Bələdiyyələrin hüquqi
idarəetmə prinsipləri
Lyudmila Xəlilova:
«İnkişaf prinsiplərinə
əsaslanan səmərəli
idarəetmənin əsas
vəzifələrindən biri Bələdiyyə-Vətəndaş
tərəfdaşlığıdır»
Xalq hakimiyyətinin
yaradılması, onun
sərbəst və müstəqil öz müqqəddəratını həll
etmək və öz idarəetmə formasını müəyyən
etmək, suverenliyi təmin edən xalqın ən əsas hüquqlarından
biridir. Azərbaycan xalqı öz
suveren hüququnu bilavasitə ümumxalq səsverməsi — referendum və
ümumi, bərabər
və birbaşa seçki hüququ əsasında sərbəst,
gizli və şəxsi səsvermə
yolu ilə seçilmiş nümayəndələri
vasitəsi ilə həyata keçirir.
Konstitusiyamızın 55-ci və 56-cı maddələrinə əsasən
insanlara dövlətin
idarə olunmasında
və seçkilərdə
iştirak etmək — seçmək və seçilmək hüququ verilib.
Qeyd olunan və digər hüquqların təminatı
məqsədi ilə dövlət ictimai idarəçiliyin demokratik
əsaslarla qurulmasını
zəruri hesab edərək, yerli demokratiyanın quruculuğunda
öz prioritetlərini
nümayiş etdirərək
1999-cu ildə ilk bələdiyyə
seçkiləri həyata
keçirdi. Bununla Konstitusiyamızın 4-cü maddəsində də öz əksini tapmış xalqı təmsil etmək hüququ təmin olundu. Burada yalnız xalq
tərəfindən seçilən,
yəni bələdiyyələrin
də səlahiyyətli
nümayəndələri xalqı
təmsil etmək, xalqın adından danışmaq və xalqın adından müraciət etmək hüququ qazandılar.
Bakı
şəhər Qaraçuxur
Bələdiyyəsinin üzvü,
Hüquq məsələləri
Daimi Komissiyasının
sədri və «Qadınlar Bələdiyyələrin
İnkişafı Uğrunda»
İctimai Birliyin sədri Lyudmila Xəlilova
bildirib ki, 23 dekabr 2009-cu ildə keçirilən bələdiyyə
seçkiləri nəticəsində
26,5% qadınlar və
20% çox gənclər
bələdiyyələrdə təmsil olundular. Şübhəsiz ki, bu göstəricilər və
nailiyyətlər ölkəmizdə
insan hüquq və azadlıqlarının
təminatı, sosial-iqtisadi
inkişafın, gender hüquq
bərəbərliyinin, əhalinin
rifah halının yüksəlişi, vətəndaş
cəmiyyətinin və
demokratik islahatlarının
inkişafı sayəsində
mümkün olub.
2 iyul 1999-cu ildə qəbul olunmuş «Bələdiyyələrin statusu
haqqında» qanunun
3-cü maddəsinə əsasən
vətəndaşlarımızın yerli özünüidarəni
həyata keçirtmək
hüququ var. Burada bələdiyyələrə seçkilər,
öz iradəsini birbaşa ifadə etmək, müstəqil fikir söyləmək, təkliflər vermək və müraciət etmək hüququ, iclaslarda iştirak etmək, xidmətlərin
bərəbər səviyyədə
göstərilməsi, məlumat
almaq hüququ, habelə ictimai məsələlər üzrə
sorğunun keçirilməsi
kimi səciyyəvi hüquqlar əks olunub.
«Bələdiyyələrin statusu
haqqında» qanunun
3-cü maddəsinin 6-cı bəndində isə bildirilir ki, bələdiyyələr insan
və vətəndaş
hüquqlarına və
azadlıqlarına bilavasitə
aid sənəd və
materiallarla hər bir vətəndaşı
tanış olmaq, bələdiyyələrin fəaliyyəti
haqqında tam məlumat
almaq imkanını təmin etməyə, seçicilərin tapşırıqlarını
yerinə yetirməyə
borcludurlar: «E-hökumət»
«e-dövlət», «e-hakimiyyət»
və «e-idarəetmənin»
qurulmasında əsas
məqsəd bütün
hakimiyyət orqanlarının
fəaliyyətində şəffaflığın,
informasiya azadlığının
təmin olunması, hakimiyyət orqanlarının
idarəçilik fəaliyyətinin
səmərəliliyinin yüksəldilməsi,
demokratiyanın inkişafı
və insan hüquqlarının təmin
olunması, vətəndaşların
fiziki imkanlarından asılı olmayaraq dövlətin idarə olunmasında yaxından iştirakı, on-line mühitdə
əhaliyə xidmətlərin
göstərilməsidir. «İnformasiya
əldə etmək haqqında» qanun bələdiyyə -vətəndaş
münasibətlərinin qurulması
üçün mühüm
əhəmiyyət kəsb
edir, bu münasibətlər «Vahid
pəncərə» prinsipi
əsasında, yəni
veb-saytların və portalın yaradılmasının
zəruriliyini önə
çəkir, vətəndaşın
həmin portala müraciət edərək
istənilən məlumatı
əldə etmək, mövcud elektron xidmətlərdən istifadə
etmək və yerli idarəetmə qurumları ilə interaktiv münasibətlər
qurmaq imkanları yaradır».
L.Xəlilova qeyd edib ki,
hazırda Azərbaycan
bələdiyyələrinin yaşadığı yeni
inkişaf mərhələsi
insan hüquqlarının
müdafiəsi sahəsində
aparılan ardıcıl
islahatların davam etdirilməsini şərtləndirir. İnkişaf prinsiplərinə əsaslanan
səmərəli idarəetmənin
əsas vəzifələrindən
biri əhalinin rifah prosesində Bələdiyyə-Vətəndaş tərəfdaşlığıdır. Bu mənada, bələdiyyələrin
xalqla ünsiyyətini
daha da asanlaşdıran
yol vətəndaş
iştirakı hüququ
əsasında təşkil
olunan Məhəllə
Komitələrinin yaradılmasından
keçir. İştirak və idarəçilik bütün tərəfləri
bir yerə yığmaq üçün
bir vasitədir. Məhəllə Komitələri bələdiyyələrin
statusu haqqında qanunun 31-ci maddəsinə
uyğun şəkildə
formalaşdırılan və
fəaliyyət göstərən
qurumlardır. Azərbaycanda
Məhəllə Komitələrinin
təşkili üçün
nümunəvi əsasnamənin
təsdiq edilməsinə
dair 8 may 2001-ci il tarixli qanun həmin dövrdən qüvvədədir.
Burada qeyd edilir ki,
Məhəllə Komitələri
«Bələdiyyələrin səlahiyyətlərinə aid məsələlərin həllində
onlara kömək məqsədilə vətəndaşların
yaşayış yeri
üzrə öz təşəbbüsü ilə
yaratdıqları könüllü
birliklərdir».
Məhəllə Komitələrinin səlahiyyətləri
çox genişdir:
- yerli əhəmiyyətli
məsələlər barəsində
bələdiyyələr qarşısında
vəsatət qaldırmaq;
- yerli əhəmiyyətli
məsələlərlə bağlı vətəndaşların
yığıncaqlarını keçirmək;
- məktəb yaşlı uşaqların
təhsilə cəlb
edilməsində tədris
müəsisələrinə kömək etmək;
- yerli əhəmiyyətli
məsələlərə dair bələdiyyə aktları yaratmaq təşəbbüsü göstərmək
və həmin aktların layihələrini
əhalinin iştirakı
ilə açıq iclaslarda müzakirə etmək;
- müvafiq bələdiyyə
torpaqlarından istifadəyə
dair rəy və təkliflər vermək, yaşayış
məntəqələrinin abadlaşdırılması, yaşıllaıdırılması,
sanitariya vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması, uşaq və idman meydançalarının,
avtomobil yollarının,
küçələrin, səkilərin,
digər obyektlərin
tikintisi, yenidən qurulması, təmiri və saxlanması işində əhalinin iştirakını təşkil
etmək;
- təbiətin, tarix və mədəniyyət
abidələrinin mühafizəsi
haqqında qanunvericiliyə
riayət olunmasına
kömək etmək;
- uşaq və gənclərin istirahəti, idmanla məşğul olması üçün şəraitin yaradılmasına kömək etmək;
- fəaliyyət göstərdiyi ərazidə yaşayan imkansızlara, xəstələrə və ahıl vətəndaşlara yardım göstərmək;
- yerli əhəmiyyətli məsələlərin həllində əhalinin təşəbbüskarlığının və özünüidarəetmə təcrübəsinin inkişafına kömək etmək, eləcə də Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyinə və müvafiq bələdiyyənin nizamnaməsinə zidd olmayan digər səlahiyyətləri də həyata keçirə bilər. Əsasnamədən göründüyü kimi, Məhəllə Komitələri və burada təmsil olunan insanların fəaliyyəti üçün yetərli səlahiyyət verilib: «Xatırladım ki, rəhbərlik etdiyim Qadınlar Bələdiyyələrin İnkişafı Uğrunda İctimai Birliyi tərəfindən 2009-cu ildə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi Şurasının dəstəyi ilə «Əhalinin yerli demokratiyanın quruculuğunda rolu — Məhəllə Komitələrinin inkişafı» layihəsi həyata keçirildi. Layihədə bələdiyyələrin institusional inkişafı, onların resurs potensialının artırılması və səmərəli, şəffaf idarəçilik prinsiplərinin müəyyən olunmasında məhz Məhəllə Komitələrinin vacıbliyi və rolu haqqında geniş maarifləndirmə tədbirləri həyata keçirildi və movzuya dair 300 səhfəlik qanunvericiliklə və tövsiyələrlə zəngin «Vətəndaşların yerli demokratiya quruculuğunda rolu» adlı kitab dərc edildi, paylanıldı».
Azərbaycanda yerli özünüidarə vətəndaşların fəaliyyətinin təşkilinin elə bir sistemidir ki, bu sistem onlara qanun çərçivəsində yerli əhəmiyyətli məsələləri müstəqil və sərbəst şəkildə həll etmək hüququnu həyata keçirmək və əhalinin mənafeyi naminə dövlət işlərinin bir hissəsini yerinə yetirmək imkanı verir.
Bələdiyyələr təşkil olunduqdan sonra ölkə qanunvericiliyinin onlar qarşısında qoyduğu bir sıra vəzifələri yerinə yetirmək məqsədi ilə Konstitusiyamızın 144-cü maddəsində göstərilən səlahiyyətlərdən irəli gələn bir sıra məsələləri həll edirlər: «Bələdiyyələrin insan hüquqlarının təminatında rolunu əks etdirən yerli ekoloji proqramlara nəzər salaq. Konstitusiyamızın 39-cu maddəsində qeyd olunduğu kimi, əsas insan hüquqları və azadlıqları kimi vətəndaşların sağlam ətraf mühitdə yaşamaq hüququ vardır. 78-ci maddəsində isə deyilir ki, ətraf mühitin qorunması hər bir şəxsin borcudur. «Bələdiyyələrin statusu haqqında» qanunun 6-cı maddəsinə görə, yerli ekoloji proqramların əsas məqsədi dövlətin həyata keçirdiyi ekoloji proqramlarda nəzərdə tutulmayan və ya onlara əlavə olaraq yerli əhəmiyyətli ekoloji təmizlik məsələlərin həllinə yerli əhalinin hamılıqla cəlb edilməsidir. Həmin proqramlara yerli şəraitdə mövcud olan ekoloji tarazlığın qorunub saxlanılması, bələdiyyə ərazisinin yaşıllaşdırılması və abadlaşdırılması, məişət tullantılarının toplanması və emalı, suyun, havanın və torpağın hər cür çirklənmədən qorunması, birgə ekoloji tədbirlərin və layihələrin həyata keçirilməsi və s. daxildir.
Əhalinin yoxsulluğu əsas insan hüquqlarının təmin edilməsinə maneələr yaradan amillərdən biridir. İnsan Hüquqları Haqqında Universal Bəyannamə və digər beynəlxalq qanunlar yoxsulluq və onun nəticələrinə müraciət etmək üçün iqtisadi və sosial hüquqları etiraf edir. Bu hüquqlara həyat standartının münasib səviyyəsi, ərzaq, yaşayış, təhsil, iş, sosial təminat üçün hüququ və sosial tərəqqinin faydalarını ədalətli şəkildə almaq da daxildir.
Azərbaycanda 2008-2015-ci illərdə yoxsulluğun azaldılması və davamlı inkişaf Dövlət Proqramında bələdiyyələrin davamlı inkişafının təmin edilməsi də nəzərdə tutulub. Azərbaycanda əhalinin yoxsulluq səviyyəsinin təhlili göstərir ki, yoxsulluğun azaldılmasının fəaliyyət sahələrində müəyyən nailiyyətlər əldə olunub. Bu nailiyyətlər iqtisadi və siyasi hüquqların və azadlıqların həyata keçirilməsində problemlərin həll olunması və ya minimuma endirilməsi bu proseslərdə əhalinin iştirakının genişlənməsi nəticəsində əldə edilib. Bu sahədə nailiyyətlərdən biri kimi bələdiyyələr formasında yerli özünüidarəetmənin inkişafını da göstərmək olar. Bələdiyyələrin fəaliyyətinin əsas istiqamətlərindən biri də insanların məşğuliyyətini artırmaq üçün şəraitin yaradılmasıdır. Bu gün bələdiyyələr yerli biznes üçün şərait yaratmalıdırlar. Azərbaycan bələdiyyələrinin müasir inkişaf dövründə demokratik yerli idarəçiliyin quruculuğu və insan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində səylərin gücləndirilməsi əsas istiqamətlərdən biri kimi müəyyən edilib.
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 18 oktyabr.- S.11.