XX əsr Azərbaycan musiqisinə
baxış
Hər bir yeni kitabı
əlimə alarkən
qəribə, izahı
çətin olan hisslər keçirirəm:
görəsən, bu görüş nə bəxş edəcək? Sevindirəcək, zənginləşdirəcək,
yoxsa laqeyd qoyacaq, bəlkə də məyus edəcək?
«XX əsr Azərbaycan musiqisi»… Bu yaxınlarda
işıq üzü
görən kitabın
adıdır. Bu kitabda
musiqişünas Aida Tağızadənin
elmi yaradıcılığı
boyu müxtəlif nəşrlərdə dərc
etdirdiyi məqalələr
toplanıb. Müəllifin
xüsusi təqdimata,
yəqin ki, ehtiyacı yoxdur. Professor, əməkdar incəsənət
xadimi, uzun illər BMA-da musiqi tarixi kafedrasının
müdiri, bir neçə sanballı monoqrafiyanın müəllifi,
lakin hər şeydən öncə həmkarlarının, tələbələrinin,
yəni ən ali peşəkar çevrənin ehtiramını
qazanmış bir alim, pedaqoq. Əlbəttə, mən fəxri, elmi adların əhəmiyyətini
əsla danmaq istəməzdim, lakin indiki zamanda bir mütəxəssis kimi nüfuz sahibi olmaq, məncə,
daha dəyərlidir.
Aida xanım Azərbaycan
musiqi elmində xüsusi mövqe tutur: onun mülahizələri
dərin və dəqiq, qənaətləri
inandırıcı, tənqidi
sərrastdır. Başqa
sözlə, bu müəlliflə bəzi
hallarda polemikaya girmək həvəsi yaransa da, yazılarının
əsas müddəaları
ilə sonucda razılaşırsan, ona bir mütəxəssis kimi etibar edirsən.
Alimin yeni kitabı öz biçimli, məntiqli quruluşu ilə fərqlənir. Birinci bölümdə Azərbycan bəstəkarlarının
— Ü.Hacıbəylidən üzü bəri-əzəmətli
fiqurları ucalır,
onların həll etdikləri taleyüklü
çeşidli problemlər
barədə düşüncələr
şərh olunur. İkinci bölüm ölkəmizin həyatında
baş vermiş müxtəlif musiqi hadisələrinə — konsert,
plenum, qurultaylarda səslənən
yeni musiqiyə, opera teatrında təzəcə
səhnə üzü
görən tamaşalara
dair Aida xanımın
tənqidi qeydlərini
ehtiva edir. Üçüncü bölüm
milli ifaçılıq
məktəbinin parlaq
nümayəndələrinin portretlərini sərgiləyir.
Nəhayət, sonuncu hissə musiqişünasın
əsərləri, onun
elmi fəaliyyəti və şəxsiyyəti
haqqında müxtəlif
sənət adamlarının
fikirlərini əks etdirir.
Topludakı məqalələr janrca,
üslubca fərqlidir.
Ciddi araşdırıcılıq
işinin bəhrəsi
olan, müxtəlif elmi kitab, toplu,
jurnallarda, məsələn,
«Sovetskaya muzıka»da dərc olunmuş analitik yazılar qısa, yığcam reportaj və rəylərlə ardıcıllaşır.
Başqa sözlə,
toplu Aida xanımı
— tanınmış alim,
Azərbaycan musiqisi barədə bir sıra kitabların, məsələn, Soltan Hacıbəyov, Cövdət
Hacıyev, Aqşin Əlizadə yaradıcılığına
dair ilk ciddi və dərin tədqiqatların müəllifi
kimi də, incə müşahidə
qabiliyyətinə, həssas
musiqi duyumuna, iti yazar qələminə
malik bir musiqi tənqidçisi kimi də təqdim
edir. Onu da deyim ki,
şəxsən mənim
üçün hər
iki növ maeriallarla tanışlıq
eynilə maraqlı idi. Çünki, məsələn, elmi məqalələrdə bu
və ya digər əsərin bütün bədii məziyyətləri, sənətkarın
musiqi tarixində rolu açıqlanırsa,
qəzet qeydlərində
zamanın nəbzi döyünür, əsərlərin
yarandığı atmosfer
duyulur.
İstər-istəməz bir sual meydana çıxır:
məqalələr toplusu
olan bir kitaba belə başlıq — «XX əsr Azərbaycan musiqisi» — vermək məqsədəuyğundurmu?
Axı, burada musiqi tarixi müəyyən
metodika əsasında
ardıcıl olaraq təqdim olunmur, əsərlərin təhlilində
xronoloji ardıcıllıq
da izlənilmir. Lakin toplu ilə
müfəssəl tanışlıq
bu növ sualları aradan götürür. Çünki
ayrı-ayrı məqalələr
Azərbaycan musiqisinin
tarixində yeni mərhələni yaradan sənətkarlara və onların davamçılarına
— istər bəstəkar
yaradıcılığında, istər ifaçılıqda
— həsr olunub. Ü.Hacıbəyli, Q.Qarayev,
F.Əmirov, C.Hacıyev,
S.Hacıbəyov. A.Məlikov,
X.Mirzəzadə, A.Əlizadə,
M.Quliyev haqqında, onların yaradıcılığının
ən önəmli xüsusiyyətləri barədə
məqalələri ardıcıl
oxuyarkən təsəvvürümüzdə
XX əsr Azərbaycan
musiqisinin dolğun, rəngarəng panoramı
canlanır. Çünki
məhz bu sənətçilər, habelə
kitabda «müzakirə»
olunan T.Quliyev, Ə.Abbasov, R.Hacıyevin timsalında Azərbaycan musiqisinin ayrı-ayrı mərhələlərdə həll
etdiyi məsələləri
aydın təsəvvür
edir, ən əsası — Ü.Hacıbəylidən
başlayaraq sənətkardan-sənətkara
ötürülən bədii
tapıntılar estafetini
izləyə bilirsən.
Elə toplunu açan «Dahilik zirvəsi» adlı ilk məqalədə
alimin aşağıdakı
tezisi diqqəti cəlb edir: «Ü.Hacıbəylinin yaradıcılığı,
sadəcə, tarixi nailiyyət deyil, ölməz canlı müasirlikdir. Ü.Hacıbəylinin
çoxşaxəli yaradıcılığı
Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişaf trendini müəyyən edən amillərdəndir». Əslində
bütün məqalələr
elə bu tezisin isbat olunmasına
həsr olunub. Axı gələcək nəslin nümayəndələri
olan bəstəkarlardan
hər biri Üzeyir bəydən təkan alaraq milli və ümumbəşər
musiqinin nailiyyətlərinin
ən müxtəlif simbiozu yollarını təklif etmiş, heç zaman qazanılan uğurlarla məhdudlaşmayaraq, irəli,
yeni sənət zirvələrinin fəthinə
can atmış, sonucda
XX əsr musiqisini öz unikal bədii kəşfləri
ilə zənginləşdirmişlər.
Özü də Aida xanımın təqdim etdiyi hər bir portret qabarıq
və fərqlidir. Musiqişünas bu və ya digər
sənətkarın özəl
xüsusiyyətlərini üzə
çıxarmağa çalışır.
Yəni o, bəstəkarlarımızın
yaradıcılıq axtarışlarının,
estetik mövqelərinin
müxtəlifliyini aşkarlaya
bilir: bu müxtəliflik sonucda bəstəkarlıq məktəbinin
gücünə dəlalət
edir.
Başqa
bir yerdə müəllif söyləyir
ki, «yeni zaman musiqi sənətkarlarımız
qarşısında yeni
mövzular və onlara müvafiq olan yeni forma axtarışları zərurətini
doğurmuşdur. Onların
ifadəsində əvvəlki
dil resursları bəzən kifayət deyil». Musiqişünas XX əsr sənətinin artıq klassiklərinə
çevrilmiş Stravinski,
Prokofyev, Şostakoviç,
Bartok, Hindemit və başqalarını öyrənən,
müasir musiqinin texnoloji vasitələrindən
yararlanan müəllifləri
təqdir edir. Ümumiyyətlə, bu, yəni daim yeniləşmək, müasir
musiqinin təklif etdiyi ən yeni vasitələrlə silahlanmağın zəruriliyi
tezisi qırmızı
xətlə bütün
məqalələrdən keçir
və bəstəkarlarımızın,
ilk növbədə Q.Qarayevin
elə eyni zaman kəsimində söylədiyi fikirlərlə
səsləşir. Təsadüfi
deyil ki, məqalələrindən birində
Qarayevi publisist, parlaq natiq kimi
səciyyələndirərkən Aida xanım sənətkarın
söylədiyi — «Musiqiçi
üçün tarixin
ab-havası ilə nəfəs almaq olduqca önəmlidir»- kəlməsinin yaddaşına
möhkəm həkk olunduğunu, bu misranın arxasında gizlənən mətləbin
dərinliyini vurğulayır.
Aida xanımı tanıyan, bu insanla auditoriyada,
həyatda ünsiyyətdə
olan hər bir kəs onun
erudisiyasının şahidi
olmuş, kitaba — özü də təkcə musiqi ilə bağlı olmayan, ən müxtəlif elm sahələrinə
aid ədəbiyyata sevgisindən
irəli gələn geniş dünyagörüşünə
həmişə heyran
olmuşlar. Öz məqalələrində musiqişünas
hər bir sənətçini kifayət
qədər geniş müstəvidə nəzərdən
keçirir, maraqlı
paralellər spektrinə
— bədii nəsrdən,
poeziyadan, kinodan — müraciət edərək
qənaətlərinə əlavə
sanbal, əlavə həcm aşılayır,
hekayətinə yerli-yerində
qatdığı poetik
misralar (Puşkindən,
Vazehdən) isə onların ümumi ovqatına səmimi intonasiya aşılayır.
Məsələn, Arif
Məlikovun Dördüncü
simfoniyasında romantik
ikialəmlilik dünya
duyumunun məxsusi tərzdə təzahür
etdiyini incəliklə
qeyd edən alim buradakı müxtəlif üsluba, müxtəlif texnikaya əsaslanan layların estetik dissonansını Çingiz Aytmatovun «Gün var əsrə
bərabər» romanındakı
metodla (zaman-məkan yerdəyişmələri ilə)
müqayisə edir. Alim ancaq estetik
baxımdan özünə
yaxın sənətkarlar
haqqında yazır, həm də «düzü düz, əyrini əyri» deməyə çalışır…
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 20 fevral.-
S.13.