«Haci»
təxəllüslü şairlər
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
oxşar imzalar olsa da, yaradıcılıq
sarıdan bir-birindən
fərqləniblər. Araşdırmaçı Lamiyə Rəhimova Haci təxəlüslü
şairlərlə bağlı
araşdırma aparıb.
Onun fikrincə, ədəbiyyat
tarixində eyni təxəllüslü müxtəlif
əsrlərdə yaşamış
şairlər mövcuddur.
Belə təxəlüslərdən
biri də «Naci»dir: «»Naci» sözünün lüğətlərdə
«qurtulan, nicat tapan» mənaları var. Pənahi Makuli «Ədəbi məlumat cədvəli»ndə yeddi
«Naci» təxəllüslü
şairin adını
qeyd edib. Pənahi Makuli məşhur ədəbiyyatşünas
Əmir Dövlətşah
ibn-Əlaüd-dövlə Bəxtişah qazı Səmərqəndinin 1486-cı ildə fars
dilində yazdığı
«Təzkirətüş-şüəra»
əsərini birinci mənbə olaraq götürüb. Bu mənbədə Pənahiyə
görə X əsrdən
öz dövrünə
qədər 138 ən
məşhur şairi
7 yerə bölərək
əlifba sırasına
riayət etmədən
zövqünə görə
qruplaşdırıb. Əmin Əhməd Razinin 1593-cü ildə fars dilində
yazdığı «Təzkireyi-həft
iqlim» əsəri ikinci mənbə olaraq verilib. Təzkirə əlifba sırası
ilə deyil. İqlimlər (coğrafi əraziyə)
görə tərtib edilib. Şair və ədəbiyyatşünas
Lütfəli bəy Azər Bəkdilinin fars dilində
yazdığı «Təzkireyi-Atəşgədə»
XVII əsrin sonunda yazılıb. Pənahiyə görə, bu
təzkirə Dövlətşah
Səmərqəndinin təzkirəsindən
daha mükəmməldir.
Burada sayca daha çox
şair haqqında məlumat verilir. Bu təzkirə də
əlifba sırasına
görə deyil, coğrafi ərazilərə
görə tərtib edilib. Əmir Qulaməli xan Azad Hüseyn Belqiraminin fars dilində
1762-ci ildə yazdığı
«Təzkireti-Xəzaneyi Amirə»
əsərində verilən
məlumatlar əsasən
hind ədəbi məktəbinə
aiddir. Lələbaşı
adı ilə şöhrət tapan Əmir üş-şüəra
Rzaqulu xan Hidayətin 1867-cü ildə
fars dilində
iki cilddə yazdığı «Məcməül-Füsəha»
təzkirəsi də
Pənahinin qaynaq olaraq söykəndiyi əsərlərdəndir. Məşhur
türk alimi Şəmsəddin bəy
Saminin 6 cilddə
1888-1898-ci illərdə nəşr
olunan «Qamusül-Əlam»
əsərində də
Yaxın Şərq ölkələri xalqlarının
şairləri haqqında
qısa məlumat var.
Mir Möhsün Qarabağinin
fars dilində
yazdığı «Təzkireyi-Nəvvab»
əsərində Qarabağ
şairləri haqqında
məlumat verib».
Aydın
olur ki, qarabağlı Məhəmmədağa
Müctəhidzadənin Azərbaycan
dilində yazdığı
«Riyazül-Aşiqin» əsərində
XX əsrin əvvəllərinə
qədər yazıb-yaratmış
Qarabağ şairləri
haqqında məlumat var: «Firudinbəy Köçərlinin Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi
materialları 4 cilddən
ibarətdir. Burada azərbaycanlı bütün məşhur şairlər haqqında məlumat verilir. Məhəmmədəli Tərbiyyətin 100-dən artıq təzkirə və mənbə gözdən keçirdikdən
sonra azərbaycanlı
şair, alim və ədiblər haqqında məlumatı əlifba sırası ilə verdiyi «Danışməndane-Azərbaycan» əsəri Azərbaycan şairləri haqqında məlumat mənbəyi olaraq olduqca dəyərlidir. Pənahi
Makuli təqdim etdiyi ədəbi məlumat cədvəlində
ilk öncə Kəşan
şəhərində anadan
olan və fars dilində
yazıb-yaratmış Nacidən
bəhs edib. Şəmsəddin Saminin «Qamusül-
Əlam» əsərində
üç Naci təxəllüslü şair
haqqında məlumat verilir. Bəhs olunan ilk iki
şair farsca yazdığı üçün
İran şairi olaraq qeyd olunub.
İlk öncə Kəşanlı
Naci haqqında bilgi verən Şəmsəddin Sami şair
Molla Həsənin oğlu olduğunu qeyd edir. Şəmsəddin Sami ikinci Naci
təxəllüslü şairin
adının Şahqasım
olduğunu qeyd edib. Eyni Naci haqqında Makuli cədvəlində də məlumat var. Məşhəddə dünyaya
göz açan Naci Şahqasım fars dilində
yazıb. Doğulduğu — vəfat etdiyi
tarix və yer bilinmir. Şəmsəddin Sami Şahqasım Nacinin Hindistana səyahət etdikdən sonra Cəhənəbada köçərək orada
Məlik Seyid Səadət xan Bahadır Canbəndanın
himayəsini əldə
edib, nəhayət, Əkbərəbada gedərək
orada vəfat edib. Şəmsəddin Saminin bəhs
etdiyi digər Naci təxəllüslü
şair isə Osmanlı şairi Müəllim Nacidir.
Osmanlı ədəbiyyatı nümayəndələrindən olan Müəllim Nacinin əsl adı Ömərdir.
1857-ci ildə İstanbulda anadan olan şair atası vəfat edəndən sonra anası ilə birgə Varnoya dayısının yanına
köçür. Burada müəllimlik
fəaliyyətinə başlayan
ədib Naci təxəllüsü ilə
şeirlər yazır.
Daha sonra Anadolunun müxtəlif yerlərində
məmurluq edən şair İstanbula geri döndükdən sonra müxtəlif mətbuat orqanlarında həm jurnalist kimi fəaliyyət göstərir, paralel olaraq müəllimlik də edir. Müəllim Naci 1893-cü ildə
43 yaşında vəfat
edir. «Atəşparə»,
«Şerarə», «Füruzan»,
«Sünbülə», «Yadigarı-Naci»
və s. əsərləri
var. Şairin ümumən
40-a yaxın kitabının
olduğu bilinir.
Naci Xanqar deyə bilinən, fars
dilində yazan bir başqa şair də Pənahi Makulinin cədvəlində yer alıb. Anadan olduğu yer Ordubad, vəfat etdiyi yer isə
Hindistan olaraq göstərilən, Ordubadlı
Naci də fars və
Azərbaycan dillərində
əsərlər yazıbb.
Məhəmmədəli Tərbiyyət «Danişməndani-Azərbaycan»
əsərində Naci
Ordubadidən bəhs edərək onu görkəmli söz ustadı olaraq adlandırıb. Naci Katibinin
«Şütür-hücrə» qəsidəsinin cavabında
bir qəsidə deyib və onun
sözlərinə «pəşşə»
(milçək) sözü
artıraraq maraqlı
bir qəsidə yazıb.
Bu işin öhdəsindən
bacarıqla gələn
Ordubadlı Nacinin bu qəsidəsinin ilk beyti tərcümədə
aşağıdakı kimidir:
Bəsdir
bədən hücrəmdə
fikir milçəyi dəvə olsun,
Mənim hücrəmdə belə
milçək dəvə
işini görsün».
L.Rəhimova vurğulayır ki, Makuli cədvəlində adı keçən başqa bir şair Naci Təbrizidir. Onun Təbrizdə dünyaya göz açdığı
bilinsə də hansı ildə və harada vəfat etdiyi bilinmir: «Eyni zamanda doğulduğu tarix də məlum
deyil. Məhəmmədəli
Tərbiyyət «Danişməndane-Azərbaycan»
əsərində Təbrizli
Nacinin ömür boyu yoxsul yaşadığı,
təvazükar və
dinc adam
olduğunu qeyd edir. Onun bir
beytində rəngarəng
misralar yazmasına da şahid oluruq:
Naci, söz meydanında, əlində şairin
Hikmətli misra qanlı qılıncdandır kəskin.
Nəhayət, Mirzə Mehdi Nacidən bəhs edən Makuli onun doğulduğu və vəfat etdiyi tarixlər haqqında heç bir məlumat olmadığını qeyd
edir. Ancaq şairin XIX əsrdə
Gəncədə anadan
olduğunu, 1882-ci ildə
vəfat etdiyini bildirir. Şair Azərbaycan və fars dillərində
yazıb. Qulam Məmmədəli də təzkirəsində
Naci Mirzə Mehdi və Naci
Molla Qədir haqqında məlumat verib. Əsli Şamaxıdan olan
Molla Qədir Nacinin anadan olma və vəfat
tarixi barədə mənbələrdə məlumat
tapa bilmədik. Ancaq 1825-ci illərdə həyatda olduğu yenə Qulam Məmmədəli təzkirəsində qeyd edilib.
Eyb eyləmə ey Nacini meyxarə gərən kəs,
Yenicə
kişi rahi-müsəlmana düşübdür.
Makuli də
1824-cü ildə Şirvanda
doğulduğunu qeyd etdiyi Naci Şirvani
adlı bir şəxsdən bəhs edib. Şairin Azərbaycan dilində
yazdığı da qeyd olunub».
XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndələrindən olan Mirzə Mehdi Naci haqqında
qaynaqlarda çox az məlumat olduğunu vurğulayan araşdırmaçı bildirir
ki, şairin Gəncədə anadan olduğu, doğulduğu tarixin dəqiq olmadığı, şairliyi
ilə deyil, xəttatlığı ilə
də Gəncə, Qarabağ, Şirvan və Şəkidə istedadlı bir şəxs kimi şöhrət qazandığı
qaynaqlardan məlumdur.
Mirzə Mehdinin qarabağlı Abdulla bəy
Asi, Xarrat Qulu Yusifin, Şamaxı
şairi Hacı Seyid Əzimin və Qazax şairləri
Mustafa ağa Nasirin və İskəndər ağanın («Şair»təxəllüslü)
müasiri olduğundan
onlarla sıx əlaqəsi olub. Firudin bəyin bildirdiyinə görə Abdulla bəy Asinin Mehdiqulu xanın qızı Xurşudbanuya yazdığı
həcvə nəzm ilə cavab verənlərdən biri də məhz Mirzə Mehdi Naci olub. Hətta Firudin bəy onun bəziləri
tərəfindən «məzhəbsiz,
sufi» deyə
ittiham edildiyini də qeyd edib».
L.Rəhimova fikrini belə ümumiləşdirir: «Ümumiyyətlə,
şairlərin eyni təxəllüsləri istifadə
etmələri tarix boyu müxtəlif problemlərə səbəb
olub. Bu məsələlərdə
ən böyük məsuliyyət təzkirələrin
üzərinə düşüb.
Təxəllüs məsələsi özlüyündə müstəqil
mövzu kimi araşdırılmayıb. Fikrimizcə,
bu mövzunun tədqiqi Azərbaycan və ümumilikdə türk filologiyası üçün olduqca maraqlı olardı».
Uğur
Xalq cəbhəsi.- 2013.- 30 iyul.- S.
14.