Klassik Avropa üslubunda oxuyan qadın
müğənni
Şövkət Məmmədova opera
partiyaları ifa edən Azərbaycanın ilk peşəkar
milli sənətkarıdır
Kişilərin
belə səhnəyə çıxmağa çətinlik
çəkdiyi bir dövrdə Azərbaycanın, şərqin
və müsəlman dünyasının ilk opera müğənnisi
— Şövkət Məmmədova bir cəsarət simvolu idi…
Şövkət xanım Tiflis şəhərində
kasıb pinəçi ailəsində anadan olub. Atası Həsən
Məmməd oğlu əslən Borçalı qəzasının
Qoşa kilsə kəndindən idi. Tiflis
şəhərinə 1889-cu ildə
köçmüşdü və burada kiçik çəkməçi
dükanı açıb kustar istehsalla məşğul
olurdu. Ailəsinə sadiq olduğu general Yadigarovgildə
həmyerlisi, imkanlı ailədən olan Xurşud xanım
Sultanova ilə tanış olmuş və
onunla evlənmişdi. Bu izdivacdan Şövkət
və Muqbil dünyaya gəlmişdilər.
Musiqi istedadı Şövkətə ana südüylə
keçmişdi. Dayısı və xalası qarmon və dəf
çalır, çoxlu Azərbacan xalq mahnıları
bilirdilər. Anası Xurşud xanım və
qardaşı Muqbil də qarmonda çalırdılar. Balaca Şövkət, necə deyərlər,
gözünü nəğməylə açıb mahnı
ilə yuxuya gedirdi və buna görə də 6
yaşından peşəkar musiqi ilə məşğul
olmağa başlamışdı.
Əvvəlcə
onu A.Kitesin Ev məktəbinə verirlər.
Bir il sonra təhsilini Müqəddəs
Nina məktəbində davam etdirir. Həmin məktəbin
rəhbəri Peterburqda musiqi təhsili almış Yelena
Kandelaki idi və bu xanım Şövkətin istedadına,
mehribanlığına, diribaşlığına
vurulmuşdu. O, pianoçu Levinanın müşayiəti
ilə Şövkətlə özü məşğul
olurdu. Qızın bütün
tapşırıqları məharətlə yerinə yetirməsi
müəllimlərini heyrətə gətirmişdi. Buna görə də onu 1859-cu ildə təşkil
edilən Romanovlar Musiqi Cəmiyyətinin nəzdindəki
musiqi məktəbinin fortepiano sinifinə qoyurlar. Müəlliməsi Tamara İosifona Stepanovna olur.
Dayısı Əmir onun üçün fortepiano
almışdı ki, evdə də müstəqil məşğul
ola bilsin. Qısa müddətdə
o, İohan Sebastian Baxın fuqa və prelyüdlərini,
Volfqanq Amadey Motsartın və Frans Yozev Haydnın
sonatalarını sərbəst çalırdı.
On yaşında olanda Şövkət xanım ilk dəfə
opera teatrına gedib və burada italyan müğənnisi Aida
Qonzalın (Cilda) ifasında Cüzeppe Verdinin «Riqoletta»
operasına baxır, müğəninin ifasında Leo Delibin
eyniadlı operasında Lakmenin partiyasını dinləyir. Bundan sonra evdə
«Küçələrə su səpmişəm», «Qalanın
dibində», «Ay bəri bax» Azərbaycan və Suliko
gürcü xalq mahnılarını, Aleksandr Rubinşteynin
«Əzra» romansını tez-tez oxuyur. Hətta
fortepianoda özü öz ifasını müşayiət
edib.
Günlərin birində Tiflisdə xeyriyyəçi
qadın qrafinya Vorontsova Daşkova axşam ziyafətində
oxumaq üçün general Kazım Mirzə Qacara bir müsəlman
qızı tapmasını tapşırır. Həmin
müsəlman qızı 13 yaşlı Şövkət
olur. O ziyafətdə A.Rubenşteynin «Əzra»
romansını, Azərbaycan xalq mahnısını və bir
italyan romansını necə ustalıqla, məlahətlə
oxuyursa, qrafinya ona mütləq Peterburqa gedib musiqi təhsili
almağı məsləhət görür.
1910-cu ildə
atası Həsən kişi qəfildən
vəfat edir. Sarsılmış
qızcığaz anasının və müəlliməsinin
nəvazişli qayğıları ilə musiqi təhsilindən
ayrılmır. Nənəsi ilə Bakıya gələn
Şövkət xanım yerli maarifçi ziyalıların,
ilk növbədə Üzeyir bəy Hacıbəyovun, Məmmədoənifə
Terequlovun, Hüseynqulu Sarabskinin, Müslüm bəy Maqomayevin
köməkliyi ilə müəyyən vəsait toplaya bilib və
ali vokal təhsili almaq üçün İtaliyanın Milan
şəhərinə yola düşür. Bakı
milyonçusu Zeynalabdin Tağıyev hər ay ona xüsusi təqaüd
göndərirdi. Arada bu təqaüd gəlmədiyinə
görə tələbə qız maddi çətinliklərlə
üzləşib və təhsilini Tbilisi musiqi məktəbində
davam etdirməli olur.
Üzeyir Hacıbəyli başda olmaqla o dövrün
ziyalıları, incəsənət xadimləri Şövkətə
maddi yardım məqsədilə Tağıyev teatrında bəstəkarın
«Ər və arvad» operettası göstərilir. Toplanan vəsait
Şövkətin təhsilinin davamına sərf edilməli
idi. Tamaşadan sonra Şövkət səhnəyə
çıxıb oxumağa başlayır. Şaqraq və məlahətli səs əvvəlcə
zalda ölü sükut yaradır. Az
sonra sanki yuxudan ayılan Bakı qoçuları balaca
qızcığazı ölümlə hədələyərək
təhqiramiz sözlər yağdırmağa
başlayırlar. Mirzəağa Əliyevlə
Üzeyir Hacıbəyli gizli yolla Şövkəti teatrdan
qaçırırlar. Tamaşadan toplanan
1500 manat pul müsadirə olunur və Şövkət Tiflisə
qayıdaraq orta məktəbi bitirir.
Şövkət xanım klassik Avropa üslubunda oxuyan və
opera partiyaları ifa edən Azərbaycanın ilk peşəkar
milli sənətkarıdır. O, görkəmli musiqi xadimi, pedaqoq və
təşkilatçı idi, yüksək səhnə mədəniyyəti
var idi. Şövkət Məmmədovanın
ilk sənət müəlliməsi məşhur opera
müğənnisi, uzun illər Milanın «La Skala»
teatrında işləmiş, əlli yaşına
çatmasına baxmayaraq ifa və səhnə təravətini
itirməyən Dotti Ambrozio olub. O, gənc müğənni
ilə səkkiz ay məşğul olub və həmin
vaxtın tamamında Şövkət xanım XVII və XVIII əsr
İtaliya bəstəkarları Montverdinin, Kovallenin, Krassiminin,
Perqolezinin mürəkkəb əsərlərini məharətlə
ifa edə bilirdi.
1915-ci ildə
Milanda tanış olduğu mühəndis Yakov Lyubarski ailə
həyatı qurandan Kiyev Konservatoriyasına (
indiki Kiyev Musiqi Akademiyası daxil olur və Aleksandra
Şperlinqin sinfində təhsilini davam etdirməyə
başlayır.
Kiyev konservatoriyasında oxuduğu illərdə görkəmli
bəstəkar Reynqold Qliyerlə görüşür və
yaradıcılıq əlaqələri yaranır. «Gəl, gəl,
ey mənim maralım», «Küçələrə su səpmişəm»,
» Yeri, yeri küsmüşəm səndən» və s. Azərbaycan
mahnılarını Qliyer ilk dəfə Şövkətin
ifasında eşidir və Azərbaycan musiqisinə heyran olur.
Sonralar bəstəkar «Şahsənəm»
operasını yazarkən Azərbaycan musiqi nümunələrindən
yaradıcılıqla bəhrələnir.
1920-ci ildə Şövkət Məmmədova Kiyev
konservatoriyasını bitirib Bakıya gələndə
artıq püxtələşmiş bir müğənni idi. Onun yeni
formada, yeni çalarlarla oxumağı çoxlarının
xoşuna gəlmir. Şövkət bilirdi
ki, yenilik həmişə maneələrlə
qarşılaşır. Sənətdə
yeniliyi xalq birdən-birə qəbul edə bilmir. Bunun
üçün uzun bir proses, bir də dözüm lazım
idi. Şövkət isə uşaqlıqdan
dözümlü idi. Sağ olsun yaxşı adamlar. Onun bir müğənni kimi yetişməyində
Üzeyir Hacıbəyli və Qliyerin çox böyük
xidmətləri olmuşdu. Sənətşünasların
dili ilə desək «Qliyer Şövkət Məmmədovanı
kəşf etdi, Üzeyir bəy isə Şövkətin əlindən
tutub ilk azərbaycanlı qadın müğənnini səhnəyə
gətirdi…»
Üzeyir
Hacıbəyli: «Cəsarətlə deyərdim ki, Şövkət
xanım Məmmədova vokal sənətimizin ilk pioneri olub. O,
bu sənətin gələcəyi üçün
bütün gəncliyini qurban verib…» Şövkət Məmmədovanın
Kiyev konservatyoriyasını bitirib Bakıya gələndə
ilk dəfə oynadığı rol Üzeyir bəyin
«Arşın mal alan» operettasında
Gülçöhrə olub. Az sonra
repertuarını genişləndirərək Avropa və Azərbaycan
operalarında yeni-yeni obrazlar yaratmağa başlayır.
«Traviata» da Violettanı, «Riqoletta»da Cildanı, «Şahsənəm»də
Şahsənəmi, «Şah İsmayıl»da Gülzarı, «Nərgiz»də
Nərgizi, «Şota Rustaveli»də Ninanı, «Lakme»də Lakmeni
ustalıqla ifa edir. Bütün bu rollar onun
üçün yeni məktəb, məhək daşı
olur.
Şövkət xanım təkcə opera müğənnisi
olaraq qalmamışdı. Parisdə, Berlində, Təbrizdə
qastrol səfərlərində olarkən Azərbaycan xalq
mahnılarını da ifa edirdi. Hətta 1925-ci ildə Parisdə
məşhur bir Fransa bəstəkarı onun ifasından heyrətlənərək
demişdi: «Bu müğənni çox nadir səs tembrinə
malikdir. Onun səsi royalı olduqca pis vəziyyətdə
qoyur. Bu müğənni üçün
xüsusi royal düzəltmək lazımdır».
Fransız qəzetlərindən biri yazırdı:
«Şövkət Məmmmədovanın
çıxışı bir daha sübut etdi ki, böyük
musiqi mədəniyyəti və vokal məharəti ancaq
avropalıların qisməti deyil.»
Azərbaycan musiqi sənətinin bir çox sahələrində Şövkət xanım birincilər sırasında dayanıb. Onun təşəbbüsü ilə Bakıda ilk Teatr Texnikumu yaradılıb. Bu Yaxın Şərqdə ilk teatr, ilk təhsil ocağı idi. Şövkət xanımın bir müddət direktorluq etdiyi bu texnikumun ilk buraxılışı 1926-cı ildə olub və ilk qadın məzunu isə unudulmaz Fatma Qədri idi. Azərbaycanda ilk not nəşriyyatı da Şövkət Məmmədovanın təşəbbüsü ilə yaradılmışdır. Burada Üzeyir Hacıbəyli, Müslüm Maqomayevin redaktəsi və tərtibi ilə Azərbaycan xalq mahnıları nəşr olunurdu. İndiki Teatr Xadimləri İttifaqı da ilk dəfə Azərbaycan Teatr Cəmiyyəti kimi məhz Şövkət xanım tərəfindən yaradılmış və ilk direktoru da sənətkarın özü olmuşdur. O, ilk azərbaycanlı müğənnidir ki, 1925-ci ildə Fransada səsi yazılmış valı buraxılmışdır.
Şövkət xanım bütün ömrü boyu sənətin müxtəlif sahələrində nə isə bir iş görmək arzusu ilə yanıb. Müxtəlif illərdə musiqi folklorumuzun toplanmasında iştirak edib. Bu sahədəki işlərinə görə hətta Parisə də gedib. Bir həqiqət də var ki, Şövkət xanım həmişə opera solisti olaraq qalırdı. Şövkət xanım tamaşaçını təkcə səsi ilə deyil, obrazın daxili aləmini, xarakterini ustalıqla açması ilə də heyrətə gətirirdi. Onun yaradıcılığında düşüncə ilə duyğu vəhdət təşkil edirdi.
Dünya opera teatrları repertuarının fəxri olan «Riqoletta» operasında Cilda obrazı lirik — koloritli soprano səsli müğənnilərin qu nəğməsi hesab olunur. Hələ gəncliyində Cildanın partiyasını məşhur italyan müğənnisi Aida Qonzaqanın ifasında heyranlıqla dinləyən Şövkət xanım, bu rolda görkəmli italyan müğənnisi Totti del Monte və Qali Kurçinin ifasını da eşitdikdən sonra öz Cildasını yaratmağa başlayır. Cildanın ariyası azərbaycanlı müğənninin ən böyük nailiyyəti idi. O, bu ariyanı rəngbərəng səs qammaları ilə ifa edirdi. Onun ifasının sehrinə təkcə adi tamaşaçılar deyil, böyük sənətkarlar da düşürdü. Dahi Niyazi deyirdi: «Yəqin ki, indiki nəslin nümayəndələri Şövkət xanım Məmmədovanın vokal ifaçılığı ilə yaxşı tanış deyillər. Amma mən böyük istedad sahibi olan bu müğənninin yaradıcılığını həmişə sevib izləmişəm. O, orijinal müğənni, əsl vokalçıdır. Şövkət xanım vokal sənətinin Avropa üsullarını Azərbaycan milli oxuma xüsusiyyətləri ilə məharətlə birləşdirməyə nail olan sənətkarlardandır. Mən bu istedadlı sənətkarı dəfələrlə eşitmişəm. Açığını etiraf edim ki, hər dəfə də bu qeyri-adi istedad sahibinin ifaçılığı məni sehrləyib.»
Dünya şöhrətli müğənni Rəşid Behbudov isə öz duyğularını belə ifadə etmişdi: «Şövkət xanımı Azərbaycan opera teatrı səhnəsinə gələn ilk qadın müğənni kimi tanıyıram. İtaliya və Kiyevdə mükəmməl musiqi təhsili almış bu müğənni ilk gündən Azərbaycan musiqisinin ağırlığını çiynində daşımışdır. Onun gözəl ifaçılıq manerası oxuyanlarımız üçün örnək olmuşdur.»
Bütün həyatı və yaradıcılığı həqiqi vətəndaşlığın gözəl nümunəsi olan sənət fədaisi Şövkət Məmmədova özü haqqında belə yazırdı: «Bütün həyatım boyu Azərbaycan musiqisi, səhnəsi və mədəniyyəti üçün əlimdən gələni etməyə çalışmışam. Mən həmişə bu sənətin özünəməxsusluğunun və təkrarolunmazlığının qədrini bilmişəm». Xalq artisti 1982-ci il iyunun 8-də Bakıda vəfat edib və Fəxri Xiyabanda dəfn edilib.
Ülviyyə Tahirqızı
Xalq Cəbhəsi.- 23 noyabr.- S.13.