Milyonlar içində keçmiş
ömür
Ağa
Musa Nağıyev Bakıda xeyli binalar tikdirib
Bir dəfə
Bakı milyonçularından birinə deyirlər ki, Zəngəzurda
mis mədəni satırlar, onu alsan qazanarsan. Soruşur ki, «Mis
nədir, o da neft kimi fontan vurur?» Təəccüblə cavab
verirlər ki, «Mis də fontan vurar? Əlbəttə ki, yox!».
Milyonçu: «Elə isə o mədən mənə lazım
deyil. Mənimki fontandır. Atam, atam, qaranlıq yerin
altında iynə ilə gor qaza-qaza mis axtarmaq karıma gəlməz»-
deyir.
Dəniz
limanında, müxtəlif sahələrdə artıq təcrübə
qazanmış bu Bakı milyonçusu Ağa Musa
Nağıyevin misin fontan vurması haqda mülahizəsi əlbəttə
ki, inandırıcı deyildi.
Neft
Kralı, birinci dərəcəli tacir, mesenat-xeyriyyəçi
Ağa Musa Nağıyev… Gələcəyin milyonçusu
saman satan, kasıb biləcərilinin evində dünyaya
göz açmışdı. Təbiət etibarı ilə
Musa çox dəqiq və hər şeyi
ölçüb-biçən insan idi. İllərlə hər
çətinliyə sinə gərərək pul toplayan
Musanın, qazdığı quyudan su əvəzinə neft
fontan vurur. Gecə-gündüz quyunun önündən
çəkilməyən Musa fəhlələrlə bərabər
ağır işlər görür. Qısa müddət ərzində
fəhlə Musa varlanır. Əldə etdiyi gəlir
çoxaldıqca, Ağa Musa Bakı kəndlərindəki
neftlə zəngin olan yataqları satın alır və yeni
quyular qazdıtdırır. Varlandıqca Qara şəhərdə
(Çornıy qorod) «Neft emalı» zavodu tikdirir, Xəzər dənizində
ilk bərəsi görünür. Deyilənə görə
Ağa Musa Nağıyev vəfat edən atasına söz
verir ki, 100 bina tikdirəcək. Ölənə qədər
ona 98 bina tikdirmək nəsib olur.
Ağa
Musa cavanlıqda üç-beş qəpiyə ona-buna şələ
daşıyırmış; zəhmət-əmək
hesabına pul yığıb əvvəl Balaxanıda neft təbəqələri
dayazda yerləşən, quyu qazdırmaq nisbətən asan
olan yerdə balaca sahə alır. Gecə-gündüz quyu
qazanların yanından çəkilmir, heç kimi bekar
qalmağa, hədər vaxt itirməyə qoymur. Adətən
xoş dillə onları işləməyə vadar edir. Yeri gələndə
acıqlanırmış. Özü də fəhlələrlə
bərabər ağır işlərdə işləyir. Nəhayət,
tale üzünə gülür, quyu fontan vurur, şələçi
Musa dönüb olur Ağa Musa, milyonçu Ağa Musa
Nağıyev. Özü də get-gedə bacarıqlı bir
iqtisadçı olur. Sərvət artdıqca, tamah, həvəs,
ehtiras da artır, gecə-gündüz işləyir, iş
artdıqca isə qüvvə, arzu da böyüyür.
1893-cü
ildə Sabunçuda, sonra Ramanada mədən salır. O
zamanlar ən zəngin hesab edilən Bibiheybət dərəsində,
Naftalan körfəzi sahilində mədən ələ
keçirir. Qazılan quyuların hamısı güclü
fontan vurur. Çox keçmir ki, Ağa Musa Suraxanıda da mədən
salır. Qaraşəhərdə xüsusi neftayırma zavodu
tikdirir, öz mədənlərində alınan neftdən
başqa həm də kənar neftxudalar üçün neft təmizlətdirib
haqqını alır. Mexaniki emalatxana düzəltdirir.
Oğlu
İsmayılı erkən itirən Ağa Musa xəstəxanalar
tikdirməyi qərara alır. Şəxsi imkanı
hesabına Bakıda o dövr üçün müqayisə
olunmaz dərəcədə yüksək səviyyədə
tibbi avadanlıqlarla təchiz olunan dörd nəhəng xəstəxana
tikdirir ki, bu gün də insanlar həmin səhiyyə
ocağında şəfa tapmaqla bərabər möcüzələrlə
rastlaşır. 1914-cü ildə adını
daşıyacaq, lakin uzun müddət 1919-1992-ci illərədək
Semaşkonun adı ilə məşhurlaşacaq xəstəxananın
tikintisinə başlayır. Bu məsuliyyətli işi uzun
müddət xəstəxana tikintisi ilə məşğul
olan memar Bayevə tapşırır. Deyilənə görə,
Ağa Musa Nağıyev xəstəxananın yerini seçməmişdən
əvvəl şəhərin üç yerində: Qara şəhərdə,
Bayıl şəhərinin başlanğıcında və
sonradan uzun müddət adını yasaq edib, Semaşko
adı ilə məşhur olacaq obyektin bu gün yerləşdiyi
yerdə qoyun kəsdirib, cəmdəyin neçə günə
xarab olacağı xəbərini gözləyir. Birinci yerdə
cəmdək 2 günə, ikinci yerdə 3, 3-cü yerdə 4
günə xarab olduğundan xəbər tutan Ağa Musa məhz
bu yerdə ilk xəstəxana tikdirməyi qərara alır. Məqsəd
kənd və rayonlardan gələn xəstələrin
ağır gününü düşünüb, meyidin
yaşadıqları məkana çatdırılanadək
xarab olmasının qarşısını almaq olub. Xəstəxananın
özülü qoyulmamışdan əvvəl Ağa Musa ətraf
sahələrdə saysız-hesabsız küknar ağacı əkdirir.
Bildiklərinə və öyrəndiklərinə əsasən
bu ağac vərəm mikroblarına (Kox çöpləri)
qarşı silah olub, məhvedici xüsusiyyətə malikdir.
Bu haqda düşünməyi özünə borc bilən
Ağa Musa vərəmin qarşısını almaqla bərabər,
başqalarının övlad dağı görməməsinə
az da olsa kömək edir. Xəstəxananın binövrəsini
qoymağa maneçilik törədənlər tapılsa da,
Ağa Musa banka 300 min rubl keçirdikdən sonra tikinti işləri
yoluna düşür. Moskvada, Peterburqda, Hamburqda və Berlində
xəstəxana tikinti layihəsini həyata keçirməklə
məşhurlaşan memar Bayev bu işə Bakıda da
çox həvəslə başlayır. Layihə
böyük sahəni əhatə etdiyindən, 10 il müddətində
tikilib, başa çatır. 1000 çarpayılıq nəzərdə
tutulan xəstəxana xeyriyyəçi Ağa Musanın
soyadının baş hərfi «N» formasında inşa edilir.
«N» hərfinin paralel qanadlarında xəstələr
üçün palatalar yerləşdirilir. 1914-cü ildə
tikintisi başa çatdırılan xəstəxanada: 250
çarpayılıq cərrahi xəstələr; 400-daxili xəstəliklər;
250 — infeksion; 50-dəri-zöhrəvi; 50-yer isə əsəb
xəstəlikləri üçün nəzərdə
tutulur. Xəstəxanaların tikinti materiallarında
antibakterial materiallardan — gümüş tozundan, xüsusi
kafeldən istifadə olunub. Tavanın 5 metrə yaxın
hündürlüyü, pəncərələrin çox
geniş və hündür olması və sair bu kimi şərtlər
milyonçunun ixtiraları olub. O zaman akademik Çazov əməliyyat
otağına baxarkən, həddən artıq heyrətləndiyini
gizlətmədən, ilk dəfə belə otaq
gördüyünü vurğulamışdı. Tikdirdiyi xəstəxana
çox qısa bir müddət Ağa Musa Nağıyevin
adını daşıyır.
Qoçular
iki dəfə Ağa Musanı oğurlayıb öldürməklə
hədələsələr də, xeyri olmayıb və ondan
heç nə qopara bilməyiblər. Bir dəfə faytona
basaraq gözlərini bağlayıb, aradan
çıxarırlar və gizli mənzilə gətirib on min
manat tələb edirlər. Ağa Musa özünü itirməyib
deyir: «Min manat verə bilərəm, artıq yox».
Qaçıranlar onu ölümlə hədələyəndə
halını pozmadan deyir: «Atam, atam, öldürün.
Öldürsəniz o min manat da əlinizdən
çıxacaq, onu da ala bilməyəcəksiniz». Üç
gün girov saxlayıb, yedirdib-içirdib, sonda boynuna min
manatdan artıq pul qoya bilmirlər.
Ağa
Musanın müsəlman arvadından bir oğlu — Ağa
İsmayıl və beş qızı vardı. Qızlardan
Ümmülbani Bakı neftxudalarından biri Şəmsi
Əsədullayevin böyük oğlu Mirzə Əsədullayevin
arvadı idi. Musa Nağıyevin və Şəmsi Əsədullayevin
nəvəsi Ümmülbəni (Baninin) Ağa Musa haqqında
xatirələrində yazır: «Mən qalmaqallı bir ilin
qış günlərində qəribə, ekzotik, varlı
bir ailədə doğulmuşam. O il tarixin unudulmaz, dəhşətli
dövrlərindən idi. İnsan dühasının ictimai
çaxnaşmalar naminə yaratdığı tətillər,
talanlar, qırğınlar və bu kimi başqa əməllərlə
dolu idi. Bakıda ermənilər yerli müsəlman əhalisini
yerli dibli qırıb tükənməz sərvətlərə
yiyələnmək istəyirdilər. Elə bu vaxt anamı
şəhərdən ətraf kəndlərdən birinə
aparıblar ki, canı xilas olsun və rahatlıqla doğa bilsin.
Lakin kənarla əlaqə kəsildiyindən yardım almaq
mümkün olmayıb və anam vəfat edib, gənc
ömrü bada gedib. Mən sağ qalmışam və onun
adını mənə qoyublar».
Ağa
Musanın adı camaat arasında xəsis kimi çıxsa
da, o, birinci realnı məktəbin hamiliyini boynuna
götürmüşdü, hər il hazırlıq sinfinə
iyirmi beş müsəlman uşağı qəbul olunurdu.
Bunun nəticəsində az bir zamanda müsəlman şagirdlərin
sayı xeyli artmışdı…
Oğlu
İsmayılı çox erkən itirən Ağa Musa onun
xatirəsinə şəhərin mərkəzində —
Nikolayevski küçəsində (indiki İstiqlaliyyət)
qeyri-adi saray tikdirməyə qərar verir. Bu məqsəd ilə
o, milliyyətcə polyak olan məşhur memar Yozef Ploşkonu
tikdirəcəyi binanın analoqunun memarlıq incəlikləri
ilə tanış olmaq üçün 1905-ci ildə
İtaliyanın Venesiya şəhərinə göndərir,
bu proses 3 il davam edir. Beləcə Palatso Kantarini
sarayının eskizləri Bakıda «İsmailiyyə»
sarayının tikintisinə başlamağa onu şövq
edir. Bina 5 ilə (1908-1913) hasil olur və 1913-cü il aprelin
7-də tam istifadəyə verilir. Binanın frontonunda
(hazırda ulduzlarla bəzədilən ilminatorlar) İmam
Əlinin kəlamları həkk olunur. Ağa Musa bəhayi məzhəbini
qəbul etmişdi. «İsmailiyyə» binasının əsas
fasadında, lap yuxarıda Şeyx Bəhanın qranitdən
böyük bir heykəli qoyulmuşdu. Onun altında, girdə
pəncərələrin birində isə vaxtsız vəfat
etmiş oğlu Ağa İsmayılın kresloda oturmuş
halda mərmərdən yonulmuş heykəli dururdu.
Ağa Musa ağır, üzüntülü xəstəlikdən sonra 1919-cu ilin aprelində vəfat edib. Ümmülbanu bu hadisə barədə belə yazır. «…Babam Musa öldü, bizə, özünün dörd qız nəvəsinə böyük sərvət qoyub getdi. Bu sərvət onlarla milyonçusu olan Bakı kimi bir şəhərdə də böyük dövlət sayılırdı. Vərəsə alandan sonra on üç yaşında ikən dövləti milyonlarla hesablanan bir varlıya dönürdüm… O uzun müddət xəstə yatmışdı… Deyirdilər ki, ölümdən bərk qorxur. Amma xəstəliyi elə əzablı idi ki, bəlkə özü də ölüb qurtarmağı arzulayırmış. Ömrü boyu ölümdən elə qorxurmuş ki, yanında bu mövzuda söhbət salmağa qoymurmuş. Qədim bir Şərq rəvayətində deyilir ki, ev tikdirən adamı əcəl aparmır. Babam da neftdən qazandığı milyonların hesabına bir-birinin ardınca çoxlu ev tikdirirdi. Beləliklə, öldüyü günə qədər altmışdan çox ev tikdirmişdi. Amma el rəvayəti yalan çıxdı. Babam Musa axırıncı evi tikdirib qurtarmamış ölüm onu yaxaladı. Beləliklə, ilk dəfə yaxın bir adamın cənazəsini görürdüm. Bu ölümə yanmasam da, maraqlanır və qorxurdum. Mənə elə gəlirdi ki, ölən babam deyil, yad bir adamdır. Fikirləşirdim ki, görəsən babam indi hardadır?..».
1919-cu ildə Musa Nağıyevin varisləri onun əmlakını bölüşdürmək üçün məhkəməyə ərizə verirlər. Digər tərəfdən Ruhani cəmiyyəti də tələb edir ki, Musa Nağıyev şiə məzhəbinə mənsub olduğu üçün sərvətinin 10-da bir hissəsi məscidə verilməlidir və məhkəməyə rəsmi iddia da təqdim etmişdi. Varislər ruhani cəmiyyətini bu bölgüdən kənarlaşdırmaq üçün sübut etdilər ki, vaxtilə Ağa Musa məhkəmədə şahid sifətilə çıxış edəndə Qurana and içməkdən boyun qaçırıb, Bəhayi kitabına əl basıb and içib. Məhz bu fakt da Ağa Musanın adının sonradan xalq arasında nisbətən hörmətsizliklə çəkilməsinə səbəb oldu.
Musa Nağıyevin cəsədi üç dəfə müxtəlif yerlərdə yenidən basdırılıb. Üç dəfə bu kiçik dördbucaqlı qəbir daşı onun yeni qəbrinin üzərinə qoyulub. Qəbir yerlərinin dəyişdirilməsinin də müxtəlif səbəbləri olub. Belə ki, xeyriyyəçiliklə məşğul olan Ağa Musanın Çəmbərəkənd qəbiristanlığındakı (1919-cu ildən 1931-ci ilədək) qəbri Kirov parkının salınması ilə əlaqədar Biləcəridəki «Proparka» qəbiristanlığına köçürülür. Onun Biləcəri Dağüstü qəbiristanlığındakı 3-cü qəbrinin də aqibəti bu cür olur. Milyonçunun nəşi yalnız 1998-ci ilin 23 iyulunda nəvəsi Dilarə xanımın və xeyriyyəçi Axund Hacı Əvəzin təşəbbüsü ilə yenə Biləcəri qəbiristanlığında əbədi məzara qovuşur. Qəbrin üstü oğlunun xatirəsinə tikdirdiyi İsmailiyyə binasının estetikası ilə tərtib edilib.
Ülviyyə Tahirqızı
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 13
sentyabr.- S.13.