«Azərbaycanın atalar
sözləri və məsəllər»
Hənəfi
Zeynallının Azərbaycan folklorunun toplanması, tərtibi
və nəşrində müstəsna xidmətləri olub
Bütün
dünyada olduğu kimi, Azərbaycanda da
folklorşünaslıq elmi son dövrlərdə
yaranmışdır. Bu da təbii bir hal idi. Çünki
xalq ədəbiyyatının kütləvi surətdə
toplanıb nəşr olunması XIX əsrin ilk dövrlərinə
təsadüf etdiyindən, onu öyrənən və tədqiq
edən folklorşünaslıq elmi də elə bu illərdə
yaranmışdır. Xalq ədəbiyyatının-folklorun
öyrənilməsinə ilk təşəbbüslər əvvəlcə
Avropada göstərilsə də, sonralar bütün ölkələrdə,
o cümlədən Azərbaycanda da buna cəhdlər
edilmişdir. Zaman keçdikcə folklorun toplanması və tədqiqi
ilə məşğul olan ziyalılar, alimlər,
folklorşünaslar meydana gəlməyə başladı. Belə
folklorşünaslardan biri də Hənəfi Zeynallı
olmuşdur.
Hənəfi
Baba oğlu Zeynallı 1896-cı ildə Bakı şəhərində,
dəmirçi-nalbənd ailəsində anadan olmuşdur.
Babası nalbənd Zeynalabdin bütün Abşeron
yarımadasında, o cümlədən, Mərdəkan kəndində
mahir sənətkar kimi tanınmışdır. Hənəfi
altı yaşında ikən atası vəfat etmişdir. O,
kiçik yaşlarından anasının himayəsində
yaşamışdır. Ailənin bütün
ağırlığı hələ uşaq ikən onun
üzərinə düşmüşdür. Hənəfi
yeddinci rus-tatar məktəbinə girmiş, on iki
yaşında məktəbdə oxuya-oxuya ailəsini
dolandırmaq, bir parça çörək qazanmaq
üçün çəkmə silməklə, qəzet
satmaqla məşğul olmuşdur. Uşaqlıqdan çox
dözümlü və inadkar olan Hənəfi rus-tatar məktəbini
bitirdikdən sonra Bakıda Alekseyev adına 3 nömrəli
ali-ibtidai məktəbdə təhsilini davam etdirir. 1916-cı
ildə oranı uğurla bitirən H.Zeynallı Moskva-Nijniqorod
dəmiryol baş idarəsində işləməklə
yanaşı, imtahan verib müsaqibə yolu ilə ali-texniki məktəbə
daxil olur. Bu illərdə o, tələbələrin
coşğun həyatı, gizli inqilabi fəaliyyətləri
ilə yaxından tanış olur və fəal tələbə-inqilabçılardan
birinə çevrilir. Buna görə də onu institutun ikinci
kursundan xaric edirlər.
H.Zeynallı
1920-ci ilin yanvarında İstanbul universitetinin hüquq
fakültəsində təhsil almağa başlayır. Lakin
Azərbaycanda sovet hakimiyyətinin qurulması ilə əlaqədar
olaraq partiya və sovet idarələrində işləmək
üçün həmin ilin iyul ayında Türkiyədən
geri çağırılır. 1920-22-ci illərdə
respublikanın ictimai həyatında yaxından iştirak edən
H.Zeynallı işgüzarlığı və gözəl təşkilatçılıq
bacarığı ilə Göyçay, Salyan, Muğan və
Şamaxı qəzalarında partiya və sovet orqanların
yaranmasında iştirak etmiş, məktəbdənkənar və
kənddə iş şöbələrində müdir
işləmiş, keçmiş Xalq Maarif
Komisarlığı kollegiyasının üzvü olmuş və
burada məktəbdənkənar şöbəyə rəhbərlik
etmişdir. O, 1921-22-ci illərdə keçmiş «Kommunist» qəzetinin
redaksiya heyətinin üzvü, keçmiş Şuşa qəza
partiya komitəsinin katibi olmuş, sonra isə Azərbaycan Həmkarlar
İttifaqı Şurasının orqanı olan «Zəhmət»
qəzetinin redaktoru vəzifəsində
çalışmışdır.
H.Zeynallı
1922-ci ildə Azərbaycan Dövlət Universitetinin tibb
fakültəsinə daxil olub, 1927-ci ildə oranı birinci dərəcəli
diplomla qutararaq hərbi xəstəxana həkimi adı
almışdır. 1927-ci tədris ilində ADU-nun Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi kafedrasına (keçmiş Şərq
fakültəsinə), daha sonra Ali Pedoqoji İnstituta elmi
işçi təyin edilmişdir. O, ilk vaxtlar professorlardan
B.Çobanzadənin, S.Vasilyevin, T.Berinin, A.Baqrinin və b. rəhbərliyi
tələbələrə Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi, dünya ədəbiyyatı tarixi fənlərindən
mühazirələr oxumuşdur. O, elmi-pedaqoji fəaliyyəti
ilə yanaşı, elmi-ədəbi yaradıcılıqla da
məşğul olur. 1922-ci ildən dövrü mətbuatda
elmi-tənqidi məqalələrini dərc etdirir.
H.Zeynallı 1924-29-cu illərdə Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatının
baş redaktoru olmuşdur. 1930-1935-ci illərdə o, Azərbaycan
Dövlət Elmi-Tədqiqat İnstitutunun ədəbiyyat
bölməsində folklor şöbəsinin rəhbəri
olmuşdur. H.Zeynallı keçmiş SSRİ Elmlər
Akademiyası Azərbaycan filialının dil və ədəbiyyat
şöbəsinin müdiri, bu şöbə akademiyanın
nəzdində instituta çevrildikdən sonra isə müxtəlif
vaxtlarda folklor şöbəsinin müdiri, elmi katib, direktor
müavini, «Azərbaycan tədqiq və tətəbbö cəmiyyəti»ndə
folklor komissiyasının sədri, 1936-cı ilin
sentyabrında AZFAN-ın yanında Baş Mətbuat Müvəkkili
vəzifəsində işləmişdir.
1926-cı
ildə H.Zeynallının «Azərbaycan atalar sözü və
məsəlləri» kitabı nəşr edilmişdir. Bu kitab
həmin dövrə qədər çap edilən
bütün folklor kitablarından öz elmi prinsipləri ilə
seçilir. H.Zeynallı Azərbaycanda nəşr edilən
bütün atalar sözlərini nəzərdən
keçirmiş və mənbələrini göstərməklə,
onları öz kitabına daxil etmişdir. «Atalar sözü və
məsəllər» kitabı böyük bir müqəddimə
ilə başlayır. Bu müqəddimə
H.Zeynallının xalq ədəbiyyatının bir çox nəzəri
məsələlərini dərindən bildiyini sübut edir.
Burada o, yalnız atalar sözlərindən deyil, ümumiyyətlə,
xalq ədəbiyyatından, onun mənşəyindən,
janrlarından söhbət açır. H.Zeynallı xalq ədəbiyyatını
mənzum və mənsur qisimlərə bölür.
Bayatı, mahnı, ağı, bağlama, beşikbaşı,
meyxana, tərifnamə mənzum qismə; nağıllar,
dastanlar, qaravəllilər, təmsillər, ofsunlar, tapmacalar,
atalar sözləri isə mənsur qismə aid edilir.
H.Zeynallı göstərir ki, bu bölgünü apararkən
o, rus şifahi xalq ədəbiyyatı tədqiqatının təcrübəsindən
istifadə etmişdir.
H.Zeynallı
isə «Azərbaycan atalar sözü» kitabında bu janra iki
mövqedən yanaşmışdır. Birincisi, o, bu janrı
Şəkili xüsusiyyətlərinə görə iki yerə
ayırır: 1) «Zərbül-məsəl» və ya sadəcə
olaraq «məsəl»; 2) Adi sözlər və ya «savlar» ikincisi;
H.Zeynallı
atalar sözü və məsəlləri məna fərqinə
görə bir-birindən ayırır. Müəllifə
görə onların bir çoxunda bitmiş bir fikir, hökm
olur, bəzilərində isə fikir dolayı yolla verilir. Buna
görə də belə nümunələrdə əsl məna
çıxarmağa və fikri tamamlamağa ehtiyac duyulur.
1935-ci
ildə Azərbaycan nağıllarını tərtib edərək
H.Zeynallı rus dilində nəşr etdirir. Kitabı görkəmli
rus folklorşünası, professor M.Y.Sokolov redaktə edir.
H.Zeynallının rus oxucuları üçün tərtib
etdiyi bu nağıllar kitabının müqəddiməsində
Azərbaycan nağıllarında ölüm-dirim mübarizəsi
aparan xeyir və Şər qüvvələr haqqında
verdiyi məlumatlar olduqca maraqlıdır.
Göründüyü kimi, H. Zeynallının folklorun
toplanması haqqında mülahizələri, eləcə də
folklorun janrları haqqındakı nəzəri fikirləri bu
gün də öz əhəmiyyətini və
aktuallığını qoruyub saxlamışdır. Buna
görə də H.Zeynallının folklorünaslıq fəaliyyəti
gələcəkdə də diqqətlə
araşdırılmalı, onun folklorla, eləcə də
klassik ədəbiyyatla bağlı əsərləri
geniş tədqiqata cəlb edilməlidir.
Hənəfinin
hər fikri onun dərin düşüncə və biliyindən
xəbər verirdi. Məsələn, o deyirdi: «Həyatdan
alınmış təcrübədən sənət
doğur və ona su verir, sənət özü də həyatdan
aldığı qüvvətlə yaranır və həyata
nüfuz yetirməyə başlayır. Ona görə də,
sənətlə həyat bir-birindən ayrılmaz iki
parça kimi meydana çıxır».
Hənəfi
Zeynallının əsərləri içərisində
1926-cı ildə yazdığı «Azərbaycanın atalar
sözləri və məsəllər» kitabının
xüsusi dəyəri var. Burada dörd minədək atalar
sözü və məsəl toplanıb. Əgər
amansız rüzgar — Stalin rejiminin qara yeli əsməsəydi,
Hənəfinin ömrünə hələ neçə belə
uğurlu səhifələr yazılacaq, kitablarının
üstünə yeni kitabları əlavə olunacaqdı. O hələ
nə qədər xalq incisi — folklor nümunəsi toplayacaq,
neçə tədqiqat əsərinin altında «Hənəfi
Zeynallı» imzası qoyulacaqdı. Amma Hənəfinin elə
özünün topladığı həmin folklorun içərisində
belə bir məsəl də vardı: sən
saydığını say, gör fələk nə sayır…
30-cu
illərin sonunun terror dalğası ilə Azərbaycan elminin
üstünə də qara küləklər əsdi.
Respublikanın düşünən beyinləri, elmin müxtəlif
sahələrində çalışan və bir alim kimi hələ
çox söz deyəcək istedadlar aradan
götürüldü. Bunların sırasında Azərbaycan
SSR Elmlər Akademiyasının elmi işçiləri,
mütəxəssisləri də var idi. H.Zeynallının
adı akademiyanın repressiyaya məruz qalan əməkdaşlarının
uzun siyahısındakı adlardan yalnız biri idi.
Nədə
günahlandırılırdı Hənəfi Zeynallı?
Uydurmuşdular ki, 1917-ci ildə o, eserlər partiyasının
üzvü olub. Guya 1928-ci ildə Bakıda Türkiyə
konsulu Fərid bəylə əlaqə saxlayıb və onun
vasitəsilə tanınmış türk millətçi
xadimi İsmayıl Hikmətlə məktublaşıb.
H.Zeynallı 1929-cu ildə və sonrakı dövrdə
müsavatçılardan Baharlı, Feyzullayev, Mövsümov
və başqaları, habelə B.Çobanzadə ilə
sıx əlaqə saxlamaqda da
günahlandırılırdı. İttihamlardan biri də
alimin öz əsərlərində guya əksinqilabi millətçi
ideologiyadan yazması idi.
Həqiqət
kimi qələmə verilən bütün bu günahlara
görə məhkəmə qaydasında cəzalandırılmazdan
əvvəl Hənəfi akademiyada tutduğu bütün vəzifələrdən
çıxarılır. Həmin hadisənin ertəsi
günü isə onun istintaqı başlanır və
üç gün davam edir. Hənəfini bir çox əksinqilabçı
və millətçi, o cümlədən Nazim Əfəndi,
İsmayıl Hikmət, Xəlil Fikrət, Bəkir
Çobanzadə və başqaları ilə əlaqə
saxladığına görə ittiham edirlər. Bu adamlarla əlaqəsi
olmadığından Hənəfi təbii ki, ittihamları rədd
edir. Həmin hal fevralın 23-də də baş verir. Hənəfi
hər hansı antisovet təşkilata məxsusluğunun
ağ yalan olduğunu deyir. Müstəntiq ona düzgün
ifadə verməyi, müqavimət göstərməməyi təkid
edir. Hənəfi isə yenə də yalan danışmaqdan
boyun qaçırır.
Lakin
bir gün sonra, fevralın 24-dəki istintaqda müttəhim
birdən-birə tamamilə dəyişərək başqa
sözlər deyir: «Bəli, mən əksinqilabi kitablar
alırdım. Bəli, mən əksinqilabi təşkilatın
üzvü idim. Cavad Bağırzadəni, Həbib Səmədzadəni,
İmran Babayevi də həmin təşkilata cəlb etmişəm.
Bəli, mən əksinqilabi millətçi kadrlar tərbiyə
edib yetişdirmişəm. Bəli, mən Türkiyəyə
meyl etmək baxımından Azərbaycanın SSRİ-dən
ayrılmasına tərəfdar idim və s.».
Bu
rejim heç bir günahı olmayan H.Zeynallıya növbəti
günlərdə — fevralın 9-u, 10-u və 11-də əksinqilabi
təşkilata R.Axundov tərəfindən cəlb
olunduğunu etiraf etdirir. Hənəfi sanki hansısa şər
qüvvənin təsiri ilə ona deyilən ittihamların
hamısını təsdiqləyir: guya 1936-cı ilin sonunda
onun kabinetində Bakıda və respublikanın rayonlarında
gəncləri təşkilata cəlb etmək kimi göstərişlər
alıb, türk ziyalıları arasında işi genişləndirərək
onları terrora, təxribatçılığa,
ziyankarlığa, casusluğa və müharibə vaxtı təslimçiliyə
istiqamətləndirib. Bütün bunları H.Zeynallıya
işgəncələrin gücü ilə etiraf etdirirlər.
1937-ci il oktyabrın 12-də SSRİ Ali Məhkəməsi hərbi
kollegiyası səyyar sessiyasının Matuleviçin,
Zaryanovun və Jiqurun iştirakı ilə məhkəmə
iclası olur. Hənəfi Zeynallının da məhkəməsi
cəmi 15 dəqiqə çəkir. Hərbi kollegiya Hənəfi
Baba oğlu Zeynallını ən yüksək cəzaya —
güllələnməyə məhkum edir…
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 27 aprel.-
S.13.