Dərdlə işıqlanmaq fərəhi
(Əli Rza Xələflinin
bayatıları haqqında)
Bayatı
çağırmaq — dərdlənməkdir, başqası ilə
dərdləşməkdir.
Dərd ruhsuzu, gücsüzü əldən salır, özündən ayırır. Güclünü ruhlandırır, özünə doğmalaşdırır.
Dərd dərdlini, dərdli də dərdi anlayır.
Dərd dərdlini böyüdür: dərdli dərdinin yiyəsi olur.
Dərdli dərdini çiynindən atanda — dərdə yenilir.
Dərdsizlik — arsızlıqdır.
Dərd — anlayan üçün dərsdir, fəlakətlərə düşməmək dərsi.
Cılız dərdlərdən qurtulub böyük dərdləri çəkmək qüdrətinə yetmək, dərdi yenmək, yeni dərdlər yaratmamaq dərsi!
Ocaq közə bükülməz,
Yalan sözə bükülməz.
Düzə «düzdür» deyilsə,
Düzün dizi bükülməz.
Dərdliyik — həsrətimizlə, kədərimizlə:
Dərd yaradırıq, dərdə düşürük, dərddən çıxa bilmirik.
Dərdi yenib fərəhə yetməyimiz gərək!
***
Əli Rza Xələflinin bayatılarında dərd çəkmək, dərdlə qaynayıb-qarışmaq, onunla dərdləşmək, dərd ünvanı olmaq, dərdiylə işıqlanmaq fərəhi var.
Canımda yara sızlar,
Can göynər, yara sızlar.
Çəkdiyimi nə bilər,
Çəkməsə yarasızlar?
O, dərdini aydın, duru, diri bayatı
diliylə çağırır.
Bayatı dilində dərdi
çağırmaq ənənəsi
çağdaş ədəbiyyatımızda
geniş yayılmayıb.
Yayılsın, ömürləşsin gərək.
Çox zaman dərdlə oynayırlar qələm adamları, dərddən faydalanırlar, dərdli ünvan, dərdə ünvan, dərdə əlac olaraq görünmək istəyirlər,
dərd üstündən
dərd gətirirlər
dərd çəkənlərə. Belədə dərdi qeybətə çevrimək dərdi də, dərdlini də urvatsızlaşdırır.
Dərdi dərdli çəkə
bilər yalnız.
Zorla dərdli görünmək
olmur!
***
Dərdçəkənlik — təbii, gərəkli, qaçılmaz,
ölməyən, itməyən,
hamıya görk olan ulusal, ruhani
dərsdir!
İnsanlıqdan qaçan dərddən qaçır.
Dərdən qaçan — özündən,
özümlüyündən qaçır.
Dərdlə dost olmayan, dərddən
güc almayan heç vaxt ruhani güclü ola bilməz.
«Zamanın gücü» deyilən bir güc yoxdur əslində! O necə zamandır ki, mənim dərdimin yanında görünmür
də.
Zamanın üzərimizdə hökmünü
yaradan — özümlüyümüzdən,
ulusallığımızdan ayrılmağımızdır.
Dərdimizi yanlışımızdan özümüz yaratmışıq,
«yetirmişik», indi də oturub hönkür-hönkür ağlayırıq!
Söz-əməl birliyinə yetməmişik,
ulusallıq ünvanı
olmamışıq, yetkin
fərdin yetkin xalq ünvanı olduğunu anlamamışıq,
varlığımıza yiyə
durmamışıq.
Özümlüyümüzdən səylə ayrılmışıq,
zamanın şirnisinə
aldanmışıq, indi
də dərdimizlə
üz-üzə qalmışıq.
Ancaq zamana
tam yenilməmişik. Ruhumuz qoymayıb.
Yenilsəydik, bayatı
çağıra bilməzdik…
Bayatı
çağırmağın həsrəti də var, tələbi də:
Dərdinə həmdəm ağlar,
Yad gülər,
həmdəm ağlar.
Vətən sarı qəribin,
Gözləri hər dəm ağlar.
Niyə dərdi yaradırıq ki, sonra dərdən
də çıxa da bilmirik? Niyə dərdimizlə
oynayırıq?
Dərdi bər-bəzəkli demək
olmur. Dərdi dərd dilində
demək olur yalnız.
Dərd dili — ruhun (İnamın,
İdrakın, Mənəviyyatın,
İradənin) dilidir,
dərdə düşüb
dərddən dərs
almaqdır, dərdi aşıb fərəhə
yetməkdir, «Başlı
başını saxlasın»
arsızlığından qutulmaqdır,
bir sözlə, hamılıq səfalətindən
qurtulub ulusun, insanlığın mahiyyətinə
uyğun yaşamaqdır.
***
Əli Rza Xələflinin bayatıları
üstə yarandı
bu duyğularım.
İnsanın duyduğunun, yaşantılarının
yiyəsi olmasının
gərəkliyi tam anlaşılmayıb
indiyə kimi.
Ona görə
ki, dərd çəkənlərimizin ağrıları
ömürləşməyib.
Dərd çəkənlərimizin ağrıyla
yetdikləri məqamlar
yiyəsiz qalıb.
Dərdi yoxaltmaq olarmı? Olar. O zaman
ki, dərin, geniş düşüncəli
insanlarımız yaransın,
ardıcıl olaraq bu cür yaşantılara
yiyə durulsun. Dərdin ifadəsi tariximizdə, ədəbiyyatımıza qalmasın,
ömrə, ömürlərə
keçsin.
Ulus olaraq özümüzdən asılı
olanları etsək, o
zaman çiynimizə
ağır yük kimi düşən dərdlərimizi yenə biləcəyik. Ancaq kim elə
düşünür ki,
əsl həyat — dərdsizlikdir, o, yanılır.
***
Dərdiylə baş-başa qalır, dərdindən güc alır, sarsılır, kövrəlir, hətta için-için ağlayır
bayatı dilində Ə.Xələfli.
Dərdi çağırdıqca da
dərdli ürəyi
böyüyür, güclənir,
sarsıntıdan, tərədüddən
çıxır, əzabı
yenir.
Dərd
çəkməyin sonucu
dərdi yenməkdir —
ağılla, ürəklə!
Əsl dərd çəkən
— dərdin mahiyyətinə
yetən, onu yenəndir!
Dərddən qaçmaq — arsızların,
dərdə dözmək
— ləyaqətlilərin işidir.
Yananların, qananların ruhani
məktəbidir — dərd
çəkmək!
Yalnız
insani, ulusal dərdi çəkəndə
hikmətə yetirsən,
qaranlıqdan çıxırsan!
Özgəliklərin dərdini çəkməklə
var olmaq, ulusa yaramaq mümkün
deyil.
Özgəliklərə qapılmaq, qatılmaq dərd gətirir, dərdə salır ulusu, insanı — zamanında dərk edilsə də, edilməsə də.
Durnalar köçər gedər,
Arazdan içər gedər;
Vaxtsız solan gül görsəm,
Qəm məni
biçər gedər.
Özgəliklər bizi dərddən çıxmağa qoymur, dərdimizi artırır.
İçimiz özgələşəndə özgəliklərə imkan
yaratmış oluruq, özgə ünvanlı,
özgəlik timsalı
oluruq.
***
Dərdi çəkmək dərdi
yenmək eşqiylə
bir olmayanda faciəvilik başlayır,
artır.
Dərdimiz sözləşir, bayatılaşır,
obrazlaşır, hətta
qanunlaşır, alın
yazısı kimi qarabaqara izləyir bizi! Ulusumuzun iki yüzillik Araz dərdi Ə.Xələflinin diliylə
hamımızın adından
deyilir:
Arazım
axdı getdi,
Canımı yaxdı getdi.
Sinəmdə dərd göyərdi,
Qəm gəldi
baxdı getdi.
Dərdimizlə bir deyiliksə, dərddən yaza-yaza dərdsizləşirik, arxayınlaşırıq. Belədə dərdi yenmək əhvalımız yaranmır.
Dərdimizi elə deyirik ki, poetik tələblərə,
ədəbiyyata yarayır,
ulusallığımıza yaramır.
***
Əli Rza Xələflinin bayatılarında başlıca
dərd ayrılıqdır:
itirilmiş torpaqlarımızın,
ikiyə bölünmüş,
o taylı, bu taylı Azərbaycan dərdi, Qarabağ dərdi, doğulduğu Cəbrayılı itirməsindən
yaranan dərdi:
Ayrılıq dərdini candan yaşayır, canlı yaşayır o.
Bayatıyla dərdi demək
— elə sazla dərdi deməkdir, özü də üzü dağlara:
Dağ obrazı var Əli Rza Xələflinin
bayatılarında — yenilməyən,
sarsılmayan, yağı
əlində olsa da, yağıya yenilməyən, heç vaxt yağının olmayan, yağının başı üzərində,
yağının bağrını
dələn:
Gülü bitəndi dağlar,
Günü ötəndi dağlar.
Demə
kimsəsiz qaldı,
Özü Vətəndi dağlar.
O dağların, ormanların,
bulaqların heç biri yağı nəfəsiylə qızınmır
indi də.
O ellər Türk Ruhundan yaranıb, həm də bizi yaradıb, yaşadıb.
Eləmi
getdim, dağlar,
Gözündən itdim dağlar.
El səndən ayrı düşüb,
Dururmu Dirim, dağlar?
Bayatı çağıran özünü
bayatılarıyla ovundurur,
yanıb-yaxılır, qovrulur. Ancaq dərdindən güc ala bilir, ömrü işıqlanır:
***
Əli Rza Xələflinin bayatılarında varislik ənənəsindən gələn
bəhrələnmə var:
bu, əslində dərd çəkənliyi
ağıl-ürək birliyi
səviyyəsində yaşamaq,
yaşatmaq gücüdən
gəlir. Bu baxımdan
onun sevgi konulu bayatılarında Sarı Aşıqla bağlı işarətlər,
vurğular, aqibət doğmalığı axtarması
doğaldır.
Sən özünü Yaxşı
san,
Şükür eylə, Yaxşısan.
Mən Aşıq olmasam da,
Sən Yaxşıdan
yaxşısan.
Davamlı, inadlı, ruhlu
həsrət — heyrət
yaradır, sevdiyində,
xəyallarında yaratdığında
aşiqlik örnəyi
görürsən, səndən
əvvəlkilərin nə
çəkdiyini, həsrətini,
heyrətini ipə-sapa
necə düzdüyünü
anlayırsan:
***
Heyrətli ağıl sözü
söz xatirinə demir, söz sözlük imkanına yetir, bədiiyyatlı, nizamlı könül çırpıntıları yaranır
-gerçəkliyi ötən:
Həsrət çəkən göz
olar,
Dərd qövr elər, söz olar.
Sinəm
elə yanır ki,
Min ocağa köz
olar.
Əli Rza Xələflinin bayatıları
dərdə yiyəlik
harayı, inadı üstə çəkilib
— insana, ulusa, bəşərə doğma.
Doğmalığın qaynağı — insanın ümidi, inamıdır.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 16 noyabr.-
S.15.