Çağdaş Güney Azərbaycan ədəbiyyatı
Vətən — düşüncəmdir güllələnir, dilimdir
kəsilir…
IX yazı
(əvvəli ötən saylarımızda)
Onların əsərlərində, yaratdıqları
ədəbiyyatda real həyat,
varlığın mənası
bu dərəcədə
təbiiliklə ifadə
olunur. Əslində məhz bu özəlliyin daşıyıcısı
olan əsərlər
əbədiyaşar olur,
ölməzlik qazanır.
Güney yazarlarının
bir özəlliyi də şeir yazmağa və şeirə münasibətdir…
Şeir onların şeirlərinin
əsas mövzularındandır,
desəm, həqiqətdir.
Bu ənənə əsasən
ustad Şəhriyardan
və onun ölməz «Şeir və hikmət» məsnəvi-poemasından gəlir…
Lakin ənənəyə yeni baxış o qədər
güclü və orijinaldır ki, heyrət doğurur. Kiyan Xiyavın iki ayrı şeirində
bir motivə-şeirə
yanaşması, şeir
yazmağın nə qədər ilahi bir duyğu və qüdrət olduğunu bəlirləyən
mövqeyi diqqətçəkicidir
və şeir yazmaq həyata, yaşama dəlicəsinə
aşiq olmaq, sevmək deməkmiş əslində:
Çəkirəm çiynimdə dəcəl
dünyanı
Köləcəsinə.
Sevirəm ancaq
Sevirəm həyatı, dəlicəsinə.
Mən şeir
yazıram.
Və yaxud
Təpəmdən dırnağıma
Qurşun bağladım şeiri hər yerimə.
Hər bir misra bir
yara
Bağladım hər yerimə.
Çarpazlama çarpazlama.
Qurşunlar yaralayırdı
Yaralarım qurşun kimi öldürürdü.
Şeirlər qan qiymətinə
aldılar ürəyimi
Hər nöqtəmdə
Bir dil, bir anlam bayrağını
sancdılar.
Və bu
Mənim
Taleyimlə bağlı bir
faciəydi…
Çalın-çarpaz qurşunlanmaqdır,
qan-qada, ölüb-öldürməkdir
şeir yazmaq həm də… Və şeir həm də taledir, faciəli, nakam, ya xoşbəxt
olsun-fərqi yoxdur, şeir onu yazan
şairin taleyidir… Nə yazıq ki, bu gün
təkcə Kiyan Xiyav üçün deyil, Güney Azərbaycan xalqının
yetirdiyi çağdaş
şairlərin əksəriyyəti
üçün hələlik
şeir yazmaq «ürəyi qan qiymətinə almaq, hər nöqtəsinə
bir dil, bir anlam bayrağını
sancmaq»dır… Güneyli
şair üçün
şeir «çörək
ağacı deyil, çörəkdir (M.Əzizpur)», yəni mübaliğəsiz-filansız
həyat deməkdir və o, şeir yazmasa, yaşaya bilməz həqiqəti…
Ümumiyyətlə, bu gün Güney
Azərbaycan xalqının
azadlıq ideyalarının
gerçəkləşməsini, «cəhənnəm və zindan»dan qurtulmasını
əngəlləyən səbəblər
şairləri daha çox düşündürür. Bu səbəblərin
mayasında biganəlik,
laqeydlik kimi çox qorxulu bir azarın — «epidemiya»nın da durduğunu birbaşa deyil, dolayısı ilə oxucunun diqqətinə çatdırırlar. Ərgin «Donuq
heykəl» şeirində
xalqı manqurtluğa,
unutqanlığa və
nəticədə özgələşməyə
sürükləyən biganəliyə
qarşı etiraz duyğularını şaxtanın
qurudub heykələ çevirdiyi və satmaq üçün soyuqdan göyərmiş incə əllərinin barmaqları arasında yunan ilahələrinə bənzəyən bir cüt büst tutmuş yoxsul bir qızın dili ilə hayqırır.
Uzun müddət küçədə dayanan
və soyuq kəsmiş bu qız ruhsuz gözləri ilə başında börk (papaq), ağzında şal qarşısından
gəlib-geçən kişiləri,
qadın və qızları süzərək
acı-acı düşünür:
Mənim
donmuş heykəlimi görməyənlər,
Əlimdəki büstləri necə görəcəklər?
Mənim
bağırmamı duymayanlar,
Könül sızıltılarımı necə
duyacaqlar?
Dönəmin Nəsimiləri
Bir əlləri haqqa doğru,
Bir əllərində də neştər
Soyulmağı gözləyirlər…
Bu laqeydliyə, «biganəlik»
adlı ölüm qoxulu azara, insanların
getdikcə «daşlaşmış»
ürəklərinə və
«daşlaşan» başlara,
ilişgilərə sanki
«Daş yağışı»
yağdırdı 2011-ci ildə
Ramin Cahangirzadə… «Dayaq» layihəsi əsasında AYB Cənubi
Azərbaycan kitabxanası
seriyasından AYB-nin maliyyə dəstəyi ilə nəşr olunmuş «Daşlar» «Saray üçün…» şeirlər toplusu rəmzi olaraq elə ədəbiyyatımıza
da «Daş yağışı» oldu…
Hər birində yaşamımızda addımbaşı
qarşımıza çıxan,
hər an hansısa formada yanımızda olan və məhz
gərəyimiz olan daşların xarakterini, bugünkü insanın həyatındakı, ömründəki
önəmini, tarixdəki
rolunu bütün ayrıntılarını incələdiyi,
hər birində məhz daşlardan söz açdığı
əlli şeirin yer aldığı kitabçada oxucularını
— əslində insanları
səssizliyə… daşların
ölkəsinə səyahətə
aparır. Bu səyahət
əlli şeirin yaratdığı daşlar
aləmində davam edir…
«Cəhənnəm» şeirində
çölü almalıq
və üzümlüklər,
içi çılpaq,
şaşqın olan şəhərini sevməyi
əlləri və qulaqları barıt qoxuyan, balasının səsli başmağının
səsini belə unudan sevgilini sevmək boyda bir cəhənnəm sanır Solmaz Məhəmmədrzayi… «Tələs»
şeirində isə
şairin əlləri
kobudlaşıb paslanmış
lirik qəhrəmanı
sevdiklərini tənha,
yalnız buraxaraq cəhənnəmin yolunda
qaçır: «İtirdim
gecələr gizlicə
dinlədiyim səsləri
şeytanın qapısına
daxil olarkən və sən qutsal ağacların doğduğu qurşun və hər səhər ona yerikləyirdi bezikmiş bahar, tankların ayaq yerində tumurcuqlar dustaq düşmüşdü. Elə
bu yaxınlarda göyüzü Tanrı qədər qocalmışdı.» Bezikmiş hamilə baharda qutsal ağacların qurşun doğması, tumurcuqların yarpağa-çiçəyə
dönüşmək əvəzinə,
ağır, zirehli texnikanın — tankların tırtıllarının açdığı
dərin izlərdə
— ayaq yerlərində
dustaq düşməsi
və ölüb-öldürməkdən
usanmayan varlıqların
bəd əməllərinin
şahidi olan və təngə gəlib Tanrı qədər göy üzünün qocalması
mövcud durumun bütün ayrıntılarıyla
poetik təsviridir…
Lakin şeirlərində daha çox kədər, siyasi basqı və sıxıntılardan
şikayət və üsyan notları yansısa da, Güney Azərbaycan şairləri dünyaya, insanlara sevginin gözləri ilə baxmağı bacarır, «sevilməyi düşünmə,
sevməyi öyrən
(Ərgin)» prinsipi ilə yaşayır, yaşıllığı
qoruyan quruca bir nəfəsi, sönməkdə olan közləri alışdıra
bilməyi belə böyük iş sayır, yüksək dəyərləndirirlər. Onların qənaətincə,
insanları sevmək və inanmaq, onlara tapınmaq, güvənmək gərəkdir.
Həyatda insanları sevməkdən
böyük bədiilik-gözəllik
yoxdur. Əslində lirik şeirin
yaranışı, doğulması
insanın daxili dünyası ilə, onun sevgi duyğuları,
eşqanə hissləri
ilə əlaqəlidir.
Bu da modern düşüncəli
çağdaş yazarın
— Ruqiyyə Səfərinin
sevgi etirafı:
Artıq
gecdir, nə qayıdan var, nə gözləyən,
Gecə
vaxtı gəmisiz sahilə bənzəyir gözlərim,
durğun və kədərli, ölümə
şahid kimi.
Yaram şərab dadı verir,
həm acı, həm içməli
və sən şəraba dolmuş bir sevdasan,
həm yadam, həm ölüm kimi.
Modern şeirin ən mühüm ayrıntılarından
olan bütün dünyanın bir mətnin içinə daşınıb poetik müstəviyə yerləşdirməyi
böyük ustalıqla
bacaran Hadi Qaraçayın şeirindəki
sevgilinin bir qız, yaxud Vətən olduğunu ayırd eləmək çətindir:
Mən gözlərimi yumurkən
anımsayıram…
Bütün boyaları anımsayıram,
Buludların köynəyində yeli,
qışın arxasında
günəşi,
Gerçəklikləri anımsayıram.
Mən gözlərimi yumurkən,
Bütün gerçəkliklərin girişimində
başqalıqlar duyuram. Doğalında
beləymiş, yalnız
diliylə,
dəniz dalğalarıyla,
ağac yarpaqlarıyla
danışır.
Mən dilimi ağzımın boşluğuna
sərmişəm dincəlsin.
Bax, ovcumdan
süzülən qumda
sənin adın var.
Mənanın ifadəsindəki, formadakı fərqi, yeniliyi duymaq çətin deyil… Şairin yaratdığı obraz — «lirik mən» dünyanın bütün rənglərinin, həyatın gerçəkliklərinin fərqindədir, ancaq bu gerçəkliklər ona daha duyğulu şeylər, nəsnələr pıçıldamaqda, anlatmaqdadır… Yalanın, riyanın törətdiyi fəsadları görməkdə, ürək ağrısı ilə dərk etməkdədir… Tənha insanın dili ilə, dənizin dalğalarıyla, ağacların yarpaqlarıyla pıçıldaşması, danışması kimi… Bu şeirlər oxucu qəlbinə bir də ona görə güclü təsir göstərir, yaralayıb keçir ki, misralar saxta təmtəraqdan, dəbdəbəli, mərtəbəli söz və ifadələrdən, bəzək-düzəkdən uzaqdır və əksinə, bu ədəbi nümunələrdəki dərin məna qatları onu düşünməyə vadar edir. Düşünür ki, Ruqiyyə xanım «sən şəraba dolmuş bir sevdasan, həm yaşam, həm ölüm kimi» deyərkən təbii ki, sevgi üzündən yaşanan acılar, dözülməz mənəvi ağrılar və sevinclər, xoşbəxtliklər yada düşür…
Ənənəvi fədakarlıqlar, sevgilinin aşiqi üçün göydən ulduz qoparmaq, dənizi hədiyyə vermək, dünyanı bağışlamaq, yaxud «Sarıköynək» təki bəzi aşıq mahnılarında hətta «anasını sevdiyinə qurban etmək» kimi üsullar da çağdaş Güney poeziyasında dəyişilib, tam yeni forma və ifadə üsulu ilə əvəzlənib… Məlihə Əzizpurun: «Mənə bir küçə bağışla»sı
gözləri tam dənizə açılan, bir sevdanın xəyalı ilə uyuyan, ürəyi uzaqdan gələn gəmilərin səsi ilə döyünən, yolçuların ayaq səsi ilə oyanan, mahnıların səsi ilə oynayan bir küçə» arzusuna, diləyinə çevrilib… Elə bir küçə ki, «Gözlərindən, ürəyinə köçə bilim» kimi dəlicə bir istəyə, kövrək və israrlı bir sevgi etirafına dönüb… Sevgilinin gözlərinə köçüb orada ömrü boyunca qalmaq!
Mənə bir küçə bağışla!
Tam dənizə açılsın gözləri.
Mahnılar keçsin xəyalından səhər-axşam.
Və uzaqdan gələn gəmilərin səsi ilə
Döyünsün ürəyi…
Mənə bir küçə bağışla,
Yolçuların ayaq səsi ilə oyansın.
Mahnı səsi ilə oynasın.
Və bir sevda xəyalı ilə uyusun…
Mənə bir küçə bağışla…
Gözlərindən,
Ürəyinə köçə biləcəyim bir küçə…
Bu gün donmuş ürəkləri, soyuq canları sevgi və şəfqətlə isindirəcəklərinə, solğun gözlərə işıq, qəmli ürəklərə sevinc, bütün dünyaya barış, sülh, haqq və ədalət gətirəcəklərinə inanırlar Güney şairləri…
Esmira Fuad
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 3 sentyabr.- S.14.