Qədimliyimizindən xəbər verən
Novruz
Novruzda bişirilən
şirniyyatların çoxu qədim türk düşüncəsindən
soraqlardır
Novruz
bayramında milli ruhumuzun, qədimliyimizin çalarları
yaşayır. Minillər öncə əcdadlarımız
inanıblar ki, həyatı var edən od, su, hava və
torpaqdır. Sonradan bu əski inanc cilalanıb, sistemli təsəvvürlər
halına gəlib. Yüzillərdən bəri yol gələn,
çoxlu müqavimətlərə, dəyişmələrə
məruz qalan Novruz ötən müddətdə türk
ruhunun özünəməxsusluğunu qoruyub saxlayıb. Millət
o zaman var olur ki, qədim ruhunun soraqlarını, adət-ənənəsini,
bir sözlə, özünəməxsus nəyi varsa, həmısını
qoruyub saxlayır. Belədə həmin millət tarixin
dolanbaclarında sarsılmır, başını itirmir.
Novruzda qədimliyimizin bütün çalarları var. Hər
halda bunun səbəbindəndir ki, tariximizin ən çətin
məqamlarında belə bu bayram ürəklərdə
yaşadılıb.
İnsanın
ta qədimdən tonqaldan atlanması əslində onun
yaşamağa inamını, pisliyin məhv olacağına əminliyini
ifadə edib. Bu gün Novruz bayramı Azərbaycanda dövlət
səviyyəsində qeyd olunur. Şübhəsiz, bayram hər
şeydən əvvəl insanın içində
olmalıdır. Novruzun mahiyyətində türkün
halının yetkin ifadəsi var. Elə etmək
lazımdır ki, qədimliyimizin soraqları qloballaşma həşirində
gözümüzdə qətiyyən adiləşməsin, məzmunsuzlaşmasın.
Başqa
tərəfdən də Novruz bayramında başqa bayramlarda
olduğu kimi zəngin süfrənin olması təəssüratının
yaradılması ideyası da səhvdir. Təbiidir km, insanlar
imkanları çatan səviyyədə Novruz süfrəsi
açmağa çalışırlar. Novruzda bişirilən
şirniyyatların çoxu qədim türk düşüncəsindən
soraqlardır. Məsələn, bayramda bişirilən
sarı rəngli qoğal günəşi rəmzi şəkildə
ifadə edir.
Mərhum
professor Azad Nəbiyevin araşdırmalarında
vurğulanır ki, ilaxır çərşənbələriylə
bağlı görüşlər ulu əcdadın, ilkin
insanın yaranmasında iştirak edən su, od, yel və
torpaq mifizmi ilə bilavasitə əlaqədardır. Törəniş
düşüncəsi təsəvvürünü
formalaşdıran bu ünsürlər mərasim folklorunda
müxtəlif kult və mif sistemləri şəklində
öz əksini tapıb: «Onların hər biri ilə
bağlı silsilə nəğmə və miflər
yarandı. Çərşənbələrin hər biri milli
yaddaşda insana uğur və xoşbəxtlik gətirən rəmzlər
kimi geniş məna və məzmuna malikdir. Mərasim
folklorunda çərşənbələrin sayı və
sıra düzümü ilə bağlı müxtəlif
mülahizələr mövcuddur. Bir sıra hallarda çərşənbələr
5-7-12 arasında göstərilir. Bu isə ümumilikdə
Hovruz mərasimi, onun keçirilməsi vaxtı və
ölçülərinə uyğun gəlmir. Mərasim
sistemində Hovruza hazırlıq dekabrın 21-dən
başlayır və bayram üç mərhələdə
davam etdirilir. Birinci mərhələ — Böyük Çillə
ilə Kiçik Çillənin arası (21 dekabr-1 fevral).
İkinci mərhələ — Kiçik Çillənin davam
etdiyi müddət (1-20 fevral). Üçüncü mərhələ
— dörd həftəlik axır çərşənbələri
əhatə edən Boz Aydır. Bundan sonra isə Novruz gəlir.
İlaxır çərşənbələrin sıra
düzümündə su, od və yel çərşənbəsindən
sonra torpaq çərşənbəsi gəlir. Bu sıra
düzümü mərasim folkloru sistemində pozulmazdır».
Ümumiyyətlə, su türklərin ruhunda çox rəmzləşib.
Azərbaycanlıların
ötən minilliklər ərzində çoxsaylı
bayramları olub. Şübhəsiz ki, həmin bayramların
heç də hamısı bu günümüzə gəlib
çıxmayıb. Azərbaycan bayramlarını təsnifləşdirən
Azad Nəbiyev yazır ki, bayramlar xalqın ritual və mərasim
folklorunun ən əsas göstəricisidir. 40-a yaxın
bayramı olan xalqımızın tamam unudulub gedən mərasimləri
də var, unudulmaqda olanı da: «Hələlik milli
bayramlarımızın 3 tipindən danışmaq
mümkündür. Birincisi, mövsüm mərasimləri, yəni,
əmək həyatının başlanması, ilin fəsilləri
ilə bağlı keçirilən bayramlardır.
İkincisi, məişət həyatını əks etdirənlərdir,
üçüncüsü isə, dini bayramlardır. Birinci
qrupa daxil olan bayramlar əsasən Xıdır Nəbi ilə
başlayıb Gül, yaxud Güləkən bayramı ilə
başa çatır. 20-yə qədər belə
bayramların ən böyüyü Novruzdur. Xıdır Nəbi
bayramı türk tayfalarının bir sıra başqa
bayramları kimi bolluq, firavan yaşayış etiqadları ilə
bağlı meydana gəlib. Bu bayramda əski
inanclarımız, ulu əcdadlarımızın təbiətin
müqəddəs ünsürləri ilə bağlı mifik
və yarımmifik dünyagörüşü əks olunub. Həmin
bayramda təbiətin müqəddəs ünsürlərinə
inam və etiqad əks olunur. Su və torpaq kultu bayramın əsas
atributları kimi bütün mərasim və ayinləri bəzəyir».
Bütün
bu bayramların, adət-ənənələrin zirvəsində
qədimliyimizi, ucalığımızı,
idrakımızın ənginliyini, ruhumuzun
bütövlüyünü özündə yaşadan Novruz
bayramı durur. Novruzda Zərdüştlükdən gələn
xeyrin şər üzərindəki qələbəsinə
inam yaşayır, təsdiq olunur: «Azərbaycan türkləri
çox əzəli çağlardan əcdadlarının
yaranış və törənişi, əski maldar və əkinçilik
görüşləri, zaman və fəsil
anlayışları, bolluq və firavanlıq istəkləri
ilə bağlı silsilə bayramlar yaradıblar.
Türkün bayramları bayramdan-bayrama təzələnir,
zinətlənir, daha geniş torpaqlara, uluslara, ölkələrə
yayılır. Türkün bayramına gələn qonşu
ellər onun min bir adət-ənənəsini, mərasimini
özü ilə aparıb, türkün bayramını
öz elində öz bayramı kimi qoruyub saxlayıb, onu
böyük təntənə və toy-büsatla keçirib.
Türkün belə böyük, ulu mərasimlərindən
biri də hər il yeni təqvimlə martın 20-22-də
keçirilən Novruz bayramıdır. Qədim Oğuz mifində
Novruzun həm maldarlıq, əkinçilik, həm də təqvim
bayramı olduğu öz əksini tapıb. Türk oğlu
firavanlığa çıxdığı ildən, yəni
taxıl əkib-becərdiyi, sürülər saxlayıb
böyütdüyü, özünə paltar
biçib-tikdiyi, un üyüdüb çörək
yapdığı günü Novruz adlandırıb. Hər il
onu həyat, yaşayış, firavanlıq və bolluq
günü kimi bayram edib. Novruz mifoloji düşüncəsi
türk xalqları tarixində çox dərin qatlardan xəbər
verən əski bayramdır. Novruzun Zərdüştilik və
İslam düşüncələrindən çox-çox əvvəl,
insan yaranışının dörd ünsürü — su, od,
yel və torpaqla bağlı etiqadları onun türkün əski
təbiət kultları ilə sıx bağlı olduğunu
göstərir».
Mifoloq-alim
Seyfəddin Rzasoy qeyd edir ki, Novruz bayramının tarixi təqribən
5-6 min il əvvələ gedib çıxır: «Alimlərimizin
araşdırmalarına görə, qədim turanlılarda
bizim indiki Novruz bayramımızda olduğu kimi, Tura bayramı
olub. Bu «tura» «törə»- «yaranma» sözündəndir. Novruz
bayramı insanın, təbiətin, kainatın yaranış
bayramıdır. Köhnə il ölür, yeni il doğulur:
«Novruz bayramı mərasimlərində «Kosam
ikicanlıdır» ifadəsi işlədilir. Burada «ikicanlı
olmaq» Kosanın ilin obrazı kimi anlaşılmasıdır: mərasimin
ortasında Kosa ölür, hamı
qışqırışır; Kosanın ölməsi-dirilməsi
əslində ilin ölüb-dirilməsi, təbiətin yenidən
doğulması deməkdir. Əslində bu təsəvvürlərdə
zamanın ölüb-dirilməsi durur. İlin axır çərşənbəsində
zaman qurtarır. Mifoloji təsəvvürlərdə səthi
zaman olmayıb. Novruz bayramında ilin olmaması, yəni
konkret rəqəmin dəqiq şəkildə göstərilməməsi
əslində zamana mifoloji münasibətdir. Aydın olur ki,
burada yaşadığımız tarixi zaman yoxdur. Novruz
bayramı mifoloji zamanla bağlıdır və burada birinci,
ikinci, üçüncü, bir sözlə, illərin
sıralanması yoxdur, burada cəmi bir zaman var; o, ilin əvvəlində
doğulur, böyüyür, qocalır, axırda da
ölür. Bunun da əsasında mifologiyamızdakı
ölüb-dirilmə haqqındakı təsəvvürlər
durur. Ölüb-dirilmə Novruz bayramında bütün
çalarlarıyla yaşayır. Xüsusilə kənd yerlərində
qadınlar evdəki köhnə şeyləri təzələyirlər:
yorğan-döşəyi yuyurlar, divarları
ağardırlar, köhnə şeyləri atırlar. Qabaqlar
valideynlər balalarına nəsə təzə şey almaq
istəyəndə bunu mütləq Novruz bayramına
salardılar. Bu, arxetipik şüurla bağlı idi: yəni
burada başdan-başa təzələnmə nəzərdə
tutulurdu. Bu mənada Novruzun əsas mahiyyəti təzələnmə,
yeniləşmə bayramıdır. Novruz bayramının həmin
ritualları indi də yaşayır».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 16 mart.- S.13.