«Muğam insan varlığının mənəvi
zənginliyidir»
Rafiq
İmrani: «Musiqi insanın özünü, bədii-obrazlı,
rəngarəng səslər aləmində ifadə
formasıdır»
Azərbaycan
klassik xalq yaradıcılığı musiqisinin əsas
janrı olan «muğam» sözü ərəbcə «dayanacaq»,
musiqidə «səs qatarı» deməkdir. «Məqam» sözü simli alətlərdəki «pərdə»
mənasına gəlir. Fars dilində «muğam»
sözünün qarşılığı «gah»dır və
bəzi muğam terminlərində rast gəlinir: «Dügah»,
«Segah», «Çahargah», dəstgah… «Muğam»
anlayışının türkcəmiz, türklərin
muğamın yaradılmasında fəal iştirakı,
muğam qoruyuculuğu, türk ruhu ilə
bağlılığına aid fikirlər də mövcuddur.
Sənətşünaslıq
doktoru, professor Rafiq İmrani bildirir ki, muğam Azərbaycanın,
Şərqin, Orta Asiyanın, Çin vadisinin ərazilərində
yaşayan xalqların mədəni və mənəvi həyatında
əsrlər boyu böyük rol oynayıb və hazırda da
mükəmməl musiqi sənəti nümunəsidir:
«Muğam fəlsəfəsi araşdırılarkən ilk
növbədə musiqinin mahiyyəti, poetik mətnin
daşıdığı informasiya bazasının fəlsəfəsi,
nəhayət, hər ikisinin yaradıcısı olan insan
faktoru əsas tədqiqat obyekti olmalıdır. Həyatda
musiqini, muğamı, poeziyanı, fəlsəfəni və s.
yaradan insandır. İnsanın həyatdakı
mövcudluğu müxtəlif problemləri, cəmiyyəti,
həyata baxışlar sistemini formalaşdırır.
İnsan varsa, mövcud problemlər, elm, mədəniyyət,
mənəviyyat, tarix, fəlsəfə və s. var. İnsan
yoxdursa, muğam da, poeziya da, fəlsəfə də və
başqa nailiyyətlər də yoxdur. Bu
baxımdan ilk növbədə insanın mahiyyətini, onun bəşəri
və sosioloji, mədəni, etik və estetik normaların
inteqrasiyasında, cəmiyyətdə, həyatda roluna diqqət
yetirək. İnsanın mənşəyi,
onun yaranış, həyat, Varlıq haqqındakı nəzəri
fikirlərini fəlsəfə diqqət mərkəzində
saxlayıb».
R.İmrani
musiqini insan təfəkkürünün, hisslər aləminin,
mənəviyyatının səsi sayır: «Muğam sənətinin
tarixi köklərinin, yaranma amillərinin, bir sənət
janrı kimi formalaşmasını və inkişaf etməsini
izləmək üçün onun melodik quruluşunun, lad əsasının,
ritmik xüsusiyyətlərinin yaranma şəraitini,
dövrünü öyrənmək lazımdır. Muğamların professional sənət nümunəsi
kimi formalaşması tarixi inkişafın sonrakı mərhələlərinə
aiddir. Yəni cəmiyyətdə sinfi
quruluşlar yarandıqdan sonra sənəti peşəyə
çevirib onunla çörək pulu qazanan sənətçilərin
meydana çıxmasından sonra sənətdə peşəkarlıq
başlayıb. Məhz tarixin bu dövrlərində,
ictimai həyatda dulusçular, toxucular, dəmirçilər,
bənnalar və digər peşə sahiblərinin
formalaşdığı bir zamanda incəsənət sahəsində
də, sənət adamları arasında müxtəlif
peşələrlə daim, peşəkarcasına məşğul
olan sənətkarlar meydana çıxıb. İncəsənətin
bir çox sahələri üzrə, məsələn,
dekorativ sənət, rəssamlıq, memarlıq və s. sahələrlə
yanaşı musiqiçilər arasında da sənətə
peşəkar münasibət bəsləyən sənətçilər
ortaya çıxdı. Musiqinin bir peşəkar
sənət nümunəsi kimi inkişafı da elə bu
dövrdən götürülməlidir. Əsas
özülü folklor musiqisi ilə bağlı olan
muğamların folklordan ayrılıb peşəkar sənət
nümunəsinə çevrilməsi məhz bu dövrlərə
aiddir. Musiqi sənətində peşəkarlığın
inkişafı sonrakı inkişaf mərhələlərində
bir çox musiqi janrlarının, irihəcmli əsərlərin
meydana çıxmasını təmin etdi».
Musiqidə,
peşəkarlığın ortaya çıxması
üçün onun əski, ilk yaranış formaları
mühüm rol oynayıb: «Musiqi folkloru dediyimiz qeyri-peşəkar
musiqi nümunələri, professional sənətin
yaranmasında əsas baza olması heç kəsdə
şübhə yaratmamalıdır. Bu mənada,
folklor musiqi nümunələrinin yaranmasının haradan
doğması məsələsi ön plana çıxır
ki, onu tədqiqat obyektinə çevirib problemin prinsipcə həll
edilməsi, fikrimcə, musiqişünaslığın
qarşısında duran əsas məsələlərdəndir.
Bunun öyrənilməsi üçün biz
musiqinin haradan yaranması ehtimalını, onun təbii halda
formadan-formaya düşərək dəyişə-dəyişə
dövrümüzə kimi gəlib çıxması
yollarını araşdırmalıyıq. Yalnız bu
halda biz muğamların, aşıq musiqisi havalarının,
xalq mahnı və rəqslərinin və s. musiqi
janrlarının yaranmasının ilkin formalarını
müqayisəli şəkildə üzə çıxara
bilərik. Musiqinin ilkin yaranış
formaları hər şeydən əvvəl kainatla, təbiətlə,
cəmiyyətlə bağlıdır. Muğamların
öyrənilməsi sübut edir ki, hələ orta əsrlərdə
Şərq alimləri muğamların kainatla, təbiətlə
bağlılığına öz tədqiqatlarında
xüsusi olaraq diqqət yetiriblər və öz mülahizələrini
kifayət qədər elmi cəhətdən əsaslandırılmış
formada izah ediblər. Musiqinin bu şəkildə
öyrənilməsi fikrimcə, muğam, aşıq və
digər milli musiqi janrlarının yaranıb ortaya
çıxması şəraitinə aydınlıq gətirər
və musiqişünaslar arasında gedən lüzumsuz
mübahisələrə son qoya bilər. «Musiqi nədir?» sualına dünyanın çoxsaylı
alimləri öz əsərlərində kifayət qədər
cavablar veriblər. Fizika elmi ilə məşğul
olan alimlər musiqinin fiziki xassələrini ön plana çəkərək
onu səs kimi öyrəniblər».
R.İmraninin
fikrincə, harada hərəkət varsa, orada səs
mövcuddur: «Səsin ilk yaranışını kainatla, ilk
yaranışla götürmək lazımdır. Kainatda səs, planetlərin öz oxu, günəş
sistemi və qalaktikanın ümumdünya cazibə qanununa
uyğun hərəkətlərindən yaranır. Cəmiyyətdəki insanlar bu səsi eşitməsələr
də, alimlərin yekdil fikrinə görə planetlərin hərəkətindən
doğan səslər mövcuddur. Planetlərin
ümumdünya cazibə qanununa uyğun hərəkətləri
müəyyən ritmlə tənzimlənir. Hər bir
planetin, peykin kütləsinə uyğun hərəkəti,
müxtəlif ritmləri, yəni ağır, yüngül,
tez və s. ritmləri yaradır ki, bunların hərəkət
zamanı yaratdıqları səslər də yüksəkliyinə,
xassələrinə görə müxtəlif olur. Musiqi ilk növbədə obrazlı səslərin
hakim kəsildiyi varlıqdır. Musiqi bədii
və obrazlı səslərin qanunauyğun şəkildə
düzülüşüdür ki, müəyyən fikri,
obrazı ifadə edir. Musiqi təbiətdə
mövcud səslərin bədii intonasiyalarının müəyyən
harmonik səs çalarlığında, ahəngdar ritmdə
səsləndiyi əks-sədadır. Musiqi
insanın özünü, bədii-obrazlı, rəngarəng
səslər aləmində ifadə formasıdır. Musiqi insanın ətraf mühitə, kainata, bəşəriyyətə
və öz dünyasına harmonik münasibətidir. Musiqi insanın emosional vəziyyətini ətraf
mühitdə tənzimləyən vasitədir. Təbiətdə müxtəlif tembrlər,
intonasiyalarla zəngin olan musiqili səslər və təbii səslər
mövcuddur. Səsin zəngin intonasiyalarla, müəyyən
çalarlarla üzə çıxarılması ali məxluq olan insana aiddir. Digər
səslər isə yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi müxtəlif
hərəkətlərdən doğan səslərdir ki,
bunlara çox vaxt musiqili səs deyilmir.
Musiqi insanın ilahiliyə müraciətinin ifadə
formasıdır. Musiqi insan varlığının əks-sədasıdır
ki, ilk növbədə insanın harmonik inkişafı naminə
öz daxili aləminə yönəlib. Musiqi
insanlar arasında ünsiyyət vasitəsidir. İnsan varlığı, vücudu mikrokosmos
olduğu üçün musiqi makrokosmosla mikrokosmos
arasında vasitədir. Musiqi bütün bəşəriyyətin
varlığıdır. O, insanlarda və heyvanlarda ən
incə duyğuları, hissləri oyatmaq qüdrətinə
malikdir».
R.İmrani bu qənaətə gəlir ki, musiqini sənət nümunəsi kimi yaradan insandır: «Onun yaratdığı musiqilər çox rəngarəng, çoxplanlı və çoxjanrlıdır. Rəngarəng janrlarda yaradılan musiqilərdə emosional təsir ön plana çıxsa da, musiqi dili ilə müəyyən fikir, məzmun söylənilir. Musiqinin güclü emosional təsiri bütün canlı aləmdə özünü göstərməkdədir. Ümumiyyətlə, musiqinin, muğamların və aşıq musiqisinin əsas mahiyyəti sosial ehtiyacdan doğan və ictimai mühitdə, cəmiyyətdə bütün keyfiyyət göstəricilərinin yüksəlməsinə xidmətdir. İnsan sosial varlıq kimi müxtəlif psixik keyfiyyətlər olan xarakterik cəhətlərə, temperamentə, emosiyaya malikdirsə, muğam, aşıq musiqisi də insan mənəviyyatının varlığı olub, müxtəlif keyfiyyət göstəricilərinə, xarakterə, temperamentə, emosiyaya malikdir. İnsan bioloji, sosial varlıqdırsa, musiqi də ruhi, mənəvi varlıqdır. İnsanda irsi və gen yaddaşı mühüm amillərdən biridirsə, muğam və aşıq sənətlərində də irsilik və gen yaddaşı mövcuddur. Muğamlarda, aşıq musiqisində canlı obrazların, xarakterik cəhətlərin mövcudluğu onların mahiyyəti ilə bağlı olub, mənəviyyatı, psixi durumu tərənnüm edir. Muğam, aşıq musiqisi insanın psixo-emosional durumuna təsiretmə qüdrətinə malikdir. Deməli, muğam və aşıq musiqisi də insanın, sosial varlığın sosial ehtiyacından, zərurətdən yaranır. Bunu nəzərə alsaq deyə bilərik ki, muğam da, aşıq musiqisi də zərurətdən doğub. Musiqi, muğam və aşıq sənətləri gerçəkliklə sıx əlaqədardır. Bu sənət janrlarından tarixin ayrı-ayrı dövrlərdə sufi məclislərində, Varlığa bağlı ilahilərin oxunmasında istifadə olunması sübut edir ki, onlar sadəcə, musiqi janrları olmayıb. Onlar insanı kamilliyə yüksəltdikləri üçün dünyanın dərk olunmasında insan varlığına əvəzsiz xidmətlər ediblər. Muğam fəlsəfəsi də fəlsəfə kimi insanın tərəqqisi, cəmiyyətdəki rolu və inkişafı ilə əlaqədar olub, onun həyatı dərk etmə dairəsini genişləndirir».
Qədimlərdən Şaman, Dərviş, Sufi məclislərində bir qayda olaraq musiqidən istifadə olunması, saraylarda, toy- düyünlərdə, müxtəlif mərasimlərdə geniş vüsət almasına diqqət çəkən araşdırmaçı bildirir ki, musiqi insan varlığının ortaya çıxartdığı mənəvi zənginlikdir ki, cəmiyyətin, insaniyyətin inkişafına xidmət edir: «Hələ qədim Şumer dövründə musiqinin bütün elmləri — fəlsəfəni, ədəbiyyatı, siyasəti, ritorikanı, astronomiyanı, nəhayət, göyü-yeri bir harmonik məkanda birləşdirən müqəddəs sənət kimi qiymətləndirilməsi də onu göstərir ki, musiqi insanlara verilmiş elə bir hikmətdir ki, o, kainatla həyatın və insanın Allaha qovuşması üstün mikrokosmos (insan vücudu)la makrokosmos arasında vasitədir. Musiqi sənətinin janrları arasında simfonik orkestrin, xalq çalğı alətləri orkestrinin, kamera orkestrinin, xorun, instrumental musiqinin insana təsiri bir-birindən fərqlidir. Orkestrlərin və xorun icrasında səslənən musiqi əsərlərindəki çoxsəslilik insana harmonik baxımdan daha güclü təsir göstərir. İndi də muğamın insanın dünyagörüşünə təsiri məsələsinə varaq. Muğam elə bir musiqi janrıdır ki, o, insanı əyləndirməyə yönəldilməyib.
Muğamların insanın dünyagörüşünə təsiri məsələlərinə diqqət yetirək. Muğamların insana təsirini öyrəndikdə mayəsi zil tonlara düşən dəstgahların əqidəyə, idraka təsir etdiyinin şahidi oluruq. Məsələn, «Rast», «Şur», «Bayatı-Şiraz», «Mirzə Hüseyn», «Haşım Segah», «Dəşti», «Bayatı-Kürd» muğam dəstgahlarının mayə səs yüksəklikləri zil tonlara düşdüyü üçün onlar ilk növbədə idraka, əqidəyə, psixoemosional əhval-ruhiyyəyə təsir göstərir. «Zabul-Segah», «Nəva», «Dügah» düşüncəyə, mənəvi dəyərlərin, xəyallarıın, idealların formalaşmasına müsbət təsir edir».
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 19
sentyabr.- S.13.