Muğanlılı Aşıq Sabir
Zaqatalanın Muğanlı kəndində dünyaya göz açmış Aşıq Sabir Azərbaycan aşıq sənətinin layiqli davamçılarından biridir. Çox dərin, mənalı, keşməkeşli ömür və yaradıcılıq yolu keçən Aşıq Sabir yaşadığı, böyüyüb boya-başa çatdığı obasında, gəzib dolaşdığı uzaq ellərdə belə, zəmanəsinə boyun əyməyən mübariz bir insan, ustad aşıq, ailəsinə bağlı, sevgisinə layiq, incə ruhlu bir sənətkar kimi tanınıb. Zaqatala aşıq mühitində istər tarixən, istərsə də çağdaş dövrümüzdə onlarla ustad və ifaçı sənətkarlarımız yetişmişdir. Onların hər birinin ayrılıqda, istər Varxiyanlı Aşıq Məhəmməd, Aşıq Dibro, Çobankollu Aşıq Kazım, Qımırlı Aşıq Ziyaddın, Cahangir Dalğıın, Aşıq Səadəddin, Aşıq Əli, Aşıq Valeh, Əliabadlı Aşıq Camal, Aşıq Mədət, Aşıq Sabir və başqa bir çox sənətkarımızın Zaqatala aşıq mühitində özünəməxsus yeri və rolu olmuşdur. Adı çəkilən bu sənətkarların hər biri ayrılıqda bir tədqiqatın mövzusudur. Yuxarıda adı çəkilən muğanlılı Aşıq Sabir Abdulməcid oğlu İbrahimov bu mühitdə öz dəstixətti, şirin, ürəyə yatımlı ifası, səsi, bədahətən şeirlər deməsi ilə yadda qalan sənətkarlarımız sırasındadır. Təəssüf ki, Aşıq Sabirin həyat və yaradıcılıq irsi günümüzə kimi tədqiqata cəlb olunmamışdır. Aşıq Sabir Abdulməcid oğlu İbrahimov 1950-ci ildə Zaqatalanın saz-söz diyarı olan Muğanlı kəndində zəhmətkeş bir ailədə anadan olmuşdur. Şeirlərinin birində böyüyüb boya-başa çatdığı yer haqqında belə deyir:
Muğanlı elimdir, doğma obamdır,
Yazda yaylağımdır, qışda sobamdır.
Ürəyim qan tökər
olsam da bir xan
Mənim
doğma yurdum Azərbaycan!
Aşıq Sabir öz ilham pərisiylə məhz Muğanlı elində görüşmüş,
hər zaman güc aldığı torpağı, doğma elini-obasını poetik obraza çevirib qəlbinin ən dərin guşəsində
saxlamağa çalışmışdır.
Aşıq ədəbiyyatında
biz ayrı-ayrı sənətkarların
yaradıcılığında öz yaşadığı
yeri şeirlərində
tanıtmasına təsadüf
edirik. Amma Zaqatala aşıq mühitində bu, ənənə halını
almışdır. Bu mühitdə
elə bir sənətkar olmaz ki, onun yaradıcılığında
yaşadığı, boya-başa
çatdığı yer
haqqında məlumat verilməsin. Bu xüsusiyyətə
biz Varxiyanlı Aşıq
Mədətdə, Cahangir
Dalğında, Aşıq
Valehdə, Aşıq
Camalda və başqa sənətkarların
yaradıcılıqlarında da təsadüf edirik. Aşıq Mədət şeirlərinin
birində öz yaşadığı yer haqqında belə deyir:
Yurdum
Varxiyandır, Mədətdir ismim,
Vaxt olar torpağa qarışar cismim.
Sinəmdə telli saz görünən rəsmim,
Məni
sevənlərə bir
yadigardır.
Yengiyanlı Aşıq Əzim
poeziyasından bir nümunəyə diqqət
edək:
Mən özüm aşığam,
Əzimdir adım,
Əliabad əyalətim,Yengiyan kəndim,
Bu dünyada bir qonağam, kun dedim,
Səndə fəyakunu bilsən,
yaxşıdır.
Aşıq şeiri nümunələrində
bu xüsusiyyətin olması gələcək
tədqiqatçılarımıza, aşıqşünaslarımıza ayrı-ayrı sənətkarların
həyatı, onların
doğulduqları yer haqqında kifayət qədər dəqiq və düzgün məlumatların verilməsinə
köməklik edəcəkdir.
Aşıq
Sabirin dediyinə əsasən bu sənətə vurğunluq
onda hələ uşaq yaşlarından yaranmışdır.
Ustadın babası aşıq Allahverdi Həsilov zəmanəsinin
adlı-sanlı sənətkarlarından biri olmuşdur. O, XIX
əsrin sonu — XX əsrin əvvəllərində
yaşayıb yaratmışdır. Babası
dünyasını dəyişəndən aşıq Sabirin
anası atasının sazını götürüb
saxlamış, evlərinin yuxarı bir küncündə
asmış, bu sazı hər zaman özünə doğma və
müqəddəs bilmişdir. Çöx keçmir ki,
Hürü ananın oğlu Sabir bu saza həvəs göstərmiş
öz üzərində işləməklə, el məclislərində
çalıb-çağırmaqla məşhur bir sənətkara
çevrilmişdir. Prof.Qara Namazov el şənliklərinin
aşığın bir sənətkar kimi yetişməsində
böyük təsiri olduğunu qeyd edir. Aşıq Sabir vətənini
diyar-diyar gəzib məclislər keçirdiyindən
xalqın həyatını, adət-ənənələrini,
dilini gözəl bilib. Heç bir ustada qulluq etmədən bu
saz sənətinin dərinliklərinə yiyələnən
Aşıq Sabir həm də çox gözəl səsə
malikdir. Folklorşünas alim Məhəmməd Hüseyn Təhmasib
«Özü də Şəmşir, sözü də Şəmşir»
məqaləsində qeyd edir. «Aşıq doğrudan da hər
zaman öz səsi, sazı, sözü ilə ürəklərə
təsir etməyi bacaran sənətkar olmuşdur. Bu uzaq
keçmişdə də belə imiş, dünən də
belə idi, bu gün də belədir». Məhz bu amillər
Aşıq Sabirin yazdığı şeirlərin daha
canlı, daha təbii alınmasında böyük rol oynamış
və o, sənəti, səsi ilə elin
alqışını qazanmışdır. Aşıq Sabirin
sənətkarlıq irsi müəyyən bir şəcərə
təşkil edir. Ustad sənətkarın babası zəmanəsinin
tanınmış sənətkarlarından olmaqla
yanaşı, qardaşı Şirin Qəlbinur da
tanınmış el şairidir. Aşıq Sabirin oğlu
Sübhan, qızı Aytən də atasının layiqli
davamçılarından hesab oluna bilər. Hər ikisi sazda
çox məharətlə ifa etməyi bacarırlar.
Aşıq Sabirin qızı Aytən Aşıq Ulduzun
şagirdi olmuşdur. Aşıq Aytən qədim havaları
sazda yaxşı ifa etməklə yanaşı, klassik
aşıqlarımızın da
yaradıcılıqlarını gözəl mənimsəyə
bilmişdir. Aşıq Sabir gəncliyindən başlayaraq
ustad sənətkarların ədəbi irsini dərindən
öyrəndiyi üçün onun
yaradıcılığı getdikcə zənginləşmişdir.
Aşıq Sabirin yaradıcılıq qüdrəti ifa tərzi
vətəndən uzaqda — Rusiya, Qazaxıstan, Gürcüstan,
Dağıstan ellərində də sevilmiş və dəfələrlə
müxtəlif məclislərə dəvət
almışdır.Aşıq Sabir
yaradıcılığı çoxşaxəli və
müxtəlif yönlüdür. Onun poeziyası əvvəldən
sona vətənpərvərlik, təbiət gözəlliklərinə
vurğunluq, yaşadığı elə-obaya ailəsinə,
ömür-gün yoldaşı Yaxşıxana sevgi, hörmət
hissləri üzərində qurulub. Sevgi ilə nəfəs
alan aşıq, yarının gözündən də,
özündən də uzaq getməməsi üçün
canını belə qurban verməyə hazırdır. Amma
zaman məcbur edib qürbət eldə olarkən
yazdığı qoşmaların birində belə deyir:
Gecə-gündüz
damarımda axan qan,
Görən,
nə düşünür indi Yaxşıxan?
Vərəqlədim
keçən ömür yolumu,
O sevgi
dastanın yadıma düşdü.
Aşıq
Sabir ailəyə sədaqətli olduğu kimi, vətəninə,
yaşadığı elinə-obasına da bağlı
insandır. Onun poeziyasında hərdən qəriblik, vətən
həsrəti duyulur, hərdən də sinədən gələn
misralarında sevinc-qəm bir-birinə yoldaş olurlar. Prof.
Mürsəl Həkimov haqlı olaraq aşıq ədəbiyyatının
vətənpərvər, beynəlmiləl, xəlqi
olduğunu qeyd etmişdir. Aşıq Sabir poeziyasında bu vətənpərvərlik
motivləri dərin iz salır. «Düşmüşəm» rədifli
şerində sənətkar belə deyir:
Sabir
qan-yaş tökər vətəndən ayrı,
Başı
nələr çəkər sevgidən ayrı.
Qardaşdan,
bacıdan, anadan ayrı
Şaxtalı
boranlı qara düşmüşəm.
Və yaxud
Nə üçün yollara tikilib gözüm?
Bilmirəm çöllərdə nəyim var mənim.
Səbrim tükənibdir, yox daha dözüm.
Qərib eldə yadigarım var mənim.
Aşıq Sabirin poetik irsini düzgün dəyərləndirmək üçün onun şeirlərinin mövzu dairəsinə, estetik mahiyyətinə, məna-məzmun tutumuna, sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə həssaslıqla yanaşmaq lazımdır. Bu xüsusiyyətlər mövzu əlvanlığı ilə seçildiyi kimi, yeni fikir aşılamaq və deyim tərzi baxımından da fərqlənir:
Hicran yaraları bağrımı dəldi,
Düşündüm ömrümün sonudu gəldi.
Daş da olsa dözməz insanın qəlbi,
Ey baharım, zimistanım, hardasan?
Sənətkar yaşadığımız fani dünyanın təzadlı olaylarına aydınlıq gətirmək üçün alleqorik predmetlərdən ustalıqla istifadə edir. Belə şeirlərində aşıq insanları saflığa, doğruluğa, imana, vətənpərvər olmağa səsləyir. Ümumiyyətlə, böyük humanizm, xeyirxahlıq, səxavət, inam, ailəyə bağlılıq, səmimiyyət, igidlik, mərdlik, vətənpərvərlik kimi atributlar Aşıq Sabir poeziyasının əsasını təşkil edir:
Folklorşünas alim Qara Namazovun fikrinə görə, aşıq sənəti məhəbbətdən yaranmışdır. Cəmiyyətə, təbiətə, torpağa, varlığa məhəbbətdən. Bu sənətdə vəsf olunan dağlar, çiçəklər, bulaqlar, çaylar, bülbül, və.s. hamısı insan gözəlliyini, insan duyğularını ifadə edir. Ustad sənətkarın təbiət və vətənpərvərlik mövzularında yazılmış bütün şeirlərində vətəndən ayrı bir ağrı-acı, həsrət boy verir. O, doğma elinin hər qarışına, mamır bağlamış daşına kimi nəğmələr qoşur. Bunun əsas səbəbi sənətkarın tez-tez vətəndən kənara Rusiya, Dağıstan, Gürcüstan ellərinə məclislərə dəvəti ilə əlaqədar yaranmışdır. Ailəsindən və vətənindən tez-tez və uzun müddət ayrı qalan sənətkara həsrət, qəriblik mövzulu şeirlər yazdıran da məhz qürbət olmuşdur.
Zaqatala aşıq mühiti, aşıq yaradıcılığı mənəvi və əxlaqi dəyərlər məcmusudur. Burada insan ömrünün ağrı və acıları, sevgi və iztirabları, sevinc və göz yaşları, kini, nifrət və məhəbbəti cəmləşib. Ona görə də sənətkar bu ömür yolunda «Ömür karvanımdan can alır həyat», «Ömrüm günüm qəm sazını çalandı» söyləyir. Eyni zamanda qəlbinin dərinliklərində olan ümidini də həyatdan qırmır. «Gələcək bir ümid çırağım mənim» — deyə düşünür. Aşıq Sabir qürbətdə keçirdiyi günlərində vaxtının çox hissəsini telli sazıyla bölüşür:
Bir sinədəftərəm vətən bağında.
Dərdi kimə deyim, a telli sazım?
Hayana baxıram bir kimsənəm yox.
Gəl mənə həmdəm ol, a telli sazım.
O, saz ilə həmsöhbət,
sirdaş olduğu anlarını ən dəyərli anlarından
hesab edir. «Ay telli sazım» qoşmasında bu barədə belə deyir:
Telinə
həsrətəm xeyli
zamandı,
Sənsiz
nə sevincim olar amandı.
Səndən sayrı düşdüm,
halım yamandı.
Gəl sinəmdə dillən, a telli sazım.
Dərdli
— kədərli anlarında
hər zaman sazını sinəsində
görmək istəyən
sənətkar «ömrə
vəfa yoxdur» — deyə düşünür:
Sabir səni hər anında arzular,
Yoxdur ömrə, nə dövrana etibar.
Təbiətdən əsər qanlı
ruzigar,
Yanımda sızlarsan, a telli
sazım.
Sənətkarın poeziyası bununla bitmir. Bundan sonrakı yaradıcılıq dövründə
ustad aşıq sənətinin daha mükəmməl incilərini
yaradacaq və bu yolda daha
da yüksələcəkdir.
Aşıq Sabir şəxsiyyəti və
poeziyası öz dolğunluğu, bitkinliyi ilə özündən sonra gələn sənətkarlar nəslinə
gərəkli nümunə
olacaq.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2013.-25 may.- S.13.