45 yaşlı Səs Yazıları Arxivi
Burada Güney Azərbaycan və
Türkiyənin mədəni-ədəbi mühitinə dair səs
yazıları da mühafizə edilir
Milli Arxiv
İdarəsinin nəzdində fəaliyyət göstərən
Səs Yazıları arxivinin yaradılmasından 45 il
ötdü. Arxivin direktoru Yaqub Mədətovu sözün
gerçək mənasında öz işinin fanatı saymaq
olar: arxiv yaranandan bəri burada çalışır,
ömrünü gerçəkdən bu işə fədakarcasına
həsr edib, hər bir qiymətli səs, görüntü
sorağı ilə bağlı qayğılanıb,
nüsxəsinin,
surətinin arxivdə olması, sabaha çatması
üçün
çalışıb.
Bu kimi fədakarlıqlar 45 il yaşı olan nadir Səs
Yazıları arxivinin yaşamasına, var olmasına, onillər
ərzində ayaqda qalmasına səbəb oldu. Arxiv əməkdaşlarının
hamısını işinə məsuliyyətlə
yanaşan gördüm. Şəxsən mənim
üçün belə insanların varlığı qiymətlidir.
Ona görə ki, millətimizin arxiv yaratmaq, onu qorumaq,
artırmaq ənənəsi hələ də istənilən
dərəcədə yaşarı deyil. Söhbət
ayrı-ayrı fərdlərin arxiv işinə məsuliyyətlə
yanaşması gərəkliyindən gedir.
Xalq o
zaman var olur ki, fərdlərin yaratdıqları millətin
böyük mənada təsdiqi olur. Əlbəttə, hər
sıradan yaradılan arxiv sorağı sayıla bilməz.
Arxivlə bağlı o soraqlar qəbul edilir ki, milli-xəlqi,
dövləti əhəmiyyətə malik olsun.
Zəngin
ruha, mədəniyyətə, həyatın hər sahəsində
özünəməxsus yaradıcılığa malik Azərbaycanda
müxtəlif istiqamətli arxivlər fəaliyyət göstərir
və bunların hamısında
zənginliklə
fərqliliyin vəhdətini görmək olur. Səs
Yazıları Arxivinin tamamilə fərqli yönü
qaçılmaz gərəkliyi ilə diqqəti çəkir.
Arxivin direktoru Yaqub Mədətov bildirir ki, yarandığı
vaxtdan arxiv ölkəmizin ictimai, siyasi, mədəni həyatını
əks etdirən səs və video yazılarını
toplayıb saxlamaq kimi vacib bir işlə məşğuldur:
«Arxivin səs yazıları ötən yüzilin əvvəlindən
bu günə kimi olan dövrü əhatə edir. Tarixi abidələrlə
yanaşı səs və video yazılarının da qiymətli
arxiv sənədləri kimi mühafizəsinə dair Nazirlər
Kabinetinin göstərişi var. Dövlət Səs
Yazıları Arxivi Respublika Milli Arxiv İdarəsinin tərkibində
fəaliyyət göstərən 6 dövlət arxivləri
arasında ən gəncidir, MDB məkanında ikinci arxivdir
(ilk belə arxiv 1967-ci ildə Rusiyada təşkil edilib). Digər
sənədlərdən fərqli olaraq bizim arxivin istər sənədlərinin
qeyri-ənənəviliyi və istərsə də şifahi
tarix kimi özünəməxsus xarakterik özəlliyi var.
Ümumiyyətlə isə arxivlərin hamısı həmişə
eyni məqsədə xidmət edib: tarixi sənədlərin,
stenoqramların, daş kitabələrin, qayaüstü təsvirlərin,
əlyazmaların, kitabların, mətbuat orqanlarının,
müəyyən əşyaların, kolleksiyaların
qorunmasına, mühafizə edilərək gələcək
nəslə çatdırılmasına
çalışılıb. Səs Yazıları Arxivinin
qarşısında duran əsas məqsəd isə Vətənimizin
ictimayi-siyasi həyatını, tarixini, elm və mədəniyyətini
özündə əks etdirən bədii və sənədli
audio-video sənədləri, habelə dövlət, siyasi və
ictimai xadimlərinin çıxışlarının
müxtəlif səs və video
daşıyıcılarında olan yazıları, müharibə
və əmək veteranlarının, elm və incəsənət
xadimlərinin, ölkəmizə gələn xarici
qonaqların səs və video yazılarını toplayıb
onların dövlət mühafizəsini təmin etmək kimi
vacib vəzifə qoyulub. Mühafizəxanalara, iş
otaqlarına nəzər yetirdikcə köhnə qrammofon
vallarının, karton qutularda səliqə ilə
saxlanılan foto sənədlərin, videoyazıların, qədim
musiqi qutusu, patefon, qrammofon, əsrimizin son nailiyyətləri
olan audio və video cihazları, bir sözlə, dünənlə
bugünü qovuşduran bu ecazkar səs xəzinəsinin
sehrinə düşürsən. Bu müqəddəs səs
xəzinəsində neçə-neçə görkəmli
şəxsin canlı səsi, nəfəsi yaşayır. Elm,
incəsənət, siyasət, bir sözlə, nadir şəxsiyyətlər
və tarixi hadisələr haqqında yazılan ən
dolğun kitablardan, söylənilən ən gözəl
xatirələrdən yaxşı qorunub saxlanılan fotoşəkillərdən
daha təsirli, daha qiymətlidir bu foto və video sənədlər.
Çünki bu səslərdə həmin insanlar, həmin
tarixi anlar dirilirlər, canlıdırlar».
Arxivin ən
qədim sənədi XIX əsrin ikinci yarısına aiddir. Bərk
sıxılmış deşikli kartondan olan bu val «Herafon»
adlı cihazda səsləndirilir. Valın kənarında rus
dilində mürəkkəblə Ştrausun «Qaraçı
Baronu» və «Mazurka-polka» sözləri qeyd edilib, Mirzə Fətəli
Axundzadənin dəst-xəttidir. Hadir val Şəki şəhərindən,
dramaturqun ev-muzeyindən gətirilib: «Yola
saldığımız yüzilin əvvəllərində
milli musiqimizi xüsusi bir mərhələyə qaldıran,
başqa xalqlara çatdıran çox istedadlı sənətkarlar
fəaliyyət göstərib ki, onlardan qalan yadigarlar mədəni
irsimizin əvəzsiz sərvətlərindəndir. İlk
axtarışlar arxiv əməkdaşları
üçün gözlənildiyindən də uğurlu oldu
və qısa müddət ərzində Azərbaycan musiqi xəzinəsinin
inciləri sayılan xeyli miqdarda qrammofon valları əldə
edildi. Onlar ötən əsrin əvvəllərində
dünyanın müxtəlif səsyazma şirkətləri —
İngiltərənin Riqa şəhərində fəaliyyət
göstərən məşhur «Qrammofon», Parisin — «Pete»
qardaşları, Almaniyanın Varşava şəhərindəki
«Sport-Rekord», eləcə də Kiyevin «Ekstrafon», Tbilisinin
«Monarx-Rekord», Bakının «Qrammofon-Rekord» və başqa səhmdar
səsyazma şirkətləri tərəfindən istehsal
edilmiş qrammofon vallarıdır ki, onlarda Azərbaycan
musiqisinin korifeyləri Cabbar Qaryağdıoğlu, Məşədi
Məmməd Fərzəliyev, Keçəçioğlu Məhəmməd,
Ələsgər Abdullayev (Şəkili Ələsgər), Məcid
Behbudov (Rəşid Behbudovun atası), Seyid Şuşinski,
Musa Şuşinski, Mirzə Güllər xanım, İslam
Abdullayev (Segah İslam), qəribə taleli xanəndə Seyid
Mirbabayev, Zabul Qasım, Məşədi Hilal Zeynalov,
Zülfü Adıgözəlov, Xan Şuşinski, Həmid və
Əsgər Malıbəyli qardaşları, məşhur tarzənlərdən
Şirin Axundov (Salyanlı Şirin), Mirzə Fərəc,
Qurban Pirimov, Mansur Mansurov, Cəmil Əmirov (bəstəkar
Fikrət Əmirovun atası) və bir çox
başqalarının ifasında muğam, mahnı və el
havaları əbədiləşib. Sayı 1500-ə qədər
olan belə sənət inciləri arxivin «Qızıl fondu»nun
əsasını təşkil edir, hamısı
1901-1914-cü illər arasında yazılıb. Arxivin əməkdaşları
uzun illərdən bəri unudulmuş bir çox sənətkarların
sorağına düşərək onlardan yadigar qalan sənət
incilərini tapıb üzə çıxarıblar. Məşhur
xanəndə Mirzə Güllər xanım, xanəndə
Aslan, Musa Səfərov, Qasım Abdullayev, Məşədi
Qafar, səsi ilk vala yazılanlardan biri Əbdülqədir
Cabbarov (Qədir bala), o zamanlar üçün nadir peşə
sayılan qarmonçalan Məmmədtağı və
başqaları belə sənətkarlardandır. Belə
tapıntılar arxivin fondlarını zənginləşdirdiyi
kimi mədəniyyət tariximizin araşdırılmasında
da xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Dini
mövhumatın hökm sürdüyü bir zamanda
böyük cəsarət nümunəsi göstərən
qadın xanəndə Mirzə Güllər xanımın
taleyinə diqqət yetirək. Zamanəsinin
haqsızlıqları gənc qızı doğma Cavad kəndindən,
ata evindən qaçmağa məcbur edir. Əyninə
kişi paltarı geyərək el şənliklərində
Mirzə Güllər adı ilə, sönməz bir eşqlə
oxuyan bu sənət fədaisinin səsi sonralar Şamaxı,
Gəncə, İrəvan və başqa şəhərlərdən
gəlir.
Artıq
xeyli məşhur olan Mirzə Güllər Kiyevə dəvət
edilərək «Monark-Rekord» Səhmdar Səsyazma Cəmiyyəti
1914-cü ildə onun ifasında «Mirzə Hüseyn Segahı»,
«Bayatı-Şiraz» muğamlarını, «Yeri, dam üstə
yeri» və başqa el havalarını qrammofon valına
yazdırır. Təəssüf ki,
axtarışlarımız zamanı onun yalnız bir
valını tapa bildik. Lakin axtarışlar zamanı onu şənliklərdə,
toyda-mağarda görənlərin bir neçəsi ilə
söhbətləşdik və xeyli məlumat əldə
etdik. Sonralar alim- yazıçı mərhum Əzizə Cəfərzadə
xanəndənin keşməkeşli həyatından bəhs
edən «Bir səsin faciəsi» romanını yazdı».
O
dövrün mühüm hadisələrindən biri də səhnə
əsərlərinin qrammofon valına yazılması olub:
«1914-cü ildə Varşavanın «Sport-Rekord» şirkəti
Zülfüqar Hacıbəylinin «Əlli yaşında cavan» və
«Evlikən subay» əsərlərindən parçaları
görkəmli səhnə ustası Hacıağa Abbasovun
ifasında vala yazıblar. Müəllifin «Əlli
yaşında cavan» əsəri beş, «Evlikən subay» əsəri
isə iki valdan ibarətdir və arxivin nadir fono sənədləri
kimi qorunub saxlanılır. Maraqlıdır ki, burada xalq artisti
Hacıağa Abbasovla barəbər əsərin müəllifi
Zülfüqar Hacıbəyli də iştirak edib. Azərbaycan
teatr tarixi və onun ilk yaradıcılarına dair səs və
video yazıları arxiv fondlarında xüsusi yer tutur. Burada
Abbas Mirzə Şərifzadə, Hüseynqulu Sarabski, Fatma Qədri,
Ağadadaş Qurbanov, Ülvi Rəcəb, Hökümə
Qurbanova, Kazım Ziya, Hacıağa Abbasov, Ağasadıq Gəraybəyli
və daha neçə-neçə ölməz sənətkarlarımızın
səsi, coşğun səhnə fəaliyyətləri
arxivin nadir incilərindəndir».
Arxivin
fondlarında «Ədəbiyyat» bölməsi daha zəngindir:
«Güney Azərbaycan və Türkiyə Cümhuriyyətinin
mədəni-ədəbi mühitinə dair mühafizə
edilən xeyli miqdarda qiymətli səs yazıları
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Arxivdə digər
fono sənədlərlə yanaşı Güney Azərbaycanın
və Türkiyə aşıqlarının da xeyli audio-video
yazıları qorunur. Son illərin məlum hadisələri ilə
əlaqədar olaraq «Qanlı Yanvar», «Köçkünlər»,
«Qarabağ hadisələri» kimi fondlar da yaradılıb.
Qondarma «Dağlıq Qarabağ» probleminin ciddiliyini nəzərə
alan arxiv əməkdaşları, havadarlarının köməyilə
erməni daşnakları tərəfindən öz ata-baba
torpaqlarından vəhşicəsinə qovulan azərbaycanlıların
ah-naləsi, onların ittihamları, hətta uşaq
hıçqırtısını belə lentə alıblar.
1973-cü ildə DQMV-in 50 illiyinə həsr edilmiş təntənəli
yığıncağın lent yazısına qulaq assaq,
Dağlıq Qarabağın qədim Azərbaycan
torpağı olduğunu və ermənilər buraya
köçüb gələndən sonra xöşbəxt
yaşadıqlarını onların öz dilindən
eşidirik».
Dövlət
Səs Yazıları Arxivi öz profilinə görə
ölkəmizdə yeganə elmi-metodiki mərkəzdir: «Səs
yazıları qiymətli tarixi mənbə, geniş dinləyici
kütləsinə təsiretmə dərəcəsinə
görə əvəzsiz təbliğat materialıdır. Səs
yazılarına tələbat gündən-günə
artır və onlardan istifadə genişlənir. Arxivin
audio-video materiallarından radio və televiziya verilişlərində,
kinofilmlərin çəkilişində, müxtəlif
yığıncaq və bayram tədbirlərində, xatirə
və yaradıcılıq gecələrində, elmi işlərdə,
muzey sərgilərində və sair tədbirlərdə
istifadə edilir. Arxivin fondlarını yeni sənədlər
hesabına zənginləşdirmək işin bir tərəfidir.
Əsas və vacib məsələ isə onların
mühafizəsini təmin etməkdir. Əgər qoruyub saxlaya
bilmirsənsə, onu toplamağın heç bir mənası
yoxdur.
Elə bu
məqsədlə də sənədlərin mühafizəsi
yönündə bir sıra təxirəsalınmaz tədbirlər
həyata keçirilir. Bunlardan ən vacibi tabeliyində
olduğumuz Milli Arxiv İdarəsinin maliyyə dəstəyi
ilə fono-video sənədlərin xüsusi proqramla rəqəmsal
formata keçirilməsidir. Respublika arxiv sistemində ilk olaraq
bu çox gərəkli işə biz
başlamışıq və hazırda arxivdə mühafizə
edilən 50 minə qədər fono sənədin və 20 mindən
artıq video süjetin 40%-ə qədəri artıq rəqəmsal
formatda SD və DVD disklərinə
köçürülüb və bu iş müntəzəm
olaraq davam etdirilir. Məqsədimiz yaxın bir neçə il
ərzində tam elektron arxiv yaratmaqdır».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 22 may.- S.14.