Qədir Rüstəmovun vəfatından iki il ötdü
Onun kədəri o qədər təbiidir ki, insan sevməyə
bilmir
Məşhur xanəndə Qədir
Rüstəmovun vəfatından
iki il
ötdü. O, 1935-ci ildə
Ağdamda anadan olub. Qarabağ xanəndəlik məktəbinin
tanınmış nümayəndələrindən
biridir. Azərbaycan Dövlət Musiqi
Məktəbində Hacıbaba
Hüseynovdan muğam
dərsləri alıb,
bundan sonra Ağdamda təhsilini davam etdirib. Qədir Rüstəmovun ifasında
bir sıra muğam dəstgahları
— «Rast», «Çahargah»
lentə alınaraq radionun fondunda saxlanılır. Onun ifasındakı
məşhur «Sona bülbüllər» mahnısı
daha çox sevilir.
2011-ci il dekabrın
14-də Türkiyənin İstanbul
şəhərində vəfat
edib, Bakı şəhərində dəfn
olunub.
Qədir Rüstəmovun səsi — ruhun səsi idi. Onunku təkcə oxumaq
deyildi, yandırıb-yaxmaq,
insan dərdini, kədərini izhar eləmək idi. Oxumaq onun üçün bir vasitə idi. Onun başqa oxuyanlardan
fərqi bundaydı.
Qədir
Rüstəmovun səsi
gerçəkdən ilahiliyi
təsdiq eləyirdi.
Tək oxuyan idi ki,
heç vaxt artistlik eləmədi, buna gərək duymadı. Oxuyarkən onun düşdüyü
durumlar, keçirdiyi hallar həm muğamın, həm də insanın ruhani imkanlarının nəyə qadir olduğunu göstərirdi.
Qədir
Rüstəmovun xanəndə
olaraq əvəzolunmazlığı
bundadır. Belə yarandı
muğamçılığın Qədir yolu, yöntəmi, örnəyi
və zirvəsi.
Qədir
Rüstəmovun səsi
qədimlərdən gəlirdi.
Onun səsi çağımızda
qədimliyimizdən nadir soraq
idi. Yəqin ki, özü
bütün bunları
deyilən kimi bilmirdi, ancaq belə duyduğuna, yaşadığına əminəm.
Çünki aşiq insan
özünü aqibətdən
qıraqda görə
bilmir, ondan qırağa çıxmağı
bacarmır. Qədir Rüstəmov
da aqibətdən çıxa bilmədi yaşamı boyu. Ona görə də Qədir təbii qaldı, sənətində
dəyişmədi.
Qədir Rüstəmov təkcə
istedadlı deyildi. Bu, onun üçün çox az idi.
O, başqaları kimi
istedadını başının
üzərinə qaldırmadı,
gözlərə soxmadı,
əksinə, ona vasitə kimi baxdı. Belə adamlar həm
də özlərinin
faciəviliklərini gözəl
anlayırlar. Bilirlər ki,
onlar anlaşıldıqları
dərəcədə həm
də anlaşılmazdırlar.
Qədirin başqalarına yovuşmazlığı, sərtliyi,
güzəştsizliyi bundan
idi. Yalnız oxuyanda özü
olurdu. Oxumaq onun üçün
var olmaq demək idi. Səsində türkün uca
xarakteri vardı — haraylı, ehtizazlı, zərif, ötkəm.
Sarsıldıqca sarsıdırdı. Sarsıtdığı dərəcədə sarsılırdı. Səsinin kədəri
ürəkləri ovsunlayırdı.
O, insanları gerçək
aləmdən ayırıb
tanımadıqları, bilmədikləri
xəyali yerlərə,
duyğulara aparırdı.
Qədirin xoşbəxtliyi ondaydı ki, qəribəliyini bildiyi dərəcədə aqibətinə bağlanırdı. Bu halının başqalarında hansı duyğular yaradacağı, necə qarşılanacağı onu düşündürmürdü. Onun xoşbəxtliyi fitrətinə sonacan yiyəlik eləməsində idi.
Qədirdə kədər o qədər təbiidir ki, insan onu sevməyə, qəbul etməyə bilmir. Axı mahiyyətcə ən qəmli musiqidir «Sona bülbüllər». Bəs biz onu Qədirin ifasında niyə bu qədər sevir, ondan güc alırıq? Əgər belə deyilsə, gərək onda «Sona bülbüllər»i dinləyəndə kədər bizi daha da sarsıtsın. Deməli, Qədir bu vaxtacan kədər haqqında deyilən bütün yarımçıq, yarıtmaz düşüncələri alt-üst etdi. Kədər əslində ən böyük güc, fərəh qaynağıdır. Muğam bunu deyir bizə. Bu baxımdan Qədiri «muğamın Füzulisi» adlandırmaq olar. Ona görə də Azərbaycan türkünün musiqidə «Sona bülbüllər» qədər nikbin özünüifadəsi yoxdur. Bu düşüncəni məndə Qədir Rüstəmov yaratdı.
Asif Ata söhbətlərində deyirdi: «Qədir «Sona bülbüllər»i oxuyanda adama elə gəlir ki, nə kapitalizm var, nə də sosializm. Əslində Qədir sufidir, suficəsinə oxuyur, bunu bilsə də, bilməsə də. Pünhan oxuyur, pünhanı oxuyur». Ən qəmli musiqi — ən ruhlu, ümidli musiqidir. Musiqidəki kədər ruhun doğmalığını, ucalığını təsdiq edir. Qədir Rüstəmovdan sonra Azərbaycan muğam sənətində ciddi bir boşluq yaranıb: sufi tipli, xarakterli xanəndəmiz artıq yoxdur! Hansı ki, muğam başdan-başa sufi sənətidir, sufilik izharıdır. Qədir Rüstəmov gerçək, ənənəvi sufi həyatı yaşaya bilməsə də, oxuyanda hökmən sufiləşirdi.
Çətin günlərimin dostu olub Qədir Rüstəmovun «Sona bülbüllər»i, «Çahargah»ı, «Ay dili-dili»si, «Neyçün gəlməz»i, «Apardı sellər Sara»sı. Ağlım kəsəndən bu səsin sehrinə düşdüm. Təbiətlə birliyimi, doğmalığımı onun səsində tapdım. Yaşamaq gözəldir! Dərddə, kədərdə yanasan, yandırasan, yandırdığın dərəcədə də qandırasan — bunu da Qədir Rüstəmovun səsindən duymuşam. Qədir Rüstəmovun səsi böyük türk ruhunun, mahiyyətinin təsdiqidir — səsin ölməz ilahiliyi kimi! Onun səsinin örnəyində yeni-yeni xanəndələrimiz yaranmalıdır: bunsuz xalqımızın inkişafı haqqında danışmaq olmaz. Ümumiyyətlə, inkişaf hər bir sahədə, eləcə də bu sahədə qaçılmazdır. Bu mənəvi tələbatı kimlər ödəyəcək? Yalnız özündən keçən fədakarlar, təmənnasızlar…
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 19 dekabr.-
S.15.