«Tanrıdağından Hira
dağına»
«Tanrıdağından Hira dağına» kitabı Bəşir Ayvazoğlunun Türk milliyyətçiliyi haqqında yazmağı düşündüyü böyük əsərin miniatürü sayıla bilər… Amma bütün bu xüsusiyyətlərinə baxmayaraq kitab Türkçülüyün başlanğıcından günümüzə qədərki dönüş nöqtələrinə diqqət çəkir. «Milliyyətçilik və mühafizəkarlıq haqqında yazılar» altbaşlığı ilə nümayiş olunan kitab üç hissədən ibarətdir: 1) Türkçülüyün ön tarixi. 2) Tanrıdağından Hira dağına. 3) Türk mühafazakarlığının mədəni quruluşu. «Ön söz»ə bu cümləylə başlayır Bəşir Ayvazoğlu: «Əlinizdəki kitabda oxuyacaqlarınızı iliklərinə qədər yaşamış biri kimi yazdım». Yaxasına bozqurd nişanı taxaraq Kürşad kimi gəzdiyi günlərdən danışmağa başlayır sonra. İlk şeirlərini Nihal Atsızın «Ötüken» jurnalında çap etdirir. MHP-nin nəşr orqanı olan «Orta doğu» ilə «Hər gün» qəzetlərində çalışır.
Bunları bilməyiniz bu gün Bəşir Ayvazoğlunun özünü gördüyü yeri anlamığımıza müəyyən mənada köməkçi olsa da, o, başladığı nöqtədən çox fərqli bir yerdə olduğunu, özünə hələ də «milliyyətçi» desə də, bu torpaqların tarixindən və mədəniyyətindən bəslənən bir milliyyətçiliyə inandığını söyləyir.
Birləşdirən
milliyyətçilik
Ön sözdəki bu cümlələr olduqca əhəmiyyətlidir: «İmperatorluq balansı bir coğrafiyada yaşadığımın fərqindəyəm; insanların başına almanlar tərəfindən bəla kimi gətirilən irqçiliyin
«üstün irq» sözündən və siyasi bir ideologiya halına gətirilən milliyyətçiliyin ayrılıqları yaradacağını, daha da dərinləşdirəcəyini, insanları fəlakətə sürükləyəcəyini anladığım andan bəri bu torpaqların tarixindən və mədəniyyətindən bəslənən bir milliyyətçiliyi müdafiə etməyə başladım. Düşmənə ehtiyac hiss etməyən, özündən uzaqlaşmayan, bütün xalqın rifahını və xoşbəxtliyini güdən, əhatəli və birləşdirici bir milliyyətçilik»…
Milliyyətçiliyin Türk
tarixindəki yeri haqqında bir antologiya
hazırlamağı düşünən, bununla
bağlı uzun bir «Giriş» yazmağa başlayan Ayvazoğlu bu fikrindən qısa bir
müddətdən sonra daşınmaq məcburiyyətində
qalır. Kitabın ilk hissəsi, bu «Giriş»in yazıla bilən hissələrindən meydana gəlirmiş. Kitabın son hissəsində
Nurettin Topçu və Erol Güngör
haqqında yazılar
var.
İlk fəsildə
Türk tarixinin, anlayışının, birliklərinin
xronoloji və struktur izləri haqqında danışır
Bəşir Ayvazoğlu. «Türklük
necə kəşf edildi?», «Anamız
Vətən» bu növ yazılardandır.
«Türk tarix
tezisinin qabaqcılları»
bölümündə bir
Türk milliyyətçisi
kimi Əhməd Midhat Əfəndinin etdiyi bir çıxışından
çıxarışları oxuyuruq. «Adəm
peyğəmbərin dili»
başlıqlı fəsil
o çox məşhur
müzakirə «Həzrəti
Adəm türk dilində danışırdı»
müzakirəsinin qaynağını
ortaya qoyur. «Osmanlının ana
rəhmi Bursa» yazısında
da bir şəhərdə
milliyyətçiliyin inkişafı
haqqında məlumat alırıq.
«Tanrıdağından Hira dağına» adlı ikinci fəsil bizi daha yaxın dövrlərə apararaq milliyyətçiliyin macərasını
ortaya qoyur. Buradan öyrənirik
ki, əslində İstanbulda Türkçülük
hərəkatı Akçuraoğlu
Yusuf, Ağaoğlu Əhməd
kimi Rusiya türkləri tərəfindən
başladılmışdır. İslamın Türkçülüklə birləşmədə rol
oynaması üçün
xristianlıq kimi dəyişməli olduğu
da müdafiə edilmişdir. Albaniya üsyanının
İslamçılarda yaratdığı
vəziyyətə də
bu fəsildə toxunulur.
Osmanlı dövrü «Qaranlıq dövrdür»?
Türk ocaqları Cümhuriyyətğ
Xalq Partiyası tərəfindən bağlanandan
«faşist təşkilatına
bənzəyən» xalq
evləri qurulur. Ayvazoğlu bu
fəsli «Beləcə
mədəniyyət və
tarix tamamilə Cümhuriyyət Xalq Firqəsinin nəzarətinə,
əlinə keçmiş
olurdu» — sözləri
ilə bitirir.
Türklüyü ucaltmaq üçün tarixçilər, dilçilər,
sənətkarlar inanılmaz
yollara müraciət edərək bu gün təbəssümlə
xatırladığımız tezislər ortaya qoyublar o dövrdə. Bozkurdun kağız
pulların üstünə
yerləşdirilməsi, Atatürkün
bir bozkurt olduğu düşüncəsi,
Anadoluda yaşamış
bütün qövmlərin
Türk, bütün mədəniyyətlərin də
Türk mədəniyyətləri
olduğu iddiaları burada qarşımıza çıxır.
I Türk Tarix Konqresi haqqında da uzun bir
fəsil var kitabda. Bütün bunlara baxmayaraq
Osmanlı dövrü
«Qaranlıq dövr» kimi adlandırılır,
bütün işlər
altı əsrlik Osmanlı tarixi heçə sayılaraq həyata keçirilirdi.
Bəzi islamçılar dövrün
şərtlərindən ötəri
zorakı bir şəkildə İslamla
uzlaştırılmış bir milliyyətçilik axtarışına girişmişdilər.
Buna görə 1950-cü illərə
kimi ciddi bir milli müxalifət
haqqında danışmağın
mümkün ola bilməyəcəyini
deyir Bəşir Ayvazoğlu.
Serdenkeçdin əhəmiyyəti
haradan gəlir?
Alman irqçiliyinin
Türkiyədəki təsirini
də bu kitabdan təqib etməyimiz mümkündür. Şəxsi görüşlərlə
davam etdirilən Alman-Türk əlaqələri
bir dövr matbuatımıza, mədəniyyət
dərnəklərimizə xüsusi ilə təsir etmişdir. Bu baxımdan, kəskin
bir şəkildə Türk irqini müdafiə edən jurnalların önünü
Osman Yüksel Serdenkeçdinin «Serdengeçti»
jurnalının aldığını
kitabdan oxuyuruq. İslamçılıq və milliyyətçilik
ilk dəfə (o dövr
üçün) bir yerdə dilləndirilmişdi.
«Tanrıdağından Hira dağın»a bu gün bəzi
qıpırdanmaların qol
gücü ilə ortaya çıxsa da, mədəniyyət mühitində təsirini
itirmiş milliyyətçiliyin
uzun tarixini izah edərkən sözü Nihal Atsızın «Bozqurdların
ölümü» romanına
gətirir. Bu roman bir
dövrdə gənclərin
stolüstü kitabı
imiş. «Bozkurtların
ölümü» əvvəlki
kimi indi də geniş şəkildə oxunurmu və gənclərə hələ də eyni şəkildə təsir edirmi?» — deyə
soruşur Ayvazoğlu.
Bir çox gənc böyük bir ehtimalla belə bir romanın varlığından xəbərdar
deyillər.
Sonuncu fəsildə
«Ədəbiyyat adamı
kimi Erol Güngör» başlıqlı
bir yazı var. Bəşir Ayvazoğlu Erol Güngörün yazdıqlarından yola çıxaraq onun ədəbiyyat haqqındakı
düşüncələrini ortaya qoyur. Marksist, solçu
ədəbiyyatın ölkəmizdə
təsirli olduğu illərdə həyatda olan Güngörün bu vəziyyət qarşısında çox
əhəmiyyətli təsbitləri
var. Sosializmin, Marksist nəzəriyyənin bu torpaqlarda hansı formada ədəbi nümunələr qələmə
alacağını Erol
Güngörün prizmasından
oxuyuruq bu dəfə.
Bəşir Ayvazoğlu hər sətirindən istifadə
edə biləcəyimiz
bir kitab hədiyyə edib oxucularına. Milliyyətçiliyin keçmişini bu qədər mürəkkəbliyinə baxmayaraq,
birbaşa vasvasılıq
etmədən başqa
bir formada necə təqdim etmək olardı başqa cür? Səksənci illərin əvvəlinə
dair yalnız oxuduqları ilə, ya da xatirələrlə
məlumat əldə
edən bu günün gənclərinə
milliyyətçiliklə bağlı
tarixi faktları təqdim edir bu kitab.
Bəşir Ayvazoğlunu digər əsərlərini oxyunlar
yəqin bilirlər ki, onun kitabların
demək olar ki, hamısı ciddi bir arxiv
araşdırmasından sonra
ortaya çıxır. Bu əsər də eynilə digərləri kimi Türk milliyyətçiliyinin xüsusilə
jurnallar üzərindən
necə irəlilədiyini
göstərən böyük
bir zəhmətlə
ortaya çıxıb.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 1 may.- S.13.