Səs ömrü…
Azərbaycanda nadir olan soyadını məşhurlaşdırmışdı. 1942-ci ilin aprelin 22-də Təbrizdə doğulmuş və Güney Azərbaycan Milli Hökuməti qana bələndikdən sonra, 1946-cı ilin sonunda atası Abbasqulu kişi ailəsiylə Arazın bu tayına pənah gətirmişdi. Qəribədi, Həsən bu tayda, öz vətənində ömrünün sonunacan siyasi mühacir kimi yaşadı. Beş qardaş idilər. Üçü ondan böyük, biri balaca. Yaşa dolmuş atasının keçmiş peşəsi şirniyyatçıydı, Rübabə ana isə evdar qadın.
Məktəbi bitirən ili Həsən Politexnik İnstitutuna qəbul oldu. Bir il sonra
isə artıq teatr institutunun tələbəsiydi. Ustad
Rza Təhmasibdən sənətin sirlərini öyrənirdi. O vədələr
ağlına da gətirməzdi ki, istedadının müqabilində
hansı cəfaları
çəkəcəkdi. İlk
səhnə uğurunu
qazandığı Akademik
Milli Dram Teatrından Gənc Tamaşaçılara
keçəcəkdi, aktyorluq
təhsilini az bilib rejissorluq eşqinə düşəndə
yenidən parta arxasında, Tofiq Kazımovun qarşısında
oturacaqdı, sonra bir daha «Azdrama»ya
qayıdacaqdı, buradasa
onu rejissorluğuna şübhəylə yanaşıb
kiçik səhnəyə
qısnayacaqdılar və
bütün bu illər ərzində institutda dərs deyəcək, hər gün radiodan girib, televiziyadan, kinostudiyadan çıxacaqdı.
Tanınmış yazıçı-jurnalist Nahid Hacızadə Həsən Əblucla bağlı bir əhvalatı belə xatırlayır: «Böyük
Nəsiminin 600 illik yubileyi ərəfəsiydi.
Azərbaycan televiziyasında
ədəbi-dram verilişləri
baş redaksiyası baş redaktoruydum. Bir gün rəhmətlik
Rəsul Rza məni görmək istədi. Yanına, ensiklopediyaya getdim. Xoş-beşdən sonra mənə Nəsimiyə
həsr etdiyi «Son gecə» adlı poemanı verib televiziyada nəsə hazırlamağı xahiş
etdi. Poemanı oxudum, məni yaman tutdu. Onun
əsasında televiziyada
tamaşa hazırlamağı
düşünəndə gözümün qabağına
birinci Həsən Əbluc gəldi. O vaxtlar rəhmətlik Həsənin günü televiziyada keçirdi.
Radio və televiziyada onun aktyor, rejissor,
qiraətçi kimi əvəzi yoxuydu. Gözəl məlahətli
səs, mükəmməl
ifa, üstəgəl
vicdanla işə yanaşma. Həsənə
iş tapşırıldısa,
ürəyin buz kimi olurdu, demək
o yan-bu yan söhbətini unuda bilərsən. Elə beləcə beynimdə götür-qoy edirdim ki, bir də
gördüm Həsən
otağın qapısı
ağzındadı. Görüşdük,
qabağımdakı poemaya
zəndlə baxıb,
Əli Vəliyevsayağı
xüsusi ahənglə
«Nahid Hacıyev, nə oxuyursan belə» dedi. Mən də qayıtdım ki, Rəsul Rza Nəsimidən bir poema yazıb, əsl sənin xörəyindi. Vaxtın,
həvəsin varsa, buyur oxu. O, poemanı
ordaca oxudu və «əliyül-əla»
söylədi. Dərhal
lap elə bu gündən işə başlamaq arzusunu bildirdi. «Rəsul müəllimlə məsləhətləşək»
tövsiyəmə etiraz
eləmədi. Səhəri
gün Həsən Əbluc ustadla görüşüb, xeyir-dua
aldı. Rejissoru və baş rolun — Nəsiminin ifaçısı Həsən
olacaq «Son gecə»yə
start verildi. Bir müddət keçdi, Rəsul müəllim məşqlərin gedişiylə
maraqlandı, «darıxmayın»
cavabını eşitdi.
Müəyyən vaxtdan
sonra şair yenə zəng vurub əsərin taleyini xəbər aldı. Daha bir «darıxmayın» eşidib, səbrini basdı. Həftələr
ötdü, ay dolandı,
müəllifdən daha
çox mənim hövsələm daraldı,
işi yubadan Həsənə «sən canın nöqtəni qoy, ta bilmirəm
Rəsul müəllimin
üzünə necə
çıxım» deyəndə
iki həftəlik möhlət istədi. Ömründə bizi pis vəziyyətə salmayan dostumuz gecikmənin səbəbini
belə izah elədi ki, hələ ürəyim oxumur, cilalamalıyam. Axı, bu Rəsul
Rzadı, qəhrəmanımız
da Nəsimi. İkisi də mənim üçün əlçatmazdı. İllərlə
qazandığım hörməti,
inamı bir axşamın içində
itirmək istəmirəm.
Bu barədə Rəsul müəllimə deməyə
ehtiyat elədim. Əvəzində yenə
şair zəng vurub nigarançılıqdan
üzüldüyünü söylədi. Onu birtəhər toxtatdım
ki, gözləməyinizə
dəyər. Həsən sizə
məxsusi hörmətinə
görə ürəyinizcə
olan tamaşa qoyacaq ortaya. Bir gün Həsən
Əbluc üstündən
ağır yük götürülmüş adam kimi gəldi. Sən demə, axır
ki, vaxt-vədə yetişibmiş. Onun arxayınlıq
yağan çöhrəsinə
«şairi ürəklə
dəvət edə bilərik» yazılmışdı.
Əminlik üçün
diliylə də dedi bu sözləri.
Rəsul
müəllimə zəng
vurub televiziyaya təşrif gətirməsini
istədim. Az sonra Rəsul Rza, Həsən Əbluc və mən balaca baxış otağında monitorun qabağında oturmuşduq.
Düymə basılanda
şair «Ya Allah!» deyib xeyir-duasını
verdi. Əbluc da ondan geri qalmayıb «Ay ulu yaradan, bizi
Rəsul müəllimin
yanında utandırma»
çağırışını lazım bildi.
Həqiqətən, Həsən tamaşaya canını, ürəyini
qoymuşdu. Uğurlu ekran həlli
üçün hər
şey — rejissor,
operator, rəssam işi,
aktyor ifası, musiqi tərtibatı, işıq, hətta titrlər üçün
seçilən şriftlər
belə yerindəydi.
Əsl harmoniya yaranmışdı.
İncə zövq, duyum,
ölçü hissi,
kadr seçimi bir məcrada birləşmişdi. Bir sözlə,
tamaşa əsl sənətkarlıq nümunəsiydi.
Rəsul
müəllim məmnun
baxışlarıyla bizi
süzdüyü vaxtda
ekranda Həsən Əblucun Nəsiminin monoloqu sanki iti qılınc kimi parladı:
«Ölkəni götürüb
başına
Rüşvət, iftira, böhtan
Satılır hər şey;
Namus, vicdan»
Kadrda misraları söz-söz,
hərf-hərf mismar kimi ürəyə çalan
Həsənin iri planda tarimar baxışları, yanar dodaqları görünürdü…
Baxış bitdi. Bir-birimizi təbrik elədik.
Hamıdan çox sevinənsə gözləməkdən
cana doyan Rəsul Rzaydı…»
1970-ci illərin əvvəllərində
baş verən bu hadisə akyor, rejissor, qiraətçi kimi tanınan Həsənin sənətkarlığıyla bağlı dəryadan damla misalında dilə gətirdiyimdi. Bəs onun
müəllimliyi? Axı o, gözəl
pedaqoq idi. Çoxları inanmasa belə,
həqiqətdi ki, hələ institutu bitirməmişdən, özü
tələbəykən müəllimliyə
başlamışdı. Ustadı, rəhmətlik Müxlis Cənizadənin assistenti kimi. Qəribədi ki, uzun illər sonra, o həyatda olmayan ustadına görə bütün ömrünü,
varlığını həsr
etdiyi institutdan uzaqlaşmışdı. Bəli, görünür, bu taleyin ironiyasıydı.
Həsən Əbluc öz
ölümündən bir
qədər əvvəl
Müxlis Cənizadə
haqqında hazırlanan
televiziya veilişində
«içi mən qarışıq, bu gün Azərbaycanda onun kimi səhnə
danışığı mütəxəssisi
yoxdu» fikrinin, etirafının, əslindəsə
təvazökarlığının qurbanına çevrilmişdi.
Veriliş efirə gedəndən
sonra çalışdığı
kafedradakılar ondan incimişdilər. Məsələ böyüyüb, rektoracan
çatmışdı. Həmkarlarının namərdliyinə dözməyən Həsən
ərizəsini yazıb,
institutla vidalaşmışdı.
Küskün, pərişan bir
halətdə. Bu o vaxtlarıydı ki, Akademik Milli Dram Teatrında Cəlil Məmmədquluzadənin «Anamın
kitabı» tamaşasını
hazırlayırdı. Burda da hər şey
rahat, hamar getmirdi. Aktyorların şıltaqlığı onu əməlli-başlı
haldan çıxarırdı.
Əsəbi, kəmhövsələ Əbluc hər şeydən bezirdi» 52 yaşlı insanın tamaşanı təhvil verib cəbhəyə getmək istəyi çox güman enerjisinin, istedadının,
təcrübəsinin həmkarları
arasında gərəksizliyindən
usanıb, fayda verəcəyi, mənən
rahatlıq tapacağı
ünvan axtarışına
bənzəyirdi. Baxmayaraq ki,
bir müddət əvvəl Həsənin
başqa arzuları varıyıdı. Doğulduğu, uşaq ikən tərk etdiyi və taleyin qismətindən bir də əlli yaşında görüşdüyü
Təbrizə vaxtaşırı
getmək, orada dərs demək, aktyorlar yetişdirmək keçmişdi ürəyindən.
Onda ağlına da gəlməmişdi ki, müəyyən səbəblər
üzündən bu elə də sadə məsələ deyil. 1970-ci illərin
ikinci yarısında Kinematoqrafiya İnstitutunda
məşur Matveyevin kursunda təhsil alan on beş
azərbaycanlı tələbəyə
ayda bir dəfə bir həftə, on gün müddətində səhnə
danışığından dərs demək üçün Moskvaya uçmağını xəyalına
gətirmişdi. Qanı,
canı bir olan Təbrizimizə getməyin də beləcə su içim kimi asanlığını düşünmüşdü…
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 24 yanvar.-
S.13.