Abdulla Şərifov repressiya
qurbanıdır
O, müəllimliklə yanaşı
ardıcıl şəkildə jurnalistika ilə də məşğul
olub
Vahid Türk-Tatar dövləti
yaratmaq istəyən Qazis Ubaydullin bir təşkilata Abdulla
Şərifovu da cəlb etmişdi
I yazı
Azərbaycanda dilçilik elminin Avropa metodlarıyla
formalaşmasında xidməti olan
araşdırıcılardan biri də Abdulla Şərifovdur. 1938-ci il
3 iyulda Bakıda güllələnən A.Şərifovun
arvadı Fatma Zinnur qızının SSRİ baş prokuroru
Rudenkoya yazdığı ərizəyə SSRİ Ali Məhkəməsi
Hərbi Kollegiyasında baxılaraq 1957-ci il mayın 30-da bəraət
verilib. Quruluşun bütün nöqsanları İ.Stalinin adına yazılaraq Sov. İKP XX
qurultayından sonra yüz minlərlə həbs edilmiş,
sürgünə göndərilmiş və güllələnmiş
insana bəraət verildi. Əslində bu,
öldürülmüş və ya ölümcül hala
salınmış insanlara verilən fiziki bəraət idi.
Onların, uğrunda mübarizə
apardıqları ideyalara, əsərlərinə bəraət
verilməmişdi. Elə buna görə
idi ki, yaradıcılıqları ciddi öyrənilib təbliğ
edilmir, əsərləri məhdudiyyətlərlə
çap olunurdu. Onların ideyaları və
əsərləri əsil bəraəti Sovetlər Birliyinin
dağılması ilə əldə etdi. Lakin bu da həqiqətlərin tam üzə
çıxmasına imkan vermədi.
Abdulla
Şərifovun doğum tarixi ilə bağlı əlimizdə
iki sənəd var. Onlardan biri Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyası Rəyasət Heyətinin Arxivində A.M.Şərifovun
şəxsi işi (burada işə girmək
üçün 1933-cü il 15 fevralda
yazdığı ərizə, bir neçə tərcümeyi-halı,
əsərlərinin siyahısı və kadr anketi var), o
birisi isə Azərbaycan Milli Təhlükəsizlik Nazirliyinin
Arxivindəki A.M.Şərifovun istintaq işidir. Hər iki sənəddə onun 1893-cü ilin
noyabrında Rusiyanın Orenburq vilayətinin Troutski şəhərciyində
anadan olduğu göstərilir. Təəssüf
ki, sənədlərin heç birində doğum günü
göstərilməyib.
AME
RHA-dakı (Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Rəyasət
Heyətinin Arxivi) şəxsi işinə tikilmiş tərcümeyi-halından
öyrənirik ki, soykökünün Volqaboyu tatarlardan
olduğunu yazan Abdulla ilk təhsilini atası Məhəmmədin
müəllim işlədiyi məhəllə məktəbində
alıb. Sonra doğulduğu kiçik şəhərdəki
rus-tatar məktəbində beşinci sinfi bitirənədək
oxuyub.
1908-ci ildə valideynləri onu təhsilini davam etdirmək
üçün İstanbul şəhərinə
yollayırlar.
İstanbulda hansı orta məktəbi və ya
orta təhsil verən müəllimlər seminariyasını
bitirdiyinə aid əlimizdə qaynaq yoxdur. Tərcümeyi-halından yalnız onu öyrənə
bilirik ki, yerli müsəlman-xeyriyyə cəmiyyətinin
hesabına orta təhsilini başa vuraraq 1914-cü ildə vətənə
qayıdır. Troutskiyə qayıdan
A.Şərifov müəllimliklə yanaşı
ardıcıl jurnalistlik etdiyini də yazır. Hansı qəzetlərdə işlədiyi, nədən
və necə yazdığı haqqında hələlik
heç bir məlumat əldə edə bilməmişik.
Kadr anketindən onun 1919-cu ilin sentyabrın 1-dən Anjersk
musiqi məktəbi və Tümenskdə birinci tatar məktəbində
müəllim işlədiyini, RK(b)P üzv olduğunu, 1921-ci
ilin martında Tümen quberniya rəhbərinin milli məsələlər
üzrə müavini təyin edildiyini öyrənə
bilirik. O, rəhbər vəzifədə işləyə-işləyə
I tatar məktəbində və həmkarlar ittifaqının
təşkil etdiyi kurslarda dərs deyir. Kommunistlərin
gənc və savadlı kadrlara böyük ehtiyacı
olduğu bir zamanda Abdulla Şərifovun Tomsk Universitetinə
oxumağa göndərilməsi inandırıcı
görünmür. O, 1921-ci ilin payızında Tomsk
Universitetinin ictimai fənnlər fakültəsinə qəbul
olunur.
1923-cü
il iyununda Abdulla Şərifov Bakıda
görünür. «Bu, onun ilk gəlişi idimi, yoxsa əvvəllər
də gəlibmiş?» sualına sənədlərdə
heç bir cavab tapa bilmədik. O, Bakıya gəlişini istər
tərcümeyi-halında, istərsə də 1938-ci ildə müstəntiqlərə
verdiyi izahatda Tomskda Universitetin bağlanmasıyla izah edir. Lakin onun bu cavabı o qədər də
inandırıcı görünmür. Birincisi,
iyun ayında tələbə qəbulu kampaniyası
başlamamışdı, ikincisi, həmin vaxt Moskvada,
Leninqradda, Kazanda və başqa şəhərlərdə
tanınmış univerisitetlər vardı. Azərbaycan Dövlət Universiteti isə 1919-cu ildə
qısa ömürlü Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti tərəfindən
yaradılmışdı. Bu ali təhsil
müəssisəsi, necə deyərlər, yeni-yeni
formalaşırdı.
Abdulla Şərifovun Bakıdakı fəaliyyətini
öyrənib həmin dövrün hadisələri ilə
qarşılaşdırdıqda bu qənaətə gəlmək
olur ki, o təqiblərdən, cəzadan qurtulmaq
üçün Tomskdan, Orenburqdan uzaq və diqqəti cəlb
etməyən bir yerə getməyi qərara alıb. Sov.İKP tarixi ilə
yaxından tanış olan hər bir şəxsə məlumdur
ki, Mərkəzi Komitənin qərarı ilə Kommunist
Partiyasında bir neçə dəfə sıralarında «təmizləmə»
adı altında sərbəst düşüncə sahiblərinə,
xalqının və millətinin taleyi üçün narahat
olanlara, haqsızlığa etiraz edənlərə divan
tutulub. Görünür, A.Şərifovun
partiyadan xaric olunması 1914-1919-cu illərdəki fəaliyyəti
və yazmış olduğu məqalələrlə
bağlı olub. Onun Bakıya gəlməsi
1922-1923-cü illərin «təmizləmə» kompaniyasına təsadüf
edir.
İlk «təmizləmə»də partiyadan xaric etsələr
də, yenidən bərpa olunan A.Şərifovun Kommunist
Partiyası sıralarında qalması çox da uzun sürməyib. 1923-cü ildən
Azərbaycan Dövlət Universitetinin şərqşünaslıq
fakültəsinə daxil olan, oxuduğu illərdə
özünü fəal kommunist kimi göstərən, Azərbaycan
KP MK-nın orqanı «Kommmunist» qəzetində işləyən
Abdulla Şərifovu 1928-ci ildə keçmiş fəaliyyətinə
görə Ümumittifaq Kommunist (bolşeviklər)
Partiyasının sıralarından xaric etsələr də,
bir daha bərpa oluna bilir.
A.Şərifovun Bakıya gəlişi Azərbaycanda
milli düşüncəli insanların dəstə-dəstə
həbs edilərək Solovkidəki, Suzdaldakı,
Yaroslavdakı həbs düşərgələrinə
göndərildiyi vaxta təsadüf edir. Burada yarana biləcək
milli-mənəvi boşluğu doldurmaq üçün
taleyin hökmü ilə Tomskdan Abdulla Şərifov, Kazandan
Qazis Ubaydullin, Krımdan Bəkir Çobanzadə, Daşkənddən
Xalid Səid Xocayev və onlarla milli təfəkkürlü
aydın və araşdırıcı Bakıya gələrək
qısa müddətdə güclü bir türkoloji mərkəz
yarada bilirlər. Lakin hər addımda partiya və
sovet funksionerlərinin, xüsusi xidmət orqanlarının hər
addımda onların işinə əngəl olduqlarını
gördükdə sözü ilə işi düz gəlməyən
kommunistlərə qarşı mübarizə
üçün təşkilatlanırlar.
Bir çox milli təfəkkürlü,
haqsızlığa dözməyən, əzilən
xalqları xilas etmək istəyən insanlar kimi Abdulla Şərifov
da rəhbər özəyi 1925-ci ildə Səmərqənddə
qoyulan millətçi təşkilata üzv yazılır. Bu təşkilatın fəalları
sırasında RSFSR (Rusya Sovet Federativ Sosialist Respublikaları)
Xalq Komissarları Soveti sədrinin müavini Rıskulovun, RSFSR
Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin katibi Şuqu
Əmirəsənin, Özbəkistan Kommunist (bolşeviklər)
Partiyası Mərkəzi Komitəsinin katibi Raximbayovun, RSFSR
Xalq Maarif Komissarı Yumanqulovun, Dağıstan Muxtar Sover
Sosialist Respublikasının Xalq Maarif Komissarı Taxo Qodinin,
Qaraçay-Çərkəz Muxtar Sover Sosialist Respublikası
Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin sədri Ömər
Əliyevin, Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin
sədri Soltanməcid Əfəndiyevin, ZSFSR (Zaqafqaziya Sovet
Federativ Sosialist Respublikaları) Xalq Torpaq Komissarı Dadaş
Bünyadzadənin, Azərbaycan Xalq Maarif Komissarı Mustafa
Quliyevin və b. onlarla aydının adı çəkilir. Rusiyanın müstəmləkəsindən qurtularaq
Vahid Türk-Tatar dövləti yaratmaq istəyən bu təşkilata
Qazis Ubaydullin Abdulla Şərifovu da cəlb edir. Görkəmli ictimai-siyasi xadim, xalqların
azadlığı və müstəqilliyi uğrunda
mübarizə aparmış Soltan Qaliyevə Sovet hökuməti
oyuncaq məhkəmə qurub onu məhv edəndən sonra
silahdaşları təqiblərdən yaxa qurtarmaq
üçün ölkənin müxrəlif bölgələrinə
dağıldılar. Qazis Ubaydullin də
Bakıya gəlir, universitetdə işə düzəlir və
qısa müddətdə özünə möhkəm bir
çevrə qura bilir.
Münbit bir mühitə düşən gənc Abdulla
1928-ci ildə universiteti bitirir və 1929-cu ilin fevralında
aspiranturaya qəbul olunur. Aspiranturada oxuya-oxuya
redaktor və Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun dil və ədəbiyyat
kafedrasında assisent işləməyə başlayır.
İti jurnalist qələmi, dərin biliyi və
zəhmətsevərliyi ona qısa müddətdə elm aləmində
də uğur qazandırır. 1932-ci ilin sentyabrından ali məktəbdə müəllim işləməyə
başlayır. 1933-cü ilin fevralın 15-də
isə onu SSRİ Elmlər Akademiyasının Azərbaycan
filialına işə dəvət edirlər. Filialın tarix, ədəbiyyat, dilçilik bölməsində
elmi işçi kimi çalışdığı zaman Azərbaycanın
rayonlarına ekspedissiyalar təşkil edib, materiallar toplamaqla
yanaşı gənc kadrların hazırlanmasına da
xüsusi diqqət göstərir. Onun tək
və İdris Həsənov, Qulam Bağırovla birgə
yazdığı qrammatika kitabları təkrar-təkrar
çap olunaraq orta məktəblərdə və texnikumlarda
tədris edilir.
Şəxsi
işində Abdulla Şərifovun aşağıdakı elmi
əsərləri olduğu göstərilir:
1.
Türk-tatar dillərinin sinqarmoniyası haqqında.
2.
Türk dili qrammatik katoqoriyalarının təsnifat prinsipləri
haqqında.
3. Azərbaycanın
Şamaxı dialekti. (Şamaxı rayonuna iki
illik ekspedissiyanın yekunları).
4.
Texnikumlar üçün qrammatika (T.Bağırov və
İ.Həsənovlv birlikdə). I və II hissələr.
5. Orta məktəblər
üçün türk dilinin qrammatikası (İdris Həsənovla
birlikdə). I və II hissələr.
6.
Türk məktəblərində Rus dilinin tədrisi
(müqayisəli metodun əsaslandırılması).
Abdulla Şərifov «Türk qrammatikasının sabit
kursu» kitabının isə yaxın vaxtlarda Azərnəşrdə
çıxacağını yazır. O, M.İ.Menşikovun
«Yafetidologiya və marksizm», eləcə də akademik Marrın
«Yafetidologiya və marksizm haqqında Bakı diskussiyaları»
kitablarını Azərbaycan türkcəsinə çevirib,
redaktə edərək 1932-ci ildə Bakıda nəşr
etdirib.
1938-ci ildə DTK (KQB) müstəntiqinə izahatında
Abdulla Şərifov 22 kitab müəllifi olduğunu yazır. Çox təəssüf
ki, o kitabların bir qismi də 1937-ci il
irtica dalğasında itib-batıb. Onları
tapıb çap etmək bu gün mümkünsüz
sayılır.
Gənc
yaşında ali məktəbdə kafedra
müdiri, elmi-tədqiqat instutunda bölmə müdiri işləyən
Abdulla Şərifov da 1937-ci ilin irticasından qurtara bilmir. Hətta 1932-ci ildən Azərbaycan Xalq Daxili
İşlər Komissarlığının işlədiyi
müəssisədə müvəkkil olması da onu həbsdən
xilas edə bilmir. 1937-ci ilin 20 dekabrında
«Sovet hökumətinə qarşı silahlı mübarizə
mövqeyində dayandığına və elmi cəbhədə
ziyankarlıq işi aprdığına görə» həbs
edilir.
Əli Şamil,
araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 17
dekabr.- S.14.