95 yaşlı Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
parlamenti
Parlament
mükəmməl qanunvericilik aktları və qərarları
ilə Azərbaycan dövlətçiliyi tarixində zəngin
iz qoydu
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Parlamentin ilk iclasında «Müsavat» fraksiyasının təklifi
ilə Əlimərdan bəy Topçubaşov parlamentin sədri,
Həsən bəy Ağayev birinci müavin seçildi. Paris sülh
konfransına yola düşmüş Ə.Topçubaşov
səfərdə olduğu üçün parlamentin fəaliyyətinə
H.Ağayev rəhbərlik etdi. Parlamentin
ilk iclasındaca Fətəli xan Xoyski hökumətinin
istefası qəbul edildi və yeni hökumətin təşkil
olunması qərara alındı. Yeni
hökumətin təşkili yenidən F.Xoyskiyə
tapşırıldı. 1918-ci il
dekabrın 26-da F.Xoyski parlamentdə proqramı ilə
çıxış etdi və yeni hökumətin tərkibini
təsdiq olunmağa təqdim etdi. Parlament
hökumətin proqramını qəbul etdi və F.Xoyskinin təşkil
etdiyi hökumətə etimad göstərdi.
Parlamentdə ermənilərin iştirakına gəlincə,
Azərbaycan parlamentində ermənilərə 21, ruslara isə
10 yer ayrılmasına baxmayaraq onlar parlamentin
açılışında iştirak etmədilər. Bakıda fəaliyyət
göstərən Rus Milli Şurası Azərbaycanın
öz müstəqilliyini elan etməsilə «Vahid və
bölünməz Rusiya»nın parçalanmasına yol
açdığı üçün «Azərbaycanın
Rusiyadan ayrılması faktını» tanımadı və Azərbaycan
parlamentini boykot etmək barədə qərar qəbul etdi. Ancaq Azərbaycanda yaşayan rus-slavyan əhalisinin təzyiqi
ilə sonralar Rus Milli Şurası həmin qərarı ləğv
etməyə məcbur oldu. Həmin
dövrdə Azərbaycanın müstəqilliyi ilə
barışa bilməyən ermənilər də Rus Milli
Şurasını müdafiə etdilər və iki aydan
çox müddət ərzində parlamentin iclaslarında
iştirak etmədilər. Parlamentə
qatıldıqdan sonra isə həmişə Azərbaycan
dövlətçiliyinə xəyanət mövqeyindən
çıxış etdilər.
Ölkədə
ali hakimiyyəti öz əlində cəmləşdirmiş,
sayı 100 nəfərə çatmayan parlamentdə 11
fraksiya və qrupun fəaliyyət göstərməsi olduqca
mürəkkəb daxili və beynəlxalq şəraitdə
müstəqil dövlət quruculuğuna ciddi əngəl
törədirdi.
Ayrı-ayrı fraksiya və qruplar bir çox hallarda
özlərinin məhdud fraksiya və qrup mənafelərini
ümummilli mənafedən üstün tuturdular. Məsələn, parlamentin
sosialist bloku «yoxsulların mənafeyini müdafiə etmək»
pərdəsi altında müntəzəm olaraq Azərbaycanın
Sovet Rusiyasına birləşdirilməsini təbliğ
etmiş, Sovet Rusiyasında diplomatik nümayəndəlik
açılması barədə qərar qəbul edilməsinə
nail olmuş, nəhayət, Qızıl Ordunun ölkəyə
müdaxiləsinə tərəfdar çıxmışdı
ki, bu da mahiyyətcə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinə
qarşı pozuculuq işi aparmaqdan başqa bir şey deyildi.
Bununla belə,
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin parlamenti 17 aylıq
aramsız fəaliyyəti dövründə həyata
keçirdiyi müstəqil dövlət quruculuğu təcrübəsi,
qəbul etdiyi yüksək səviyyəli qanunvericilik
aktları və qərarları ilə Azərbaycan dövlətçiliyi
tarixində, xüsusən də parlament mədəniyyəti
tarixində dərin və zəngin iz qoymuşdu.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövründə parlamentçilik
tariximiz iki dövrə ayrılır: I dövr 1918-ci il mayın 27-dən noyabrın 19-dək davam
edib. 6 ay ərzində Azərbaycan Milli
Şurası adı ilə fəaliyyət göstərən,
44 nəfər müsəlman-türk nümayəndədən
ibarət olan ilk Azərbaycan parlamenti mühüm tarixi qərarlar
qəbul etdi. Azəərbaycanın ilk parlamenti 1918-ci il mayın 28-də Azərbaycanın müstəqilliyini
elan etmiş, ölkənin idarə olunmasını öz
üzərinə götürmüş və tarixi
İstiqlal bəyannaməsini qəbul etmişdi.
Tarixçilərin qənaətincə, Azərbaycan
Milli Şurasının o zaman çox mürəkkəb və
həlledici tarixi məqamda Tiflisdə-Qafqaz canişininin iqamətgahında
elan etdiyi İstiqlal bəyannaməsi Azərbaycan
demokratiyası və parlamentarizm ənənələri
tarixinin parlaq hüquqi sənədi olaraq bu gün də
öz tarixi və praktiki əhəmiyyətini saxlamaqdadır.
Milli Şura dövründə Azərbaycan parlamentinin təsis
toplantısı ilə birlikdə cəmi 10 iclası
keçirilib.
İlk iclas — 1918-ci il mayın 27-də
Tiflisdə, son iclas — 1918-ci il noyabrın 19-da Bakıda
keçirilib. Mayın 27-də Azərbaycan Milli Şurası
təsis olunub, iyunun 17-də isə fəaliyyətini müvəqqəti
dayandırıb, 6 aydan gec olmayaraq Müəssislər Məclisi
çağrılmaq şərti ilə bütün qanunverici
və icraedici hakimiyyəti müvəqqəti hökumətə
verib. Xalq Cümhuriyyəti hökuməti 1918-ci il sentyabrın 17-də Bakıya
köçdükdən sonra Azərbaycan Milli Şurası
noyabrın 16-da öz fəaliyyətini yenidən bərpa
edib. Noyabrın 19-da Azərbaycan Milli Şurası həmin il dekabrın 3-də Müəssislər Məclisinin
(geniş tərkibli Azərbaycan Parlamentinin)
çağırılması haqqında qanun qəbul etdi və
öz fəaliyyətini dayandırdı. Beləliklə,
Azərbaycan parlamenti fəaliyyətinin bu dövründə —
Milli Şura dövründə Tiflisdə, Gəncədə və
Bakıda fəaliyyət göstərmişdi.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin parlamentçilik tarixində II
dövr və ya Bakı dövrü 1918-ci il
dekabrın 7-dən 1920-ci il aprelin 27-dək cəmi 17 ay davam
edib. İlk iclas — 1918-ci il dekabrın 7-də,
son iclas 1920-ci il aprelin 27-də keçirilmişdi. Bu dövrdə Parlamentin cəmi 145 iclası
olmuşdu. Bütün bu iclaslarda Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin parlamenti İstiqlal bəyannaməsinin
müəyyən etdiyi prinsiplərə sadiq qalaraq və
konkret tarixi şəraiti nəzərə alaraq ölkənin
ərazi bütövlüyünü təmin etmək və
müstəqilliyini qoruyub saxlamaq, insan haqları və
azadlıqlarının dolğun təmin olunduğu ən
müasir hüquqi-demokratik dövlət yaratmaq məqsədi
daşıyan çox mühüm qanunlar və qərarlar qəbul
etmişdi. Bütün bu qanunlar və qərarlar
hakimiyyətin üç qolunun — qanunvericilik, icra və məhkəmə
orqanlarının formalaşdırılmasına yönəlmişdi.
Professor
Qüdrət Əbdülsəlimzadə qeyd edir ki, belə bir
çətin şəraitdə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
dövlət siyasətinin cari və perspektiv konturları, onun
lideri Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin «Fikri, milli və
siyasi istiqlalın kökü — İstiqlaldır» ideyası əsasında
formalaşmışdı: «Bu mənada Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin cəmiyyətdə iqtisadi əsasını
təşkil edən mülkiyyət — əmlak münasibətlərinin
dəyişdirilməsi prosesindəki təmkinli mövqeyi,
aqrar-torpaq islahatlarına dair müxtəlif variantların
hazırlanaraq parlamentdə geniş müzakirəsi, sənaye
sahələrinin inkişafına dair xətti, maliyyə-pul-alyuta
siyasəti, inflyasiya prosesləri ilə bağlı tədbirləri,
ölkənin xarici iqtisadi-ticarət əlaqələrini
genişləndirməsi səyləri, iqisadiyyatın dövlət
tənzimlənməsi istiqamətindəki addımları, əhalinin
güzəranını yaxşılaşdırmaq, təhsil,
səhiyyə, habelə digər sahələrdəki fədakar
və düşünülmüş fəaliyyəti əsil
Milli Hökumət qayğılarının danılmaz ifadəsi
idi. Milli Hökumətin konkret Azərbaycan
reallıqlarını, eyni zamanda daxili-xarici təsir qüvvələrini
nəzərə almağa çalışan iqtisadi tədbirlərinin
həyata keçirilməsi gedişində təkamül
yolunun seçilməsi şübhəsiz, uzaqgörənlik
kimi qiymətləndirilməlidir».
Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə yazırdı: «Burada bir sinif digər
sinfə hakim deyildi. İnsan nə varına görə
varlı, nə də yoxsulluğuna görə haqsız
sayılırdı… Azərbaycan zehniyyətincə,
dünyanın əvvəlindən bəri insanların
yaşayış və iqtisadiyyatında
qarşılaşdıqları ədalətsizliyi birdən-birə
ortadan qaldırmaq, inqilabçı bir zərbə ilə
mülkiyyəti və bununla bağlı insanlar arasında
ortaya çıxan səfaləti aradan götürmək
mümkün deyildi. Bundan anarxiya, daha çox səfalət
çıxar və iç qarışıqlıqlardan
başqa ayrı bir nəticə alına bilməzdi». Torpaq və ondan istifadə məsələlərinə
gəlincə, M.Ə.Rəsulzadə bu qənaətdə idi
ki, hər bir əkinçi özü əkib-becərdiyi
torpağa sahibliyini qəbul etməklə yanaşı «Azərbaycan
islahatları geniş torpaqları «ölü halında»
(istifadəsiz) saxlayan torpaq sahiblərinin mülkiyyət
hüququnu rədd edirdi». Belə bir yol, konkret
reallıqları nəzərə alan
uzaqgörən iqtisadi siyasətin nəticəsi idi».
Parlamentdə 11 komissiya fəaliyyət göstərirdi. Maliyyə-büdcə,
qanunvericilik təklifləri, Müəssisələr Məclisinə
seçkilər keçirmək üzrə mərkəzi
komissiya, mandat, hərbi, aqrar məsələlər:
sorğular üzrə, təsərrüfat-sərəncamverici,
ölkənin istehsal qüvvələrindən istifadə
üzərində nəzarət, redaksiya və fəhlə məsələləri
üzrə komissiyalar idi. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti hüquqi dövlət yaratmaq
üçün hakimiyyətin qanunvericilik, icraedicilik və məhkəmə
orqanlarına bölünməsi prinsipini də nəzərdə
tuturdu. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamentinin
bütövlükdə fəaliyyəti daha çox ölkənin
sosial-iqtisadi və maliyyə problemlərinin həllinə,
ölkənin siyasi və ərazi
toxunulmazlığını təmin etməyə, vətəndaşların
hüquqlarını qorumaq, dövlətin demokratik və
hüquqi əsaslarını möhkəmləndirmək, Azərbaycan
Cümhuriyyətinin dünya dövlətləri tərəfindən
tanınması üçün şərait yaratmaq, onun
xarici ölkələr, ilk növbədə yaxın
qonşuları ilə siyasi, iqtisadi və ticarət əlaqələrini
yaratmağa yönəlmişdi. Eyni zamanda bu dövr ərzində
vətəndaşlıq haqqında, ümumi hərbi mükəlləfiyyət
haqqında, mətbuat haqqında, Milli Bankın təsisi
haqqında, Bakı Dövlət Universitetinin yaradılması
haqqında, gömrük və poçt-teleqraf xidmətinin təkmilləşdirilməsi
haqqında, məhkəmə qanunvericiliyi haqqında və s.
sənədlər də parlamentdə müzakirə edilib və
qəbul edilmişdi.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin Parlamenti və hökuməti ölkənin başının üstünü alan xarici müdaxilə təhlükəsini sovuşdurmaq üçün gənc respublikanın beynəlxalq aləmdə tanınması üçün böyük iş aparırdı. Bununla bağlı olaraq Cümhuriyyət Parlamenti 1918-ci il dekabrın 28-də parlamentin sədri Ə.M.Topçubaşovun başçılığı ilə Paris sülh konfransına xüsusi nümayəndə heyətinin göndərilməsi haqqında qərar qəbul etmişdi. Cümhuriyyət dövrünün görkəmli dövlət xadimi Ə.M.Topçubaşov ağır çətinlikləri dəf edərək Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin bir sıra böyük dövlətlər tərəfindən de-fakto tanınmasına nail olsa da, XI Qırmızı Ordunun Şimali Azərbaycanı işğal etməsilə onun bu sahədəki fəaliyyəti yarımçıq qaldı. Tarixçilər hesab edir ki, Azərbaycan parlamentinin və Cümhuriyyət hökumətinin fəaliyyətinin mühüm hissəsini daim özünə cəlb edən məsələlərdən biri də yaxın qonşularla münasibətlər və sərhəd məsələləri olmuşdu. Aparılan gərgin işdən sonra Gürcüstanla münasibətlər nizama salınsa da, Ermənistan hökumətinin böyük ərazi iddiaları üzündən Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərini normal məcraya yönəltmək mümkün olmamışdı. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə qonşu İranla da bir sıra saziş və müqavilələr imzalanmış və həmin sənədlər parlamentdə təsdiq olunmuşdu.
Cümhuriyyət dövründə Azərbaycanda parlamentçilik ənənələri getdikcə möhkəmlənir və inkişaf edir, müasir parlament mədəniyyəti formalaşırdı…
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 11 dekabr.-
S.11.