Muğam kökləri
Xalq musiqisinin lad
sisteminə funksional yanaşma müasir muğamın
xüsusiyyətlərini açıqlayan bir metoddur
Dahi
Azərbaycan bəstəkarı və musiqişünası
Üzeyir Hacıbəyli öz lad nəzəriyyəsini Şərq
və Qərb musiqi elminin, şifahi və yazılı ənənələrə
əsaslanan yaradıcılıq təcrübəsinin
qovşağında yaratmışdır. Buna görə də
biz Azərbaycan ladlarının nəzəri əsaslarını
araşdırarkən həm Şərq, həm də Qərb
musiqi-nəzəri sistemlərinə müraciət edir, lad
quruluşlarını bilavasitə muğamlarla və tar musiqi
alətinin kök sistemi ilə, həmçinin, Avropa
major-minor lad sistemi ilə, bəstəkarlıq təcrübəsi
ilə əlaqəli surətdə öyrənməyi məqsədəuyğun
hesab edirik. Fikrimizcə, məhz bu cür müqayisəli təhlil
uzun illər boyu lad nəzəriyyəsi və musiqi
yaradıcılığı təcrübəsinin qarşılıqlı
təsiri nəticəsində üzə çıxan bir
sıra müddəaları izah etməyə şərait
yarada bilər.
Musiqişünas
T.Kərimova «Üzeyir Hacıbəyovun lad nəzəriyyəsinə
tarixi mövqedən bir baxış» məqaləsində
yazır: «Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları»nın həqiqi
əhəmiyyətini yalnız o zamankı Azərbaycanın
tarixi şəraiti ilə əlaqədə, Üzeyir
Hacıbəyovun üzərinə götürdüyü mədəni-maarif
missiyasını dərk etməklə, Azərbaycan musiqi mədəniyyəti
kontekstində canlı bir mexanizm kimi götürməklə dərk
etmək olar».
Z.Səfərova
Ü.Hacıbəyli tərəfindən ladların sistemləşdirilməsini
irəli atılmış mühüm addım hesab edərək,
göstərir ki, «o, öz əhəmiyyətini gələcək
dövr üçün də saxlayır». Bununla belə, Z.Səfərova
haqlı olaraq hesab edir ki, bu sistemləşmə Azərbaycanda
lad əlaqələrinin zənginliyini tamamilə əsaslandıran
yeganə imkan deyil, çünki bəstəkarın
yaradıcı təcrübəsi daha zəngin və
çoxcəhətlidir. Tədqiqatçının fikrincə,
Azərbaycan musiqisində ladların təsnifatına digər
münasibət də mümkündür. R.Məmmədova
qeyd edir ki, Azərbaycan lad-funksional sistemi Ü.Hacıbəyli
tərəfindən inkişaf etmiş tonal təfəkkürün
məhsulu kimi nəzərdən keçirilmişdir. Onun
fikrincə, Azərbaycan xalq musiqisinin lad sisteminə funksional
yanaşma müasir Azərbaycan muğamının xüsusiyyətlərini,
formalaşması yollarını, mənbələrini
açıqlayan bir metoddur. Buna görə də R.Məmmədova
Azərbaycan musiqisinin lad sisteminin unikallığını və
rəngarəngliyini dərk etmək üçün Azərbaycan
lad sisteminin formalaşması prosesinin öyrənilməsini;
lad təşkilinin müxtəlif növlərinin modifikasiyalarının
mənimsənilməsini; ladların səs
sırasının Azərbaycan musiqi sisteminin
inkişafının yekunu kimi, tamamlanmış, əsaslı,
stabil bir təzahür kimi açılmasını; Azərbaycan
lad sisteminin təşəkkül yolunu əks etdirən daxili
funksional proseslərin açıqlanmasını» vacib
sayır.
Biz də
bu mövqedən çıxış edərək,
ladların nəzəri əsasları ilə bağlı bəzi
məsələlərə diqqət yetirməyi lazım
bilirik.
Məlum
olduğu kimi, lad — məntiqi düzülüş qaydasına
malik bir sistem olub, qeyri-sabit səslərin sabit səslərdən
— dayaq pillələrdən asılılığı prinsipinə
əsaslanır. Lad pillələrinin hər birinin xüsusi
funksiyası vardır. Həmin funksiyalar bir pillənin digər
pillələrlə, ilk növbədə isə tonika (mayə)
ilə münasibətində müəyyənləşir.
Tetraxordların miqdarından və onların hansı
üsulla birləşməsindən asılı olaraq, lad pillələrinin
sayı müxtəlif olur. Ü.Hacıbəylinin üzə
çıxardığı Azərbaycan ladlarından rast,
şur, segah 10 pilləli, çahargah 11 pilləli,
bayatı-şiraz və hümayun 9 pilləli, şüştər
8 pilləlidir.
Üzeyir
Hacıbəyli öz tədqiqatında Azərbaycan
ladlarının funksionallığını önə
çəkmişdir. O, yazır: «Səs qatarında pərdələrin
funksional münasibətləri
aydınlaşdırılmamış olsa, o, yenə də bir
səs qatarı olaraq qalır. Əgər pərdələrdən
biri mayə vəziyyətini alarsa, o zaman başqa pərdələrin
də funksional vəziyyəti müəyyənləşdirilir
və səs qatarı lada çevrilir». Ü.Hacıbəyliyə
görə, tonika lad səs qatarı pillələrinin fəal
qarşılıqlı əlaqələrini göstərir.
Avropa
ladlarından fərqli olaraq, Azərbaycan ladlarında tonika və
əsas ton, lad pillələrinin vəzifələri,
melodiyalarda, tam və yarım kadanslarda dayaq pillələri
mövqeyinə və əhəmiyyətinə görə
özünəməxsus cəhətlərə malikdir ki,
bütün bunları Ü.Hacıbəyli əsaslandırmış,
bununla bağlı bir sıra cəhətlər isə sonradan
M.İsmayılov tərəfindən şərh olunmuşdur.
Ü.Hacıbəyli
Azərbaycan ladlarında mayə — tonika və əsas ton
anlayışlarına xüsusi önəm verir. Onu da deyək
ki, bununla bağlı bəzi cəhətlər Ü.Hacıbəyli
tərəfindən tezis şəklində irəli
sürüldüyünə görə, mayə və əsas
ton funksiyaları ilə bağlı daha dərin araşdırmalar
tələb olunur ki, bu da ladlarda pillələrin
funksionallığının əsaslandırılmasına
yol açır.
Bizcə,
tonika və əsas ton funksiyalarının izahına iki
mövqedən yanaşmaq olar. Birincisi, Azərbaycan
ladlarının major-minor sistemi ilə əlaqələndirilməsi
və ladların bir-birilə qarşılıqlı
münasibətləri baxımından; ikincisi, tarın
muğam köklərinin lad strukturları ilə müqayisəli
təhlili aspektində. Musiqi nəzəriyyəsinin
qanun-qaydalarına əsasən, major və minorda tonika lad mərkəzi
olub, bütün pillələri oz ətrafında cəmləşdirir
və onların funksiyalarını müəyyənləşdirir.
Ladın bütün pillələri tonikaya tabedir. Deyilən
bu müddəalar Azərbaycan ladlarına da tətbiq olunur.
Tonika
eyni zamanda, səs sırasının baş pilləsidir və
tonallığı təyinedici əhəmiyyətə
malikdir: məsələn, do major, lya minor olduğu kimi, do
rast, re segah, mi segah kimi lad-tonallıq göstəriciləri qəbul
olunur. Ladın pillələrinin tonikaya tabe olması, tonika ətrafında
düzülüş qaydası ladın quruluş formulunu əmələ
gətirir. Tonika, müəyyən mənada melodikanın cazibə
mərkəzidir. Bununla belə, tonikanın ətrafında
pillələrin müəyyən interval məsafəsində
düzülüşü ilə ladın funksional əsası
üzə çıxır.
Ü.Hacıbəylinin
harmoniyaya aid olan əsas ton anlayışını ladın
funksional pillələri sırasına daxil etməkdə məqsədi
nə idi? Ümumiyyətlə, «Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları»
əsərində Üzeyir bəy özü lad pillələrinin
vəzifələri ilə əlaqədar olaraq tədqiqatçılar
qarşısında bir sıra suallar irəli sürür.
Ü.Hacıbəyli
«Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları» əsərinin «Azərbaycan
ladlarının mayələri haqqında» bölməsində
mayə və əsas tonun lad səs sırasındakı
yerini müəyyənləşdirərək yazır ki,
rast, şüştər, bayatı-şiraz və hümayun
ladlarında mayə və əsas ton eyni pillələyə
düşür. Buradan sual meydana gəlir: hümayun ladı
Ü.Hacıbəyli tərəfindən iki mayəli (IV və
IX pillələr) lad kimi göstərilmişdir;
şüştərdə isə tonika (VI pillə) natamam
xarakterli olub, tamamlayıcı tonda (III pillə) yekunlaşma tələb
edir? Üzeyir bəyin yazdığına görə, «şur
və segah ladlarının mayəsi səs qatarlarının əsas
tonu deyildir. Çahargah ladının mayəsi əsas ton
olmaqla bərabər, eyni zamanda, bu ladın səs qatarına
daxil olan əsas tonların tersiyası və alt kvartası vəzifəsini
daşıyır».Burada müəllif başqa bir fikir də
irəli sürür: «Qeyd etmək lazımdır ki, yuxarıda
göstərilən mayələrdən heç birinin alt
kvintası yoxdur. Bu o deməkdir ki, alt kvinta nəinki mayəyə
tabe olur, əksinə öz üst kvintası kimi mayəni
özünə tabe edir».
Ü.Hacıbəylinin
bu şərhlərində lad pillələrinin funksional
münasibətlərinin aydınlaşdırılması
üçün bir istiqamət verildiyini görürük.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 6 mart.- S.13.