Türk atçılığı
Kaspiana (Nisey) və ona yaxın olan Midiyada çox qədim
bir at populyasiyası olub ki, sonralar (e.ə. I minilliyin
ikinci yarısında) bu populyasiyaya Şərqi
Türküstan (Altay və Altayətrafı) ərazilərindən
iki yolla (Xəzər dənizinin şimal və cənub tərəfindən)
gəlmiş iki türk at «cinsi» təsir edib və nəticədə
Albaniyada (Kaspianada) qazax, monqol at tipinə yaxın bir cins,
Midiyada (Nisey düzü) isə sak (iskit) at tipinə yaxın
başqa bir cins formalaşıb. Miladi
tarixinin başlanğıcında Kür-Araz
ovalığında məskunlaşan birinci cins tədricən
cənub atlarının təsirinə məruz qalaraq
assimilyasiya edib. Ancaq sonralar yenidən
monqolların intervensiyaları zamanı bu ərazilərdə
qazax, monqol tipli atlar formalaşıb ki, bu gün bu atları
Şirvan atlarının və müasir ippologiyada Xəzər
ponisi (poni-alçaqboylu at cinsi) adlandırılan atların
simasında görmək olar.
İkinci at cinsi isə daha zərif və minik tipli
olduğuna görə geniş yayılmış və
Albaniya (Arran), Atropatena-Nisey at populyasiyasını yaradıb
ki, bu gün Qarabağ və axaltəkə atlarının
simasında bunu görmək olur. Niseyə və Zaqafqaziyaya Şərqi
Türküstandan gələn iki at populyasiyasını
tarixçilər belə təsvir edir:
1. Sakların
(iskit) atları. Bunlar çox qədim atlardır ki, Orta
Asiyanın qərb və Altayların şərq hissəsindən
başlayaraq tədricən yeni keyfiyyətlər qazana-qazana bu
yana gəliblər. Bu at
populyasiyasına Baktriyana ərazilərində
yayılmış bir cins də təsir edib. Bir sıra tarixçilər bildirirlər ki, bu atlar
nazik, quru və hündür ayaqlı, enli sağrılı,
dırnaqları möhkəm olub. İbrahim Kafesoğlu
yazır: «Türk atları əsasən kiçik bədənli,
uzun və nazik ayaqlı, balaca və məğrur
başlı, möhkəm dırnaqlıdır».
L.N.Qumilyov yazdığı «Qədim Türklər»
kitabında Türk tarixini tarixin dərinliklərinə
varmadan araşdırsa da, bizim eranın I minilliyində Şərqi
Türküstanda yaşamış türk tayfaları (o,
bunları «türkyut» adlandırırdı — R.N.) və
onların məşğuliyyətləri mövzusunda
apardığı araşdırmalar maraq doğurur. Qumilyovun bildirdiyinə
görə, Ermitaj muzeyində türkyut (tukyu)
qvardiyaçılarını təsvir edən gil
heykəlciklər saxlanmaqdadır. O bildirir ki, bu təsvirlərdən
görünür, türkyutların atları boyca
hündür, ayaqları nazik, irisağrılı olmaqla boyunları
qısa, başları iridir. Qırxılmış
və daranmış yalları bu atlara çox yaxşı
qulluq edildiyini (atçılıq mədəniyyətinin
inkişaf etməsi) göstərir. Onlarla
monqol atları arasında heç bir yaxınlıq yoxdur.
Onlar daha çox Samanilər epoxasının,
xüsusən də Xenan heykəlciyindəki atlara çox bənzəyirlər.
2.
Qıpçaqların, peçeneqlərin, qazaxların,
sarmatların, monqolların atları. Bu atlar əsasən
bozqır çöl atları olub. Bu at
populyasiyası Monqolustanın və Altay dağlarının
şərq ətəklərindən başlayaraq və Orta
Asiyadan şimalda yerləşən torpaqlardan keçərək
qıpçaq çöllərinə (Dəşti-Qıpçaq)
qədər gəlmiş köçəri türk
atlarıdır. Bu at populyasiyasının izlərinə
keçib gəldiyi torpaqlarda (Baykalətrafı, Buryat,
Qazaxıstan, Başqırdıstan, Kalmık, Don vadisi və s.) rast gəlmək olar. Bu ərazilərdə indi də eyni tipli at cinsləri
yetişdirilir. Bu atlar kobud quruluşlu,
kiçik və ya orta boylu, möhkəm bədənli,
möhkəm dırnaqlı, qalındərili, sıx və
uzun tüklü atlardır. Bu atlarda
kökəlmə və piy toplama qabiliyyəti yüksək
idi. Çünki uzaq köçlərdə
bu piy sərt iqlimdə yem qıtlığı yarandıqda
enerji mənbəyi rolunu oynayırdı. Hazırda
da monqol, qazax, başqırd, kalmık atları ətlik istiqamətində
istifadə olunur.
Pazırık kurqanlarından tapılmış
tapıntılar qədim türk atının xarici
görünüşü barədə məlumat verir. «Tapıntılara
görə Türk atının boyu 150 sm-dir. Baş
böyük və burun qoçvaridir. Boyun
uzun, bel qısa, dırnaq möhkəmdir» (R.Ş.Akün,
1956).
Makedoniyalı İskəndəri müşayiət edən
müəllif Aminta Kaspi torpaqlarında çoxlu öküz
sürüləri, at ilxıları olmasını qələmə
alıb. Mən bu fikirləri bildirməklə prof.
İ.Kaluginin ümumilikdə Azərbaycan atları barəsində
dediklərini təsdiq etmək istəmirəm. Belə ki, prof. (1930) bildirirdi ki, tarix hazırkı
Azərbaycan ərazisini yalnız bizim eranın I əsrindən
aydınlaşdırmağa başlayıb. O zaman burada
monqol tayfasına məxsus udin qəbiləsi
yaşayırdı. Ona görə də
güman etmək olar ki, bu xalqın atları da monqol atı
tipində olub.
Yuxarıda göstərdiyim kimi, monqol atlarının təsiri
mümkün bir variantdır. Lakin, bu, o demək
deyil ki, bütün Azərbaycan
atçılığının genefondunu birbaşa monqol
kökü ilə bağlamaq düzgündür. Udinlər isə Qafqaz dillərində
danışıb və çox ehtimal ki, etnik
Qafqazlıdırlar. Aydındır ki,
dünyanın demək olar, bu gün qəbul olunan
bütün at cinsləri hər hansı cinsin digər cinsə
təsiri, qarışması nəticəsində meydana gəlib.
Lakin yenə də vurğulayıram, bu, cinsin mənşəyinə
birbaşa işarə edə bilməz. Yuxarıdakı
misallardan bu qənaətə gəlmək olar ki, «monqol
atının törəmələri» anlamının iki
dövrə aid edilməsi məntiqi olaraq düzgün nəticə
verə bilər. Belə ki, birinci dövrdə, yəni
eramızdan əvvəl Altay və monqol kökənli
atların, daha sonra isə orta əsrlərdə monqol
yürüşləri zamanı yenə «monqolqanlı»
atların təsiri olub. Məhz niyə görə
«monqol qanlı»? Çünki Monqolustandan
Xəzərətrafı torpaqlara səfərə
çıxan atlılar öz yolları üstündə
türk at cinslərindən mütləq yararlanmalı idilər.
Məntiqi olaraq bu real və qaçılmaz
görünür. Bu səfərin
özü də uzun zaman çəkirdi. Bu
müddətdə yerli türk atları ilə monqol
atlarının mələzləri meydana gəlirdi. Bundan əlavə monqollar özləri ilə Orta
Asiya türk atlarını da gətirirdilər. Çünki bu atlar əla minik və
döyüş atları idilər. Professor
İ.Kalugin bir sıra məqamlarda özü də bu fikrə
yaxınlaşır. O, Azərbaycanın sonrakı
dövrlərdə İran (III əsr), ərəb (VII əsrin
ortaları), monqol (XIII əsrin əvvəlləri), nəhayət,
yenə də İran (XVI əsr) tərəfindən
işğal edilməsini nəzərə alaraq bildirir ki, Azərbaycan
atları XIX əsrdə gəlmə xalqların təsiri
altına düşərək əsasən iki tip: Yaxın
Şərq və monqol atları qanının
qarışması nəticəsində əmələ gəliblər.
Əslində
sovetlər dönəmində elmdə də
türkçülük prinsiplərinin təqibi hiss olunurdu. Lakin bu, o demək deyil ki, bütün elmi iddialar dəyərsiz
və səhv idi. Kaluginin fikirlərini
müasir Azərbaycan tədqiqatçıları da sərt
surətdə təkzib edir. Prof. X.Səttarzadə
yazdığı «Qarabağ atı» (1975) kitabında Kaluginin
fikrinin səhv olduğuna işarə edir. Lakin Kaluginin
fikirlərində həqiqət də var. Çünki
öncə bildirdiyim kimi Xəzəryanı at populyasiyası
monqol atlarının (bu, ümumiləşdirilmiş fikirdir və
buraya Altay və s. at populyasiyaları da daxil ola
bilər) təsirini «görüb» (orta əsrlərdə) və
bu gün də onun əlamətlərini daşıyır. Sadəcə, Kalugin bir məqamı nəzərdən
qaçırıb ki, hətta kiçik bir ərazidə
müxtəlif maneə törədən amillərin təsirindən
orada mövcud olan bir neçə cins bir-birinə elə də
böyük təsir etməyə bilər. Odur ki, bu kiçik ərazidə tamamilə fərqli
quruluşa və genetik fərqli mənzərəyə malik
cinslərə rast gəlmək olar. Götürək
Türkmənistanda yetişdirilən iki at cinsini. Bunlardan biri dünyaca məşhur axaltəkə
atları, digəri isə yomud atlarıdır. Bu cinslərə nəzər saldıqda onların fərqli
eksteryerə malik olduğunun şahidi oluruq. Görürsünüzmü, burada səhra və
yarımsəhra, dağ çölləri şəraitində
iki fərqli cins yaranıb. Bunlardan biri
(axaltəkə) təmizqanlı cins hesab edilir, yomudlar isə
genetik baxımdan daha «qarışıqdır». Bəs necə olub ki, bir ərazidə yetişən
bu atların fərqləri daha çoxdur, nəinki «sərt»
(konkret) oxşarlıqları. Elə sadəcə axaltəkə
atının ciddi və pozulmaz kanonlar sayəsində
xüsusi «mühitdə» yetişdirilməsi bir dəlil ola bilər. Yaxşı, bəs
Azərbaycanda dağlıqda yetişən Qarabağ atları
ilə Xəzəryanı bölgələrinin atları
arasındakı o genetik, fiziki, coğrafi sərhəddi
(xüsusilə kəskin sərhədd olmasa da; bu,
mümkün də deyil) nə qoruyub? Əvvəla,
artıq məlumdur ki, eramızdan əvvəl min illərlə
zaman kəsiyinə malik intervalda Azərbaycan ərazilərində
yerli türk mənşəli at populyasiyasının
mövcud olduğu qazıntılar halında
tapılmış nümunələrdən də
görünür. Sonralar isə bu populyasiyanın
əsasında müxtəlif Azərbaycan cinsləri
başlanğıc götürüb. Bu,
formalaşmaqda olan cinslər yayıldıqları təbii ərazinin
xüsusiyyətinə və onu yetişdirən tayfaların
sahibi olduğu müxtəlif yönümlü kanonlarına
uyğun olaraq dəyişib.
Fars (onu da deyim ki, bir sıra alimlər nəzərdən qaçırmışlar ki, «fars at cinsi» dedikləri qrup çox qədim zamanlardan burada mövcud olmuş türk əsilli Mada (Maday, Midiya) at populyasiyasının törəmələridir), ərəb, monqol atlarının Azərbaycan atlarına təsiri isə yerli populyasiyanın formalaşmasından yüz illərlə sonralar həyata keçib.
Ümumiyyətlə, prof. Kalugin bir çox digər tədqiqatçılar kimi Qarabağ atının ilk başlanğıcını, mənşəyini ərəb kökü ilə daha çox bağlayır. Tanınmış mütəxəssislər və tədqiqatçılar D.Dubenski, Rudanoski, S.Cəfərov və s. Qarabağ atının əmələ gəlməsini əsasən ərəb atları ilə bağlayırlar. Qarabağ atının ərəb atından əmələ gəlməsini ehtimal edən tədqiqatçılar Kalugin və Diterixs Pənah xanın Nadir şahın yanından Qarabağa qaçması tarixçəsi ilə bağlayırlar. Onlar bildirirlər ki, guya Pənah xan 1747-ci ildə İrandan Qarabağa qaçarkən Nadir şahın ərəb atlarını qabağına qataraq Qarabağa gətirib. Başqa bir faktla əsaslandırırlar ki, guya Pənah xanın oğlu İbrahim xan İranın Azərbaycandakı valisi Abbas Mirzədən ərəb atları hədiyyə alıb və onlardan Qarabağ atlarının yaradılmasında istifadə edib.
Bu informasiyalarda səhv məqamlar da var. Belə ki, Pənah
xan (1747-1763-cü illərdə xanlıq edib) Qarabağa
qaçarkən (1738-ci ildə) hələ Nadir şah sağ
idi. Bəzi mənbələrdə Pənah Əli
xanın (o zaman bəy idi) 200-ə qədər süvari ilə
Qarabağa gələrək özünü xan elan etməsi
göstərilir. Bir tərəfdən də
Nadir şah Əfşarın əsli vaxtilə Amudərya
hövzəsindən gəlmiş Əfşar (Avşar,
Ovşar boyu Oğuz türklərinə aiddir) boyundan idi.
Nadir şahın Şərqi İranı zəbt
etməsi qonşu dövlətlərlə də hərtərəfli
əlaqələrin yaranmasını təmin edirdi.
İranın Türkmənistanla sərhəd olduğunu da nəzərə
alsaq və o zaman yaradılan «Təkə-Ceyran» («Əlyetməz»)
tipini də ortaya qoysaq məntiqi surətdə belə fikir
söyləmək olar ki, Nadir şahın tövləsində
Azərbaycan, İran, ərəb atları ilə
yanaşı axaltəkələr də (hətta arqamak
adı altında tanınan Orta Asiya cinsləri) olub. Heç də
axaltəkələrin sayı az
olmayıb. Düzdür, bu dövrdə
Qarabağ cinsinə ərəb atının təsiri olub.
Belə ki, hər zaman məşhur və qiymətdə
olan ərəb atlarından Pənah xanın imtina etdiyini qəbul
etmək ağıllı fikir sayıla bilməz. Qarabağda ərəb atları (müxtəlif
keyfiyyətli) Pənah xana kimi də olub. Lakin
Nadir şahın axaltəkələri və ərəbləri
əla olduğundan Pənah xan onların bir neçəsini
Qarabağa gətirib.
Ramal Hadir
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 15 oktyabr.- S.14.