Şah İsmayıl və kamil insan konsepsiyası
Bakı
Dövlət Universitetinin
professoru, hazırda
ABŞ-ın Dyuk Universitetində uzunmüddətli
elmi-tədqiqat ezamiyyətində
olan Aida Qasımova ilə müsahibə
-Aida xanım, Şah İsmayil Xətainin fikir dünyası haqqında müxtəlif mülahizələr irəli
sürülür. Bir tədqiqatçı
olaraq, bu haqda nə deyə
bilərsiniz?
-Şah İsmayılın
fikir dünyası şiəlik üzərində
bərqərar olmuş,
həm də Vəhdəti Vücuddan və Kamil İnsan
konsepsiyasından bəhrələnmişdir. Onun mənsub olduğu və möhtəşəm
siyasi gücə çevirdiyi Səfəvilik
şiə məzhəbli
sufi təriqəti
idi. Səfəvilik ilkin mərhələdə
sünni-sufi təriqəti
kimi meydana çıxmış, amma
çox keçmədən
şiəlik məzhəbinə
keçmişdir. Sünni
və ya şiə məzhəbli olmalarından asılı
olmayaraq, bir çox sufi
təriqətlərində İmam Əlinin qüdsiyyəti güclü
olmuşdur. Səfəvilik imamların müqəddəsləşdirilməsi,
qeyb olmuş İmam Mehdinin zühuru və b. şiəlik elementlərini
qəbul etmiş, beləliklə də, İslam tarixində ən güclü şiə-sufi təriqətlərindən
birinə çevrilmişdir.
Taci-Heydəri adlanan və
on iki imamın rəmzi olan qızılbaş papaqlarını
səfəvilər Şah
İsmayılın atası
Heydərin dövründən
qoymağa başlamışlar.
Rəvayətə görə, o, gerçək
bir yuxuya müvafiq əsgərlərinə
bu cür papaqlar geyməyi tapşırmışdır.
- Bəs, filosoflardan kimin daha çox
təsiri olub?
- Şah İsmayıl
Xətainin fikir dünyasına İbn Ərəbi təliminin, xüsusilə Kamil İnsan konsepsiyasının
böyük təsiri
olub. Səfəvilərin İslam dünyasının
məşhur sufiləri
ilə görüşmələri
ilə bağlı tarixi faktlar da vardır. Şah İsmayılın babası
Şeyx Cüneyd İbn Ərəbinin davamçısı Sədrəddin
Kunəvi, Xətai özü isə Lahici ilə görüşüb söhbət
və fikir mübadiləsi etmişdir.
İslam
tarixində məşhur
şəxslərin bu
cür görüşmələrinə
xüsusi önəm verilmişdir. Görünür, bu görüşlərin
Səfəviliyin İbn
Ərəbi fəlsəfəsi
ilə birləşməsində
mühüm rolu olmuşdur. Kamil İnsan konsepsiyası
zat (yəni mahiyyət) etibarilə transsendent olan, dərki qeyri-mümkün
olan Allahın öz ad və atributları ilə varlıqlarda, ən mükəmməl şəkildə
isə insanda təcəllisini bildirən
təlimdir. Kamil İnsan
Allahı bir güzgü kimi özündə əks etdirir. Hətta Kamil İnsanın
Allahın zatını
belə əks etdirdiyi kimi fərziyyələr vardır.
Şiəlikdə Kamil İnsanın
mücəssəməsi imamlar,
məsələn Xətai
şeirində bir çox nümunələrdə
İmam Əli sayılır. Xətai
Haqqın insanda təcəssümü ilə
bağlı deyir:
Anın
miratina bax, həqqi gör kim,/ Kim, ol
ayineyi-geytinümadır.
Sufizmdə Məhəmməd peyğəmbər
Kamil İnsanın ən bariz mücəssəməsi
və varlığın
əsasənda dayanan ilkin gövhər sayılır. Sufi kosmoqoniyasındakı
Məhəmməd peyğəmbərin
nüytfəvarı varlığının,
və ya nurunun ilahi bir
nəzərdən həya
təri tökməsi
və bu tər damçılarından
bütün varlıqların
yaranması kimi bir fikir Şah
İsmayılın şerində
belə əks olunub:
Nuri-nəbidən yaratdı qəndil,/Qıldı nəzər ona neçə min il.
Kəsb
etdi kəmali ol nəzərdən,/Ol dürri
pürr etdi bəhrü bərdən.
Su boldu həyadən
ol cəvahir. /Dutdu qamu fövqü təxti vafir.
Yaratdı gögi təfindən anın, /Xəlq etdi yeri kəfindən
anın.
Qüdrət qələmilə yazdı
kafi,/ Ol
kafə ulaşdı nuni-safi.
Bəs gəldi vücudə kun fəkan həm.
/Xətm oldu zəman ilə məkan həm.
- Şiəliyi və
sufiliyi birləşdirən
ortaq cəhətlər
varmı?
- Şiəlik bir
çox məsələlərdə
sufizmlə ortaq təlimlərə malikdir. Hər iki
təlimdə Quranın
batini şərhi, yəni təvil güclü olmuşdur.
Həm sufilər, həm də şiələr hz.Məhəmmədi axırıncı
peyğəmbər olaraq
qəbul etmişlər.
Amma ortodoks sünni məzhəbindən fərqli
olaraq, onlar Allah Təaladan gizli əmrlər aldıqlarını,
gizli elmlərə
sahib olduqlarını söyləmiş,
bu prosesi peyğəmbərlərin vəhyindən
fərqli olaraq «ilham» adlandırmışlar.
Şiəlikdə gizli elmlərin
(cəfr) və ilahi ilhamın mənbəyi imamlar, sufizmdə isə övliyalar idi.
Şah İsmayıl
Xətainin şeirində
Gözəlin vəsfi
mühüm yer tutur. İnsan onun şerinin
əsas tərənnüm
obyekti və ilahi təcəllinin mücəssəməsi idi.
İbn Ərəbiyə və bir çox sufilərə görə,
gözəl bir qadın, və ya bığ yeri yenicə tərləmiş gənc
oğlan da Allahın gözəlliyini
əks etdirir. Sufilər arasında bununla bağlı bir sıra hədislər vardır ki onların bəziləri ortodoks sünni məzhəbində səhih
hesab olunmur. İstər vəhdəti- vücüd,
istərsə də ona yaxın hürufiliyin əsasında
insanın ilahiləşdirilməsi,
Allah Təalanın Kamil
İnsanda təcəllisi
dayanır. Fərqli
baxışlar isə
bir qayda olaraq həmin insanın məhz kim olması
ilə bağlı idi. Hürufilikdə Fəzlullah Nəiminin
ilahiləşdirilməsini görürük. Xətai şeirində
Kamil İnsanın ilahiləşdirilmiş obrazı
bir çox hallarda İmam Əli idi. Aşağıdakı şer
parçasında Xətai
Qurani Kərimin sirrinin (Nəcm surəsindəki ma ovha, yəni o şey ki vəhylə göndərildi) hz.
Əlidə cəmləndiyini bildirir.
Eşqlə məşuqü aşiq
səndə olmuşdur
zühur,/Sirri-ma ovha imişsən,
ya Əli, səndən mədəd!
Xətainin bəzi şeirləri mübahisəli olub hətta Əliallahilik kimi də yozula
bilər. Amma bu məsələlərə
Sufizmə xas Kamil İnsan konsepsiyası və fəna halını yaşayan insanın Haqqa qovuşması, öz varlığını
qeyb edib. Haqqla birləşməsi kimi yanaşdıqda, tam fərqli
bir yozum da tapa bilərik.
İslami fikir tarixində mübahisələr
doğurmuş, edamlarla
nəticələnmiş, Ənə-l
Həqq adlanan ruhi-psixoloji durum qəlbin saflaşması ilə müxəlif hal və məqamlardan keçib kamillik mərtəbəsində çatan
və fəna halı yaşayan, yəni öz varlığı ilə haqqa qovuşan və bu zaman
öz varlğını
qeyb edən insanın halıdır, daha doğrusu bu halı yaşayanın
dilində səslənən
qeyri-iradi sözlərdəndir
(şathiyyat). Bu sözü ilk dəfə
işlədən Həllac
Mənsuru mötədil
sufilər özləri
də tənqid ediblər, çünki peyğəmbərlədən fərqli
olaraq övliyyalar öz hallarını gizli saxlamalı, xalq çatdırmamalı
idilər.
- Ümumiyyətlə, Xətaidə
hürufilik özünü
göstərirmi?
- Şiəliyin mühüm
təlimlərindən olan
messianizm, yəni Mehdi ideyaları qızılbaşlar arasında
geniş yayılıb. Bir çoxları
Şah İsmayilın
özünü qeyb olunmuş imam — Mehdi saymışlar. Şah İsmayılın
poeziyasına hürufiliyin
təsiri də güclüdür. Ənənəvi
hürufi obrazlarından
bəhrələnmə, xüsusilə
Dəhnamədə aydın
görünür:
Dedim ki, qələm, yüzün siyah et, /Yusif tək
özün beqəri-çah
et.
Dedim: — Sağ əlim, al imdi xamə,/Dedim: — Sol əlim, dut imdi namə.
Qıldı sözümü qamusu məqbul, /Lövhi-dilim oldu eynə mənqul.
Yondum qələmi,
dilini dəldim, /Həm yonub anın yüzüni sildim.
Lövh üstə sürüb bu başın anın, /Tökdüm vərəq üstə yaşın anın.
Kafurə qarışdı müşkü
ənbər, /Bilməzdi
hürufi fikrim əzbər.
Zülfin anuban çü «cim» yazdım, /Ağzını ananda «mim» yazdım.
Yazdım
pitigi «əlif», «he» yazdım,/Almamış
ikən anı «xe» yazdım.
Eynini ananda «sadı» çəkdim, /Xal üstə gözündə «zadı»
çəkdim.
«Rey» yazdım ananda
şəkli-qaşın, /Çeşmim
həvəs ilə tökdü yaşın.
«Lam» oldu beşəkli-zülfi-hindu,/»Nun» hərfi çəkildi şəkli-əbru.
Çəkdim bir «əlif» çü qaməti yar, /Yazdım xəmi-qəddimi digərbar.
Xətai şeirində özünü göstərən bir çox təlim və konsepsiyaların islama zidd olub-olmamasına gəlincə, bu artıq ortodoks təlimin bidətçi qollara ayrılması halıdır. Hər bir qol da öz təlimini daha düzgün saymışdır. Üsulid-din baxımından tövhid, nubuvvət, miad, ədl ortodoks islama zidd təlimlərin əskəriyyətində qəbul olunub, lakin imamət məsələsində fikir ayrılığı olub. Ezoterik təlimlərdə bu fərq daha da güclənib, Quranın batini şərhi, ilahi təmasın davamı və s. məsələlər meydana çıxıb. Şiəlik və sufilik islama esoterizm gətirib, onu ruhi tərəfini güclədirib, yəni islamı quru ehkamlar çərçivəsində çıxarıb batini fikirlərin qaynağına çevirib. Bəziləri bunu yaxşı hal sayır, bəzilər isə bəyənmir.
Elnur Eltürk
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 20 dekabr.- S.15.