Repressiyaya məruz qalan Türklər
Tarixdə türklərə qarşı çoxlu
soyqırımlar olub. Mərhum araşdırmaçı, türkoloq Əli Kərimbəylinin
bu mövzuda sistemli araşdırmaları var. O,
soyqırımlara, deportasiyalara uğradılmış
türklərin Vətənsizlik acısını bədii-poetik
dillə belə ifadə edir: «İnsan ruhu bu qumlu
çöllər, boz yazılarda qəfəsə düşən
quş kimi çırpınırdı. Çox
qəribə idi, insan gen, ucsuz-bucaqsız boz çöllərdə,
təbiətin qoynunda ola-ola özünü qəfəsdə
görürdü, insanın içi zəlzələdə təlatümə
gəlmiş torpaq kimi qaynayırdı. Bu gen dünya,
insanın gözünü baxdıqca bozardan, ilğımlar və
üfüqlərin pərdəsinə kimi işləyən
uzunluqda, uzaqlıqda darlıq hardan ola bilərdi?
Niyə bu genişlik insana darlıq gətirirdi?
İnsanın içində hər kəsin öz ruhu öz səsində
boğulur, öz hıçqırığında
qırılır, çilik-çilik olurdu… Yer qum, çöl qum, sağ qum, sol qum… bom-boz bir
qum dənizi, bəlkə də dalğalı qum okeanı. Burda nə sahil vardı, nə ada, nə də
körfəz yox idi. Cənubdan əsən
səmum yeli insanın dilini, dodağını, göz
qapaqlarını, gözünün içində gizlənən
bir damcı yaşı belə qarsır, gözünün
içinə sanki qumqarışıq zəhər çiləyirdi.
İnsan bozdan başqa bir rəng görmür,
işıqla qaranlığın, göz yaşı ilə
dumanlığın pərdəsi arxasından baxır,
yaxının nə qədər yaxın, uzağın nə
qədər uzaq olduğunu nə kəsdirə, nə də
anlaya bilirdi. Onlardan — minlərlə insandan yalnız daha
sağlam olanı — bir ya iki nəfər ancaq olardı,
buranın — Vətəni Qafqazda qalan Cavalet və Meshet
dağlarından çox uzaqda kim bilir, bəlkə
də Xəzərin o tayında Ağcaqum, Qaraqum çölləri
olduğunu fəhmin gücüylə anlayırdı. Ancaq
burada yüzlərlə insan — kimi yaralı, kimi ac-yalavac, kimi əldən-dildən
düşmüş, üzülmüş, kimi heyrət
içində dibsiz göylərə baxır, son
gücünü toplayıb Allaha dua etmək istəyir, ancaq o
qədər ümidsizdir ki, indi dua etməkdənsə, daha
çox bu qədirsiz-qiymətsiz dünyaya qarğış,
küfr etmək, lənət demək istəyir. Var
gücüylə lənətləmək, lənətləmək,
hey tüpürmək istəyirdi!»
Ancaq
başına fəlakət gələn, dəhşətli
acılar yaşayan türk ulusu fitrətindən güc
alıb, faciələrə yenilməyib, xəyanətlərdən
sarsılsa da, yaşamağa, yenidən yaşamağa,
yaratmağa-qurmağa ümidi qırılmayıb, ayağa
qalxıb və var olub: «Bu dünyanın dəyəri, qiyməti
bu idi, bu haqsız, ədalətsiz dünyanın layiqi bu idi… Bir yanda cır-cındıra bükülmüş
qoca qarı, bir yanda son damla südünü-artıq
qanqarışıq gəlsə də göy əskiyə
bükülü körpəsinə verən canı
üzülmüş gənc gəlin heyrət və qorxu
içində uzaqlara baxır, bir hərəkət edən
qaraltı görmək ümidiylə hey baxır,
baxırdı. Bu nə yerdi ilahi?
Ucsuz-bucaqsız səhra, hər yer qumdu… Adda-budda
qurumuş saksaul kollarından başqa hərəkət edən
bir şey yox idi. Bu saksaulun da Allah kökünü
qurutsun… O da elə hey vahimə verir, uzaqda dayanan bir vəhşiyə
bənzəri ilə onu canlandırırdı. Burada boz
yazıları izləyən, saksaullardan canı
üşüyən hər kəsin bir arzusu vardı; kaş
hardansa bir atlı çıxaydı… Bir
boz atlı. Olmasa, qoy ağ
atlı olsun… Göy atlı… Olmasa, cəhənnəmə,
lap qara atlı olsun… Yetər ki, bir atlı olsun… Lap yerin dibindən
çıxsın, ancaq çıxsın. Lap gordan cin
kimi çıxsın, ancaq çıxsın… Sönməkdə
olan son ümidə kibrit çəkəcək bir atlı… Məşəl tutacaq bir atlı. Bu sonsuz cəhənnəm
dünyasında aclıqdan, soyuqdan, səfalətdən inləyən
heç kim Allahı axtarmırdı,
hamı daha çox Allahın müjdə payı olacaq o
atlını gözləyirdi. İnsanlar burada, bu qumun
içində Allahdan çox At
arzulayırdılar».
Tarixdən
görünən gələcəkdən
danışırdı mərhum Əli Kərimbəyli:
«Tarixin bilinməz gedişi elə gətirdi ki, Səfəvi və
Osmanlı xanədanı eyni vaxtda zaman istehzasına
büründü və çökdü. Şah
və sultan babalarımız siyasi uzaqgörənlikdə hiyləgər
və məkrli Avropanın qərbinə böyük
keçmişini və eyni zamanda daha çox böyük gələcəyini
uduzdu. Bəli, onlar çökdü.
Cənubda Səfəvilər, Abbasilər, Qacarlar, şimalda
Ağ Orda və şimal-şərqdə Altın Orda, cənub-qərbdə
isə Dövləti-Ali… Osmanlılar. Məhz o gündən etibarən bütün
Türk dünyası tamam yiyəsiz, yetim qaldı.
Halbuki Sultan IV Muradın fərmanı və sonrakı
sultanların nəzarəti ilə kütləvi
qırğınlara məruz qalan və xüsusilə Qərbi
Avropada yaşayan yəhudiləri «osmanlı təbəəsi»
elan etdilər, təbii ki, yəhudi qırğını da dərhal
durduruldu. Qəribədir, dünyaya səpilmiş yəhudiləri
osmanlı türkləri soyqırımdan
xilas etdilər, Sultanın bir fərmanı ilə yüz minlərlə
yəhudi ölümdən qurtuldu, bununla yanaşı
türklərin qoruyub saxladığı digər — çox
zaman Türkün özündən dönən millətlər
isə türk mənşəli xalqlara bacardıqca daha
çox zərbə vurur, zülm edir, həqiqi mənada
kütləvi işgəncələrə, soyqırıma məruz
qoyurlar. Osmanlı türklərinin bu fərmanını
Avropada yalnız Hitler pozdu. Çünki
dünyanın fövqəldövləti olan Osmanlı,
Teymurlar, Altın Ordu, Krım xanları yox idi. Ona görə
də keçmişdən bəri Çingiz xandan, Uca
Əmir Teymurdan, Sultan Bəyaziddən, fateh Sultan Məhəmməddən,
Sultan Süleymandan, Şah İsmayıldan… yalaq köpək
kimi qorxan «krallar» və ya «karollar» silahsız-sursatsız,
topsuz-tüfəngsiz, hətta qılıncsız-xəncərsiz
türk tayfalarından keçmişin gələcəyə
hesablanmış qisasını almağa başladılar, yəni
bu türkləri elə məhv etmək ki, bir də tarix səhnəsinə
çıxa bilməsinlər».
Repressiyaya
məruz qalan türklərin sayı milyonlarladı: «SSRİ-də
böyük bir bir xalq kütləsi — on minlərlə azərbaycanlı,
qazax, özbək, tatar… Türkləri inqilab bəhanəsiylə,
böyük bir hissəsini Trotskinin, Buxarinin, Zinovyevin
«dostları» adı ilə 1937-38-ci illərdə «trotskist,
pantürkist, panislamist, antisovet, əksinqilabçı…»- deyə
hərbi-siyasi repressiyaya məruz qoyub məhv etdilər. Bu zaman repressiyaya məruz qalan Türk
aydınlarının özlərini gülləyə-qurşuna
düzür, arvad-uşağını isə soyuq Sibir, Qazaxıstan,
Qırğızıstan çöllərinə
sürgün edir, onları büsbütün acı taleyin
müdhiş girdabına buraxırdılar. Taleyin tarixi
rişxəndinə bir bax; SSRİ-də yaşanan bu hallar,
bir az yumşaq şəkildə eynilə Türkiyə
Cumhuruyyətində, İranda, Yuqoslaviyada, İrakda,
Bolqarıstanda, Azərbaycanda, Çində, mənfur-əbləh
qonşumuz hayklar — İrəvanda — Ermənistanda (qədim
oğuz yurdu) bir sözlə, demək olar, hər yerdə və
o cümlədən Gürcüstanda… dünya
Türklüyünə qarşı bir Səlib-Xaç
yürüşü başlamışdılar. Səlib yürüşlərinin bəhanəsi guya
xristian yurdu müqəddəs Fələstini müsəlmandan
azad etmək idi. Ancaq burada türkün
günahı sadəcə, etnik Türk olmağında idi.
Ancaq heç utanıb-qızarmırdılar.
Yüz minlərlə insanı tarixi vətənlərindən
qoparıb ayırır, hərəkətlərindən
zövq alırdılar. Silahsız-sursatsız
sivil türk xalqları ilə, o cümlədən Axısqa
türkləri ilə həvəs və şövqlə
vuruşur, qalib durumunda poza tuturdular. Bundan
daha eybəcər, xəcalətli, utanc gətirən bir hadisəni
dünya tarixi o günə qədər heç vaxt görməmişdi.
Bu, tarixin ən dəhşətli faciəsi idi.
Silahsız insanları heç bir günahı olmadan kütləvi
şəkildə qırıb-tökmək, qanına qəltan
etmək… Yəqin insanlığın sonu gəlmişdi.
Gənc sovet dövləti öz vətəndaşlarına
qarşı, bağışlayın, yalnız türk millətindən
olan vətəndaşlarına qarşı
ağlasığmaz cəza tətbiq edirdi. Bəli, yalnız ona görə ki, onlar türk kimi
doğulmuş, türk kimi böyümüş, türk kimi
yaşamışdılar. Qəbahət bu
imiş. Bəs kim isə — ya
kommunist, ya kapitalist demişdi ki, insan insanın dostu,
qardaşıdır. O sözləri Moskvada, Tehranda, Belqradda,
Parisdə, Londonda… siyasilər və diplomatlar
oxumamışdımı? Bir gözləri
türkdən çoxdan ağrılı olsa da, o biri kor
gözləri, ilan gözləri, şüşə gözləri
ilə o sözləri bir dəfə belə görməmişdilərmi?
Sivil-siyasi diplomatiya və dövlət idarəçiliyi
metodları başda ingilislər olmaqla öz yerini
qisasçı şüura vermişdi.
1944-cü
il. II Dünya
savaşının qanlı olayları azalır, müharibə
sona gəlirdi. Fürsətin əldən
çıxacağını görən Anastas Mikoyan öz məkrli
Qafqazı türkdən təmizləmək planına Stalini
inandıra bildi ki, türklərin — Azərbaycan və
Axısqa türklərinin Qafqazdan köçürülməsi
guya yalnız Sovet İttifaqının deyil, həm də
Gürcüstanın xeyrinədir. Bu
mürtəce yanlış planı Stalin bəyəndi və
SSRİ Dövlət Müdafiə Komitəsinin 31 iyul 1944-il
tarixli 6279 saylı qərarı ilə Gürcüstanda
yaşayan Axısqa türkləri minillik doğma vətənlərindən
Qazaxıstan, Qırğızıstan və Özbəkistana
birdəfəlik köçürüldü».
«Bu, məcburi köçdür, sürgün deyil» deyir araşdırmaçı. Ona görə ki: «Sürgünün vaxtı, müddəti olur. Sürgün müddəti bitdikdən sonra cəzaya məruz qalan insan öz doğma məmləkətinə qayıdıb gələ bilər. Ancaq bu köçdə iştirak edən adamlar yaşayış yerlərini dəyişmək hüququndan birdəfəlik məhrum edilmişdilər. Yəni bu günahsız insanlar heç bir zaman dönüb tarixi vətənlərində öz hüquqlarını tələb edə bilməzdilər. Dədələrinin, babalarının, nənələrinin, balalarının, sevdiklərinin məzarını ziyarət edə bilməzdilər. Zavallı Axısqa türklərindən heç kim bilmirdi ki, niyə belə müdhiş cəzaya layiq görülmüşdülər? Ancaq A.Mikoyanla İ.Stalin yaxşı bilirdi. Onların saxta məntiqə belə sığmayan yalan ittihamları bundan ibarət idi ki, guya Axısqa türkləri, onların da qonşuluğunda yaşayan mesheti türkləri, kürdlər və digər müsəlmanlar Türkiyə Cümhuriyyəti ilə bir sərhəddə yerləşir, türklərlə qohumluq əlaqələri olduğuna görə Türkiyə istihbarat — kəşfiyyat idarələrinə «işləyər, casusluq fəaliyyəti göstərər, gizli hərbi-dövlət sirrlərini türk tərəfə ötürə» bilərdilər. Qərarda göstərilən səbəb bunlar idi. Əgər bu səbəbləri göstərməklə köç qərarı 1939-40-cı illərdə, savaşın ilk illərində qəbul edilsəydi, bütün inanılmaz tərəfləri ilə yenə də düşünən insan özünü birtəhər, zorla inandıra bilərdi ki, bəli, bu səbəblər köç üçün ciddi səbəb ola bilər. Çünki müharibənin nəticələri hələ bilinmir, gələcəkdə Sovet İttifaqını nələrin gözlədiyi naməlum idi. Halbuki qərar 1944-cu ilin iyulunda verilir, yəni müharibə bitmək üzrədir. Cəbhə bölgəsi Sovet İttifaqının sərhədlərindən çox uzaqlarda yerləşir. Hətta Şərqi Avropanın qərbində. Demək, nə bu qərara, nə də buralardan Axısqa türklərini köçürməyə ciddi arqument yoxdur.
Cəsusluq əməlləri hətta türklərin xeyrinə doğru olsa belə, bunun faşizmə qalib gələn Sovet dövlətinə bir təsiri olmazdı. Digər tərəfdən Türkiyə Cumhuriyyəti o zamanlar hərbi potensialına görə SSRİ-dən və hər hansı Avropa dövlətlərindən çox zəif idi. Türkiyə Cumhuriyyəti artıq Hitler Almaniyası ilə demək olar ki, bütün diplomatik əlaqələri, bağları kəsmək üzrə idi, bunun siyasi yekunu olaraq, 1945-ci ildə Türkiyə Cümhuriyyəti Hitler Almaniyasına müharibə elan etdi. Türkiyənin o zaman Almaniyaya müharibə elan etməsi Türkiyə xarici siyasətinin ən ağıllı və ən böyük uğuru idi».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 15 noyabr.-
S.13.