Azərbaycan mədəniyyətinin Üzeyir Hacıbəyli zirvəsi
Jurnalist,
publisist, dramaturq, pedaqoq, sənətşünas,
ən başlıcası
isə bəstəkar,
fədakar insan…
Sentyabrın 18-i Milli Musiqi günüdür. Bu gün Üzeyir Hacıbəylinin anadan olduğu gündür.
Keçən yüzilin başlanğıcında
Azərbaycan aydınlarının
millətin qayğılarına
yönəlik fədakarlıq,
özündənkeçmə səviyyəsində çabaları
daha da artdı.
Bu dönəmdə yaradıcılığa
jurnalistika ilə başlayan Üzeyir Hacıbəyli həm də peşəkar bəstəkarlıqla da məşğul oldu: 22 yaşında «Leyli və Məcnun» kimi operanı ortaya qoydu. Düzdür, bu əsər onun sonrakı əsərləri ilə qarşılaşdırmada möhtəşəm
deyil, ancaq bütün hallarda milli operamızın başlanğıcıdır. Üzeyir Hacıbəylinin bütün
həyatı faciəviliklərlə
doludur. Düşünmək olar ki, sovet imperiyasının qılıncının kəshakəs
çağında yaşamaq
və yaratmaq onun üçün necə dözülməz
olub.
XX yüzilin başlanğıcından
hərtərəfli gərgin
yaradıcılığının Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qurulması
dövründə daha
da artması, Cümhuriyyət zamanı
ictimai-siyasi fəaliyyətin
zənginliyi, Azərbaycan
Sovet imperiyasına qatılandan sonra ömrünün büsbütün
musiqiyə və sovet quruluşunun tələbi yönündə
ictimai-pedaqoji fəaliyyətə
həsr olunması Üzeyir bəyin nələr çəkdiyini
aydınca göstərir.
Üzeyir bəy 1920-ci ildən
sonra siyasi fəaliyyətdən ayrıldı,
demək olar, ömrünü büsbütün
musiqiyə həsr etdi. O, anlayırdı
ki, Azərbaycanda imperiyanın ömrü uzun çəkəcək.
Düzdür, onunla birlikdə
yeni dönəmə Hüseyn Cavid, Əhməd Cavad, Cəfər Cabbarlı, Mikayıl Müşfiq də ayaq basdılar.
Ancaq Sovetlər üçün
hətta möhtəşəm
milli musiqinin varlığı belə ədəbiyyat qədər
təhlükəli deyildi.
Bu üzdən də 1930-cu illərin repressiyası daha çox ədəbiyyat adamlarını apardı.
1937-ci ilə kimi artıq Üzeyir bəy özünü «Sovet bəstəkarı» kimi təsdiq edə bildi. Bu, onun
sağ qalıb
professional milli musiqimizin
yeni-yeni örnəklərini
yaratması üçün
çox gərəkli
idi. Görünür,
quruluş da Üzeyir bəyin sağ qalmasında maraqlı idi: şeirdə Səməd Vurğunu, musiqidə də Üzeyir bəyi saxladı, çoxlarını isə
yox etdi.
Üzeyir Hacıbəylinin Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
möhtəşəm himnini
yazması, o dövrdə
Cümhuriyyətin varlığı
üçün olduqca
gərəkli işlər
görməsi ardıcıl
millətimiz üçün
fədakar yaşamasından
soraq verir. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
dövlət himni möhtəşəmdir: bu
gün o, Azərbaycan
Respublikasının dövlət
himnidir. Bu himnin
sözlərində müəyyən
uyarsızlıqlar olsa
da, musiqisinin dahiyanə olması danılmazdır. «Himnin əvvəlinin fəlsəfi mənası
haray, ortası ümid, sonu isə inamdır» (Asif Ata). Habelə onun yaradıcılığında
«Sənsiz», «Sevgili canan» romansları ayrıca hadisədir, «Koroğlu» operası isə zirvə təşkil edir. «Koroğlu» operasındakı
«Üvertüra» mahiyyətcə
qədimdən gələn
səsdir. Gərək insan
xəlqi mahiyyəti görsün ki, möhtəşəm əsər
yaratsın.
Jurnalist,
publisist, dramaturq, pedaqoq, sənətşünas,
ən başlıcası
isə bəstəkar,
fədakar insan… Həyat hadisələrini,
insan münasibətlərini
dərindən öyrənən,
bilən, milli duyğudan bir an da olsun ayrılmayan,
neçə-neçə yaradıcı
gəncə təsəvvürəgəlməz
dərəcədə insani
qayğı göstərmək,
ömrün bu sayaq qayğılarla dolması Üzeyir bəyin fədakarlığının
danılmaz örnəkləridir.
O, gerçəkdən fədai
idi. Xoşbəxtlikdən Üzeyir bəyin
yaratdığı milli
özül güclü
oldu. Çünki
özü həmin özülə bağlı
idi, bir an
da ondan ayrılmadı.
Üzeyir Hacıbəylinin gördüyü
işlərin qətiyyən
inkar edilməməsi şərtilə indi də yeni şəxslərin
meydana çıxmasına,
sənət zirvələrinin
yaranmasına böyük
gərək duyulur. Acınacaqlı haldır ki, bu gün belə
zirvələrin yox, olanların, yaradılanların
kor-koruna təkrarçılığının,
daha çox isə yamsılandığının
şahidi oluruq. Məsələn, məşhur
«O olmasın, bu olsun», «Arşın mal alan» kimi
əsərlər çağdaşlaşdırılır,
obrazlar bugünkü tamaşaçının, gənc
nəslin gözündə
cılızlaşdırılır. Belə şoular xalqın sabahkı yaradıcılıq
üfüqlərini daraldır.
Böyük mənada yeni
yaradıcılar meydana
çıxmalıdır. Deməli, Üzeyir bəyin özülünü qoyduğu
Azərbaycan peşəkar
musiqisinin bundan sonra da həmin
milli ruh üstə yüksəlişi
gərəkdir. Böyük sənətkarlar
yenə də özünəməxsus şəkildə
fərdiliklərini yaratmalı
və yaddaşlarda dərin iz qoymalıdırlar.
Üzeyir bəyin başlıca böyüklüyü, özəlliyi ondadır ki, onun şəxsiyyəti haqqında hamı uca, ləyaqətli düşüncədədir. Bunu isə o, öz fədakar ömrü ilə yarada bilib. Onun zamandan üstünlüyü bununla bağlıdır. Dahilərin hamısı isə belə olmur…
Ədəbiyyat və İncəsənət Arxivinin direktoru, tanınmış araşdırmaçı, ədəbiyyatşünas Maarif Teymur deyir: «70 illik Sovet imperiyasının ideoloji mübarizəsinin nəticəsində Ceyhun Hacıbəyli kimi şəxsiyyətlərin əməlləri barədə bilgilər almaq yasaq olunmuşdu. Çünki bu şəxslər sovet ideologiyasını qətiyyən qəbul etmir, gec-tez onun süqut edəcəyinə inanırdılar».
1908-ci ildə Bakıda «Leyli və Məcnun» operası səhnələşdirildi. Üzeyir bəy yazırdı ki, o dövrdə Azərbaycanda mədəniyyət axtarmaq minlərlə buğdanın içində
darını axtarıb tapmaq kimi çətin bir məsələ idi. Məhz xalqı düşdüyü durumdan qurtarmaq üçün fədakar insanlar meydana çıxdı. Məhz bu çabalar Üzeyir bəyin «Leyli və Məcnun» operası ilə müəyyən bir mərhələnin yaranmasına və inkişaf etməsinə səbəb oldu. Hələ XIX yüzilin axırlarında Şuşada Ə.Haqverdiyev «Məcnun Leylinin qəbri üstündə» adlı bir məqamı səhnələşdirib. O zaman bu partiyanı məşhur xanəndə Cabbar Qaryağdıoğlu oxuyub. Üzeyir bəy bu hadisədən sonra «Leyli və Məcnun» operasını səhnələşdirmək fikrinə düşür.
Professor Gülnaz Abdullazadə Üzeyir Hacıbəyli fenomeninin ölkəmizin tarixində, ictimai fikrində oynadığı əhəmiyyətli, son dərəcə əvəzsiz rolundan danışaraq bildirir ki, Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycan tarixində baş verən qalmaqallı, köklü dəyişiklər şəraitində dünyaya gəlib və sanki millətinin taleyi onun taleyinə çevrilib: «O zamankı Azərbaycanın ictimai həyatında təzadlar üzərində qurulmuş qeyri-sabit cəmiyyət yaranmışdı ki, bu da yeni həyat tərzi ənənələrinin yaradılmasına imkan vermirdi. Bir tərəfdən yerli əhalinin Şərq dünyasına, islam dininə bağlılığı, digər tərəfdən neft sənayesi ilə bağlı Avropadan böyük axının olması Bakıda fəhlə sinfinin yaranması nəticəsində, Azərbaycanda yeni ictimai münasibətlərin əmələ gəlməsi ilə əlaqədar idi. Xalqımızın yüz il ərzində başına gətirilən fəlakətlər, sovet dövrünün 30-cu illərdə, eləcə də başqa dövrlərdə verdiyi əzablar millətimizin yaddaşına, genlərinə qara səhifələr kimi daxil olub». Gülnaz xanım ardıcıl olaraq fəlakətlər yaşayan xalqın tarixində Üzeyir Hacıbəylinin oynadığı müstəsna roldan danışaraq bildirir ki, o, insanların yüzillər boyu çəkdiyi acınacaqlı həyat və çaşqınlığın yaddaşlardan silinməsinə, soydaşlarını bir insan, vətəndaş kimi dirçəltməyə və yaşatmağa çalışırdı, siyasi, ictimai yolla bacarmadığı addımlarını sənət əsərləri vasitəsilə həyata keçirirdi. Onun dahiliyi də bunda idi. Yaratdığı obrazlar, musiqi parçaları hər bir insanın ürəyinə yol tapır və doğmalaşırdı. Xoşbəxtlikdən Üzeyir bəyin yaratdığı təməl güclü oldu. Bütün radio-televiziyalarda gecə-gündüz Üzeyir bəyin musiqisi səslənməlidir. Çünki bu musiqi xalqı həmişə saflığa, mətanətə, igidliyə çağırır, onda daxilən döyüşkənlik hissi yaradır».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 18
sentyabr.- S.14.