Sədnik Paşa Pirsultanlının xalq
sevgisi
Onun zəngin yaradıcılığının soraqları xalqımızınmədəniyyyət tarixində həmişəlik yaşayacaq
Filologiya elmlər doktoru, professor Sədnik Paşa
Pirsultanlı 84 yaşında vəfat edib. Onu daim həyat
eşqli gördüm. Bir an da olsun,
yazıb-yaratmaqdan qalmadı. Tələsirdi.
Bilirdi ki, ölüm hər an onu haqlaya bilər…
Alim 1929-cu ildə Daşkəsən rayonunun
Qazaxyolçular (Pirsultan köyü hissəsində) kəndində
anadan olub, 1949-cu ildə Dəstəfur kənd orta inernat məktəbini
bitirib. 1954-cü ildə Gəncə Dövlət
Universitetinin (keçmiş Gəncə Dövlət Pedaqoji
İnstitutunun) dil və ədəbiyyat fakültəsini
bitirdikdən sonra rayon və şəhər qəzetlərində
xüsusi müxbir, ədəbi işçi, məsul katib və
redaktor vəzifələrində çalışıb.
Sədnik Paşa Pirsultanlı uzun illər «Yeni
Daşkəsən», «Mübariz» (Goranboy rayonlararası) və
«Yenilik» (Kəlbəcər) qəzetlərinin redaktoru
çalışıb. Gəncə
Dövlət Universitetinin Azərbaycan ədəbiyyatı və
onun tədrisi metodikası kafedrasının müəllimi,
baş müəllimi, dosenti və professoru kimi əmək fəaliyyətini
davam etdirib. Ardıcıl olaraq televiziyada,
radioda, mərkəzi və yerli mətbuatda
çıxış edirdi. Azərbaycan
Dövlət Televiziyası (Aztv) onun həyatı və fəaliyyəti
haqqında «Pirsultanlı» adlı sənədli film çəkib.
40-dan artıq kitabın, yüzə yaxın elmi əsərlər
toplusunda və jurnallarda, mərkəzi qəzetlərdə
çap olunmuş məqalələrin müəllifi olub. Sədnik
Paşa ozan-aşıq
yaradıcılığınının tədqiqi ilə
ardıcıl məşğul idi. Respublikanın «Əməkdar
mədəniyyət işçisi» adına
layiq görülüb. Türkiyədə nəşr edilən
«Dost-dost» və «Milli folklor» jurnallarının Azərbaycan təmsilçisi,
eyni zamanda ölkəmizdə fəaliyyət göstərən
«Pirsultan» nəşriyyat-poliqrafayasının, «Yurddan səslər»
jurnalının, «Xalq ozanı» qəzetinin təsisçisi
olub. Sədnik Paşa 8 şeir kitabının
da müəllifi idi. Onunla dəfələrlə
söhbətlərim olmuşdu. «Xalq Cəbhəsi»
qəzetində müəllif yazıları ilə
çıxış etmişdi.
O, Azərbaycan
xalq əfsanələri, rəvayətləri ilə
bağlı toplamalarını ömrünün son illərində
sistemləşdirdi, təkmil şəkildə çap
etdirdi. Bu baxımdan alimin «Azərbayan Türklərinin
xalq rəvayətləri» kitabı ayrıca diqqəti çəkir.
«Azərbaycan türklərinin xalq əfsanələri»
kitabının davamı olan «Azərbaycan türklərinin
xalq rəvayətləri» kitabı toponimləri, tarixi hadisələri,
coğrafi məkanları özündə əks etdirir.
Bu kitab xalqın tarixini, etnoqrafiyasını, coğrafi
məkanları və başqa əlamətləri
özündə yaşatmaqla tarixə şahidlik edir.
Professor Sədnik Paşa Pirsultanlı onillər ərzində
Azərbaycanı, eləcə də Türk
Dünyasını qarış-qarış gəzərək
əfsanələri toplayıb, ipə-sapa düzüb,
böyük bir sevgiylə kitablaşdırmışdı. Onun bu yöndə
düşüncələri ciddi maraq doğurur: «Deyəsən,
ibtidai insanın fəlsəfi düşüncə
çeşməsinin gözü də sözlə
açılıb. Əsatirin törəməsi
olan əfsanə əsatirlə sözün bir-birinə
qovuşması nəticəsində epikləşərək
bitkin bir janr kimi meydana çıxıb. Əsatir
təbiət hadisələri, əfsanə isə tarixi hadisə
və şəxsiyyətlərlə bağlı yaranıb.
Fikrimizi bir az da aydın desək, əsatirin
əsas obyekti təbiət və insan, əfsanəninki isə
cəmiyyət və insan olub. Tarixilik
baxımından əsatir əvvəl, əfsanə isə
sonralar yarandığı üçün zaman keçdikcə
əsatirlər daha çox əfsanələşib. Əsatirlə əfsanənin əlaqəsini
aydınlaşdırmağın özü belə
möcüzədir. Təbiəti seyr
etdikdə gözünə dənizlər, göllər
görünür. Gölün sahilə yaxın yerində
rəngarəng ağ, göy, sarı
zanbaqlara rast gəlirsən, düşünürsən, bu
zanbaqların kökü dənizin dibindədir, ya
divarında? Axı hər bir bitkinin kökü
torpağa bağlıdır. Axı hər
bir bitki öz boyasını, rəngini torpağa bağlı
kökündən alır. Bax, o
zanbağın kökü əsatirdir. Gözəlliyi
ilə insanı özünə cəlb edən zanbaq isə
gerçəkliyə bağlı əfsanədir. Daha doğrusu, şərti olaraq onu deyə bilərik
ki, zanbağın gözə görünməyən,
möcüzəli tərəfi əsatirdir, gözə
görünən, boyalarla, rənglərlə süslənmiş
tərəfi isə əfsanədir. Hər
bir bitkinin, ağacın kökü torpağın üstə
dayanır. Hər ağacı külək,
tufan yıxır, ancaq tufanın təkcə palıd
ağacına gücü çatmır. Palıd
ağacının kökü çox dərindədir. Hətta onun kökündə cücərib içərisindən
çıxdığı qozanın qabığı çəkmə
kimi ayağında geyincəkli qalır,
çürümür. Bax, kökün
sağlamlığı budur. Lalə,
qızılgül qan qırmızı boyasını, rəngini
haradan alıb? «Ceyrançöl» əfsanəsinə
görə, düzlərdə bitən lalələr
ağappaq olub, ovçu ceyranı neçə yerindən
yaralayıb, ceyranın qanı ağ laləni
qırmızı rəngə boyayıb. Bu,
insanın «təsəvvürdə və təsəvvürün
yardımı ilə» yaratdığı obrazlardır. Həmin obrazlar insan xəyalı ilə, onun
fantaziyası ilə süslənib. İnsan,
onun xəyalı, düşüncəsi, təbiətə və
cəmiyyətə baxışı, tarixən zehnində
yaratdığı etimologiyası xüsusi bir elmdir.
Sarı Aşıq insan fantaziyasının məhsulu olan bir əfsanəni
bayatısının məzmununa gətirir, onu formaca gözəl
biçimləndirir, tarixən bəşəriyyətin
yaddaşına həkk ola biləcək
ölməz poetik bir nümunə yaradır. Məlumdur
ki, Azərbaycan əfsanələrində və
bayatılarında boynu bükük bənövşə
ayrılıqdan, həsrətdən bu şəklə
düşüb. Bənövşə gah
atasını, gah qardaşını, gah da sevgilisini itirir,
boynunu bükük tutaraq zaman-zaman göz yaşları
axıdır. Türkdilli xalqların dini,
dili, bir çox adət və ənənələri eyni olsa
da, onların əfsanələrində bənzərsizlik var».
Professorun fikrincə, hətta bir ölkə daxilində
ayrı-ayrı areallarda eyni mövzuya aid bənzərsiz əfsanələr
mövcuddur.
Hər çiçəyin, bulağın, çayın,
gölün, dağın-daşın, qalanın, quşun
öz əfsanəsi var: «Xalq əlifbanı bilmədiyi
zamanlarda belə, mühüm hadisələri, əfsanələri
sal qayalara, çiçəklərin yarpaqlarına yazıb. Axtarışlar, müşahidələr göstərir
ki, bu və digər tarixi abidə uçulub
dağıldıqda, itib batdıqda, izi qalmadıqda onun əfsanəsi
də zaman keçdikcə hafizələrdən silinib
unudulur. Tarixi abidələri qorumaq — qiymətli
əfsanələrini, xalqın bədii təfəkkürünü
və tarixini qorumaq deməkdir. Məsələn,
Bakıda «Qız qalası» qalıb, onun əfsanəsi bu
gün də yaşayır. «Səbayıl
qalası» isə yerə gömülüb, yox edilib, əfsanəsi
də onunla bərabər qeybə çəkilib. Hər bir toponimdə, rəvayətdə tarixi şəxsiyyətlər
özlərinə yer alıb və orada məskunlaşıblar.
Toponimin içərisində bir toplumun tarixi və
ya bir xalqın tarixinin bir parçası yaşayır. 1903-cü ildə rusların çəkdiyi bir xəritədə
Xoşbulağın adı «Xanbulaq» kimi yazılıb. Bax, həqiqət budur. Həmin
yaylaqda olan yüz bulağın içərisində bu bulaq
bulaqların xanıdır. Naxçıvanda Şahbuz,
Ahdamda Şahbulaq, Kəpəzdə Xan yurdu, Xan
qızının bulağı, Xanbulağın
yaxınlığında Ziyadxan bulağı və buna bənzər
bulaq və yer adları var. Belə toponimlərdən birinin məzmunu
«Nuhçıxan» əfsanə-rəvayətində verilib».
S.Paşa
düşünür ki, əfsanə və rəvayətlərin
yaradıcısı olan xalq ayrı-ayrı hadisələrin,
məsəllərin izahında tarixi həqiqətlərin
pozulub-pozulmamasına, müəyyən mənada təhrif
olunmasına az diqqət yetirsə də, bədii
sözün həqiqətinə həmişə sadiq
qalıb: «Salyan rayonunda bir kəndin adı Xalacdır. Yerli adamlar bu toponimi «xalqı aç» mənasında
yozurlar. Halbuki Xalac Oğuzun 24 nəvəsindən
birinin adıdır. «Gəlin qayaları»,
«Çoban daşa dönənlər» bir-birlərinə bənzəsələr
də, Azərbaycanda ayrıca, Qazaxıstanda isə ayrıca
məna daşıyırlar. Bizdə
çobanlar öz səhvləri ucbatından qoyun
sürüləri ilə bərabər daşa dönürlər.
Qazaxın «Yuxdan qız» əfsanəsində
atanın qarğışı ilə qız və onun
sevgilisi qoyun sürüsü ilə bərabər daşa
dönürlər». «Fərhad və
Şirin» əfsanələrinə Güney Azərbaycanın
Ərdəbil, Türkiyənin Amasiya, Azərbaycanın
Oğuz, Şəki və Naxçıvan bölgələrində
rast gəlirik. Adlar eyniyyət
daşısa da, hər bir əfsanənin öz məzmunu,
forması və məna çalarları var. «Koroğlu» əfsanələri
epos-dastanın özəyidir, başlanğıcıdır.
Xalq arasında çox az-az eşidilən bir məsəl var:
«Nə dərin dəryaya gir, nə də Xızır
İlyası çağır». Xızır İlyasın
Aşıq Qəribi üç aylıq yolu, üç
günlük yol edib Hələbdən Tiflis şəhərinə
ağ-boz atın belində gətirdiyini bilirik, Buğacın
yarasına ana südü ilə dağ çiçəyinin
dərman olduğunu-dediyini bilirik, «Arzu-Qəmbər»
dastanından öldürülmüş Qəmbəri
Xızırın diriltdiyini bilirik, aşiqlərə və məşuqlara
Xızır tərəfindən buta verildiyini də bilirik. Ancaq Xızırın dərin dəryalarda
batanları xilas etməsi, ölümdən qurtarması bizim
üçün təzədir».
Azərbaycan aşıq sənətinin tanınmış nümayəndələrindən biri də Tikmədaşlı Xəstə Qasımdır. Professor Sədnik Paşa Pirsultanlı onun həyatını və mühitini araşdırıb: «Xəstə Qasım haqqında ayrı-ayrı variantda üç dastan topladıq. Demək olar, dastanın Əhliman Axundov variantı ilə Göyçənin Ağzıbir kəndindən olan aşıq Məhəmməd variantları bir-birinə bənzəyir. Bu dastanları bir-birindən fərqləndirən odur ki, Xəstə Qasımın atası Əhliman Axundov variantına görə Nəsrullah şah, Məhəmməd Ağzıbirliyə görə isə Nəsrəddin şahdır. Biz dastanların variantlarını müqayisə etdikdə Aşıq Həsən Pərvanə variantına üstünlük verdik və ikinci kitaba daxil etdik. Həsən Pərvanə variantında da Xəstə Qasımın sevgilisinin adı mübahisəli görünür. Əvvəlki iki variantda Xəstə Qasımın sevgilisinin adı Mələksima, Həsən Pərvanə variantında isə Kəklikdir. Həsən Pərvanə variantının üstün cəhəti odur ki, şair-aşığın dini görüşləri qələmə alınsa da, dini-xurafata yol verilmir. Həmçinin bu dastanda indiyə qədər şəxsiyyəti məlum olmayan Qaraxanın adı açıqlanır. Məlum olur ki, baş müctəhidin adı gizli saxlanılan Tikmədaşlı Qaraxandır. Tikmədaşdan qaçmış müctəhidin adının Qaraxan olduğunu Xəstə Qasım aşkara çıxardır. «Tikmədaşlı Xəstə Qasımın Dağıstan səfəri» dastanı bizə görə real-tarixi dastandır. Məsələn, «Qurbani», «Abbas və Gülgəz», «Xəstə Qasım», «Valeh və Zərnigar» dastanları da real-tarixi dastanlardır».
Alim yazır ki, Xəstə Qasım Şah İsmayıl dövründə yaşamamasına baxmayaraq və üstəlik də sənət meydanına çox-çox sonralar gəlsə də, Xətayiyə bağlı olub və yaradıcılıq ənənələrinə ömrünün sonuna qədər sadiq qalıb: «Ədəbiyyatşünaslara məlumdur ki, Şah İsmayıl Xətayi bir neçə təxəllüslə — «Şair Xətayi», «Sultan Xətayi», «Miskin Xətayi» və «Xəstə Xətayi» ilə şeirlər yazıb. Şah İsmayılın ideya və məqsədinin, şeirlərinin pərəstişkarları Xətayinin sağlığında və sonra həmin adları özlərinə təxəllüs seçməklə, sanki eyni yolun yolçusu olduqlarını bildirmək istəyiblər. Şah İsmayıl Xətayinin sağlığında Abdal Hüseyn — «Miskin», Türkiyədə Haydar adlı aşıq-şair «Pir Sultan Abdal», sonralar isə Tikmədaşlı Qasım -»Xəstə», Borçalı Aşıq Həsən də «Xəstə» təxəllüslərini qəbul edərək şeirlər yazıblar».
Sədnik Paşanın zəngin yaradıcılığının soraqları xalqımızın mədəniyyyət tarixində həmişəlik yaşayacaq.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 31 avqust.-
S.14.