Çağdaş
Güney Azərbaycan ədəbiyyatı
«Bütövlüyə,
azadlıq zirvəsinə ucalaq, qalxaq ayağa, ey Bütöv
Azərbaycan!»
«Dilimin
pinarından türk-türk axıb qanımda
dalğalanırsan,
Azərbaycanım…»
VII
yazı
(Əvvəli
ötən saylarımızda)
Güney
yazarlarının da şeirlərinin mayasında
şair
və onun daxili dünyası durur. Onların əsərlərində
aparıcı xətt Güney Azərbaycan xalqının
keşməkeşli taleyi, bu taleyin üzərindən qara yellər
əsdirən şər qüvvələrə qarşı
etiraz, qədərə üsyan və mövcud vəziyyətdən
— xalqını və ana dilini köləlikdən qurtuluşa
doğru aparan yeganə yola — mənəvi birliyə
çağırışdır…
Ərgin üzləşdikləri real duruma öz etiraz və
üsyan duyğularını «Ulus var» şeirində orijinal
müqayisələrə bükür.
Lakin bu
bükülmənin şərti olduğu ilk baxışdanca
duyulur və ixtiyarsız olaraq şüurlarda hələlik
susmuş, əslində isə hər an aktivləşə
biləcək vulkan təsəvvürü yaradır:
Ulus var, yalnız gülər.
Ulus var, yalnız ağlar.
Ulus da
var,
Bəzən gülər, bəzən ağlar.
Bizim
gülüşümüz dodağımızda quruyub,
Göz
yaşlarımız boğazımızda düyünlənib…
Bircə
şeirdə bütöv bir yurdun, dili, tarixi əlindən
alınmış əsir bir xalqın taleyini yazmaq, obrazlı,
həm də bu dərəcədə konkretliklə ifadə
etmək, təbii ki, şairlik istedadının
təzahürləridir. Bu, şairin öz
elinin dərdi ilə yaşaması, bu dərdləri
içində daşıması, fəryadının
boğazında düyünlənməsi, harayının
dişləri arasında boğulmasıdır. Bu məqamda
Ələkbər
Dehxudanın
«Cəmiyyəti formalaşdıran ən əhəmiyyətli
amil dil, qələm, iş və düşüncə
azadlığıdır» fikri tamamilə yerinə
düşür… Eləcə də Viktor Hüqonun «Eşq
uğrunda həyatımı verərəm, hürriyyət-azadlıq
uğrunda isə eşqimi də fəda edərəm» fikri… Çünki insanın qəlbində eşq
doğulanda onun ölüm qorxusu o andaca qeybə çəkilir.
Eşq, həqiqi aşiqlik gözünü qırpmadan
ölümün üzərinə atılmaqdır əslində…
Güney şairləri üçün fərqi
yoxdur, sərbəst vəzndə yazsın, yaxud hecada, əsərlərindən
bax beləcə, öləsiyə məhəbbət, eşq
sıçrayıb şahə qalxır, göylərə
yüksəlir, o sürət və emosiya ilə də oxucunun
qəlbinə, oradansa düz beyninə yön alır. Və bu eşqin hədəfi Ana Vətəndir.
Sevgiliyə olan eşq böyüyərək Yurdlaşır,
Vətənləşir, Azərbaycanlaşır… Səid Muğanlı üçün də sevmək
ölmək, sadəcə dünyaya vida etmək deyil, bir
inqilab deməkdir. Bu, Vətən övladlarının
Ana yurdun azadlığı, buxovlardan qurtulması uğruna
atıldığı
ölüm-dirim savaşı, mücadiləsidir:
Sevmək
bir intihardır,
Qar çiçəyi günəşə baxıb
öldü.
Sevmək
bir ittihamdır,
Sevmək,
təkcə Sevmək deyil ki!
Sənin,
mənim, onun arasında,
Sevmək, bir inqilabdır.
mən
sevirəm,
Və
zindandayam…
Bu gün
Güney Azərbaycanda modern şeirin inkişafını
sürətləndirən bir çox şairlər kimi
S.Muğanlı da əmindir ki, «Babək ölübdürsə
də hələ Təbriz ölməyib, o, gözlərilə
döyüşür» və bu haqq işi uğrunda
mübarizə hələ də bitməyib… Bəli,
onlar üçün sevmək azadlıq, istiqlaldır, ana
dilində-doğma türkcədə yazıb-yaratmaq, bu dildə
təhsil almaqdır.
Onlar üçün sevmək bu azadlığın
yolunda zindanları belə gözə almaqdır, Vətənin
azad deyilsə, buxovlarda olan bir Vətənin övladı da
azad deyil. Təbii,
həqiqətən çətindir, doğma Vətənin
qoynunda dili, arzuları bağlı yaşamaq, Səhəndin təbirincə
desək, «keçmişindən, gələcəyindən
söz açması, dədə-babasından ad alması»
yasaqlanmış bir rejimdə ömür sürmək… Güneyli yazarlar bu yasaqlara son qoymaq uğruna
çabalar göstərir, bu amacla qələmə
sarılır, söz və əməl cəbhəsində
savaşa atılırlar.
İstedadlı
şair Məlihə Əzizpur bir şeirində bu çox
çətin və ağır savaşın
labüdlüyünü bədii poetik sözün gücü
ilə çatdırır oxucusuna… Bu şeiri oxuyarkən
insanın ruhu, damarlarındakı qanı donur:
Köynəyinin
yaxasını aç, köksünü görüm,
Offfff!
Burada ki,
dost izi var,
- Necə
də mehriban əlləri varmı?-
pambıqla kəsib döşlərini.
Heç inciməyib, gözlərindən bəllidi.
Qoy kürəyinə də baxım.
Yaralarına
toxunmaram, qadan alım,
Yalnız
söylə,
Bu,
qamçı-qamçı qan yollarının sonunu
Kimdən xəbər alım mən?
Olursa
yaşmağını da aç,
Gülümsəməni görüm lütfən.
Ağlamaram, söz vermişəm Türk kimi.
Amma
yaylığını götürmə kəsin,
Götürmə yaylığını.
Sənə
gələrkən gördüm:
Saçlarından çatı hörmüşdülər
dar ağaclarına.
Dur yola
sal məni,
Saçlarını
geri almağa gedirəm
Naməhrəm əllərdən.
Dua et mənə, Maralım, Yaralım.
Bayraq edək
bu dərdimizi birliyə, bütövlüyə,
bütövlüyə, azadlıq zirvəsinə ucalaq!
Qalxaq
ayağa, ey Bütöv Azərbaycan!
Üzdə
dost görünən saxta mehribançılıq oyunu oynayan
düşmənin nə mehriban əlləri də
varmış ki, pambıqla kəsib döşlərini…
Ölümə məhkum etdiyi günahsız bir elin mərd
oğul
və
qızlarını asmaq üçün gərək olan «dar
ağaclarına çatı hördüyü sevgilinin — Vətənin
saçlarını
naməhrəm əllərdən geri almağa,
qamçı-qamçı açılan qan yollarının
sonunu bulmağa-azadlıq zirvəsinə-Bütövləşməyə
aparan yol uzun və çətin, maneələrlə dolu
ağır bir yoldu, savaş da ağır savaşdı, ancaq
bu savaş labüddü…
Azərbaycan
yağışların mahnısına cumculuq islanıb
duyğularımın obası altında
adını çobanların tütəklərinin
isti səsi
tək könlümün vərnisinə toxuyuram.
Gözlərimdən
lam-lam adının Arazı axıb,
dodaqlarımdan yamyaşıl Muğan tək göyərirsən.
Dizlərimin
zirvəsindən dəniz papaqlı Savalan tək ucalıb
Dilimin
pinarından türk-türk axıb
qanımda dalğalanırsan,
Az
Ər
Bay
Canım…
Ruhunun
içindən qoparaq ağ vərəqlərə
süzülən bu misralar Güney Azərbaycanın Səkinə
Purhəsən adlı bir şairi üçün hansı
anlamı daşıdığını ortaya qoyur. Azərbaycana
həsr
olunmuş iki şeir, iki poetik yanaşma… Hər iki yanaşma,
münasibət son dərəcə maraqlı,
düşündürücüdür… Məlihə
xanımın Ulu yurdu xilas etməyə, onu əsarətdən
qurtarmağa aydın, həm də çox kəskin
çağırışı, Səkinə xanımınsa
tarixi yurdumuzu sevməyə səslənişi insanı
içdən riqqətləndirir. Amma bu
şeirdə bir məqam da nəzərdən qaçmır.
Şeirin sonunda o, Azərbaycan sözünü hecalara bölərək
oxucunun diqqətini Vətən oğullarının bu gün
də Ər-ərən-Baybəylər olduğuna yönəldir…
Sevimli
şairimiz Əziz Səlaminin də bu şeirlə
bağlı düşüncələri Səkinənin
böyük Vətən sevgisini tamamilə
açıqlığa qovuşdurur: «Bu şeiri oxuyarkən,
özgün bir şeir dünyasından baş alıb gələn
yeni bir poetik baxışla qarşılaşır insan. Ana
yurdun yağışlarından islanan çox şairlər
olub, amma yağışlarının mahnısına
islanmağın tanışı oluruq burada və ölkəsinin
sevimli dağını onun ağ dişlərindən
baş qaldırıb ucalan görürük və bu
dağın yanar başını dənizdən bir qapaq
örtməkdədir. Bu yeniliyin qaynağı
yeni bir bənzətmə və yaxud yeni bir şəkil deyil,
yeniliyi tam yeni poetik bir ruhda aramalıyıq. Bu şeirdən, yaşıl bir yamacda, üzərində
çoban tütəyinin havalarının qaranquşları
uçuşan doğma obalarımızın birindən
keçər kimi olursan. Savalan, Araz və
Muğan çölləri bir daha içimizə dolur; bu dəfə
tam başqa boyalarla, başqa səslərlə. Bu şeir böyük bəstəçi
Smetananın doğma çayı «Moldau» üçün bəstələdiyi
əsərinin kağız üstündə sözlərlə
səslənməsidir. Həm də
şairin öz ana yurdu Azərbaycan üçün».
Əslində
1828-ci ildə imzalanmış bədnam «Türkmənçay
sülh müqaviləsi»ndən və əsasən 1946-cı
ildə 21 Azər hərəkatının qələbəsindən
— Vətənin üfüqlərində doğan azadlıq
günəşi qan dənizində boğulduqdan sonra Güney Azərbaycanda
yaşayan, öz milli haqq və hüquqları uğrunda
ölüm-dirim savaşına qalxan Güney Azərbaycan
yazarlarının günü-
güzəranı belədir. Həmin bədnam tarixdən sonra xalqın
da, bu xalqın yazarlarının da gününün,
yaşamının, düşüncələrinin mərkəzində
yalnız və yalnız azadlıq ideyalarının gerçəkləşməsi
durub… Onların şeirlərinin baş hərfi,
«əzəl mübtədası» məhz Vətən olub və
bu gün də belədir. Əsərlərində,
özəlliklə də şeirlərində əsasən
milli kimliyə qayıdır. Ancaq hələ ki, iniltiləri
duyulub fəryadları
eşidilməsə də, bu gerçəkləşmənin
labüdlüyünə əmindirlər, eynilə —
«İniltimə gülürsən, Gül! Unutma, ulu şəhərləri
dağıdan qasırğalar, bir kiçik əsintidən
başlar», — deyən Ərgin kimi… Bu Vətən mücahidi
üçün də özgürlük həyatın,
yaşamın mənasıdır…
Məlihə
xanımın isə Güney Azərbaycandakı real vəziyyətin,
gerçək mühitin diqtəsilə söylədikləri
acı həqiqətlər insanın ayaqlarını yerə
mıxlayır və bu barədə ciddi düşünməyə
səfərbər edir: «Qurtuluşun və azad bir millət olmanın bədəli vardır. Heç bir millət öz-özünə qurtulmur. Heç bir qurtuluş dirənişsiz olmur. Bizim gənclərimizin bu yolda çəkdikləri
əzablar, zindanlar və gördükləri işgəncələr, bu qurtuluş yolunda ödənilən bədəldir. Bu da nəticəsiz qalmayacaq. Çünkü tarixdə doğruluq, haqq və ədalət yolunda gedən mubarizələr sonucda qurtuluşla nəticələnib, ancaq qurtuluş düşüncəsini, qurtuluş duyğularını toplumun dünyagörüşündə əkən və oluşduran yazarlar, şairlər və aydınlar olublar. İndiki mərhələdə milli qurtuluş, zaman keçdikcə türk toplumunun dünya görüşündə bir inanc şəkli almaqdadır. Bu inancı ayrıntıları ilə açıqlayan və etik və estetik tərəflərini izah edən, milli dilimizdə yazılan modern ədəbiyyatdır. Məhz bu acıdandır ki, Urmu gölü hadisələri, Urmu gölünün qurudulması və bu hadisəyə qarşı ucalmış xalqın güclü etiraz səsinə İran dövlətinin rəsmiləri tərəfindən yetərincə cavab verilməməsi, bölgədə gələcək ekoloji fəlakətlərin doğuluşunu şərtləndirən bu məsələnin həlli uğruna ciddi addımların atılmaması, tədbirlərin görülməməsi güneyli şairləri son iki-üç ildə ən çox düşündürən, narahat edən problemlərdəndir. Bu problemlər bu gün onların əsərlərinə köçən daimi mövzulara çevrilib».
Ülkər Ucqar, Türkan Urmulu, İsmayıl Ülkər və b. bu məsələyə daha həssas yanaşmaları ilə diqqəti cəlb edirlər. Ülkər Ucqar yazır:
İnansın inanmasın?!
Sənin iki qurtumluq qumral gözünə necə inanım?
O yekəlikdə mavilikdə
Urmu gölü ilğım imiş, əlimi atanda duza çıxdı!
Dalıram
inanmıram, cumuram inanmıram,
Boğuluram, inanmıram.
Gəlməyəcək
gəlinin bir yerlidir, torpağı yox!
O
torpağı yoxla, bir gölləri var, suyu yox!
O suyu
yoxla, gündə balıqlamağa çıxır, toru yox!
Toru yoxla,
bu gün bir cüt qumral rəngdə
göy
muncuğu düşüb, inansın, inanmasın?
(davamı var)
Esmira Fuad
Xalq
Cəbhəsi.- 2013.- 27 avqust.- S.14.