Çağdaş Güney Azərbaycan ədəbiyyatı

 

Güney şairləri bütün dünyaya barış, sülh, haqq ədalət gətirəcəklərinə inanırlar

X yazı

(əvvəli ötən saylarımızda)

Bu gün donmuş ürəkləri, soyuq canları sevgi şəfqətlə isindirəcəklərinə, solğun gözlərə işıq, qəmli ürəklərə sevinc, bütün dünyaya barış, sülh, haqq ədalət gətirəcəklərinə inanırlar Güney şairləriƏgər Yunus Əmrələr, Ərginlər, Nəcib Fazillər, Nəbilər, Bəxtiyarlar, Hadilər, Solmazlar, Nigarlar, Hümmətlər, Nadirlər, İsmayıl Ülkərlər, eləcə yer üzünün bütün insanları bu uğurdaxoşbəxt gələcək naminə bir araya gələrlərsəLakin Ərgin bir-birini xoş sözlərlə, incə, zərif kəlmələrlə dindirməyin, könüllərə təkcə sevgi ilə deyil, bu sevgini həm gözəl, cazibədar dillə ifadə etməklə, yəni əlahəzrət Sözün qüdrətilə hakim olmağın mümkünlüyünü bəyan edir:

Bir çox bülbül sevər gülü,

Ancaq gülün könlünə

Ən gözəl sözlərlə toxunan

bülbül yiyələnə bilər

Gerçək həyatda məhz insanların cahilliyi, nadanlığı, paxıllığı qəddarlığı üzündən baş verməkdə olan bir sıra naqislikləri onların özlərinə kinayəli şəkildə səslənməklə anlatmaq istəyir Güney şairləriHəyatda yeri səhv düşənləri, yerində olub elin-ulusun işinə yaramayan, çıraq tək dibinə işıq salmayanları, cəmiyyət üçün faydalı olmayanları qınaq hədəfinə çevirir, özünü müasir-modern sayan arsız-arsız gəzib-dolaşan bivecləri, «Araz aşığından, Kür topuğundan» olan yüngül əyləncə düşgünlərini, «obrazovannıları» qamçılayırlar bu istəklərini əksər hallarda təsəvvüf aləminin rəmzləri, simvolları vasitəsilə bədii poetik misralara çevirirlər. Eləcə dünyaya ağalıq etmək iddiasıyla gücsüz, zəif xalqları əzmək, milli haqq hüquqlarını əlindən almaq, özündən asılı vəziyyətdə saxlamaq ehtirasında bulunan super dövlətlərin çirkin mahiyyətli siyasətlərini, onların güc strukturlarının törətdiyi əzazillik vəhşilikləri kəskin şəkildə, öldürücü sarkazmla həcv edirlər. Bütün bunların çağımızın qaçılmaz gerçəyi olduğu Kərim Çayçının «Bomba altında qalan oxuldaşlara…» şeirində bütün çılpaqlığı ilə öz əksini tapır.

Çağdaş Güney poeziyasında öz səsi, öz sözü, öz nəfəsi şaqraq, həm sakit, axıcı şeir dili olan İsmayıl Ülkərin «Olmaq istəyirəm» şeiri Kərim Çayçının «gecələri taxta tüfənglərilə qol-boyun yatan, gündüzlərisə dolanmaq yerləri şəhid törənlərinin ağlaşması olan yarım qalmış qanmazlıq savaşlarının uşaqlarından birinə, bugünkü dərdli, azadlığa yerikləyən sevgilisinə — Ana torpağa yaşamdan bir gül-Gün çalacam» amacı ilə yaşayıb mübarizə aparan lirik qəhrəmanının bu böyüklükdə dərdinin, milli yanğısının içərisindən həyata gülümsəyən novruzgülü, qar çiçəyi kimi boy verir, günəşi salamlayan sanki: «Yaşama sarıl, mübarizəyə qatıl», — deyən günəbaxan gülü kimi şahə qalxır, həyat eşqi bulaq tək çağlayan şairin çinara udulmaq istəyini yaşamaq arzusunu oxucu çox içdən duyur, həm görür:

Durulmaq istəyirəm

Durulmaq! Bulaq kimi

Sonra

Dan yelindən dərilən bir nəfəs kimi

Şehli-şehli, şən-şirin

Bir çinara udulmaq istəyirəm

Udulmaq

yaşama sarmaşmaqZamana dalmaq, dünyanı gözlərinin giləsinə doldurmaq, mavi yaşıllıqla yaşınmaq, sevgiylə, sevgiliylə dodağını doyurmaq insan-təbərrük olmaq istəyiİsmayıl Ülkər oxucusuna bu qutsal istəyi, sevgini ötürə bilir şeirlərindəSevgi dolu masmavi bir sevda dünyası qurur bu dünyanın tən ortasında əyləşdirir onuDilini, elini, yurdunu sevməyi öyrədir qarındaşlarına!.. Sevgili olmağı bacarmağın yolunu diqtə edir — «Qış kimi yağdın içimə, yaz kimi göyərdin, yay kimi bitdin, sevgilimPayız gəlir biz bir-birimizdə itmək üzrəyik», yəni sevgili olmaq həyat kimi, yaşam kimi bir-birində yaşamaq itmək-ölmək deməkdir… «Dörd əllə deyil, dörd əlli deyil, qırx əlli deyil, min əllə dünyanı tutmaq, o buraxsa da, buraxmamaq, aşiq olmaq, sevgili olmaq, sevdalanmaq deməkdir

«Nəcabətini sazaqların söylədiyi, min illik kədərini yarpaqların saçına elə sazaqların yazdığı (H.Şahbazi ölkədə, kədərin içində boğulan bir məmləkətdə yaşama bu böyüklükdə çılğınca sevgisinə, dünyayla bu qədər yoldaşlığa özü heyrət edir:

Bu mənəmmi?

Bu çətinlikdə dünyada bu qədər rahat?

Bu mənəmmi tanrım? İçimdə bu qədər yol

Hər yol min yol qolunu qucağıma açmış!

Hər hüceyrəm bir ayaq, Hər uçurum bir üzəngi

Altımda bunca yəhər: hər nəfəsim ilxı-ilxı at!

Bu mənəmmi?!

Varlıq nədən bu qədər mənə əziz

Hər nəsnə? Nədən bu qədər mənə özəl

Torpaqla bu doğmalıq nədir?

Düşünürəm ki, bu çətinlikdə dünyada bu qədər rahat olmaq yaşama bu qədər sıkıca sarılmaq məhz İ.Ülkərin yazdığı kimi, torpaqla bu dərəcədə doğmalığın, həyata insanlığa məhəbbətin sayəsində mümkünləşə bilirƏslində Mahatma Qandi onillər öncə məhz sevgiyə, doğmalığa məhəbbətə tapınaraq bu cümlələri (Dəyərli aydınımız Hadi Qaraçay «tümcələri» yazır. Nəyi pisdir ki, yəni fikrin toplumu, bütövü-cümləsi, gözəl ifadədir!) yazmışdı: «Dünyada bu qədər insanın diri qalması göstərir ki, dünya silahın gücünə güvənməyib, həqiqət məhəbbətə güvənib. Həqiqətin məhəbbətin danılmaz gücü bu gerçəklikdədir ki, böyük dünya savaşlarına qarşın, həyat davam etməkdədir. Yüz minlərcə ailələrin həyatının pərişan edilməsi, həyatların söndürülməsinə baxmayaraq, həyat davam etməkdədir. Tarix, yalnızca məhəbbətin qırılma yenilmə olaylarını yazıb. Olayın dərinliyinə diqqət edib. Ən son amac insan olmalıdır». Axı unutmaq mümkünsüzdür ki, dünyanın xilası insana insanlığa sevgi ilə gerçəkləşə bilər. Əslində özündə sevdiyini tapan, dönüb sevgili olan insanın bu yolda hər şeyi etməyə qadir olduğunu pıçıldayır İsmayıl Ülkər:

Gəldi yol oldum:

Güldü, gül oldum.

Aldı əllərinə, qolundakı əl oldum.

Çox şükür, dünya.

Dola bildi içimə ən son,

ən qutsal dəliliklər…

Muştuğulumu ver, Tanrım, muştuluğumu!

Sevdalandım mən, Sevdalandım…

Güney şairləri bu gün hər şeyin, hər kəsin öz yerində olmasını, dünyanın nizamının pozulmamasını şair təbiətindən doğan həssaslıqla arzulayırlar. «Yeri səhv düşənlərin» bəd əməllərinin nəticəsində başqalarının əzab-əziyyət çəkmələrini, əziyyət çəkənlərin əziyyət verənlərin qınaq hədəfinə çevrilmələrini, günahsız günahkarların sayının artmasının şahidi olmaq istəmir, «dayaz sularda çabalamağa özlərini məhkum etmişya məhkum edilmiş zavallı naqqaların halına (Ərgin)» acıyırlar…

Onların modern şeir yaradıcılığında bəzən bədiilikdən uzaq, sadəcə düşüncəsinin, ağlının diqtə etdiyi fikirlərdən ibarət lakonik deyimlər, açığı, aforizm səviyyəsində, gücündə ifadə və fikirlər olur: «Tülkü satıldı, aslana döndü», «Böyük dərddir, yarımçıqlar arasında bütünlük (Ərgin)», «Böyük dərdlər böyüdür, Kiçik dərdlər çürüdür; Bu güllə çağında lütf edirsən açırsan gül!; Susss… Hürməyin itlər! Şeir çörək ağacı deyil, çörəkdir; Qartal qəfəs arxasından baxır, havada uçuşan milçəklərə…; Bir kişini bağırsağı ilə asıblar! Deyirlər bir gecəlik çörək oğurlamışdı…; Barmaqlarını kəsdilər, öldü şair! Ürəyində qalmışdı sözləri… (M.Əzizpur)», «Eşq, yəni qorxa-qorxa bir sığıncaq, amma isti və sıcaq…; bir muğamdan bir misra kimi sevirəm səni! Hazırlaşdım səni təkrar oxumağa (Kiyan Xiyav

 

Esmira Fuad

(davamı var)

525-ci qəzet.- 2013.-  4 sentyabr.- S. 14.