«Getmiş idim mürşidimə dərdimə
dəva qıla»
Qurbani
Şah İsmayılın döyüşlərində
sazı-sözü ilə iştirak edib
Azərbaycan dövlətçiliyi tarixində müstəsna
xidmətləri olan Şah İsmayıl Xətaiyə
qarşı cəfəng iddiaların yayılması
türkü sevməyənlərin növbəti əbəs cəhdlərindən
biridir. Hətta Şah İsmayılın vəhşi
obrazını belə yaratmağa girişirlər. Burada şərin əlinə bəhanə verən
«əsas» tariximizi zaman-zaman yazmamağımız, biganəliyimizdir.
Ulusal dövlətçilik təfəkkürü
ilə yaşayan, Türkcəmizə böyük sevgi bəsləyən
Şah İsmayılın obrazı yüzillərdir ki, xalq ədəbiyyatımızda
əsas mövzulardan biri olaraq qalmaqdadır.
Professor Qəzənfər Kazımovun
araşdırmasında Dirili Qurbani ilə Şah
İsmayılın dostluq münasibətlərinə toxunulur. Qurbani Xudafərin
yaxılınlığındakı Cəbrayıl rayonunun
Diri dağının döşündəki Dirili kəndində
1477-ci ildə anadan olub. XV əsrin
sonları və XVI əsrdə yaşayıb-yaratmış
Qurbani bəzilərinin dediyinə görə, Təbrizin
yaxınlığındakı Diri kəndindəndir.
Azərbaycanın bizə məlum olan ən qədim
şair-aşıqlarındandır.
Şah
İsmayıl Xətayinin çağdaşı olan Qurbaninin adına sonralar bir xalq dastanı da qoşulub.
Q.Kazımov
bildirir: «Şah İsmayıl Azərbaycan xalqı
üçün misilsiz adamdır, xalqın qəlbində
heykəlləşən şəxsiyyətdir. O, öz əməli,
işi ilə elmin, incəsənətin bütün başqa
sahələri ilə yanaşı, klassik şeirin o
dövrkü və əbədi zirvələrindən
Füzuli sənətini də, el ədəbiyyatı zirvələrindən
Qurbani sənətini də qanadlandırmışdı.
Qurbani ilə Xətayini bir-birinə bağlayan əlaqə və
münasibətləri aydınlaşdırmaq
üçün həm tarixdə möhkəm iz qoymuş bir
sıra hadisələri, həm də onların bir-biri ilə
möhkəm bağlı olan sənət ruhunu, kainata, təbiətə,
insana elmi-fəlsəfi münasibət baxımından
yaxınlıqlarını, hürufilik və sufiliyin
işıqlı cəhətlərinə dövrün tələbinə
uyğun siyasi don geydirmə qabiliyyətlərini
araşdırmaq lazımdır. Qurbani Şah
İsmayıldan bir qədər əvvəl doğulub və
ondan çox yaşayıb. Ancaq əgər
İsmayılın qısa ömrü ilə bağlı bir
sıra izlər olmasa idi, Qurbani ömrünün səhifələri
daha qaranlıq qalardı. El sənətkarlarına
savadlı təbəqənin minillərlə laqeyd münasibəti,
bu sahədə xalqın yalnız öz hafizəsinə
arxayınlıq vərdişi neçə-neçə el sənətkarının
izsiz yox olmasına və ya yuxulu xatirələrdə
yaşamasına səbəb olub. Qurbaninin
Şah İsmayıl hakimiyyəti illərində
yaşadığı inkaredilməz olsa da, bu, onun
ömrünün yalnız bu illərlə məhdudlaşması
demək deyil. Şeirlərindən
aydın olur ki, onun qolubağlı şah divanına
aparılması Şah İsmayıl hakimiyyətinin ilk illərinə
aiddir. Əgər o, Şah İsmayıl
hakimiyyətinin ilk illərində şah divanına gətirilibsə,
deməli, bu dövrdə bir şair kimi, bir şəxsiyyət
kimi nəzəri cəlb edəcək səviyyədə olub.
Bu məntiqlə onun təvəllüd tarixi ən
azı XV əsrin son rübünə aid olmalıdır.
Digər tərəfdən o,
İsmayılın vəfatına şeir həsr edib. Əgər Şah İsmayılın vəfatını
şeirlə qeyd edib və onun dəfnində iştirak edibsə,
deməli, İsmayıldan sonra da yaşayıb. Qurbaninin bir sıra şeirləri bu mülahizələrin
hər ikisinin doğruluğunu sübut edir».
Araşdırmaçı
daha sonra vurğulayır ki, Qurbaninin «Mürşidi-kamilim,
şeyx oğlu şahim» misrası ilə başlayan şeiri,
demək olar, «Qurbani» dastanının bütün
variantlarına daxil edilib və hamısının da əsas məzmunu
bundan ibarətdir ki, Gəncədə Qara vəzirlə bacara
bilməyəcəklərini görən Qurbani ilə Pəri
xanım molla çağırıb şeyx oğlu şaha
bir məktub yazdırırlar: «Qurbani məktubu özü
aparır və şaha verdikdən sonra həmin şeiri
söyləyir. Şübhəsiz, bütün
bunlar şeirin dastanlaşdırılması
üçündür. Qurbani özü savadlı
olduğu, elə həmin şeirdə «Oxuyub elmimə
çatdığım yerdə» dediyi halda, mollaya məktub
yazdırırlar və hətta molla əvvəlcə Pərinin
dediklərini əksinə yazır, ancaq bu, guya Qurbaniyə əyan
olur və s. Bunlarsız şeir aydın şəkildə
göstərir ki, Qurbani Şeyx oğlu şahın — Şah
İsmayılın qəbulunda olub və şikayətlərini
ona çatdırıb. Qurbani oğlu
ölmüş qara vəzirin zülmlərindən, Xudafərindən
qolubağlı keçirilməsindən şikayətlənir,
şahı əsl mətləbdən agah etməyə
çalışır. Bunun ardınca söylədiyi
daha kəskin şikayət şeirində də öz evində
farağat oturduğu yerdə onu vətəndən didərgin
saldıqlarını bildirir:
Bülbül
idim, ayrı düşdüm gülümdən,
Fələk vurdu, cüda saldı elimdən.
Qurbaniyəm,
qara vəzir əlindən
Şeyx oğluna şikayətə gəlmişəm.
Beləliklə, Qurbani Şah İsmayıl hakimiyyətinin
ilk illərində şah divanına gətirilib və Şah
İsmayıl tərəfindən dindirilib. Şairi niyə
incidiblər, nəyi bəhanə ediblər? Məlum deyil. Dastanda bunlar məhəbbətlə
əlaqələndirilir, ancaq şübhəsiz, bu hal dastana
uyğunlaşdırmalarla bağlıdır».
Bu məsələyə
müxtəlif vaxtlarda M.İbrahimov da, M.H.Təhmasib də
öz münasibətlərini bildiriblər: «Bu qeydlərin hər
ikisi bir daha təsdiq edir ki, Şah İsmayıl hakimiyyətinin
ilk illərində Qurbani ilə şah divanında
görüşüb. Bu, şübhəsizdir,
ancaq fikrimizcə, bu görüş onların ilk
görüşü deyil. Qurbani ilə
Şah İsmayılın ilk görüşü
İsmayılın Şirvana ilk yürüşü günlərinə
aiddir. Məlumdur ki, Şah İsmayıl gəncliyindən
güclü şəxsiyyət olub. Eyni
zamanda sənəti, sənətkarı, xüsusən saz sənətini
sevib və qiymətləndirib. Ordusunu,
tarixçilərin məlumatına görə, daim
döyüşqabağı aşıqlar sazla, sözlə
cuşə gətiriblər. İsmayıl
özü də sazı sevib və çoxlu qoşmalar
yazıb. Əgər Qurbani böyük sənətkar
olubsa, Xətayi onun böyüklüyünü qiymətləndirməli
idi və əslində belə də olub: şah Qurbanini cəzalandırmayıb,
əksinə, rəvayətə görə, rəğbətləndirib.
Bizcə, Qurbani ilə Şah İsmayıl
arasında təriqət ixtilafı olmayıb. Əgər bu sahədə anlaşılmazlıq
olmuş olsa belə, Qurbaninin Şah İsmayıla müraciətlə
dediyi «Mürşidi-kamilim, pirim» sözləri kifayət etməli
idi. Şah İsmayıl ətrafına
qüvvə toplamalı olduğu ilk illərdə onu
mürşid qəbul edən bir sənətkarı nə
üçün incitməli idi ki? «Sərim təvəlladır,
üzüm payəndaz, Yoxdur bundan qeyri bir mətah mənim»-
deyən, bütün varlığını gənc şaha
qurban verməyə hazır olan sənətkar nə
üçün cəzalandırılmalı idi?»
Şeirdəki
bir neçə detaldan aydın olur ki, Qurbani ilə
İsmayıl hələ bu hadisədən xeyli əvvəl tanış imişlər. Q.Kazımov bu fikrini
belə əsaslandırır: «Qurbaninin «əziz başın
üçün» sözləri şeirdə tarixi izləri
mühafizə edirsə, burada şaha yaxınlıq, səmimi
münasibət, bir qədər ərkyanalıq
duyulmaqdadır. Yalnız çox yaxın olmaqla
İsmayıl kimi bir şaha bu cür müraciət etmək
olardı. Bu yaxınlığı şeirin başqa
misrasına əsasən Salman Mümtaz da duyub: «Qurbanın
Şah İsmayıla yazdığı şeirlərdən
bunu başa düşürük ki, Şeyx oğlu Şah
İsmayıl Qurbanın mürşidi-kamili və piri
imiş, Şah İsmayıl da Qurbanı tanırmış. Çünki «Agah ol halımdan gahbagah mənim» deyə
yazması ilə Qurbanın Şah İsmayıla bir növ
yaxın olması görünür. Kim bilir, bəlkə
bu dostluq Şah İsmayılın şair olmasına görə
imiş?»"
Q.Kazımov
hesab edir ki, Salman Mümtazın bu duyğuları doğrudur:
«Ancaq biz dostluq və yaxınlığın ilk köklərini
başqa məsələdə görürük. Məlumdur ki, İsmayılın təriqəti barədə
söz-söhbət hələ onun lap kiçik
yaşlarından el-obaya yayılmış, hər tərəfdə
müridlərin meydana çıxmasına səbəb
olmuşdu. Qurbani bunları eşitməyə
və ya müəyyən mövqedə durmaya bilməzdi.
Qurbaninin dini məzmunlu şeirlərində (hətta
bir çox dünyəvi qoşma və gəraylılarında
da) hürufiliyin və qızılbaş-şiə təriqətinin
ideyaları özünü qabarıq göstərir. Qurbani qızılbaş hərəkatına
bağlı şəxsiyyət olub. Ona
görə də o, 13 yaşlı İsmayılın
Şirvana ilk yürüşü zamanı Diri kəndinin
qarşısındakı Xudafərin körpüsündən
keçərkən gənc sərkərdə və şairlə
qarşılaşmaya bilməzdi. Onların
ilk tanışlığı bu qədim körpü
tağlarının üzərində olmalı idi və
heç şübhəsiz, belə də olub.
(Yazıçı F.Kərimzadə «Xudafərin
körpüsü» romanında bu cəhətin unudulması ilə
bağlı qeydlərimizi «Çaldıran
döyüşü»ndə nəzərə almış və
romana ağlabatan epizodlar salmış, bədii ədəbiyyatda
ilk dəfə Qurbaninin obrazını yaratmışdı)».
Q.Kazımov bu qənaətə gəlir ki, Qurbanidə Şah İsmayıla, onun şəxsiyyət və ideyalarına böyük rəğbət olub: «Zamanın heç bir sınağı, şeirlərindən hiss olunur ki, onun bu gözəl münasibətini sarsıda, poza bilməyib. Şeirlərindən alınan ümumi təəssürat belədir ki, Qurbani incidilmiş halda şah divanına gətirilibsə də, bu anlaşılmazlıq tez aradan qaldırılıb, şair böyük hörmətlə qarşılanıb. Şeirlərindən hiss olunur və buna əfsanələrdə, rəvayətlərdə də işarələr var ki, o xeyli müddət şah sarayında yaşayıb, Şah İsmayılın müxtəlif döyüşlərində sazı, sözü ilə iştirak edib. Şah İsmayılın qəfil ölümünə həsr etdiyi mərsiyə-divanidə «Getmiş idim mürşidimə dərdimə dəva qıla» misrası aydın göstərir ki, 1524-cü ilin yazında Şah İsmayıl Şəki xanı Həsən bəylə Şəki-Gürcüstan sərhədində ov edib Ərdəbilə qayıdarkən Qurbani Diridə qalıb və hansı bir məsələ üçünsə şahı görməyə Təbrizə gəlməli olmuş, bu zaman sevimli şahın tabutu ilə qarşılaşmışdı. Birinci divaninin Xətayinin vəfatına həsr edildiyi tam aydındır və bunu şeirin bütün ruhu təsdiq edir:
Fələk, sənlə vuruşmağa bir qabil meydan ola,
Tut əlimi, fürsət sənin, kaş belə ehsan ola.
Getmiş idim mürşidimə dərdimə dəva qıla,
Mən nə bilim mən gəlincə xak ilə yeksan ola.
Şeirlərindən aydın olur ki, Qurbaninin başına üç dəfə bəla gəlib. «Eylədim» rədifli şeiri göstərir ki, şair hələ çox gənc yaşlarında bir bəy oğlu ilə dostluq edib, onun yolunda «yaxa yırtmış», «dadi-bidad eyləmiş», lakin elə onun yolunda da bilmədən «özü öz evini yıxmış», düşmənlərini, paxıllarını sevindirib.
İkinci hadisə Qara vəzirin hərəkətləri ilə bağlı olub, Xudafərindən qolubağlı keçirilməsi və şah divanına gətirilməsi ilə nəticələnib. Ancaq şeirlərindən aldığımız təəssürat əsasında onun cəzalandırıldığını deyil, rəğbətlə qarşılandığını, «mürşidi-kamil» tərəfindən köhnə dost kimi qəbul edildiyini duyuruq. Üçüncü hadisə daha faciəli, mürəkkəb və fəlakətlidir. Hiss olunur ki, şair qürbətdədir, qayğılar içərisindədir. «Hicran gecələri» şairin əlif qəddini əyib. Şair narazı və narahatdır. Hansı bir «bədəsilin» isə qurbanı olub, onun fikrini, təklifini, daha doğrusu, hakim göstərişini bilən kimi «ömrünün zay olduğunu» başa düşüb. Həm də hiss olunur, bu elə bir dövrdür ki, insanlar arasında zərrəcə hörmət qalmayıb, qardaş qardaşına xəyanət edir, namərdlər özlərinə qələbə arzulayır. Ölkədə özbaşınalıqdır, dəryaların bulanan, suların daşan vaxtıdır və s. Bu hansı dövrdür? Bütün bu hadisələri əks etdirən «Dönübdü» rədifli şeirdən aydın olur ki, Şah İsmayıl kimi qüdrətli şəxsiyyətin yeri boşdur. Şeirlərindən aydın olur ki, Qurbani Şah İsmayıla son dərəcə sadiq olub, onu fanatikcəsinə sevib və heç vaxt ona xəyanət etməyib. «Dərdinə dava qılmaq» üçün sonuncu dəfə yanına gedərkən onun qəfil ölümünün, dəfninin şahidi olduğunu əks etdirən divanidən aydın olur ki, o, Xətayidən lap təzəcə ayrılmış imiş. Özü də bu görüşdə heç bir qorxu-ürkü yoxdur, dostluq və qardaşlıq münasibəti var».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 14
sentyabr.- S.14.