Yuğ mərasimi…
Azərbaycan teatrının tarixinə aid kitabların, demək olar
ki, hamısında professional teatrdan öncəki dövrdə meydan tamaşaları ilə bərabər tamaşa formalı mərasimləri də teatrın ilkin formaları kimi qəbul ediblər. Bu formalardan artıq aktyorluq və rejissorluğu özünə peşə kimi seçən, bu vasitə ilə özünə pul qazanan insanlar qrupunun yarandığını görmək olar. Müəyyən təbiət hadisələri, məişət hadisələri, siyasi hadisələrlə bağlı olaraq yaranan mərasimlər xalqın incəsənətə olan ehtiyacı nəticəsində maraqlı tamaşa xüsusiyyətləri almağa başladı. Qodu-qodu, Yelbaba,
Novruz
kimi təbiətlə bağlı mərasimlərin adına milli teatrın tarixinə həsr olunmuş dərsliklərdə rast gəlinir. Bir çoxları bu mərasimləri
teatrdan daha çox əkinçiliklə məşğul
olanların «təbiətlə sazişi» kimi dəyərləndirməkdə
haqlı olsalar da xatırladaq ki, Novruz şənliklərinin
bu gün də geniş, təmtəraqlı şəkildə
qeyd olunması müasir insanın qışın soyuqluğu
ilə yazın bərəkətliyi arasındakı
mübarizəni görmək istəyinin deyil, bu təsəvvürlərin
stilizəsindən alınan təəssüratın əsas
olmasının göstəricisidir. Belə ki, sonrakı mərhələlərə
aid olan qaravəlli, məzhəkə, məsxərə, hoqqa
kimi formaların artıq ilkin teatr olması heç kimdə
şübhə doğurmur. Bu tipli komik məzmunlu meydan
tamaşalarına dünyanın bir çox yerlərində
rast gəlinə bilər. Bu günkü faciə janrına
yaxın xalq teatr formaları ilə vəziyyət bir qədər
fərqlidir. Çünki bu formalar nəzərdən
keçirildikdə görürük ki, onlar da mərasim
tamaşaları kimi öncə daha funksional məqsəd
güdmüş, daha sonralar isə tamaşa forması
almışdır. Bunlardan xüsusi olaraq adını çəkmək
və daha ətraflı üzərində dayanmaq istədiyimiz
yuğ mərasimləridir.
Yuğ mərasimləri
barədə kitablarda mövcud məlumatların ümumiləşdirilməsi
aşağıdakı kimi ifadə oluna bilər: yuğlar qədim
qam-şamançı türklərin ölübasdırma mərasimi
olub. Buradan görünür ki, yuğ mərasimləri
haqqında məlumat almaq üçün söhbətin
konkret olaraq hansı qədim türk tayfalarından getdiyini və
onların inanclarının nə olmasını tədqiq etmək
lazımdır. Qeyd etdiyimiz kimi, Azərbaycan teatr tarixinə
dair bütün əsərlərdə yuğ mərasimləri
faciə janrının Azərbaycandakı ilkin forması kimi
qəbul olunmuşdur. Buna görə də, yuxarıda
qoyduğumuz suallar yalnız teatrımızın deyil,
ümumilikdə tariximizin vacib məsələlərindəndir.
Bildiyimiz
kimi, qədimdən bəri türklərin Azərbaycan ərazisinə
üç böyük axını olub: sakların gəlişi
(e.ə. VIII — VII əsrlər), hunların gəlişi (II — V
əsrlər) və səlcuq oğuzlarının gəlişi
(XI — XII əsrlər). Yuğ haqqındakı mənbələrdə
sadəcə türk sözü işlədilməyən hallarda
hunların adı çəkilir. O da məlumdur ki, hunlar gəldikdən
sonra Azərbaycan ərazisində onların gəlişindən
öncə yaşayan türkdilli tayfalara da hun deməyə
başladılar. Həmçinin qeyd etmək lazımdır
ki, tarixçilərimiz bu üç böyük
köçdən əvvəl qədim Azərbayhanın
aborigen tayfalarının əsas etibarilə türkdilli
olmaları fikrindədirlər. Bunu qədim Manna
adlarının təhlili sübut edir. Burada belə bir sual
yaranır: yuğ mərasimləri konkret olaraq Azərbaycan ərazisinə
II — V əsrlərdə köçən hunların, yoxsa
ümumilikdə bir çox türk qəbilələrinin mərasimi
olub? Məsələ bundadır ki, sual yalnız yuğ mərasimlərinin
hun, yoxsa başqa qəbilələrə məxsus olmasında
deyil, onların xalq, yoxsa məkanla bağlı olmasından
ibarətdir.
Məsələnin
bu cür qoyulması bir çoxlarına qəribə də
görünsə, deməliyik ki, bu mövzu ilə
bağlı qaranlıq məqamlar yox deyildir. Belə ki,
yuğ mərasimlərinin hunlara və «türk»
sözünün işlənməyə
başladığı dövrdən sonra isə ümumilikdə
bir çox türklərə məxsus mərasim olduğu dəqiq
məlumdur. Çünki bu barədə konkret yazılı
abidələr mövcuddur. Bunlardan da əlavə, yuxarıda
qeyd etdik ki, Azərbaycan ərazisində türkdilli qəbilələr
hələ saklardan və hunlardan öncə də mövcud
idilər və ola bilsin, onların da ölübasdırma mərasimləri
olmuş, bu mərasimlər də «yuğ»
adlandırılmışdı. Sadəcə olaraq, bu barədə
Azərbaycana aid yazılı məlumatlarımız yoxdur.
Kifayət qədər böyük ərazilərdə
yaşayan türklərin hunlardan öncəki dövrdən
qalan «ibtidai ağı» nümunələri sözsüz ki,
mövcuddur. Məsələ bu nümunələrin bilavasitə
Azərbaycan teatrının institussionallıqdan öncəki
dövrünə təsir etmiş fakt
olub-olmamasındadır.
Bu məsələni
araşdırmaq üçün biz, çox güman ki,
yuğ mərasimləri haqqında mövcud və
mümkün bütün informasiyanı özündə
ehtiva edən iki kitaba istinad edəcəyik. Bunlardan biri Mahmud
Allahverdiyevin «Azərbaycan xalq teatrı tarixi», o birisi isə
Mirəli Seyidovun «Azərbaycan xalqının
soykökünü düşünərkən» əsərləridir.
Hər iki əsərdə yuğ mərasimləri, əsasən,
eyni məzmunda nəzərdən keçirilir. Bu əsərləri
fərqləndirən əsas cəhət müəlliflərin
yuğ mərasimlərini hansı problemlə əlaqədar
araşdırmalarındadır. Belə ki, Mirəli Seyidov
yuğ mərasimlərinin Azərbaycanda peyda olmasını
bilavasitə hunlarla bağlayır. Bundan əlavə, qədim
hunların teatr ənənəli olmalarını
xatırlayır. Burada qəribə heç nə yoxdur: dünyanın
ən qədim teatrlarından sayılan Çin teatrı
onlarda maraq oyatmaya bilməzdi (xunların qərbə
köç etməsi və yerli qəbilələrlə birləşməsindən
hunlar yaranmışdı ki, bunlar artıq tamamilə yeni bir
xalq sayılırdı).
Mahmud
Allahverdiyev isə yuğları sırf Azərbaycan teatr ənənələri
çərçivəsində nəzərdən
keçirir. Bu səbəbdən də yaxın qeyri-türk
qonşuların da ağı mərasimlərinin tamaşaya
çevrilməsində rol oynaya biləcəklərini nəzərə
alır. Belə ki, müəllif Esxilin «Farslar» faciəsində
Kserksin «Sinənə vur, Midiya mahnısını oxu, saç
yolub paltarını dart, üz-gözünü cırıb fəryad
et» — sözlərini xatırladaraq ağı mərasimlərinin
qədim Azərbaycan, İran və Hindistan üçün
xarakterik olduğunu söyləyir. Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev də yuğ haqqında yazarkən bu mərasimlərin
yunanların Dionis və cavalıların (yavalıların)
Budda üçün ağlamaqlarına
oxşadığını qeyd edir. Yəni bu tipli yas mərasimlərini
haqqında söhbət açdığımız yuğla
müqayisə etmək çox maraqlı olardı. Daha
doğrusu, maraqlı olan bilavasitə mərasimlərin
müqayisəsi yox, yunanların, eləcə də uzaq şərqlilərin
dini dünyagörüşlərinin artıq professional teatra
necə keçməsi, burada necə təzahür etməsi
olardı. Bununla yanaşı, yuğ mərasimlərinin
professional teatra keçəcəyi təqdirdə bu prosesin
hansı qanunauyğunluqları əks etdirəcəyinə
dair paralellər aparmaq daha maraqlı nəticələr verə
bilər.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 18 may.- S.13.