Sevgi əfsanələri
— xalçalar
Qədim adətə görə Azərbaycanda qıza elçi gələndə, onun həm də xalça-palaz toxumaq qabiliyyətinə qiymət verərdilər. Elçi gələndə qızın toxuduğu xalçanı üzə çıxarırdılar ki, qızımız bunu da bacarır. Deyilənə görə, xalçaya baxıb qızın xasiyyətini də müəyyənləşdirmək olurmuş…
Azərbaycanda
xalçaları haqqında Herodot, Klavdi Elian, Ksenofont və
başqa qədim dünya tarixçiləri məlumat verib.
Tarixçilərin yazdığına görə, Sasanilər
dövründə (III-VII əsrlər) Azərbaycanda ipək,
qızıl-gümüş saplardan nəfis xalçalar
toxunurdu. Alban tarixçisi Musa Kalankatlının (VII əsr)
bildirdiyinə görə, qızıl-gümüş saplarla
toxunan və qaş-daşla bəzədilən xalça
istehsalı XVI-XVII əsrlərdə ənənəvi xarakter
almışdı. Belə xalçaların əsas istehsal mərkəzləri
Təbriz, Şamaxı və Bərdə şəhərləri
idi. Baha başa gəldiyindən əsasən feodallar
üçün toxunulan bu cür xalçalar «zərbaf»
adlanırdı. XVI əsrdə Azərbaycanda olmuş ingilis səyyahı
Antoni Cenkinson Şamaxıda Abdulla xanın yay iqamətgahındakı
qızıl-gümüş saplarla toxunulmuş xalça
haqqında məlumat verir. XVII əsr Holland səyahətçisi
Yan Streyts Şamaxı hakiminin atının üstünə
salınan çulun qızıl saplarla toxunub mirvari və qiymətli
qaş-daşlarla bəzədildiyini yazır. X əsr məşhur
ərəb tarixçiləri Əbu Səfər Məhəmməd
Təbəri və Əl Müqəddəsi qeyd edirlər ki,
Azərbaycan şəhəri Bərdədə gözəl
xalçalar istehsal edilirdi.
Lakin orta əsr Azərbaycan
cəmiyyətində təkcə yüksək təbəqələrin
həyatı xalçalar əhatəsində keçmirdi. Belə
ki, XVI əsrdə Şirvanda olmuş ingilislər — Bannister və
Duket yazırlar ki, yerli sakinlərin evlərində xalça
və mis məmulatı istisna olmaqla ev əşyaları
azdır: «Onlar
yerdə, xalça
üstündə, dərzilər kimi bardaş qurub otururlar.
Ən sadə adamlar arasında da elə biri tapılmaz ki,
yaxşı ya pis xalçası olmasın; onların evlərinə,
yaxud da oturduqları otaqlara başdan-başa xalçalar
döşənib».
XV əsrdən
başlayaraq Avropa rəssamları Hans Qolbeynik, Hans Memlinqin və
digərlərinin əsərlərində Azərbaycan
xalçaları təsvir edilib. Misal üçün,
Qarabağın «Muğan» xalçasını
Hans Memlinqin (XV ə.)
«Məryəm körpəsi ilə» və «Bir gəncin
portreti» tablolarında
görmək olar. Dünya tərəfindən
tanınmış Azərbaycan xalçaçılıq sənəti
indiki zamanda yeddi məktəbə bölünür: Bakı,
Gəncə, Qarabağ, Şirvan, Quba, Qazax, Təbriz.
Qubanın «Pirəbədil»,
«Qımıl», «Sirt-çiçi» xalçaları zərif
işləmələri və xırda bitki rəsmləri,
parlaq boyaların sıx rəng qamması ilə insanı
valeh edir. Şirvanın «Muğan», «Tabistan», «Şilyan»
xalçaları isə daha çox ciddi ritm ideyası və
sakit, əzəmətli koloritlə zəngin qədim kompozisiyalara
meyllidir. Qarabağın «Xanlıq», «Malıbəyli», «Lyampa»
xalçaları özündə peşəkar kompozisiya,
yaradıcı təxəyyül, rəngarəng koloriti əks
etdirir. Bakının «Hili-buta», «Novxanı», «Fatmayi»
xalçaları isə zərif rəsmləri və mürəkkəb
ornamenti ilə diqqəti cəlb edir.
Gəncə və
Qazaxın qabayunlu, məxmər çalarlı «Fəhralı»,
«Şıxlı» və «Borçalı» xalçaları sadələşdirilmiş
üslubda iri həndəsi cərgələrlə, Təbrizin
«Sarabi», «Əfşan», «Ləçək-turunc»
xalçaları dekorativ hörmə naxışlar,
dünyanın əbədi harmonik obrazını yaradan dairəvi
və spiralşəkilli bəzəklərlə zəngindir.
Azərbaycanın
süjetli xalçaları ornamentli məmulatlardan daha qədim
tarixçəyə malikdir. Onların mövzusu həyatın
özündən götürülmüş, gözəl təbiətlə
rövnəqləndirilmiş və quruluş, məişət,
ənənələr, sosial-tarixi proseslərlə sıx
bağlı olmuşdur. Bu növ xalçaların «məzmunu»
əsrlər boyu yazılmış romanların süjetləri
qədər rəngarəngdir. Öz mənşəyinə
görə ən qədim motiv və obraz «ovçuluq»dur. Ov
xalçaları Azərbaycanın dekorativ sənətində
daha davamlı yer tutur.
Hazırda
dünyanın bir sıra muzeylərində, şəxsi
kolleksiyalarda saxlanan Azərbaycan xalçalarının əksəriyyəti
bu məmləkətlərə əyri yollarla gətirilib.
Yaşı yüz illəri adlayıb keçən
xalçalar tarixi mədəniyyət əsəri kimi həmişə
yüksək qiymətləndirilir. Bu eksponatların qiyməti
də çox baha olur. Məsələ ondadır ki,
onların tarixi qədim olsa da, əksəriyyətinin
üstünə «Azərbaycan xalçası» sözü
yazılmayıb. «Qafqaz xalçaları», «İran
xalçaları» kimi təqdim edilən
xalçalarımızın nə zamansa Azərbaycana aid
olduğunun təsdiqlənəcəyinə ümid edirik.
Sovet dövründə
Azərbaycan xalçaçılığı
özünün çox yüksək mərhələsinə
qədəm qoydu. Bu dövrdə çoxlu
xalçaçılar meydana gəldi,
xalçaçılıq bir elm-tədris sahəsi kimi diqqəti
çəkdi. Onlarla xalçaçı rəssam yetişdi.
Kəndlərdə, qəsəbələrdə, şəhərlərdə
xalça sexləri yaradıldı. Gəncədə,
Bakıda, digər şəhərlərdə xalça
fabrikləri fəaliyyətə başladı. Düzdür,
burada toxunan xalçalar əldə toxunan xalçalardan xeyli
dərəcədə fərqlənirdi, amma milli
çeşnilər və ornamentlər xalçaların əsasını
təşkil elədi. Sadəcə, istifadə edilən iplər
sintetik və pambıq idi. Yundan isə yalnız kəndlərdə
toxunan xalçalarda istifadə edilirdi.
Ötən əsrin
80-90-cı illərinə qədər ailələrdə, evlərdə
yaşı beş yüz, min olan xalçalar da vardı. Amma
indi bu cür xalçalara rast gəlmək çətindir.
Çünki sərhədlər açıldıqdan sonra
bir çox işbazlar xalçalarımızı ehtiyac
içində olan insanlardan alaraq xaricə apardı. Bəzən
o xalçalara elə şinikləndirici qiymət qoyulurdu ki,
insanlar imtina edə bilmirdi. Həmin xalçaların çox
az hissəsi muzeylərə gəldi. Dövlət
xalçaları, qədim palaz və toxuculuq məmulatlarını
həddən artıq ucuz qiymətə aldığı
üçün camaat satmaq istəmirdi. Hansı yolla olursa
olsun, dədə-babalarından miras qalan xalçaların
xaricə satılmasında maraqlı olan adamlar vardı. Ehtiyac
içində dolanan insanlar bir parça çörək
üçün xalçaları 1500, 2 min dollara xaricə
satırdı. Bəzən bu məbləğ o qədər
fantastik olurdu ki, hər kəs o pula sahib olmaq istəyirdi.
Yeri gəlmişkən,
muzeylərdən, şəxsi kolleksiyalardan, evlərdən
oğurlanan xalçalar da az olmayıb. İşbazlarla əlbir
olan insanlar onları oğurlayaraq alverçilər vasitəsilə
xarici ölkələrə ötürüblər. Keçən
əsrin 90-cı illər mətbuatına nəzər salsaq
görərik ki, Azərbaycan xalça muzeyindən, eləcə
də digər məkanlardan yoxa çıxan
xalçaların heç birinin izi tapılmayıb. Bu məsələlərlə
bağlı bir neçə dəfə cinayət işi
açılsa da, hələ heç kəs məsuliyyətə
cəlb edilməyib. Bu gün rəsmi qurumlar heç o
oğurluq hadisələrinə toxunmaq istəmir. Xalça
mütəxəssisləri deyir ki, itən xalçaların
heç biri Bakıda, ümumiyyətlə Azərbaycan ərazisində
saxlanmır. Onların kütləvi surətdə xaricə
ötürüldüyünü deyən mütəxəssislər
bildirir ki, muzeydən oğurlanan xalçalar öz yerində,
hətta xaricdə keçirilən rəsmi sərgilər
zamanı da «aradan çıxarılan» xalçalar olub. Sadəcə,
bunu açıb-ağardan olmayıb. Sənətşünaslardan
birinin dediyinə görə, xalçalarımızın
müəyyən qədəri xaricə «qara» yolla getdiyi
üçün onların harada saxlandığı
qeyri-müəyyəndir.
Məsələn,
İngiltərənin «Viktoriya-Albert» Muzeyində qorunan
«Şeyx Səfi» xalçasının taleyi də,
saxlandığı yer bəllidir.
Bunu «Azərilmə»
MMC-nin əməkdaşları da təsdiq elədi. Hazırda
ölkənin xalça sənayesinin başında duran «Azərilmə»nin
əməkdaşı Əlövsət Qəribovun bildirdiyinə
görə, xarici muzeylərdə olan xalçaların
çoxunun təkrar nüsxəsi toxunaraq muzeylərə hədiyyə
edilir.
Dünya bazarında
Azərbaycan xalçasına tələbat olduğunu deyən
Əlövsət Qəribovun sözlərinə görə,
xaricdən gətirilən xalçalar «geydirmə»dir:
«Maşında toxunan xalçaların heç biri cehiz kimi
arzuedilən deyil. Analar öz qızına gərək əldə
toxunan xalçalar versin. Deyirlər ki, bizim xalçalar
çox bahadır. Baha da olmalıdır. Onu toxuyan analar,
bacılar gözünün nurunu itirir. Bu qiymət onların
zəhmətinin müqabilində qəpik-quruşdur.
Əslində, baha deyil. İmkanlı adamlar xalçaları
daha baha qiymətə almalıdır. Amma bizimkilər deyir ki,
ucuz qiymətə verin. Qiyməti 10 manatdan 2 milyon manata qədər
olan xalçalar var. Yun xalçanın kvadratı 800, ipək
xalçanınkı isə 1 000 manatdan 4 000 min manata qədər
artır»
«Koroğlunun gözü uzağı çox
yaxşı görürdü, anası onu üç
yaşınadək xalça üstündə
böyütmüşdü. Ayağı torpaq görməmişdi».
Bu, bir əfsanədir. Amma xalça haqda bir sıra elmi əsərlərin
müəllifi və hazırda Qubada bir neçə emalatxana
sahibi Fatma Ağamirzəyeva bunun həqiqət olduğuna
inanır. O, deyir ki, Azərbaycan xalçaları təkcə
istilik və ya gözəllik üçün deyil, həm də
müalicə vasitəsidir: «Çində xəstəliklərin
müalicəsi zamanı ayaq altındakı nöqtələr
də masaj olunur. Körpə vaxtı uşaq
ayağını bitkilərdən hazırlanmış
boyaqlardan toxunmuş xalçaya qoyursa, özünə
lazım olanı götürür. Səs özünə,
göz özünə, qulaq özünə lazım olanı
götürür. Koroğlunun tək gözü iti
olmayıb. Səsi də gözəl olub. Qolu qüvvəli,
iradəsi güclü olub. Bu, nağıl deyil».
Xalçaçı xanımın dediyinə görə,
boyaqların hazırlandığı bitkilərin min bir sirri
var. Məsələn, elə bitkilər var ki, onu gün
işığında yox, məhz ay işığında dərmək
lazımdır. Eləcə də, ilin quraqlıq və ya
yağmurlu keçməsi də bitkilərə təsirsiz
ötüşmür. Bu da necə deyərlər, bir elmdir. Təbii
rənglər nəinki parlaq və davamlı olur, belə
boyaqla rənglənmiş yun ipliklərdən toxunan
xalçalar bəzi xəstəliklərə təsirsiz
ötüşmür.
Son zamanlar yerli xalçaçılar boyaq bitkilərinin
azalmasından, bəzilərinin yoxa çıxmasından
narahatdırlar. Bu üzdən də boyağı bəzən
xarici ölkələrdən gətirirlər. Səbəbini
Fatma Ağamirzəyeva onunla izah edir ki, camaat torpağı
şumlamaq və ya alaqdan təmizləmək əvəzinə,
ona od vurur. Nəticədə torpağın üst qatı,
deməli, bir çox bitkilərin kökü yanıb külə
dönür. Həmin boyaların olmaması xalçaların
gözəlliyinə və keyfiyyətinə, milliliyinə də
təsirsiz ötüşmür. Odur ki, çıxış
yolu axtarır: «Alpan kəndi boyaqları ilə məşhur
olub. Orda iki hektar sahə götürmək və itməkdə
olan boyaq bitkilərini qorumaq istəyirəm. İndi həmin
boyalar Hindistandan gətirilir».
Yeri gəlmişkən, yeddi xalçaçılıq
məktəbi və kompozisiya baxımdan çox zəngin olan
Azərbaycan xalçalarını başqalarından fərqləndirən
həm də məhz boyalardır. Tədqiqatçıların
qənaətincə, kompozisiyaların zənginliyi və məktəblərin
çoxluğu daha çox ölkənin iqlimi, təbiəti,
bitkiləri ilə bağlıdır. Həmin komponentlərdən
biri yoxa çıxanda, xalçalar da həminki olmur.
Bakıdakı Xalça Muzeyinin direktoru Röya
Tağıyevanın bildirdiyinə görə, xalçalarda
müxtəlif coğrafi şərait əksini tapıb: «Bədii
baxımdan Azərbaycan xalçaları kimi zəngin ornamentli,
kompozisiyalı xalçalar yoxdur. Təkcə Qarabağda 19-cu
əsrin axırında evlərdə 600-dək çeşni
tapılmışdı. O da Azərbaycanın coğrafi şəraiti
ilə, iqliminin rəngarəngliyi ilə bağlıdır.
Burda dağlar da var, dəniz də, səhralıq da. Bu da
müxtəlif rənglər, çalarlar, həm də
müxtəlif keyfiyyətli qoyun yunu deməkdir. Bu yun texniki
baxımdan müxtəlif sıxlıq verir. Quba, Şirvan
qoyunlarının yunu narındır deyə, xalçalar da zərifdir.
Dağlıq bölgə olan Qarabağda, Qazaxda yun qalın
olur. Bunun da öz üstünlüyü var. Şərait
müxtəlifliyi çox çeşidliliyə səbəb
olur».
Ülviyyə
Tahirqızı
Xalq
cəbhəsi.- 2013.- 23 oktyabr.- S.13.