Qumuqların yazılı ədəbiyyatı
Yırçı Kazak,
Abdurrahman, Aşıq Ensar,
Mahammat Efendi Osmanov, Nuray
Batırmirzayev…
II yazı
Qumuqlar qədim tarixləri ilə qürur duysalar da, uzun illər yazılı ədəbiyyatlarının tarixini XIX yüzillikdə yaşamış Yırçı Kazakla başlayıblar. Qumuq ədəbiyyatı ilə bağlı araşdırmalar aparan Əli Şamil bildirir ki, bu da səbəbsiz deyildi. Doğum və ölüm ili dəqiq məlum olmayan, təxminən 1830-cu ildə Tarkovsk uyezdinin Muslumavul (indiki Buynaksk rayonunun Atlanavul) kəndində anadan olan Kazak Tatarxan oğlu gəncliyindən gözəl yırlar — şeirlər söylədiyinə görə xalq arasında Yırçı Kazak kimi tanınıb: «Doğulduğu bölgədə xarakterik olan bir işdə — qızqaçırmada (gəncliyində dostuna sevdiyi qızı qaçırmasına kömək etmişdi) iştirak etdiyinə görə həbs edilərək Sibirə sürgün edilir. Sibirdə olarkən vətən həsrətli, ayrılıq nisgili və zəmanəsindən, məmurların özbaşınalığından, haqsızlıqdan, ədalətsizlikdən bəhs edən şeirlər yazır. Vətənə döndükdən sonra da yazı üslubuna sadiq qalır. Şairin şeirləri arasında aşiqanə, lirik nəğmələr olsa da, yaradıcılığının əsasını zəmanədən şikayət, düşmənlərinin ona etdikləri pisliklər, məmurların isə haqsızlıqlara göz yummalarının tənqidi təşkil edir. Gözəl şeirlərilə xalqının qəlbini ovsunlayan şairi düşmənləri təxminən 1879-cu ildə öldürtdürürlər».
Yırçı Kazakın ağrılı-acılı ömür yolu və zəmanədən narazılıq dolu şeirləri sovet ideoloqlarının işinə yarayır: «Onun həyatına və yaradıcılığına bir sinfi mübarizə donu geydirərək təbliğ etməyə başlayırlar. Hansı ki, Yırçı Kazakdan öncə yaşamış və müasiri olmuş, ənənəvi doğu şeir üslubunda — didaktik, əxlaqi, lirik şerlər yazmış Kamal Ümminin, Abdürrahman Kakaşuralının (Atlıboyunlu), Muhammat Efendi Osmanov və başqalarının adı çəkilmirdi. Bu tendensiya tarixşünaslıqda da özünü göstərirdi. Ulu babaları qüdrətli türk dövlətləri qurmuş qumuqlara XVII-XIX yüzilliklərdə mövcud olmuş yerli özünüidarə qurumları, yəni yerli feodalların hakim olduğu Pargu Şavhallığı, Mehtulu xanlığı, Endrey, Köstek və Yahsay bəylikləri qumuq dövlətləri kimi tanıdılır və bunlarla qürur duymaları təbliğ olunurdu. Onlar ulu babalarının qurduqları qüdrətli dövlətlərdən uzaqlaşdırıldıqca, bu dövlətlərin yaranmış və yaratmış şair və yazıçılarından, elm adamlarından da uzaqlaşdırırdılar. Beləliklə ümumtürk ədəbiyyatından ayrılmış olurdular».
Sovetlər Birliyi çökdükdən sonra bu ideoloji təsirlər də aradan qalxmağa başladı: «Hələlik qumuqlar ədəbiyyatlarını zəngin folklorları və XV yüzildə yaşamış Kamal Ümmi (Nuri) ilə başlayırlar. Kamal Ümminin (Nuri) qumuq olduğunu isbatlamaq üçün aşağıdakı misraları nümunə göstərirlər.
Elter qönqül ol ellerqe
Misqin kumuk sümbünlerin:
Gezdim, tuzdum çox devleşdim,
Axır
vatanım oylaşdım,
Hay aman, Koünqa yol görmedim
İnq
son barıp Şama
döndüm.
Misralardakı «Misqin kumuk» ifadəsinə
dayanaraq şairin qumuq olduğunu və «Koünqa» ifadəsinə dayanaraq Koünqalı olduğunu söyləyirlər. Araşdırıcılar Koünqanı indiki
Dağıstan Respublikasındakı
Bavaqay və Çirürt yaylasındakı
Koysun çayının
sahilindəki Koünqala
ilə eyniləşdirirlər.
Şairin öncə kəndlərində,
sonra Şirvanda (indiki Azərbaycan) dərin bilik aldığını, əsgəri
bölüklərdə qazı
olduğunu, Osmanlı
orduları ilə birlikdə döyüşlərdədə
iştirak etdiyini, sonralar indiki Türkiyədə yaşadığını
və 1475-ci ildə
Konya şəhərində öldüyünü yazırlar.
Qumuq araşdırıcıları orta
yuzilliklərin qaynaqlarını
diqqətlə gözdən
keçirərək ədiblərinə
sahib çıxırlar. Buna Ümmi Kamalın (Nuri) yaradıcılığının
öyrənilməsi gözəl
nümunə ola bilər.
Ümmi
Kamala aid edilən:
Dengizde bir saz olur,
Gül açılır,
yaz olur.
Men yarıma gül demen —
Gülün ömrü az olur.
- şeiri bu
gün də Azərbaycanda xalq mahnısı kimi oxunur və «Bayatılar» kitablarına müəllifi məlum olmayan mətn kimi daxil edilir.
Şairin «Haşıq
ellerine kim geter?» şeirində
Yunis İmrə ruhu aydın duyulur. Kakaşura kəndində anadan
olan Abdurrahman 1870-ci ildə
yaşadığı Atlıboyunlu
kəndində öldüyünə
görə onun şeirlərində hər
iki kəndin adı çəkilir.
Doğu poeziyası ənənələrinə
sadiq qalan Abdurrahman didaktik, lirik şeirlər yazıb».
Aşıq Ensarı (1838-1934), Mahammat
Efendi Osmanovu (1860-1934)
da qumuq klassikləri sırasına
daxil edirlər: «Əslində onların yaradıcılığı istər
dil-üslub, istərsə
də mövzu baxımından Azərbaycanda,
Ön Asiyada, Krımda, Türkmənistanda
yaşamış el şairlərinin,
aşıqların əsərlərindən
o qədər də seçilmir. Qumuq ədəbiyyatşünaslarının
Yırçı Kazakın
yaradıcılığına daha çox önəm vermələrinə
səbəb orada haqsızlığa, zülmə,
ədalətsizliyə etiraz,
insanları düzlüyə,
doğruluğa, xeyirxahlığa,
yardımsevərliyə çağırış
notlarının güclü
olmasıdır. Sovet dövründə
tərbiyə almış
ədəbiyyatşünaslar buna bir sinfi
mübarizə motivi verməyə çalışıblar.
Əslində Yırçı Kazak sinfi mübarizədən uzaq, cəmiyyətdəki
nöqsanları, ayrı-ayrı
adamların pis əməllərini kəskin
tənqid edən, beləliklə insanları
tərbiyələndirməyə çalışan bir sənətkardır. Çox vaxt
Yırçı Kazakla
Muhammat Efendi Osmanovu qarşı-qarşıya
qoyublar. 1838-ci ildə Yahsay kəndində anadan olan M.E.Osmanovun atası Ömər Osmanov çarın mühafizə alayında xidmət edib, təqaüdə çıxdıqdan
sonra bu işi oğlu davam etdirib. M.E.Osmanov çarın mühafizə
dəstəsindən tərxis
olunduqdan sonra — 1867-ci ildən Peterburq Universitetinin şərqşünaslıq
fakültəsində türk-tatar
dilindən dərs deməyə başlayıb.
1889-cu ildə Kazanda «Nəsihət» adlı kitabını çap etdirən M.E.Osmanov 1904-cü ildə
doğulduğu kənddə
ölüb. Yırçı Kazakla M.E.Osmanov müasir olduqlarından yaradıcılıqlarında bir
yaxınlıq var. Hər
ikisi cəmiyyətdəki
nöqsanları, ayrı-ayrı
adamların hərəkətlərini
poetik dillə tənqid edib, onu islaha çalışıb.
Aralarındakı fərq
ömür yollarının
ayrılığı və
birinin bu mövzuda çox, o birinin az
yazmasından başqa
bir şey deyil. Yırçı Kazakın şeirlərini
ilk dəfə toplayıb
nəşr etdirən
də M.E.Osmanov olub. XIX yüzilliyin
ortalarında Avropada sosial-demokrat hərəkatının
güclənməsi, XX yüzildə
Rusiyanın bir imperiya kimi zəifləməsi
və Rusiya Sosial Demokratik Fəhlə partiyası təbliğatının fəallaşması
qumuq ədəbiyyatına
öz təsirini göstərmişdi».
1865-ci ildə Yahsayda doğulan və gənc yaşlarından bədii yaradıcılığa
başlayan Nuray Batırmirzayevin yaradıcılığında
sosial ədalət uğrunda mübarizə özünü qabarıqlığı
ilə göstərir:
«O, qumuq poeziyasının
və nəsrinin banilərindən biri olub. «Davud bulan
layla», «Yazıq Habibat», «Nəsipsiz Canbike» kimi povest
və hekayələr
yazmaqla yanaşı ərəbcədən «Canşah»
və «Sinbad» əsərlərini
qumuqcaya çevirib. N.Batırmirzayev «Tanqcolnan» adlı
jurnal nəşr etdirib. Çox təəssüf ki, bu mübariz
insan, eləcə də oğlu Zeynalabid 1919-cu ildə Denikinçilər tərəfindən
güllələniblər. 1897-ci ildə Tersk
vilayətinin Yaxsay kəndində (indiki Dağıstan Respublikasının
Xasavyurt rayonu) anadan olan Zeynalabid
gənc yaşlarından
bədii yaradıcılığa
başlayıb, atasıyla
birgə «Tanqcolnan» jurnalını çıxarıb.
Onun yaradıcılığında inqilabi ruh hakimdir.
Minay Alibekovun
(1861-1920) «Yaxsaydaqı qumuq
qızlarının arzuları»,
«Hakimlərin işləri»,
«Starşına», «Mollalar»
və b. şeirləri
qumuq yazılı ədəbiyyatının təməl
daşlarından sayılır».
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 2 mart.- S.14.