Çaldıran
fəlakəti — bütün türklər üçün
böyük dərsdir
İki
türk cahangiri öncə sözlə döyüşdülər,
sonra isə Çaldıranda
Avqustun
23-ü iki böyük türk hökmdarı Şah
İsmayıl Xətayi ilə Sultan Səlim arasında baş
vermiş dəhşətli Çaldıran fəlakətinin
(1514-cü il) 499-cu
ildönümüdür. Bu savaş aradan
keçən sürədə tarix kimi
dartışılmaqda, çək-çevir edilməkdədir.
İstək birdir: türk xalqının tarixində
yadların fitnəsinə bir daha yer olmasın, unutqan olmayanlar
xəyalən o çağlara qayıdıb tariximizin,
bütövlükdə türk tarixinin ən qanlı,
tükürpədən, yalnız yenilgidən ibarət
savaşını, türkün türkə qənim kəsildiyi
Çaldıran döyüşünü xatırlasınlar.
Bu andan o çağlara boylandıqda böyük,
qüdrətli babalarımızın adi
yanlışlarından öz ulusları üçün necə
sarsıdıcı bir fəlakət törətdiklərinin
şahidi oluruq.
İndi
isə tarixə varaq: XVI əsrin başlanğıcında
Şərqdə ciddi, dayanıqlı güc olan iki türk
imperiyasının varlığı Avropanı qorxutmağa
başlamışdı. Türkü sevməyənlər
nə olur-olsun, onları bir-biri ilə vuruşdurmağa, zəiflətməyə
çalışırdılar. Nəhayət,
Şah İsmayılla Sultan Səlimin arasını vura bildilər.
Türklərin zəif damarı tapıldı:
babalarımızın bir-birini sevməməsindən
ustalıqla yararlandılar. İki türk
cahangiri öncə sözlə döyüşdülər,
sonra isə Çaldıranda üz-üzəgəldi.
Çaldıranla yeni fəlakətimizin özülü
qoyuldu. Bu savaşda qalib olmadı. Əslində
hər iki tərəf məğlub idi. Ona
görə ki, «Türk türklə döyüşəndə
həmişə məğlub olub» (Asif Ata).
Türklər fəlakətlərindən dərs ala biliblərmi? Hər sayaq özgələrin
tarixi ilə bağlı hadisələr az
qala hər kəsin ağlında, ürəyində
kitablaşdığı dərəcədə niyə fəlakətlərimiz
demək olar, yada salınmır? Başqa yandan
da fəlakətli tarixi hadisələrimiz daha çox tarix
kimi araşdırılır, xəlqi-mənəvi itkilərin
nədən ibarət olduğu bilinmir.
O zaman
savaş Osmanlı imperiyası ilə Azərbaycan Səfəvilər
dövləti arasında gedirdi. Sonradan Səfəvi
hökmdarı Şah Abbas babası Şah İsmayılın
gördüyü bütün böyük işləri yox
etdi.
İndi də dünya türklərin birliyini istəmir,
əlindən gələni edir ki, nə olur-olsun, türklər
birləşməsinlər. Unutmayaq: siyasi dünya bizi bizdən
yaxşı tanıyır.
Buradaca bir doğma ərkimi də çatdırmaq istəyirəm. Qoy Türkiyə
türkləri bizi «azəri» deyə
çağırmasınlar. Dünyada «azəri»
adında türk soyu yoxdur. Bizim bir adımız var —
türk! Azərbaycan isə
yaşadığımız bölgənin, yurdun
adıdır.
Çaldırandan qabaq Azərbaycanın tarixində
Midiyanın çöküşü, Babəkin qətli kimi
böyük, sarsıdıcı faciələri olmuşdu. Xalq olaraq fəlakətlərimizin
ölçüsünü anlaya bilmədik. Əksinə,
Çaldırandan sonra yeni-yeni fəlakətlərimiz
(Türkmənçay faciəsi, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
çöküşü, 20 Yanvar, Xocalı) baş verdi.
Çaldıran fəlakəti — bütün türklər
üçün böyük dərsdir. İndisə
bu sarsıdıcı faciəmizi ayrıntıları ilə
yada salaq. Səfəvilər dövlətinin
meydana çıxması (1501) və onun gücünün
artması Osmanlı İmperiyasını çox
qayğılandırırdı. Hələ
1502-ci ildə sultan hökuməti Səfəvilrin durumu ilə
bağlı bilgi toplamağa başlamışdı. Sultan I Səlim Yavuz Çaldırana kimi Anadoludan
gözlənilən hər bir təhlükəni aradan
qaldırdı. Osmanlı imperiyası Səfəvilərin
yağısı olan Ağqoyunlu başçılarına
yardım edir, yeni dövlətin bərkiməsinə
qarşı çıxırdı. Ancaq
Osmanlı sultanı II İldırım Bəyazid (1481-1512-ci
illərdə hakimiyyət olmuşdur) Səfəvi
hökmdarı Şah İsmayıla (1486 -1524) qarşı
savaşa başlamağa cəsarət etmədiyindən
1504-cü ildə Səfəvilər dövlətini
tanımalı oldu. Bununla belə
Osmanlı feodalları Azərbaycanı və qonşu ölkələri
ələ keçirmək istəklərindən əl
çəkmirdilər. Səfəvilər
də Osmanlı dövlətinin şərqdəki bir sıra
torpaqlarını özlərindən asılı etmək istəyirdilər.
I İsmayıl Osmanlı dövləti ilə
toqquşmanın qaçılmaz olduğunu duyur və
savaş üçün qıraqdan özünə yardım
axtarırdı. 1505-ci ildə Səfəvilər dövləti
Osmanlı İmperiyasına qarşı birgə
çıxış etmək üçün Venetsiya ilə
danışıqlar apardı. Özəlliklə
bir sıra Avropa ölkələri bu iki qardaş dövlətin
vuruşmasını çox istəyir, bununla bağlı tərəfləri
bir-birinə qarşı qaldırırdı.
Şah İsmayılın Avropa dövlətlərindən
yardım almaq istəyi sonacan baş tutmadı. O, qorxulu qonşusu
Şeybani xanın dövlətini çökdürəndən
sonra Osmanlıya qarşı bir sıra yanlış
addımlar atdı: onları qorxutmaq üçün
Şeybani xanın başının dərisinə saman
doldurub İstanbula göndərdi. Osmanlı
sarayının içərisində gedən çəkişmə
və Bəyazidin kiçik oğlu Səlimin
çevrilişi ilə bağlı bu ismarıc cavabsız
qaldı. Bəyazid yalnız
İsmayıla gələcəkdə belə işlərdən
əl çəkməyi və müsəlmanlar
(Çaldıran döyüşünün baş verməsində
şiə-sünnü məsələsi başlıca amillərdən
olub, ona görə də qanıbir, dilibir qardaş dövlətlər
bir-birinə yağı kimi baxıblar) arasında qan tökməməyə
çağırdı.
1512-ci ildə I İsmayılın sərkərdəsi
Ərzincan hakimi Rumlu Nurəli xəlifə yerli
qızılbaşların yardımı ilə Kiçik
Asiyada Qarahisar və Malatya şəhərlərinə yiyələndi. Bununla bir
vaxtda qızılbaş sərkərdəsi Məhəmməd
xan Ustaclı Diyarbəkri ələ keçirdi.
Sultan I Səlim Yavuz taxta çıxan kimi qonşu Avropa
və Asiya dövlət başçıları onu tanımaq
üçün səfirlərini Ədirnəyə göndərdilər. Onların
içərisində Səfəvilərin elçisinin
olmaması sultana toxundu.
O, hakimiyyətə
gələn kimi (1512-1520) Osmanlı dövlətinin
qızılbaşlarla ilişkiləri dəyişdi və
onda qardaş qırğınına getmək
düşüncəsi daha da alovlandı. Bunun
üçün o, bir sıra işlər gördü: Avropa
ölkələri ilə ilişkilərini artırdı,
onlarla işbirliyi sazişləri bağladı; yardım
üçün Mavərənnəhrin özbək
padşahı Ubeydulla xanın razılığını
aldı; ölkədə qızılbaş dərviş təriqətlərinin
tərəfdarları olan şiələri ucdantutma
qırdı. Bunun üçün hər vilayətdə
7-dən 70 yaşınacan bütün şiə kişiləri
siyahıya aldırdı. Təkcə bu
qırğınların birində 40 min şiə türk
qılıncdan keçirildi.
Osmanlı sultanı işğalçılıq istəyini
ört-basdır etmək üçün 1514-cü ilin
yazında Ədirnədə gözlənilməz bir
toplantı çağırdı. Toplantıda Osmanlı
alimləri qızılbaşlarla savaşı bütün
müsəlmanların «müqəddəs» vəzifəsi
olduğunu bildirdilər. Sultanın vəzirləri
isə Şah İsmayılla savaşın qorxulu
olacağını söylədilər.
Osmanlı sultanının göstərişi ilə
ölkənin hər yerindən qoşun toplandı. O,
döyüşçülərin ruh yüksəkliyini
qaldırmaq üçün onların hər birinə min
akça payladı. Az sonra 140 min nəfərlik
bir qoşun yarada bildi və ordu qızılbaşlarla
vuruşa hazır duruma gətirildi.
Sultanın qoşunu Osmanlı — Səfəvi sərhədi
boyunca axan Çaysu çayını keçib Ərzincana
girdi. Buna kimi Nurəli Xəlifə Şah
İsmayılın göstərişilə şəhərdən
çıxıb Azərbaycana doğru çəkildi. Osmanlı sultanı savaşa başlamazdan öncə
Şah İsmayıla göndərdiyi iki məkubunda onunla
ciddi döyüşəcəyini bildirmişdi. İsmayıl isə onu saymadığından məktublarına
da cavab vermədi. Sultan
üçüncü məktubunu göndərəndə
İsmayılı «qorxaq» adlandıraraq ələ saldı.
Şah İsmayıl bu dəfə ona
sanballı bir məktub yazdı və onu sultan kimi
tanımadığını bildirdi.
Osmanlı sultanı anlayırdı ki, İsmayılın geri çəkilməsinin, savaşdan yayınmasının arxasında düşünülmüş bir addım dayanır. Doğrudan da İsmayıl döyüşü qışacan yubatmaq, qışda sultan qoşununu aclıqla sınağa çəkmək istəyirdi. İsmayılın saymaz davranışı hər an sultanı qıcıqlandırır, onda yağısına qarşı acıq yaradırdı. İş o yerə çatdı ki, ölkəsində olan Səfəvi elçisi Şahqulu Boynökəri heç bir diplomatik ölçülərə sığmayan şəkildə edam etdirdi və ardınca İsmayıla dördüncü məktubunu göndərib, döyüş fikrinin kəskin olduğunu vurğuladı. İsmayılın da döyüşə hazır olduğunu duyunca sultan Güney Azərbaycandakı Maku yaxınlığındakı Çaldıran düzünə doğru irəlilədi. Osmanlı qoşunu İsmayılın qoşunundan bir neçə dəfə çox idi.
Döyüşdən öncə toplanan hərbi şurada Səfəvi sərkərdələri Məhəmməd xan Ustaclı və Rumlu Nurəli Xəlifə osmanlılar üzərinə gecə ikən basqın etməyi Şah İsmayıla təklif etdikdə o, bunu qorxaqlıq, ürəksizlik adlandıraraq, «mən karvanbasan quldur deyiləm!» cavabını vermişdi.
Beləliklə, gözlənilən gün gəlib çatdı: 1514-cü il avqustun 23-ü. Çaldıran düzündə qanı, canı, dili bir iki türk övladı qanlı savaşa girdilər. Qaynaqların yazdığına görə, bu döyüş başlıca olaraq bir-birinə qarşı təriqət düşmənçiliyi prinsipi üzərində qurulmuşdu və burada hər iki tərəfdən özlərinə şəhidlik arzulayan yetərincə fanatlar var idi. Bu faktın özü Çaldıran vuruşmasının türk ulusunun ən böyük fəlakətlərindən biri olduğunu ortaya çıxarır.
Şah İsmayıl bütün döyüşlərdə öndə gedib, vuruşların hamısından uğurla qayıtmışdı. Ancaq bu döyüşdə o, uğur qazana bilmədi, bir səbəbi o idi ki, Sultan Səlimin ordusunda o çağın yeni silahları — topu-tüfəngi vardı. Bu da faktdır ki, Şah İsmayıl Osmanlı sərkərdələrindən biri ilə döyüşə girərək onu ikiparça edib yerə sərmişdi. Şah İsmayılın ordusu Osmanlıların piyada qoşununu geri oturtsa da, qarşı tərəfin top atəşləri qarşısında yenildi.
Yaralanmış Şah İsmayıl ordusunun sağ qalan kəsimi ilə mühasirəni yarıb Təbrizə doğru çəkildi.
Şah İsmayıl qarşı tərəfdən ordunun sayı və ümumi hazırlıq baxımından geridə idi, topu olsa da, ondan osmanlılar kimi yararlana bilmədi.
Çaldıran döyüşü Azərbaycan Səfəvi dövləti üçün böyük itkilərlə yadda qaldı, torpaqlarının bir hissəsinin itirilməsinə gətirib çıxardı. Osmanlılar düz Təbrizə kimi irəliləsələr də, onlar burada cəmi 8 gün qala bildilər. Çaldıranda qazandığı uğurdan sonra Osmanlı imperiyası Ərzurum şəhərilə birlikdə Batı Anadolu və Quzey Mesopotomiyaya yiyələndi. Bağdad daxil olmaqla ərəb İraqı isə Səfəvilərin əlində qaldı.
Bu savaşdan sonra Şah İsmayıl bir də heç bir döyüşə girməyib, ancaq dövlət quruculuğu ilə məşğul oldu…
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 23 avqust.-
S.15.