ali məktəbə daxil
olmaq istəyir. Hər kəsin ali təhsilli olması şərtdirmi?
- Hər
kəsin ali təhsil almaq hüququ var. Amma təbii ki, şərt deyil. Allah hər
kəsi oxşar yaratmayıb. Hər kəsə
fərqli qabiliyyətlər
verib. Sadəcə özündə həmin qabiliyyəti kəşf edib həmin istiqamətə yönəldə və sənətin müxtəlif
sahələrində istedadını
ortaya çıxara bilər.
- Çox zaman peşə təhsili kölgədə qalır.
Nə üçün peşə
təhsilinə o qədər
də önəm verilmir? Halbuki cəmiyyətə peşəkar dülgərlər,
çilingərlər və
s. lazımdır.
- Bilirsinizmi, burada da təhsilin rolu özünü göstərir. Doğru təhsil almış,
özünü tanımış
və həyatı idrak etmiş bir insan həyatdakı
yerini, rolunu dərk edir və həyatda edə biləcəklərini
bacardıqları işığında
qiymətləndirir. Bu
həyat nizamı elə qurulub ki, hər kəsin,
yəni hər mərhələdəki insanın
digərinə ehtiyacı
var. İnsan daxilən
kamilliyə doğru getməlidir. Alim var ki, alim demək
üçün düşünürsən,
dülgər var ki, alim deməyə
bilmirsən. Burada da
dahi Nizami deyir ki, «Bu əyri
cizgilər cədvəlində
sən, Özünü
şərh edib, özünü öyrən.
Ol öz vicdanının sirrinə
açar, Çünki
bu mərifət qəlbə nur saçar… Bir elmi öyrənmək
istədikdə sən,
Çalış ki, hər şeyi kamil biləsən. Kamil bir palançı olsa da insan,
Yaxşıdır, yarımçıq
papaqçılıqdan».
- XI sinif məzunları o qədər ali
məktəbə daxil
olmaq üçün
aludə olurlar ki, bunun əksi
baş verəndə depressiyaya düşənlər
də olur. Sizcə, bu qədər ifrat yanaşma doğrudurmu?
- Təəssüf ki, bəzən «el qınağı»
tənzimləyici faktordan
daha çox yönləndirici faktor olaraq insanların həyatında əhəmiyyətli
rol oynayır. Halbuki el qınağı və ya elin fikri
sadəcə insanın
cəmiyyət içindəki
davranış və əxlaqında tənzimləyicidir.
Öz şəxsi həyatında
hüquqi çərçivədə
atacağı addım
sadəcə həmin
şəxsi əlaqədar
edər. Ata-ana, qohum-əqrabası isə ona yol
göstərici, məsləhətçi
və dar gündə dəstəkçisi
olmalıdır. Məzun nə
istədiyini, niyə istədiyini, hədəflərini
müəyyənləşdirdikdən sonra bu uğurda
əlindən gələni
edib Allaha təvəkkül etdikdən
sonra onun heç bir depressiyaya yenilməyəcəyindən
əminəm.
- Bəzən universitet bitirən şəxslər
sadəcə diplomu alıb sandığa atır, işləmirlər.
- Əsasən bu
məsələylə bağlı
bizim cəmiyyətimizdə
problemlər var. Biz bir
vətəndaş, bir
müsəlman olaraq öyrəndiklərimizi öyrətməklə
məsuluq. Yuxarıda da söylədiyim
kimi, əgər niyə oxuduğumuzu, həyatda nə etmək istədiyimizi başdan müəyyənləşdirsək,
sonrası üçün
heç bir suala yer qalmayacaq.
Amma sahib
olduğumuz biliklər
və yiyələndiyimiz
sənətlə cəmiyyətin
inkişafında bu və ya başqa
şəkildə yer almaq, rol oynamaq
borcumuz olduğunu düşünürəm.
- Hər bir tələbənin
ali təhsil
alması üçün
dövlət pul xərcləyir, ona təqaüd verir, dərs keçən müəllimlərə maaş
verir. Tələbə də aldığı
təhsili işlətməklə
dövlətə borcunu
ödəməlidir?
- Dövlətlə vətəndaş
arasında, valideyinlə
övlad arasında olduğu kimi qarşılıqlı vəzifə
və öhdəliklər
mövcuddur. Amma hər bir halda dövlət cəmiyyətin inkişafında
maraqlıdır və
tələbənin təhsil
həyatından sonra işləməsi dövlətdən
daha çox onun mənfəəti daxilindədir. Nəticə etibarilə dövlətin
gücünü səfərbər
edib onu oxutması ilə birlikdə tələbə
də tələbəlik
illərində bu imkanları qiymətləndirərək
məzun olur. Onun da böyük əməyi nəticəsində
sahib olduğu ixtisas və biliyi qiymətləndirməməsini isə ən azından özünə
qarşı haqsızlıq
olaraq qiymətləndirirəm
daha çox.
- Sırf diplomu alıb sandığa atmaq üçün 4 il ali təhsil almağa dəyərmi?
- Diplom alıb kənara qoymaq, «dar gün üçün
saxlamaq» artıq köhnəlmiş bir ənənədir. İnkişaf edən, hər gün sürətlə dəyişən bu günümüzdə, artıq
biz də tərəqqimiz
üçün dünyagörüşümüzü
dəyişməliyik. Zamanın qiymətini, əməyimizin
qiymətini anlama, qarşılığını maddi-mənəvi almağa
çalışma dövrüdür.
Fərdin özünə hörmət
və özünüdərk
dövrüdür. Çünkü
onsuz da qısa olan insan həyatında 4 günün belə qazancı varkən 4 il itirmək
və ya dəyərləndirmək artıq
müəyyən kamala çatmış
şəxsin həyata
və həyatına olan baxışının
xəbərçisidir.
Real Cəfərli
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 25 aprel.- S.11.