Xiyabaninin ömrü,
yaradıcılığı necə
araşdırılıb?
Sübhan
Talıblı: «Tarixçi alimlərimiz ciddi basqılar şəraitində
olsa da, müəyyən əsərlər qələmə
alıblar»
Xiyabaninin
ömür yolu, yaradıcılığı xüsusilə
son dövrlərdə ardıcıl araşdırma
mövzusudur. AMEA Z.Bünyadov adına Şərqşünaslıq
İnstitutunun elmi işçisi Sübhan Talıblı
bildirir ki, bu sahədə həm Güney, həm də Quzey Azərbaycanda
müəyyən tədqiqatlar aparılıb, yazılıb
ortaya çıxsa da, tarixşünaslıqda Xiyabani və
onun adı ilə bağlı olan hərəkatın
dolğunluqla və ətraflı verilməsi demək deyil: «Bu
tərəfdə sovet hakimiyyətinin mövcud olması,
İranda Pəhləvi rejiminin şovinist siyasəti, bir
sıra başqa mövzular kimi Xiyabani mövzusunun da istənilən
səviyyədə tədqiqinə və oxuculara
çatdırılmasına imkan verilməmişdi. Buna
baxmayaraq Arazın hər iki sahilində yazıb-yaradan
tarixçi alimlərimiz ciddi basqılar şəraitində
olsa da, müəyyən əsərlər qələmə
almışlar.
1945-1946-cı
illərdə Güney Azərbaycanda olmuş, sovet ordusu
sıralarında xidmət etmiş məşhur jurnalist, tədqiqatçı-alim
Qulam Məmmədlinin də bu sahədə tədqiqatları
olub. Q.Məmmədli Güney Azərbaycanda olduğu müddət
ərzində Ş.M.Xiyabani ilə maraqlanıb, onun
doğulduğu kənddən başlamış Təbriz
kitabxanasına qədər araşdırma aparıb və
Xiyabani hərəkatında iştirak etmiş, onu yaxından
tanıyan insanlarla təmasda olub. Əldə etdiyi materiallar
ona sonrakı illərdə Xiyabani haqda dəyərli kitab
yazmağa imkan verib. Q.Məmmədlinin bu kitabı Xiyabani Azərbaycanın
quzeyində ictimaiyyətə tanıtdırmaqda ilk vasitə
olub. Kitab 1949-cu ildə Bakıda «Azərbaycan» nəşriyyatında
çap edilib. «Xiyabani» (Azərbaycan xalqının milli
azadlıq mübarizəsi tarixindən)» adlı 160 səhifədən
ibarət olan bu dəyərli əsər sovet dövründəki
siyasi mühitin basqılarına baxmayaraq Xiyabani haqqında,
onun elmi, siyasi, dini, fəlsəfi görüşləri barədə
oxucuda müəyyən təsəvvür yaradır. Kitabda
Xiyabaninin çıxışlarından verilmiş iqtibaslar gənc
nəslin vətənpərvərlik ruhunda və tərbiyəsində
mühüm rol oynamış və oynamaqdadır».
M.Xiyabani
mədəni-maarif, xüsusilə siyasi tərbiyə və təlim
məsələlərinə də əhəmiyyət verirdi.
Q.Məmmədli Xiyabaninin ana dilimizin qorunması ilə
bağlı apardığı mübarizə haqqında
yazır: «O, Azərbaycanda aparılan farslaşdırma siyasətinə
qarşı mübarizə aparırdı, xalqın maariflənməsinə
və mədəni olmasına çalışırdı. Mədəni-maarif
işlərinin tərəqqisi yolunda var qüvvəsi ilə
fəaliyyət göstərirdi. 1918-ci ilin baharında
Bakıdan Təbrizə gəlmiş teatr heyəti Xiyabani tərəfindən
məmnuniyyətlə qarşılanmışdı. Əksəriyyətlə
Cənubi Azərbaycan gənclərindən olan həmin artistlər
iqtisadi cəhətdən çətinlik çəkirdilər.
Tamaşaları hazırlamaq üçün vəsait yox idi.
Buna görə də artistlərin əhval-ruhiyyəsi
düşkün idi. Bundan xəbəri olan Xiyabani artistləri
qəbul etdi və ruhdan düşməməyə
çağırdı: «Siz biletlərinizin
satılıb-satılmamağına baxmayın,
tamaşanı hazırlayın, oynayın, qoy camaat gəlib
baxsın; pul məsələsi haqqında düşünməyin,
onu mən yerbəyer elətdirərəm».
S.Talıblı
bildirir ki, Xiyabaninin Azərbaycanın dil, maarif və mədəniyyətinin
inkişafı yolundakı siyasəti düşmənlərin
xoşuna gəlmirdi. Onlar hər cür vasitə ilə bu
gözəl təşəbbüsə mane olurdular. Lakin xalq
Şeyxin ətrafında toplaşır və onu diqqətlə
dinləyirdi. O, xalqın ana dilində
danışdığı üçün sözləri əhaliyə
çatır və təsir bağışlayırdı. «Təcəddüd
qəzeti» 1917-ci ilin aprelin 9-da nəşrə başladı.
Tədqiqatçı Qulam Məmmədlinin göstərdiyi
kimi, «Onun imtiyaz sahibləri və baş mühərrirləri
ilk zamanlarda dəyişdirilsə də, siyasi rəhbərlik əsas
etibarilə Xiyabaninin üzərində qalırdı. Qəzetin
65 nömrəsi, yəni 137 və 202-ci nömrələr rəsmən
Xiyabaninin müdirlik və baş mühərrirliyi ilə
çap olunmuşdu».
Tarix
elmləri doktoru, professor Şövkət xanım
Tağıyevanın 1956-cı ildə rus dilində çap
olunan «1917-1920-ci illərdə İran Azərbaycanında milli
azadlıq hərəkatı» monoqrafiyasında Güney Azərbaycanda
ingilis imperializminə və İran irticaçılarına
qarşı aparılan mübarizələrin sosial-iqtisadi
köklərini araşdırmış və milli azadlıq hərəkatı
və onun məğlubiyyətinin səbəblərini
göstərməyə çalışıb: «Burada
Xiyabaninin ictimai-siyasi fəaliyyəti geniş şəkildə
əks olunub. Ş.Tağıyeva «1920-ci il Təbriz
üsyanı» əsərində Şərqin müstəmləkə
və asılı ölkələrində I Dünya
müharibəsinin sonlarına doğru başlamış milli
azadlıq inqilabları dövrünün təbii nəticəsi
olan Güney Azərbaycandakı 1917-1920-ci illər milli
azadlıq və demokratik hərəkatı, ölkədəki
sosial-iqtisadi və siyasi zəmin üzərində meydana gələn
bu hərəkatın ən yüksək mərhələsi
olan 1920-ci il Təbriz üsyanı, üsyan nəticəsində
yaranan Milli Hökumətin fəaliyyəti tədqiq edilir.
Kitabda inqilaba rəhbərlik etmiş Azərbaycan Demokrat
Partiyası və onun başçısı Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin İran irticasına və İngiltərə
imperializminin ölkədə işğallar siyasətinə
qarşı yönəlmiş mübarizədəki rolundan
danışılır, beş aydan çox davam etmiş
üsyanın yatırılması və hərəkatın məğlubiyyət
səbəbi araşdırılır.
Filologiya
elmləri doktoru, professor Vüqar Əhmədin «Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin həyatı, mühiti və ədəbi fəaliyyətı»
adlı monoqrafiyasında Xiyabaninin ictimai, siyasi fəaliyyəti,
fəlsəfi görüşləri, publisistikasi tədqiq və
təhlil edilib. İlk dəfə olaraq fars dilində
yazılmış İran alimlərindən Əli Azərinin,
Əhməd Həsənin Xiyabani haqqında kəlamlar müəllif
tərəfindən tərcümə edilərək
münasibət bildirməklə onlara istinad edilib, Xiyabaninin ədəbi
fəaliyyəti, redaktorluğu, publisistikası,
publisistikanın mövzu dairəsi və s. təhlil süzgəcindən
keçirilib».
S.Talıblı
daha sonra bildirir ki, Pəhləvilər hakimiyyəti illərində
(1925-1979-cu illər) Güney Azərbaycanda milli hərəkat
və bu hərəkata başçılıq edən şəxsiyyətlər
haqqında yazmaq rəsmən yasaq edilmişdi: «Bu cəhətdən
Ş.M.Xiyabani şəxsiyyəti və
başçılıq etdiyi hərəkat haqqında İran
tarixşünaslığında böyük boşluq var idi.
Doğrudur, 1960-cı illərdə görkəmli tarixçi
Əli Azərinin «Təbrizdə Şeyx Məhəmməd
Xiyabani üsyanı» adlı fundamental əsəri yazılıb
oxuculara təqdim edilmişdi. 512 səhifədən ibarət
olan bu dəyərli kitab rejimin nəzarətindən kənarda
çap edilmişdi. Mərhum alim Əli Azərinin bu
kitabı Şeyx Məhəmməd Xiyabani və onun
başçılıq etdiyi hərəkat haqqında ən
müfəssəl mənbə hesab olunur, 3 iri fəsildən
ibarət olan kitabda Xiyabaninin həyatı və keçdiyi
mübarizə yolu geniş səpkidə əks olunub. Əli
Azərinin Xiyabani haqqında kitabında diqqəti çəkən
mühüm cəhətlərdən biri həmin
dövrün sosial-siyasi və mədəni durumunun şərhi,
Xiyabaninin silahdaşlarının fəaliyyəti, Azərbaycan
Milli hakimiyyətinin 5 ay ərzində icra etdiyi tədbirlər
və nəhayət, Xiyabaninin nitqlərinin bir hissəsi
kitabda verilib. Ümumiyyətlə, Əli Azəri Güney Azərbaycan
tarixşünaslığında Xiyabani və onun
başçılıq etdiyi hərəkat haqqında dəyərli
salnamə yazan müəllif kimi çox qiymətlidir. Əli
Azərinin xiyabanişünaslıqda açdığı
cığır Xiyabani haqqında sonralar yazmış müəlliflər
üçün zəngin və etibarlı mənbə olub.
1979-cu il İran inqilabından sonra Xiyabani irsinə müraciət
edənlər sırasında tarixçi-alim Səməd Sərdariniyanın,
Zəhra Vəfalının, Hüseyn Düzgünün,
Salamulla Cavidin, S.C.Pişəvərinin, Əhməd Kəsrəvinin
və başqalarının adlarını qeyd etmək olar. Səməd
Sərdariniya «Azərbaycan məşhurları» adlı
kitabın II cildində Ş.M.Xiyabaniyə, onun silaodaşlarından
olan Hacı Məmmədəli Badamçıya, Hacı Mirzəli
Gəncəviyə və başqalarının xüsusi yer
verib. S.Sərdariniyanın əsərində Xiyabani Güney
Azərbaycan xalq hərəkatının qorxmaz və dönməz
zəkalı xadimi kimi təqdim olunur. Kitabın 41-52-ci səhifələri
bilavasitə Ş.M.Xiyabaniyə həsr edilib. Oçerkvari
yazılmış bu yazıda oxucu Xiyabani şəxsiyyətinin
böyüklüyünü onun geniş elmi, fəlsəfi və
dini dünyagörüşünün müxtəlif
çalarlarını görür. İnqilabdan sonra Xiyabani
haqqında yazan müəlliflərdən biri də Zəhra
xanım Vəfalıdır. Zəhra xanım
özünün çap etdirdiyi «Azərbaycana şöhrət
gətirənlər» kitabında Azərbaycanın görkəmli
şəxsiyyətləri sırasında Ş.M.Xiyabaniyə
xüsusi yer ayırıb».
Xiyabaninin
Güney Azərbaycan tarixşünaslığında yeri
haqqında danışarkən Azərbaycan Milli Hökumətinin
rəhbəri Pişəvərinin Şeyxin «Gülüstan»
bağında nitqini xüsusi qeyd etməliyik. Pişəvəri
1946-cı il oktyabrın 2-də Xiyabani büstünün
açılışı ilə əlaqədar söylədiyi
tarixi nitqində demişdi: «Rəşidlik zirvəsinə
baxsaq, Səttar xan qəhrəman imiş. O, düşmən
qabağında təslim olmamışdı. Amma fikir, elm və
məlumat nöqteyi-nəzərindən baxsaq, Şeyxin məqamı
fövqəladə böyükdür. Sərdar rəşid
imiş, Şeyx o xasiyyətlərə malik halda, bir də
onun alimlik məqamı var idi».
Azərbaycan
Milli Hökumətinin mövcud olduğu bir il ərzində
Xiyabaniyə büst qoymaqla yanaşı, Xiyabaninin adına məktəb
də verilmişdi. Sübhan Talıblı sonda bildirir ki,
Xiyabaninin ailəsi üçün Azərbaycan Milli Hökumətinin
qərarı ilə xüsusi təqaüd də
ayrılmışdı: «Güney Azərbaycanın görkəmli
siyasi xadimi, yazıçı doktor Salamulla Cavid «Xatirə dəftərindən»
adlı kitabında Xiyabani şəxsiyyətinə və onun
başçılıq etdiyi hərəkata xüsusi yer
vermişdi. Doktor Salamulla Cavid öz yazısında təkcə
Xiyabanini yox, onun silahdaşlarını da yad etməklə bərabər,
«İnqilabyun» və «Tənqidiyyun» cinahlarının mövqelərindəki
fərqli cəhətləri açıqlamış, Xiyabaniyə
tərəfdar olan «İnqilabiyyun» cinahını xüsusi rəğbətlə
oxuculara təqdim etmişdi. Güney Azərbaycanın
müasir alimlərindən olan Hüseyn Düzgün həm də
bir şair kimi tanınır. O özünün Xiyabaninin həyat
və mübarizəsinə həsr etdirdiyi poemasını,
1990-cı ildə (1379) «Şeyx Məhəmməd Xiyabani həmmaməsi»
kitabında dolğun lövhələrdə əks etdirib.
Güney Azərbaycanın görkəmli ədəbi
simalarından olan Həmid Nitqi Şeyx Məhəmməd
Xiyabani haqqında şeirində Xiyabani hərəkatını,
onun böyük şəxsiyyət olduğunu qeyd edir.
Güney Azərbaycan tarixşünaslığında Xiyabani
şəxsiyyəti və onun başçılıq etdiyi hərəkat
haqqında yazan müəllifdən biri də Xiyabani məfkurəsinə
düşmən olan Əhməd Kəsrəvi olub. Ə.Kəsrəvinin
Azərbaycan xalqının milli kimliyi, mədəniyyəti və
tarixi haqqında fars şovinist mövqeyindən
yazılmış əsərləri bizə məlumdur. Kəsrəvi
Xiyabani hərəkatının əvvəlində hərəkata
qoşulmuş, özünü Xiyabaniyə yaxın adam kimi
göstərməyə çalışmışdı. O,
Xiyabaninin milli ruhu və hərəkatın milli yön
aldığını gördükdə hərəkatdan
uzaqlaşmış, sonra isə «Tənqidiyyun» adlı dəstəyə
başçılıq edərək, Xiyabaniyə və onun
başçılıq etdiyi hərəkata düşmən
mövqeyi bəsləmişdi. Buna baxmayaraq Kəsrəvi
sonralar Ş.M.Xiyabani qiyamı adlı kitabının bir
çox yerində Xiyabani şəxsiyyətinin
böyüklüyünü, savadlı olmasını, alovlu
nitqləri ilə kütləyə təsirini etiraf etməyə
məcbur olmuşdu. Onun kitabının son «İşin
başa çatması və Xiyabaninin öldürülməsi»
adlı bölməsində bir sıra həqiqətləri
ortalığa gətirmiş və Xiyabani şəxsiyyətinin
böyüklüyünü yazmaq məcburiyyətində
qalmışdı».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 16 fevral.-
S.14.