Rober Osseyn
Əslən azərbaycanlı olan
məşhur kino aktyoru səksəndən çox ekran əsərində
çəkilib
Paris dünyanın ən gözəl,
füsünkar şəhərlərindən sayılır.
Paris bir də ona görə gözəl və
füsünkardı ki, o, dünya mədəniyyətinə əvəzsiz
sənət nümunələri, görkəmli sənət
ulduzları bəxş edib. Məşhur kino aktyoru, rejissoru Rober
Osseyn də belə ulduzlardan biridir. Kino ulduzlarının
sənətə gəlişi hardasa bir-birinə bənzəyir
də, bənzəmir də. Bəzilərinin
sənət karyerası hansısa xoşbəxt bir təsadüfdən
başlayıb. Bəzilərini isə sənətə
gətirən onun zahiri görünüşü, gözəlliyi,
bir də istedadı olub.
Rober Osseynin kino karyerası Pol Kadeakın 1954-cü ildə
çəkdiyi «Sarışınlar sahili» filmindəki rolu ilə
başlayıb. Qamətli, aydın sifətli, duru
baxışlı gənc — o, kino həvəskarlarının
yadında beləcə qalıb. Təbii
ki, hər şeydən əvvəl Roberi
tamaşaçılara sevdirən onun istedadı, təbii
oyunu, ustalıqla yaratdığı maraqlı ekran qəhrəmanlarıdır.
Hansı mövzulu filmlərdə çəkilirsə
çəkilsin, Roberin qəhrəmanları
tamaşaçıya yaxındır, əzizdir. O, qəhrəmanlarını
sevməyi və sevdirməyi bacarır. Yaradıcılığı
həmişə kino həvəskarlarının diqqət mərkəzində
olub. Çəkildiyi filmlərin bir
çoxu Azərbaycan tamaşaçılarına da
yaxşı tanışdır və sənətkarın bizdən
ötrü bir özəlliyi budur ki, onun damarlarından azərbaycanlı
qanı axır.
Rober Osseynin yaradacılığına nəzər
salanda görürük ki, sənətə gəlişi təsadüfi
olmayıb. Əvvəla, ona görə ki, Rober sənətçi
ailəsində dünyaya göz açıb. Atası Əminulla Hüseynov dövrünün bəstəkarı,
musiqiçisi kimi tanınıb. Paris həyatına
qaynayıb-qarışmaqdan ötrü o, Andre Osseyn adıyla
çıxış eləyib. Əslən
səmərqəndli, milliyətcə azərbaycanlı olan Əminulla
Hüseynov sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra mühacir
dalğasının vətəndən uzaqlara
atdığı ziyalılardandır. Berlində rus
mühacirinin qızı Anna Minevskaya ilə tanış
olur, onunla evlənməyi qərara alır. Bir
neçə aydan sonra Parisə köçürlər.
İlk baxışdan qayğısız və cəlbedici
görünən dəbdəbəli Paris həyatı gənc
ailəni o qədər də xoş və gülərüz
qarşılamır.
1927-ci ildə Əmunulla Hüseynov və Anna
Minevskayanın övladı dünyaya gəlir, adını
qoyurlar Rober. Roberin uşaqlığı çətin
keçib, bu, alənin maddi durumuyla bağlıydı. Əminula Hüseynov restoranlarda ifaçılıq
eləyir, həyat yoldaşı Anna isə rus mühacir
teatrında səhnəyə çıxır. Əlbəttə, bütün bu səylər ailəni
çətinliklərdən qurtara bilmir. Məktəb
haqqının ödəyə bilmədiyi üçün
balaca Rober dəfələrlə oxuduğu internatları dəyişməli
olur. Fransada doğulsa da, valideynlərinin
simasında mühacir həyatının nə demək
oluğunu aydın görürdü. Roberin
təhsildə elə də uğurları omayıb. O, dərsdən
yayınıb tənhalığa çəkilməyi, bir kənarda
oturub həyətdə, küçədə baş verənləri,
insanları müşahidə etməyi sevirdi. Bəlkə
də sonradan onu sənətə gətirən məhz
müşahidə edə bilmək qabiliyyəti olub. O,
insanları düşündürən həyati problemlərə,
onların hisslərinə, qayğılarına biganə
deyildi. Əlbət, ona görə ki, Roberin
özü də bu qayğıların içində
böyüyürdü.
Roberin sənətə olan həvəsi getdikcə
artırdı.
Öz yolunu müəyyənləşdirmək
vaxtı çatmışdı, seçim
qarşısındaydı. Dram dərnəklərində
məşğul olması, məşhur Rene Simon kursunu bitirməsi
və «Qran qinol» teatrında çıxışları onun sənətdə
atdığı ilk addımları idi. Əlbəttə,
gənc Rober yaxşı bilirdi ki, şöhrət adama birdən-birə,
heç də asanlıqla nəsib olmur. Şöhrətə
aparan yolun yoxuşu, enişi var və bu yolun yolçusu
sınaqlardan çıxmalıdı, öz üzərində
işləməli, çalışmalıdı.
Rene Simon kursunda aktyorluqla yanaşı, rejissorluq təcrübəsinə
də yiyələnmişdi. Ümumiyyətlə
götürəndə, onu demək olar ki, Rene Simon məktəbi
çox gəncin həyat yoluna, yaradıcılığına
yaşıl işıq yandırıb, bu kursu bitirənlərin
çoxu sonradan Fransanın tanınmış teatr və kino
sənətkarları kimi yetişmiş, məşhurlaşmışlar.
İlk dəfə ekrana çıxanda Rober 21
yaşındaydı. Əlbəttə, onun jan Deplaunun
«Suvenir» filmindəki debütü uğurlu sayıla bilməzdi,
odur ki, o heç nəylə yadda qalmadı. Təcrübəsizlik
istər-istəməz öz sözünü deyirdi.
Başlıcası o idi ki, Rober ruhdan düşmədi, o
özünə inanırdı, məhz bu inamın nəticəsiydi
ki, 1954-cü ildə daha bir filmdəki oyunuyla öz
sözünü deyə bildi, fransız kinosu Rober Osseynin
simasında yeni bir istedadı aşkar elədi, tapdı. Kino tənqidçilərinin onun haqqında
yazdıqları ümidverici məqalələr gənc Roberin
özünə olan inamını daha da artırdı. Enlikürək, qədd-qamətli, sərt
çöhrəli gənci tamaşaçılar daha
çox mənfi rolların ifaçısı kimi, mənfi
auralı bir aktyor kimi qəbul edirdilər. O, təhlükəli
cinayətkar, quldur və məkrli insan rollarını
özünəməxsus bir ustalıqla oynayırdı. «Düseldorflu vampir» adlı psixoloji-kriminal
dramındakı Pyotr Kurten də məhz belə obrazlardandır.
Rober Osseyn tamaşaçı sevgisini bu yolla
qazandı, ürəkləri bu yolla fəth elədi. O,
tamaşaçı sevgisini öz qəhrəmanlarına
oyatdığı nifrətdən qazanırdı.
Mənə
elə gəlir ki, Rober Osseynlə məşhur Misir kinoaktyoru
Ömər Şərifin yaradıcılığı
arasında bir paralelik var. Hər ikisinin sənətə gəlişi
çox oxşardı, ikisi də böyük ekrana həvəskar
dram dərnəyindən gəlib, kurslarda oxuyublar, özü
də bu, təxminən eyni vaxta təsadüf edir. Rober Osseyn də, Ömər Şərif də filmdə
çəkildikləri aktrisalara evləniblər və hər
ikisinin ilk evliliyi uzun sürməyib. Onların
zahiri görünüşlərində də bir
oxşarlıq duyulmaqdadır, hər ikisi qamətli, sərt
sifətlidir. Ömər Şərifin
«Makenanın qızılı» filmindəki məkrli, qəddar
quldur Kolarado obrazı Rober Osseynin Pyotr Karteninə mənəviyyatca
çox yaxındır. Bu iki məşhur
sənətkarın həyat yollarında fərqliliklər də
var. Rober Osseyn üçüncü dəfə ailə qurub,
dörd oğul atasıdır. Ömər
Şərif isə ecazkar aktrisa Faten Həmmamadan sonra bir daha
evlənməyib, yeganə oğlu Tariklə Qahirədə
yaşayır. Maraqlıdır ki, Ömər
Şərifin həyat və yaradıcılığı da
Fransa ilə sıx bağlı olub, uzun müddət Parisdə
yaşayıb, filmlərdə çəkilib. Ancaq bu iki sənətkarın istər kinoda olsun, ya
teatrda, yaradıcılıq əlaqələri barədə
heç bir məlumata rast gəlməmişəm. Kim bilir, eyni aktyor ampluasına malik, bir-birinə
hardasa bənzəyən, hardasa bənzəməyən bu sənətkarlar
bəlkə də özlərini həmkardan daha çox rəqib
görüblər.
İlk
uğurlu filminin ekranlara çıxdığı vaxtdan bir il sonra, 1955-ci ildə Rober Osseyn özündən
on yaş kiçik olan gənc aktrisa Marina Vladiylə evlənir.
Bu evliliyin fransız kinosuna nə verəcəyini
mətbuat çəkçevir eləyir, tənqidçilər
təzadlı fikirlər söyləyirdilər. Əslində bu təbii idi, sənət
adamlarının həyat və
yaradıcılığında evlilik öz müəyyən
təsirini göstərməyə bilmir. Həm Reber
Osseynin, həm də Marina Vladinin
yaradıcılığına nəzər salanda belə qənaətə
gəlmək olur ki, onların evliliyi sənətə yeni bir
aktyor dueti bəxş eləyib və bundan fransız kinosu
udub, qazanıb. Belə götürəndə,
onları birləşdirən də elə kino olub. Onlar evdə ər-arvad, çəkiliş
meydanında isə hansısa əsərin bir-birini dəlicəsinə
sevən personajları idilər.
Mən Rober Osseynin ekran əsərlərindən əvvəl
Marina Vladinin filmini görmüşəm. Kuprinin eyni
adlı əsəri əsasında çəkilən «Cadugər
qız» filminə uşaq vaxtı ucqar əyalət qəsəbəsində,
soyuq bir payız axşamı, qış klubunun
qızdırılmayan zalında baxmışam. Film mənə o qədər maraqlı gəlirdi ki,
zaldakı soyuğu belə hiss eləmirdim. Ekrandakı təsirli hadislər, epizodlar
tamaşaçıları öz sehrinə
salmışdı. Film çox maraqlı
bir ekran əsəri kimi yadda qalmaqla yanaşı, Kuprini bizə
sevdirdi, sinfimizdə o yazıçını tanımayan,
oxumayan şagird yox idi.
Marina Vladi öz həyat yoldaşı ilə birlikdə
bir neçə filmə imza atmış, uğurla çəkilmişdir. Rober
Marinanı özünün ilham pərisi sayırdı.
Evlilikləri barədə Osseyn belə deyir.
«Mən Marinanı ilk dəfə görəndə
onun on beş yaşı vardı, balet məktəbində
oxuyurdu. Məndən on yaş kiçik
idi. Otağımın divarlarını
onun şəkillərilə bəzəmişdim. O,
adamın ağlını başından çıxaracaq dərəcədə
gözəl, alagöz, nərmənazik qız idi. Onda mən «Yaramazlar cəhənnəmə gedirlər»
adlı ilk filmimi çəkməyə
hazırlaşırdım. Marinanı
baş rolda çəkilməyə dəvət elədim, o
razılaşdı. Çəkiliş
meydançasından isə bizim məhəbbətimiz
başladı…»
Sovet tamaşaçıları Rober Osseyni Marina Vladidən
çox sonralar tanıdı. «Hökm», «İkinci həqiqət»
Roberin sovet prokatında göstərilən ilk filmləriydi.
Altmışıncı illərin ortasında
ekranlara çıxan, Anjelikanın sərgüzəştlərindən
bəhs edən melodramdakı qraf de Peyrak obrazıyla isə o,
tamaşaçıların sonsuz sevgisini qazandı və daha
çox bu roluyla yadda qaldı. Mətbuatda
bu rolu Osseyn yaradıcılığının zirvəsi
adlandıranlar da var. Elə aktyorun özü də buna
böyük önəm verir. Müsahibələrindən
birində deyir ki, mən qəbrimin baş daşında
özümün yox, jofre de Peyrak obrazının əksinin
çəkilməsini istərdim… Edamdan yaxa
qurtaran qraf de Peyrak öz sevgisi uğrunda usanmadan, qorxub çəkinmədən
mübarizə aparır və subut eləyir ki, Anjelikanın məhəbbətinə
layiqdir. Bu film az qala bütün
fransızların idealına çevrilib. Deyirlər
əgər kinematoqraf olmasaydı belə, təkcə
«Anjelika»ya görə onu kəşf etməyə dəyərdi.
Rober Osseyn səksəndən çox ekran əsərində
çəkilib. Onlardan bəzilərinin rejissoru da
özüdür. Ümumiyyətlə
götürəndə isə, Roberin yalnız kinoda deyil,
teatrda da uğurları çox olub. Kinoda
olduğu kimi, onun səhnə qəhrəmanları da
tamaşaçılara doğmadı, yaxındı. İstər ekranda olsun, istərsə də teatrda,
Osseyn qəhrəmanlarının simasında fransızlar
özlərini, öz həyatlarını görürlər
və aktyora olan hədsiz hörmət və sevgi də məhz
bundan qaynaqlanır.
Rober Osseynin özünün hansı sahəyə
üstünlük verdiyini müəyyən etmək asan deyil,
kimisi onu daha çox kino aktyoru, kimisi isə teatr sənətçisi
kimi qəbul edir. Son illər teatr rejissorluğuna daha
çox yer verən Rober, yalnız fransız
dramaturqlarının deyil, dünya klassiklərinin əsərlərinə
də dönə-dönə müraciət edir. Şekspir, Dostoyevski, Edqar Po kimi
yazıçıların qəhrəmanlarını
fransız səhnəsinə gətirib. O, 1970-ci ildən
başlayaraq doqquz il Reymsdəki Milli xalq
teatrının rəhbəri olub. 1985-ci ildə «Yuli Sezar»,
onun ardınca «Leon xidmətçisinin işi», «Səfillər»,
«İsus adında insan» və digər əsərlərə səhnə
quruluşu verib və bu quruluşlar maraqla
qarşılanıb. Rober Osseynin sənətə
gəlişinin təkcə Fransada deyil, dünya kinosunda tənqidi
realizmin formalaşdığı bir dövrə təsadüf
etməsi sonradan onun yaradıcılığına müəyyən
təsir göstərməyə bilməzdi. Onun fikrincə, sənət insanlara yalnız əylənmək
üçün deyil, onları düşündürmək,
onlara yol göstərmək, adamlarda sabahkı günə inam
oyatmaq üçün lazımdır.
Bu kiçik yazıda dünya şöhrətli, məşhur
bir sənətkarın — fransız aktyoru, rejissoru Rober Osseynin
həyat və yaradıcılına nəzər salmağa
çalışdıq. Belə bir sənətkarı yaxından tanımaqda,
onun yaradıcılığını öyrənməkdə
fayda var və onu da unutmayaq ki, Rober Osseyn bizə bir köynək
yaxındır, damarlarında azərbaycanlı qanı
axır, Əminulla Hüseynovun oğludur…
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 9 yanvar.-
S.13.