«Hər xalq özünəməxsus əlamətlərə
malikdir»
Professor Hizami Tağısoy: «Etnosun
birlik xüsusiyyəti onun daxili əlaqələrinin ifadəsidir»
Ulus (xalq) və yaradıcılıq məsələsi
problem-mövzu olaraq həmişə yaradıcı
insanları düşündürüb. Professor Hizami
Tağısoy bu mövzuda araşdırma aparıb. O,
bildirir ki, müasir ədəbiyyatda «etnos» termininin müxtəlif
izahları mövcuddur: «Bu izahlardan bir neçəsini
xatırlatmaq istərdik. Məsələn, Rusiya Elmlər
Akademiyasının akademiki Q.V.Osipovun redaktəsi ilə nəşr
olunmuş «Rusiya Sosioloji Ensiklopediyası»nda oxuyuruq: «Etnos — qəbilə,
xalq, millət yaxud digərləri tərəfindən təqdim
olunmuş insanların xüsusi növü olan tarixən
yaranmış sosial qrupudur. Etnosun yaranması
üçün başlıca şərt insanların sıx
ünsiyyəti və birliyi üçün təbii baza kimi ərazi
birliyi götürülür».
Fəlsəfi,
sosioloji və etnoqrafik ədəbiyyatda «etnos» termini «etnik
ümumilik» (birlik) «etnik qrup», «etnik psixologiya», «etnik əlamət»lə
eyniləşdirilir. Oxucuya burada ikinci,
üçüncü və digər anlayışlara daha
çox diqqət yetirmək məsləhət
görülür. Məsələn,
«Böyük Sovet Ensiklopediyası»nda qeyd olunur ki, «Etnik
ümumilik (birlik), etnos qəbilə, xalq, millətin sabit tarixən
yaranmış qrupudur. Etnik ümumiliyin
(birliyin) yaranmasının əsas şərti ərazi və
dil birliyi onun mühüm əlaməti kimi
çıxış edir».
Göründüyü
kimi, etnos, etnik ümumilik, etnik qrup, etnik əlamətin
göstəricisi kimi ilk növbədə ərazi, tarix, dil,
adət, ənənə, ümumi mənşə, həyat tərzi
və s. xidmət edir. Qeyd edək ki, müxtəlif
sosial-iqtisadi amillər və təbii şəraitin təsiri
altında etnos üçün səciyyəvi olan maddi və
mənəvi mədəniyyət, məişət, adət və
əxlaq, eləcə də digər psixi xüsusiyyətlər
ortaya çıxa bilər. Bütün
bunlar isə nəticədə etnik şüurun meydana gəlməsinə
gətirib çıxarır».
H.Tağısoya
görə burada bu etnosa daxil olan insanların tarixi taleyinin
ümumiliyi mühüm rol oynayır, etnik şüurun zahiri
ifadəsi kimi etnonim çıxış edir: «Etnonimlə
bağlı bir maraqlı məqamı qeyd etməyə ehtiyac
var. Bu məsələ ilə bağlı Q.Cəfərov qeyd
edir ki, monqolların Qərbdə dil və ənənələrini
itirməsi nəticəsində «tatar» sözü türkdilli
xalqları ifadə etməyə başlayıb. Müəllif «tatar» sözünün
semantikasının genişlənməsində iki səbəb
göstərir. Tatar-monqol fəthlərinin təsiri
altında «tatar» sözü daha çox ali məqamla, epik
üslubda işlənməsi «monqol» və türk
xalqlarının qaynayıb-qarışması nəticəsində
xalqların yeni birliklərinin, türk dili və islam mədəniyyətinə
yiyələnmiş xalqların meydana gəlməsi zəminində
«türk-tatar» (xalqı, dili) ifadəsi meydana
çıxıb.
Müəllif Azərbaycanın türkdilli əhalisinə
«tatar» deyilməsini haqlı olaraq rus mədəni ənənələri
ilə bağlayır. Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, belə
yanaşmanı biz ilk dəfə Əlibəy Hüseynzadədə
görürük. Ə.Cənnətinin 1907-ci ildə
«Füyuzat» jurnalının 7 avqust tarixli 24-cü nömrəsində
çap olunmuş «Fəxriyyə» adlı şeirinə cavab
olaraq yazılmış böyük satirik Sabirin «Fəxriyyə»sində
Azərbaycan və Turan tarixi mənşəcə monqollara və
türklərə mənsub olan hökmdarların hakimiyyəti
timsalında nəzərdən keçirilir. Burada «tatar»
sözündən istifadə olunmasa da, monqol və türk
hökmdarlarının (Məlikzadə Büzürk, Xarəzmşah,
Çingizxan, Ağqoyunlular, Qaraqoyunlular, Teymur şah,
Toxtamış xan, Şah İsmayıl, İldırım Bəyazid,
Sultan Səlim və s.) hərbi və siyasi fəaliyyəti
vahid bir tarixi proses kimi götürülür, onların etnik,
milli mənafeyə zidd olan qəbilələrarası
müharibələri pislənir, dini, milli təəssübsüzlüyü
milli fəlakət kimi dəyərləndirilir».
Araşdırmaçı
bu qənaətə gəlir ki, etnosun adlarını çəkdiyimiz
elementləri (ərazi və dil) ilə yanaşı həm də
etnosun digər əlamətləri çıxış edə
bilər: «Formalaşmış etnos adətən sosial orqanizm
kimi çıxış etməklə daxili (endoqam)
nikahların yaranması, dili, mədəniyyəti, ənənələri,
etnik oriyentasiyası və b. yeni nəslə vermə yolu ilə
gedir. Etnosun daha sabit mövcudluğu
üçün onun öz sosial ərazisini təşkiletmə,
yaratmağa meylli (sinfi cəmiyyətə qədərki
dövrdə — qəbilə, sinfi cəmiyyətdə —
dövlət) olmasıdır. Etnosla
bağlı ədəbiyyatlarda həm də onun bioloji
vahid-populyasiya kimi göstərilməsidir.
Maraqlıdır ki, «populyasiya» termini latınca «populyus»dan
yaranmaqla «xalq», «əhali» deməkdir. Biologiyada isə
bu termin bir növün cəminin xüsusiyyətlərini
daşıyan, özünü müəyyən ərazidə
yaradan böyük sayda olan nəsil nəzərdə tutulur.
Antropoloq-tədqiqatçılara görə, təkamül
və insanın fiziki quruluşunun variasiyalarında bu termindən
o qədər də geniş olmayan və ya son dərəcə
geniş ərazilərdə yaşayan, eyni zamanda belə
qrupların əksər üzvləri elə bu qrupun daxilində
nikaha daxil olanlardır. Belə olduqda nə
üçün populyasiyanı etnos adlandırmayaq? Hər etnos bioloji ümumiliyə malik olmaqla müəyyən
insan populyasiyası ilə sıx bağlı olub, sosial
qanunlarla yaşayır. Populyasiya, xüsusən
digər dinin nümayəndələrilə nikah qəbul
olunmayıbsa, dövlət və dini icma telləri ilə
bağlıdır.
Bəzən etnik terminologiya obyektiv reallıqdakı
müxtəlif hadisələrin qeyd olunmasında istifadə
olunur. Gah burada yalnız bioloji ümumilik (populyasiya), gah
bioloji (ümumi-irqi) və sosial, gah da yalnız sosial hallar nəzərdə
tutulur. Üçüncü halda ya
bütün dünya xalqları, ya inkişafının arxaik
pilləsində olan xalqlar, ya da xalqların ayrıca xüsusi
hissəsi nəzərdən keçirilir. Etnik vahidlərin xarakterik əlamətinin ortaya
qoyulmasında vahid tipli obyektlər (məsələn,
dünya xalqları), çoxmənalılığın
müəyyənləşməsi əsasən bu obyektlərdən
özünün mürəkkəbliyi ilə
bağlıdır. Belə olduqda biz
hansı insanların ümumiliyini etnos-xalq
adlandırırıq? Hər etnos — xalq mütləq
özünəməxsus zahiri əlamətlərə malikdir:
adın özü, xüsusi ad — etnonim. Yeri gəlmişkən,
adın özü ilə bağlı bir neçə kəlmə
söyləmək zəruridir. Məsələ
burasındadır ki, digər xalqlar tərəfindən etnosa
verilən ad etnonim — öz adından, həm də bir-birindən
fərqlənir. Məsələn, özünü
«madyar» adlandıran xalqı biz «macar», ruslar «venqr»,
avropalılar «hunqar», «deyç» adlandıranı biz «alman», ruslar
«nemets», fransızlar «alleman», ingilislər «cömən», serblər
«şvab», italyanlar «tedesko», finlər «saksalaynen» və s.
adlandırırlar.
Azərbaycan
türkləri gah «tatar», gah «türk», gah da «azərbaycanlı»,
türk etnosuna aid olan türklər müxtəlif cür
«türk», «qırğız», «özbək», «türkmən»,
«qazax», «qaraqalpaq», «qaqauz», «malkar», «qaraçay», «noğay»,
«qumux», «karaim», «yaqut», «çuvaş», «qaramanlı» və s.
adlandırılır (Yeri gəlmişkən qeyd edək ki,
adlarını çəkdiyimiz bu türk xalqlarının əksəriyyəti
müəyyən tarixi-siyasi proseslər nəticəsində
ayrıca etnos kimi formalaşıb və onlardan bir
sırası öz dövlət atributlarına malik olub və
ya muxtar ərazi sahibidirlər).
Eyni
zamanda həm də öz adına malik olan
insanlar qrupunu «xalq adlandırırlar» (məsələn, Azərbaycan
xalqı, özbək xalqı, qazax xalqı, tatar xalqı və
s.). Lakin elə hallar da mövcuddur ki,
etnosların yerləşməsi heç də yalnız bir
ölkə sərhədlərini əhatə etmir (məsələn,
xalqımızın bir hissəsi şimalda, Azərbaycan
Respublikasında, böyük hissəsi Cənubi Azərbaycanda,
İraqda və s. məskunlaşmaqdadır). Buradaca iki əsas variant xalqın adı
yaşadığı ərazinin adı ilə, daha
doğrusu, toponimlə (yunanca «yer» və «ad») bağlı olur.
Adın özü də etnonim ola bilər,
daha doğrusu, o insanlar qrupunun etnik xarakterini əks etdirə
bilər».
«Etnos»,
«etnik birlik», «etnik qrup», «etnik əlamət», «etnik psixologiya» və
s. kimi terminlərin etnoqrafik, sosioloji, fəlsəfi ədəbiyyatda
uyğun terminlər kimi işlədilməkdə olduğunu
bildirən H.Tağısoy vurğulayır ki, burada etnos,
etnonim, toponim, etnonimika və s. eyni cərgədə işlənir:
«Etnik özünüdərk digər şüur formaları
kimi obyektiv faktorlardan törənən ikinci hadisədir, ona
görə də etnosun mahiyyətini yalnız
özünüdərkə aid etmək də doğru
olmazdı. Çünki belə olduqda etnosun əks
etdirdiyi anlam da müxtəlif rakurslardan izah olunur. Etnoslar
insanların iradəsinə görə yox, obyektiv tarixi proses
nəticəsi kimi meydana çıxır. Etnoslar
son dərəcə mürəkkəb fenomen olmaqla, onlardan hər
biri digərləri ilə həm fərqli, həm də
ümumi xassəyə malikdir. Belə bir
fikir də mövcuddur ki, etnosların bir-birindən fərqi
onların mahiyyətinin müəyyənləşdirilməsində
ikinci dərəcəlidir. Lakin burada belə
bir məqam da ortaya çıxır ki, etnoslar arasında məhdudiyyətlər
qoyulmadıqda onların mahiyyəti də sıfıra bərabərdir.
Etnosun birlik xüsusiyyəti onun daxili əlaqələrinin
ifadəsidir. Etnik birliklərin səciyyəvi
xüsusiyyəti onların qarşılıqlı şəkildə
bir-birindən fərqləndirilməsidir. Deməli,
etnoslar müqayisəli kateqoriyadır və məhz onların
belə prinsipial müstəvidə öyrənilməsi
mümkündür. Burada müqayisələrin
mərkəzində etnos-xalqların obyektiv xüsusiyyətləri
dayana bilər. Məhz belə əsaslı
müqayisələr əsasında Azərbaycan türklərini
digər etnoslardan fərqləndirmək olar. Azərbaycan
etnosunu müəyyənləşdirdikdə azərbaycanlıların
Altay xalqları türk qrupunun oğuz qoluna mənsubluğu,
söyköklərində başlıca olaraq kuti, lullubi, turuk
(turukku), hürri, kimmer, iskit (skit, skif, sak, hun, bulqar, xəzər,
barsil, peçeneq, suvar, qıpçaq, habelə başqa
türk və qeyri-türk etnosları iştirak edib, oğuz
türkləri (ağqoyunlular, qaraqoyunlular, səlcuqlar və
b.) bu prosesdə həlledici rol oynayıblar.
Hər bir etnos üzərində, onu təşəkkülü, inkişafı, formalaşması kontekstində ictimai-siyasi, mədəni-kulturoloji amillərə əsaslanaraq müvafiq müşahidələr aparmaq mümkündür. Lakin bunu da etiraf etməyə ehtiyac var. Etnosun elmi-nəzəri aspektləri, əvvəllər mövcud olub və hazırda mövcud etnik törəmələrin sona qədər öyrənilməsi heç də başa çatdırılmayıb. Etnosun tarixi tipləri (qəbilə, xalq, millət) fərqləndirilsə də, bu terminlərin anlayış xüsusiyyətlərinin müəyyənləşdirilməsi ilə bağlı mübahisələr davam etməkdədir. Sosioloji ədəbiyyatda kompakt əraziyə məxsus və ərazi baxımından bir-birindən təcrid olunmuş vəziyyətdə yaşayan etnoslar tipoloji nöqteyi-nəzərdən fərqləndirilir. Xaotik cəmiyyətlərdə etnik qruplar əhəmiyyətini saxlamaqla, siyasi konfliktlərə tez cəlb olunur (yaxud onları törədir). Bunun bariz nümunələrinə son iki onillikdə keçmiş Sovetlər İttifaqında, Yuqoslaviyada, Özbəkistanda, Qazaxıstanda, Gürcüstanda, Moldovada, Çində və s. yerlərdə görmüşük. Nəticədə bir sıra ərazilərdə «etnik təmizləmə» əməliyyatı həyata keçirilib».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 1 noyabr.-
S.14.