Qədim türk eli — Kərkük
1258-ci ildə
Hülakilər, 1508-ci ildə Şah İsmayıl Xətai hətta
Bağdadı da Azərbaycana birləşdirmişdilər
Çağdaş dönəmdə tez-tez Türk Dünyasının problemlərindən danışılır. Ancaq indiyə kimi görülmüş bütün işlərə baxmayaraq türk xalqlarının ədəbiyyatının, mədəniyyətinin, dünyabaxışının araşdırılması istiqamətində görülməli işlər hələ çoxdur. Çox zaman mədəniyyətimizin soraqları, tariximiz haqqında bizi sevməyənlər daha çox yazıblar, dünyada artıq əsaslı sayılan fikir yönü formalaşdırmağa nail olublar. Gedişat göstərir ki, bu gün Türk Dünyasının problemlərinin hərtərəfli araşdırılması yönündə daha ciddi işlər getməlidir. Güney Azərbaycan mövzusu bu gün hər bir soyaşımızın vətəndaşlıq məsuliyyəti ilə düşünməli olduğu məsələdir. Bu gün soydaşlarımızın bu məsələdə müəyyən mənada yetkinliyə çatmaması problemin dərinləşməsini şərtləndirir. Habelə bu gün İraqda Kərkük problemi böyük mənada həll olunmamış qalır. Müəyyən zahiri irəliləyişlər problemin köklü həllinə imkan yaratmır.
Türk Dünyası çoxsaylı birliklərdən nicat ummaq əvəzinə özünə üz tutmalıdır. Bu birliklərdən bizə xeyir olmayacaq. Əgər Türk Dünyası yaranarsa, o, problemlərini kimsəyə möhtac olmadan özü həll edə bilər. Xilasımız üçün yalnız özümüzə üz tutmalıyıq. Ayılmaq və düşünmək gərək. Türk soyları olaraq biri-birimizi aramalıyıq, dərd-sərimizin tarixi səbəblərini, köklərini çözələməliyik.
Bu yazımızda Türk Dünyasının hələlik daha çox ruhumuzda ayrılmaz parçası olan Kərkük elimizdən danışırıq. O Kərkükdən ki, adını çəkəndə istər-istəməz ruhumuz bizi ora çəkir, mahnıları ağlımızı başımızdan alır, bizi xəyallandırır…
Kərkük tarix boyu türkmənlərin daha çox toplu şəklində yaşadığı bir ərazidir. Bu gün başı bəlalı İraqın ərazisində mövcud olan Kərkük eli qədim tarixi torpağımızdır. Kərkükdə bu gün bizimlə dil və ruh eyniliyi olan 3 milyonadək soydaşımız yaşayır. Professor Qəzənfər Kazımov yazır: «Akademik Ziya Bünyadovun qeyd etdiyi kimi, şimaldan cənuba doğru Haxçıvan, Ordubad, Təbriz, Marağa, Mərənd, Ərbil, Kərkük şəhərləri bir xətt üzrə yerləşib. Haxçıvanla Kərkükün arası 500 kilometrdən də azdır. Cənub-qərbi Azərbaycanla Kərkükün, Ərbilin arası daha yaxındır və cəmi bir neçə saatlıq yoldur. 1258-ci ildə Hülakilər son Abbasi xəlifəsini edam edib xilafətə son qoyduqdan sonra Bağdadı və ətraf əraziləri yenidən Azərbaycana birləşdirirlər. Adətən işğalçılar əvvəlki işğalçıların səhv inzibati qurumlarını qaydaya salmağa çalışmışdılar. Qədim türk torpaqları olduğu üçün Hülakilər bu cür bölgü aparmışlar. Bu hal Qaraqoyunlular, Ağqoyunlular dövründə də olub, Bağdad və onun ətrafı Azərbaycanın təbii əyalətləri sırasına daxil edilib. Şah İsmayıl da 1508-ci ildə eyni işi görüb, Bağdadı Azərbaycana birləşdirib.
Vaxtaşırı ərəblər irəliləyib və türklər öz müstəqilliklərini yenidən bərpa edib. Təkcə Bayat qəbiləsilə bağlı 64 kəndin olması da bu ərazilərin qədimdən oğuzların yurdu olduğunu təsdiq edir. Şah İsmayıl xeyli müddət bu yerlərin əhalisini onların öz doğma elinə qatıb, bu torpaqları Güney Azərbaycanla birləşdirib. Lakin sonrakı sərhədlər onları Azərbaycan torpağından ayrı salıb, XVIII yüzilin ortalarından (1746) Azərbaycanla əlaqələri daha çox zəifləyib. Tarixi saxtalaşdıranlar gənc nəslə öz keçmiş sərhədlərini göstərməkdə acizdir. İraq ərazisindəki türklərin kiminsə tərəfindən bura köçürüldüyünü, gəlmə olduqlarını fəhm edənlər tarixçilərimiz tərəfindən yaradılmış yanlış təsəvvürün mexaniki daşıyıcılarıdır. Tarix kitablarımızın elmi obyektivlikdən uzaq olmasının nəticəsidir ki, insanların öz tarixi barədə təsəvvürləri də yanlışdır. İraqın türk əhalisindən danışarkən elə bilirlər ki, onlar qürbətdədir. Düşünmürlər və mövcud tarix kitabları düşünməyə imkan vermir ki, onlar qürbətdə deyil, öz vətənlərindədir. Kök oradır, tarix ilk türkləri — turukkiləri, suları, lulluları, kutiləri Urmiya
gölü ətrafında təsvir edir. Türkmanların əcdadları bu yerlərin çox qədim sakinləridir. Əgər bir möcüzə ilə onların 6 min il əvvəlki babaları göz önünə gətirilsəydi, biz onların arasında qarapapaqları görə bilərdik. Onlar böyük rəşadətlə o yerlərdə neçə min il duruş gətirə bilmiş, vətənlərini tərk etməmişlər. Onların tarixi bizim əsl tariximizdir. Biz tariximizi onların hesabına dərinləşdirə bilirik. Onların babaları hələ eradan əvvəl XXVIII yüzildə Arattanı yaratmışlar, qohum Şumerlərlə əlaqədar dastanlar meydana gətirmişlər. Qədim «Enmerkar və Aratta hakimi» onların və onların vasitəsilə bizim babalarımız haqqında yaranmış əfsanəvi və şirin bir dastandır».
İraqda — Kərkük
elində yaşayan
soydaşlarımızın «türkman»
adlandırılmasına gəlincə, Q.Kazımov belə düşünür: «»Türk»
— aydındır; «man-mən» sözü «adam» deməkdir və ulu
dildən gələn bir söz
kimi özünü bir sıra müasir dillərdə
(ingilis və s.) daha işlək formada
saxlayıb. Lakin sonralar «man» sözü «ulu», «cəsur», «igid adam»
mənalarını da
qazanıb. Həm də maraqlıdır
ki, onlar bizi də türkman
adlandırırlar. Deməli, bu
söz tarixin dərinliklərindən gəlir.
Parçalanmış, ikiyə
bölünmüş xalqlar
çoxdur, lakin Azərbaycan xalqı Aşağı Azərbaycanı,
Yuxarı Azərbaycanı,
Şərqi Anadolunu, İraqı, Dərbəndi,
Borçalını nəzərə
aldıqda saysız parçalanmalara məruz qalıb ki, İraq türkmanları da bu qollardan
biridir».
Əslən Kərkükdən olan folklorçu Seyfəddin Çaxmaqçının araşdırmalarında
Kərkük folkloru ilə bağlı məsələlərə xalqın
canlı yaşam tərzi, gerçəkliyi
kontekstində baxılır. Uzun illər
Avropada yaşamağa
məcbur olan S.Çaxmaqçı bu müddətdə xəlqi
soraqlarımızdan, Kərkük
türkmanlarının adət-ənənələrindən
qətiyyən ayrılmayıb,
əksinə, milli keyfiyyətlərimizə daha
da bağlanıb.
Avropada yaşadığı
müddətdə daim
özünü elində,
yurdunda elilə, yurduyla bir hesab
edib, Vətən, türk təəssübünü
daim ürəyində
gəzdirib, onu bir an da
olsun, sönməyə
qoymayıb. Təsadüfi deyil ki, o, elə bu duyğuyla,
sevgiylə qızlarından
birinin adını Yurdum, o birisinin adını isə Yurdal qoyub. İstəyib ki, balaları yurdlarını
sevsinlər, onu bir an belə
unutmasınlar: Yurdum-yəni
Vətənim. Yurdal-yəni yurduna sahib ol. Seyfəddin Çaxmaqçı əslən
Kərküklü olmasıyla
yanaşı həmin
elin, yurdun adət-ənənələrinə, folkloruna, orada yaşayan türkmanların
həyat tərzini gözəl bələddir.
Digər
tərəfdən də
Kərkük folklorunun
nümunələrinin yenidən
araşdırılması, tədqiqata cəlb edilməsi Azərbaycan və Kərkük folkloru arasındakı mənəvi bağların
qədimliyinin yeni səviyyədə təsdiqi
olacaq. Hər şeydən əvvəl
Kərkük folkloru Azərbaycan türklərinin
folkloruna nəinki hədsiz dərəcədə
yaxındır, çox
hallarda bu folklor nümunələrini
biri-birindən ayırmaq
olmur. Burada söhbət ilk növbədə
doğma ruhların ifadəsindən, birliyindən
gedir. Bu tükənməz xəzinə
milli kimliyimizdən, qədimliyimizdən, bir millət olaraq özümüzəməxsusluğumuzdan soraq verir.
Azərbaycan ruhuna, torpağına
böyük sayğılarını
dilə gətirən
Seyfəddin Çaxmaqçının
fikrincə, Azərbaycan
türkcəsi ilə
Kərkük türkmanlarının
dili arasında böyük fərq yoxdur: «Başqa bir torpaqda doğulmağıma
baxmayaraq hər ikimizin kökümüz, soyumuz birdir». Tanınmış tarzən
Ağasəlim Abdullayev
vaxtilə İraqda Kərkük türkmanlarının
qonağı olmasını
xatırlayır: «İraqa
səfərimiz yadımdadır:
O zaman Sinan Səidlə görüşdük,
Əbdüllətif Bəndəroğlu
ilə də söhbətləşdik».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 12 mart.- S.14.