Türkiyədə aşıq poeziyası
və dastanlar
Pir Sultan Abdal öz dövründəki
kəndli üsyanlarına çoxlu
şeirlər həsr edib
Orta
yüzillərdə Türkiyədə aşıq
poeziyasının aşıq poeziyası güclü
inkişafda idi. Aşıq poeziyasının aparıcı
şəxsiyyəti Pir Sultan Abdal (1510 — 1590) Sivasın Banas kəndində
doğulub. Araşdırmaçı Ramil Əliyev bildirir ki,
o, bir sənətkar kimi bəktaşi, ələvi təriqətlərində
çox sevilib. Onun həyatı, aşıq ədəbiyyatında
mövqeyi haqqında məlumatlar azdır: «Onun haqqında məlumatları
yaradıcılığından və ona həsr edilmiş rəvayətlərdən
alırıq. Bu məlumatlara görə onun əsil adı
Qoca Heydərdir, gəncliyində çobanlıq edib.
Güney Azərbaycanın Xoy qəsəbəsindən Sivasa gəliblər.
Onun harada təhsil alması da məlum deyil. Rəvayətə
görə, Yıldız dağının ətəyində
qoyun otararkən onu yuxu tutur, bir nurani kişi əlində
tutduğu piyaləni Heydərə içirir. Onun əlindən
almanı alarkən nuraninin ovcunda yaşıl xal görür,
onun Hacı Bektaş Vəli olduğunu anlayır və əllərindən
öpür. Qoca ona «Adın Pir Sultan olsun. Adın dörd tərəfə
yayılsın. Sazının üstünə saz,
sözünün üstünə söz olmasın.
Adını mən verdim, yaşını Tanrı versin» deyir
və qeyb olur. Heydər bu yuxudan oyana bilmir, axşam onun evə
gəlmədiyini görüb axtarıblar, ağacın dibində
yatmış, ağzı köpüklənmiş,
üzündə də nur görürlər. Onun pir əlindən
piyalə içdiyini bilib saz verirlər. O, sazı alır, əhvalını
onlara başa salır. Bundan sonra söyüd
ağacının qarşısındakı böyük bir
daşın üzərində oturub saz çalarmış.
Şah İsmayıl Xətayi də onun sufi şeirlərini
çox sevib. Pir Sultan Abdal öz dövründəki kəndli
üsyanlarına çoxlu şeirlər həsr edib. Sultan
titulunu ona Şah İsmayıl verib. Onun Seyd Əli, Pir Məhəmməd,
Ər Qalib adlı üç oğlu, Sənəm adlı
qızı varmış. Pir Məhəmməd atdan
yıxılıb öldüyü üçün Pir Sultan
bu dərdə dözə bilməyib. Onun Şah Xətaiyə
yaxınlığı, ələvilərin hərəkatına
qoşulması, Şah Təhmasibi təbliğ etməsi Sivas
valisi Xızır Paşanın xoşuna gəlmir, 1588 və
ya 1590-cı ildə dar ağacından asılır. «Dar
ağacı dibində vəsiyyət», «Katib, əhvalımı
şaha belə yaz» şeirləri inadından dönmədiyini
göstərir».
Onu
ilk dəfə elm aləminə tanıdan prof. Fuad
Köprülü olur. Onun şeirlərindən səkkizini
1920-ci ildə Dərviş Ruhullah nəşr etdirdiyi kitaba
daxil edib, sonra Besim Atalay 17 şeirini öz kitabında verib.
Şairin öz kitabı 105 şeir olmaqla 1929-cu ildə Sadəddin
Nüzhət tərəfindən çap olunub. O, heca vəznində
çoxlu şeirlər yazıb, bu şeirlər ən
çox qoşma və gəraylı (səmai) şəklindədir,
ən azı 3 bənd, ən çoxu 12 bənddən ibarətdir.
Onun çoxlu deyişmələri də var.
Türk
aşıq poeziyasının ustad şairi kimi Qaracaoğlan
(1606 -1679) aşıq ədəbiyyatının ən görkəmli
nümayəndələrindəndir. O, 1606-cı ildə anadan
olub, onun 1676 və ya 1679-cu ildə vəfat etməsi
haqqında müxtəlif fikirlər söylənilir.
V.V.Radlovun verdiyi məlumata görə o, Belqradda anadan olub,
adı İsmayıl, sevgilisinin adı İstemi Sultandır.
Sadəddin Nüshət Ergün də Qaracaoğlanın
Sultan Süleyman Qanuni (1520 — 1566) dövründə
yaşadığını qeyd edir. Onun həyatı
haqqında əfsanələr dolaşmaqdadır: «Şair
yeniçəri ordusunda xidmət edib. Onun məhəbbət və
qəhrəmanlıq şeirləri qalıb. Xalq şeirinin
«qoşma» şəklində şeirlər yazıb. Deyildiyinə
görə, onun 500-dən artıq şeirinin 322-si
qoşmadır. Onun yaradıcılığında qoşma,
varsağı, səmai daha çoxdur. Varsağı şeir
şəklinə daha çox Qaracaoğlanın
yaradıcılığında rast gəlinir. Onun ustadnamələri
də məşhurdur. Şairin
yaradıcılığına didaktika hakimdir. Qaracaoğlan
aşıq ənənələrinə uyğun olaraq sazı
və sözü ilə Osmanlı imperiyasının Konya,
Kayseri, Mardin, Karaman, Adana, Diyarbəkir, Hələb, Misir,
Ankara, Tokat kimi yerlərini kənd və yaylalarına qədər
gəzib dolaşıb, hər yerdə öz
aşıqlıq və şairlik gücünü göstərib.
O, şeirlərində adının Hasan, Halil, təxəllüsünün
isə Qaracaoğlan olduğunu qeyd edir. Onun şeirlərində
zəmanədən şikayət motivləri
üstünlük təşkil edir. Şair-aşıq təbiət
vurğunu olub».
Dastanlar
millətin milli qəhrəmanlıq tarixinin mənzum hekayələridir:
«Bu qəhrəmanlıq dastanları millətlərin tarixdən
öncəki dövrlərini əks etdirir. Son dərəcə
hərəkətli və zəngin bir həyat yaşayan
türk boylarının müxtəlif dastanlar yaratması təbii
bir prosesdir. Miladdan öncə başlayan və yazıya
köçürülə bilən dastanların
günümüzə gəlib çatanları çox
azdır. XIX əsrdən başlayaraq avropalı türkoloqlar
və türkiyəli tədqiqatçılar bu dastanlardan bəzilərini
ağızlardan toplayaraq yazıya köçürüblər.
Dastanlar millətlərin böyük işlər görmək
üçün özlərini dərk edib, müxtəlif
sosial və tarixi səbəblərlə
uzlaşdırdıqları milli mənliklərinə dönmələrində,
yenidən böyük millət olmaq, azadlıq və
istiqlaliyyətlərini qorumaq üçün ayağa
qalxmalarında özünü bir daha göstərir. Türk ədəbiyyatının
XV əsrinin ən qiymətli xalq ədəbiyyatı məhsulları
Osmanlı dastanlarıdır. Bu dastanlar Osmanlı
imperiyasında bir neçə böyük zəfər və
qəhrəmanlıq səhifələrinin xalq arasında
oyatdığı təsirin yaşantıları olub, xalq
ruhunda yazılıb. Bu dastanların əskidən qeydə
alınmış variantları xalqın hafizəsində
yaşayır, ən qədim dastan xatirələri ilə birləşərək
təşəkkül tapıb. Məsələn, Osmanın
röyasından danışan dastanda rast gəlinən
ağac, bulaq, qılınc, ay, yada daşı, üzük və
s. türk dastanlarında rast gəlinən milli dastan
ünsürləridir. Bu dövrdə yayılan türk
dastanları içərisində «Türk məzarı»,
«Osman Qazinin röyası», «Biləciyin fəthi», «Rum elinə
keçiş», «Satuq Buğra xan» ən məşhurlarıdır.
«Türk məzarı» dastanı Kayı xanlı boyunun Anadoluya
gəlişini anladır. Dastana və tarixə görə
Kayılar Çingiz xan dövründə Xorasandan Anadoluya
doğru gəlirlər. Çingiz xanın ölümü ilə
onlar ana yurdlarına qayıdırlar. Orada təsvir olunur ki,
Süleyman Şah Qazi və onun dəstəsi Rum elində
qalmaq istəmədi, onlar Türküstana qayıtdılar. Hələb
vilayətinə çatdılar. Caber qalasının
önünə gəldilər. Fərat çayını
keçmək istədilər. — Çayı necə keçək?
— deyə Süleyman şahdan soruşdular. Süleyman şah
atını çaya vurdu. At sürüşdü,
Süleyman şah çaya düşdü. Xəstələndi,
öldü. Onu Caber qalasının önündə dəfn
etdilər. Bu məzara «Məzar-i türk» deyirlər.
Süleyman şah öləndən sonra Kayılar arasında
fikir ayrılığı başlandı. Bir qismi Xorasana, bir
qismi Suriyaya və Şama, bir qismi isə Ərtuğrul və
qardaşı Dundar bəyin başçılığı
ilə Anadoluya gəldilər. Onlar yolda başqa qoşunlarla
üzləşdilər. Ərtuğrul «Hey igidlər, cəngə
tuş gəldik. Qılınc götürün. Arvad kimi
keçib getmək igidlik deyil. Qalibə kömək edək,
yoxsa məğluba?» — dedi. Məğluba kömək etmək
istədilər. Müharibəyə girdilər və qalib gəldilər.
Kömək etdikləri ordu Səlcuq sultanı Əlaəddinin
ordusu imiş. Buna görə də Səlcuq sultanı
kayılara Soğut vilayətini qışlaq, Domaniçi
yaylaq olaraq verdi. Türk məzarında uyuyan Səlcuq
sultanı Alp Arslanın Anadolunun fəthi üçün
göndərdiyi məşhur sərkərdələrindən
olan Anadolu türk dövlətinin qurucusu Kutalmış
oğlu Süleyman şahdır.
«Osman
Qazinin röyası» da Osmanlı dastanlarının içində
əhəmiyyətli yer tutur. Ən əski türk
dastanlarından xatirələr daşıyan bu röya
bizanslılarla çarpışan Anadolu türkləri
arasında dərin sevgi doğurub. Bu röya müxtəlif rəvayətlərdən
bütünləşmiş olaraq öz üslub zərifliyi
ilə İdrisi-Bitlisi tərəfindən fars dilində qələmə
alınıb».
«Osman
Qazinin röyası» mənqəbəsində təsvir olunur
ki, Osman Qazi Söyüd ətrafındakı bir kənddə
yaşayan Ədəbalı adlı bir şeyxin Mal Xatun
adlı qızı ilə evlənmək istəyirmiş. Ədəbalı
isə 2 il bu evliliyə razı olmamışdı. Osman bir
gecə belə bir yuxu görür ki, şeyxin yanında
yatıb. Ədəbalının qoynundan bir ay doğub
Osmanın qoynuna girir. Bu zaman onun qarnından bir ağac
yüksəlməyə başlayır. Ağac gövdəsi
ilə bütün dünyanı örtür. Ağac
yanındakı bulaqdan hamı istifadə edir. Ağacın
yanında Qafqaz, Atlas, Toros və Balkanlar varmış,
böyürdən isə Dəclə, Fərat, Nil və Tuna
çayları axırmış. Ağacın ətrafında
düzlər varmış. Şəhər iki firuzə və
iki zümrüd arasında oturulmuş bir almaz kimi idi. Beləcə
bir üzüyün qiymətli daşını
xatırladırdı. Sultan Osman bu üzüyü taxarkən
yuxudan oyanır».
«Biləciyin
fəthi». Avropalı tarixçilərin Troyanın yunanlar tərəfindən
zəbt olunması hadisəsinə bənzətdikləri bu
macəranın bir bənzəri də Səlcuqlar zamanında
təsbit edilmiş «Danişməndnamə»də var: «Əslində
savaşla alınan biləciyin dastanda hiylə ilə fəth
edildiyini göstərən bu rəvayətin Osmanlı
dastanlarına «Danişməndnamə»dən keçmə
olması da mümkündür. Dastanda göstərilir ki, ilk
zamanlar Osman bəylə Biləcik təkfuru dostluq münasibətlərində
imiş. Osman bəy yaylağa gedən zaman qiymətli əşyasını
Biləcik təkfuruna əmanət edir. Lakin Osman bəyin
getdikcə artan qüdrət və səltənətindən
qorxuya düşən Biləcik təkfuru toy adı ilə
Osmanı dəvət edib əsir götürmək istəyir.
Osman bəy hiyləni başa düşür. Biləcik təkfuruna
bildirir ki, yaylağa getmək fikrində olduğu
üçün toya qiymətli əşyası,
qadınları ilə bərabər gələcək. Təkfur
Osman bəyi malları və qadınları ilə ələ
keçirmək ümidi ilə bu təklifi qəbul edir. Osman
bəy 39 türk igidinə qadın libası geyindirərək
silahlandırıb toya gəlir. Beləliklə, Osman bəy həm
Biləciyi fəth edir, həm də təkfura gəlin olacaq
Nilufər Xatunla oğlu Orxanı evləndirir».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 4 may.- S.14.