Ailədaxili münaqişələrin uşaqlara mənfi təsirləri
«Gərginlik
yaşanan ailələrdə uşaqlar arasında intihara cəhd
halları artıb»
İnsanın
həyat eşqinin yüksək olması onun ailədaxili
münasibətlərinin normal olmasından xəbər verir.
Ailə daxilində yaşanan münaqişələr stress
yaradan böhranlarla yekunlaşır ki, bunun da nəticələri
bir çox hallarda acınacaqlı olur. Adətən valideynlər
arasındakı münaqişələrdə ən çox əziyyət
çəkən uşaqlardır. Mütəxəssislərin
bildirdiyinə görə, ata-ana arasındakı çəkişmələrdə
uşağın vəziyyətinə dair ümumilikdə iki
yanaşma var: birinci yanaşmaya görə, evin içərisində
və uşağın gözü qarşısında baş
verən münaqişələr uşaq üçün
travmatikdir. Məhz bu səbəbdən uşaq yanında
münaqişədən, mübahisə etməkdən çəkinmək
lazımdır. Belə ki, mübahisələrə şahid
olan uşağın yaşadığı hisslər onun
şəxsiyyətinə və gələcəkdəki
münasibətlərinə neqativ yönümdə təsir
edir.
Digər
yanaşmaya görə isə böyüklərin mübahisələrinə
şahid olan uşaq bu münaqişələrin həyatın
bir hissəsi olduğunu öyrənər və
barışıqla nəticələnən bir mübahisədən
dəyərli bir həyat dərsi alar. Gələcək həyatında
gərginlik yaşayan vaxtlarda tez həyacanlanan və
narahatlıq keçirən bir şəxsiyyət inkişaf
etməz və münaqişəni təbii bir hadisə kimi qəbul
edər.
Əslində
bu iki nöqteyi-nəzər bir-birinə heç də əks
deyil. Əksinə, hər ikisi bir-birinin
tamamlayıcısıdır. Hər münasibətin öz
gerçəkliyi daxilində arabir bu anlayışlardan biri
digərinə nisbətən daha funksional və ya zərərverici
ola bilir. Ata-anaların münasibətlərini başa
düşmək üçün ilk növbədə
keçişə baxmaq lazımdır. Evlənmə qərarı
almış şəxslərin münasibətlərinin
möhkəmliyi sonrakı həyatlarında da vacib təsirə
malikdir. Evliliyin insan həyatındakı dəstəkləyici
və müsbət xüsusiyyətlərindən başqa,
öz təbiətindən qaynaqlanan bəzi çətinlikləri
də var. Bu çətinliklər tərəflərarası
münasibətlər sistemində yaşanmaqla bərabər,
daha rəsmi qeydiyyatlı bir münasibət olan evlilikdə
özünəməxsus formada daha qabarıq üzə
çıxır. İnsanların həyat döngələri
olduğu kimi münasibətlərin də həyat döngələri
var. Evli olmaqdan ailə olmağa keçid qadın və
kişi üçün həyat döngəsində vacib mərhələdir.
Ər-arvadın uşaq sahibi olaraq ailə olmağa
keçidi eyni zamanda evlilik münasibətləri ilə necə
əlaqə qurduqları ilə sıx bağlıdır.
Uşaq sahibi olmağa qərar vermək münasibətin fərdi
olaraq necə yaşanıldığı və
qavranıldığı ilə əlaqədardır. Hamiləliyin
ixtiyari olması və ya olmaması, münasibət daxilində
anadan olacaq uşağa və yoldaşa necə yer verildiyi,
daha sonrakı münasibət ailə böhranlarında vacib
bir yer tutur. Uşağın dünyaya gəlməsi ilə
birgə münasibəti formalaşdırma cəhdlərimiz
(artıq uşaqlı bir qadınsan və ya kişisən, bəzi
məsələlərdə daha diqqətli, məsuliyyətli
olmalısan!), öz ailə sistemlərimizdən evlilik daxilinə
şamil etdiyimiz fərdi inam sistemlərimiz (bizim evdə belə
idi, uşaq da belə böyüyəcək!) və s. ailə
olmağın ilk böhran nöqtələridir.
Azyaşlı uşağın maddi və mənəvi
ehtiyaclarının ödənilməsində tez-tez çətinlik
yaşanıla bilər. Ata-ana arasındakı münaqişələr
müxtəlif səbəblərdən ola bilər.
Uşağa dair öhdəliklər, uşağı
böyütmə, tərbiyələndirmə barəsində
ziddiyyətlər, ər-arvad münasibətindəki problemlər,
bu problemlərlə bağlı olaraq meydana çıxan
alkoqolizm, qumar, iqtisadi çətinliklər, münasibətdə
fərdiləşmə (tənhalıq) həddən artıq
qısqanclıq kimi bir çox səbəblər mübahisəyə
yol açır. Adətən mübahisələr psixoloji
auranı ağırlaşdırır. Bəzi hallarda emosional
və ya fiziki şiddət belə tətbiq olunur. Bəzən
bu mübahisələr keçici ayrılıqlara gətirib
çıxara və tərəflərdən biri evi tərk
edə bilər. Bəs valideynlər arasında olan mübahisələr
zamanı uşaqlar hansı hissləri yaşayır? Mütəxəssislərin
bildirdiyinə görə, bu qorxu, narahatlıq, əlacsızlıq,
nifrət, qəzəb hissləridir. Fiziki şiddət,
yüksəlmiş səs tonu və gərginlik mühitində
uşaq ilk olaraq qorxunu yaşayır. Körpə başa
düşə bilmədiyi səbəblərdən
ötrü ata-anasının bir-biri ilə mübahisə etmələrinə
görə özünün və ya valideynlərinin zərər
çəkəcəklərindən qorxur. Mübahisə
zamanı qulaqlarını tutar, qışqırar,
yataqdadırsa yorğanın altına girib ağlaya bilər. Əgər
səsini eşitdirə bilsə, qorxduğunu və mübahisə
etməmələrini söyləyə bilər.
Uşaqda
narahatlıq hissi isə qeyri-ixtiyari, şüursuz bir prossesdə
ifadə oluna bilər. Uşağın məktəb həyatında,
dostluq münasibətlərində problemlər üzə
çıxar. Məktəb dostları ilə tez-tez mübahisələr
edər, kənardan sakitliyi pozan bir təsəvvür yaradar,
diqqəti yayınar, dərslərinə maraq və
uğurları azalar. Yuxu rejimi pozular, gecə qorxuları artar,
öz otağında yatan uşaq ata-anası ilə yatmaq istəyə
bilər. Bu davranışları ilə uşaq qapalı
şəkildə ata-anasının mübahisələrinin
qarşısını almağa cəhd edər. Bu
davranışların əsasında duran əsl narahatlıq
isə uşağın özünün varlığı ilə
bağlı narahatlıqdır.
Uşaqlar
həyatlarını davam etdirmək üçün
böyüklərə möhtac olduqlarını bilirlər.
Bu şüursuz bir bilim halıdır və təkcə maddi bir
həyat narahatlığı deyil. Uşaqlar yaşamaq
üçün fiziki qayğı qədər sevgi, ünsiyyət,
mənəvi olaraq qorunmağa ehtiyac duyurlar. Ata-ananın
davamlı münaqişələrinin uşaqda şüursuz
olaraq xəbərdarlıq etdiyi ilk narahatlıq həyat-ölüm
narahatlığıdır. Uşaq yuxarıda
saydığımız davranışlarla ata-anasını
münaqişələrini nəzarət altına almağa
çalışaraq əslində öz
varlığını qorumağa çalışır.
Digər
bir duyğu isə günahkarlıqdır. Uşaqlarda
günah hissinin meydana çıxması psixodinamik
inkişafın erkən mərhələlərinə təsadüf
edir. Qayğı göstərən anaya bütövlükdə
sahib olmaq istəyən uşaq bunu fiziki olaraq
qeyri-mümkün olduğunu görəndə anaya
qarşı ikili — ziddiyyətli hisslər yaşayar. Həm
onu çox sevər, həm də ona həmişə aid
olmadığı üçün anaya qəzəblənər.
Bu hirslə fantaziyasında (xəyal dünyasında)
anasına cəza verər. Bu cəzalandırmalara baxmayaraq
ananın kifayət qədər yaxşı və
qayğı göstərən valideyn olması
günahkarlıq hissini formalaşdırır. Bu səbəbdən
də uşaqda günahkarlıq hissinin izlənilməsi
vacibdir. Özünü günahkar hiss edən uşaq bu
günahı əfv etdirməyə çalışar və
böyüklərin münaqişə səbəblərini dərk
edə bilmədiyi üçün üst-üstə səhvlərə
yol verərək özünü daha da pis hiss edər və
bir sıra döngələr yaşayar. Digər hisslər isə
çarəsizlik və görməzlikdən gəlmək səyidir.
Bu hisslərin çoxluğunda uşaq ya baş verənləri
görməzdən gəlməyə çalışar, ya da
depressiv bir vəziyyət yaşamağa başlayar. Necə
reaksiya verəcəyi ilə bağlı qərarsızlıq
yaşayar. Verəcəyi reaksiyanın mümkün nəticələrini
qabaqcadan təxmin edə bilməz, çaşqın və
ürkək bir halda donub qalar.
Əgər
ata-ana mübahisəni ər-arvadın soyuqqanlı
olmağı ilə müəyyən həddlər daxilində
qalırsa, uşaq bu mübahisələrdən müsbət
şeylər də öyrənə bilər. Ata-ana
arasında fikir ayrılığının olması və
bununla əlaqədar olaraq onun müzakirə olunmasını
görmək uşaq üçün faydalı ola bilər.
Baş verən konfliktlər haqda uşağa izahatın verilməsi
konfliktlər zamanı uşağın bunları normal, təbii
vəziyyət kimi qəbul etməsinə kömək etməkdir.
Dünyanın təkcə xoşbəxtlik və həzzdən
ibarət olmadığını dərk edər və bu vəziyyətləri
təbii qarşılayar. Beləliklə, xoşagəlməyən
vəziyyətlərə qarşı
dayanıqlılığı yüksələr və hər
mübahisədə tez təsirlənməz. Uşaqlar bir
çox müsbət və mənfi hissləri ailə daxilində
yaşayıb öyrənər və təkcə sevginin,
sevincin deyil, qəzəb və hirslənmənin də təbii
ifadələr olduğunun fərqinə vararlar. Təbii ki, qəzəb
və hirsin mübahisədə necə göstərildiyi də
vacibdir.
Mübahisələr
hər nə qədər spontan formalaşsa da, ata-ana bu tip vəziyyətlər
üçün əvvəlcədən öz aralarında
danışır, mümkün olan dərəcədə baxacaqları
bir yol xəritəsi hazırlaya bilərlər. Ər-arvad
uşaqlarının yanında ikən dərinləşmə
ehtimalı yüksək olan münaqişələrdən
uzaq durmağı seçə bilərlər. Uşaqların
öz vəziyyətləri ilə bağlı olaraq
narahatlığa düşə biləcəkləri və
başa düşməyəcəkləri maddi mövzular
onların yanında müzakirə olunmaya bilər. Evi dəyişdirmə,
köçmə, boşanma, yaxın insanlardan birinin vəfatı,
məcburi səyahətlər, işlə əlaqədar
şam yeməyi və digər mövzulardakı mübahisələri
isə ər-arvad müəyyən sərhədlər daxilində
tutmalı, bu mövzuyla bağlı fikirlərində bir ortaq
nöqtə tapdıqlarında münaqişə səbəbləri
və nəticələrini yaşına uyğun şəkildə
uşaqla bölüşməlidirlər. Uşaqla
bağlı digər bir mübahisə uşağı
böyütmə, tərbiyələndirmə ilə
bağlı fikirlərindəki fərqlilikdən yaranar və
bir valideynin etdiyinə digəri müdaxilə edə bilər.
Bu vəziyyətlərdə əksər hallarda uşaq
hansı valideynin davranışı ona sərf edirsə, ona
üstünlük verir. Bu üstünlük pis niyyətli
deyil və insan varlığının təbiətində
var. Uşağı böyütməklə bağlı fikirlərdən
meydana çıxan mübahisələr valideynlər
arasında həll ediləndən sonra uşağa da
yaşına uyğun şəkildə
anlatılmalıdır. Uşaq yanında böyüyən
mübahisəyə xüsusi bir işarə ilə fasilə
verilə bilər. Dörd yaşındakı uşaqla yeniyetməyə
ediləcək açıqlama təbii olaraq fərqli olacaq. Yaş
və inkişaf xüsusiyyətləri nəzərə
alınaraq ediləcək açıqlamalar, bəzən
qanedici olmasa belə ən azından uşağa öz
sual-cavabları ilə tək qalmağa imkan vermir. Əgər
bütün görülən tədbirlərə baxmayaraq
uşaq xoşagəlməz mənzərinin şahidi olursa,
valideynlər uşağı olduğu mühitdən bir
müddət uzaqlaşdıraraq gərginliyi azalda bilər.
İngilis
psixoanalisti Fairbainin dediyi kimi mübahisə edib, həm də
ruhi sağlamlığı qorumaq heç də həmişə
asan deyil.
Əgər
bu dinamik prosesdə münasibəti davam etdirmək və
qorumaq nöqtəsində çətinlik çəkirsinizsə,
aranızdakı mübahisələr sizin və
uşağınızın psixi sağlamlığına
neqativ yöndə təsir etməyə başlayıbsa,
bildiklərinizə baxmayaraq buna mane ola bilmirsinizsə, o zaman
psixoloqa müraciət edin.
Yeri
gəlmişkən, Qadın Krizis Mərkəzinin rəhbəri
Mətanət Əzizova 12-13 yaşlı uşaqlar arasında
valideynlər arasındakı münaqişələri
yatırmaq və onları barışdırmaq
üçün daha təhlükəli üsula əl
atdıqlarını söyləyir. Belə ki, son zamanlar gərginlik
yaşanan ailələrdə uşaqlar arasında intihara cəhd
halları artıb. Mətanət Əzizovanın bildirdiyinə
görə, əslində bu intihar yox, bir oyundur. Belə ki,
ailələrində gərgin münaqişələrin və
boşanmaların qarşısını almaq
üçün uşaqlar bir çox hallarda özlərinə
xəsarət yetirərək diqqətləri üzərlərinə
cəlb etmək və beləliklə də valideynlərinin
bundan sonra mehriban yaşamasının təmin edəcəklərini
düşünürlər: «Bunlar əsasən valideynləri
boşanan və ya ayrılmaq ərəfəsində olan
uşaqlardır. Bu uşaqlar bundan sonrakı həyatlarını
necə olacağını bilmir və buna görə
narahatlıq keçirirlər. Əsas sualları isə nə
etmələri ilə bağlı olur. Ən dəhşətlisi
bu uşaqlar arasında intihara əl atmaqla valideynlərini
qorxutmaq istədiklərini bildirənlərin sayının
çox olmasıdır. Ailəni bir yerdə saxlamaq
üçün olduqca təhlükəli bir ssenari
yazırlar və heç kəs zəmanət verə bilməz
ki, oyun kimi düşünülən bu ssenarinin nəticəsi
faciəvi olmayacaq».
Ülviyyə
Tahirqızı
Xalq
Cəbhəsi.-2013 .- 3 may.-S.13.