Başmaqçı Tağının
oğlu palçıqçı Zeynalabdin
Milyonçu Hacı Zeynalabdin
Tağıyev Məmməd Əmin Rəsulzadəyə, Səttarxan
hərəkatına da yaxından maddi köməklik göstərib
Vaqif Abışov: «İndiki
milyonçuların çoxu xaricdə özlərinə
villa, bahalı maşınlar almaqla işlərini bitmiş
hesab edirlər»
XX əsrin
əvvəli Bakının neft bumu yaşadığı
dövr şəhər ətrafındakı kəndlərdə
torpaqlar Rusiyadan və xaricdən gəlmiş sərmayədarlar
tərəfindən alınıb neft buruqları
ucaldılırdı.
Bu
neft bumundan yararlanmaq istəyənlərdən biri də Zeynalabdin
Tağıyev idi. 1823-cü ildə Bakıda kasıb
başmaqçı ailəsində anadan olub. Anası
Ümmü xanım uşağın 10 yaşı olanda vəfat
edir. Zeynalabdin uşaqlıqdan təmkinli və zəhmətkeş
idi. On yaşında atası onu bir bənnanın yanına
usta köməkçisi işinə düzəldir. 12 yaşına
çatanda o artıq daş yonur, 15 yaşında isə bənnalıq
edir. Bir müddətdən sonra tikinti ustası və təşkilatçısı
kimi tanınmağa başlayır. Heft fontanları gənci
çox maraqlandırır və 1873-cü ildə iki nəfərlə
şərik olub Bibiheybətdə icarəyə yer
götürür. Avadanlıq alır, usta və fəhlələr
tutur, buruq qurdurub başlayır quyu qazdırmağa.
İşin riskli olması, yəni neft çıxmama
ehtimalı onu çəkindirmir. Günbəgün xərc
artsa da neft görünmür. Şəriklər ümüdlərini
itirir — öz paylarını satmağa müştəri
axtarırlar. Axırda Zeynalabdin özü onların pulunu
verib buruğa və yerə yiyələnir. İş daha da
ağır gedir. Gənc darıxmır və tək
bütün məşəqqətə dözür. Nəhayət,
quyu gözlənilmədən fontan vurur. Başmaqçı
Tağının oğlu palçıqçı Zeynalabdin
dönüb olur milyonçu Tağıyev. Üç ilə
şəhərin mərkəzində (1895-1897-ci illər)
böyük bir saray tikdirir. Bu kaşanənin hər dörd
fasadı və damdakı nəhəng qübbələr diqqəti
uzaqdan cəlb edir. Bina (hazırda Azərbaycan Tarix Muzeyinin
binası) hər cəhətdən, həm xarici
arxitekturasına, həm də daxili bəzəyinə görə
şəhərin ən yaraşıqlı binalarından
biridir. Layihənin müəllifi Qoslavski əsasən Avropa
order memarlıq üslubundan istifadə edib, fərdi kompozisiya
yaradıb. Binanın hər dörd tinində və baş girəcəyinin
qabağında nəhəng qaz fanarı yanırdı, gecələr
bu aralar işığa qərq olar, yerə iynə
düşsəydi tapılardı.
Hacı
Zeynalabdin Tağıyev həm neftxuda, dəyirman sahibi,
fabrikant, balıq sənayeçisi (bütün Kür ətrafı
və Xəzər qırağı vətəgələr
onun ixtiyarında idi), həm də ticarət və yük gəmilərinin
sahibi idi. Quba tərəfdə Atlıxanda, Yevlax ətrafında,
Ənzəli və Rəşt ərazisində Hacının
meşələri, böyük malikanəsi, binaları və
nümayəndəliyi, Moskvada 4 mərtəbəli iri
sarayı, İranda karvansaraları vardı.
1870-ci
ildə onun artıq iki qazanxanadan ibarət kerosin zavodu var idi.
Kerosin zavodu ilə yanaşı o sonradan möhtəşəm
olacaq «Q.Z.A.Taqiev» şirkətini yaradır.
Bütün
müsəlman aləmində tanınmış milyonçu —
neftxudanı Bakıdakı müsəlman, rus, erməni və
yəhudi xeyriyyə cəmiyyətlərinin hamısı
özlərinə fəxri sədr seçmişdilər.
O zamanlar
dustaqları Nargin adasında saxlayırdılar. Camaat gedib-gələndə yaman əziyyət
çəkirdi. Axırda Hacı
Zeynalabdina müraciət edirlər ki, dərdimizə çarə
qıl. O da, o zaman şəhərin ucqar yeri hesab edilən
Quba (Fizuli) meydanı ilə Kömürçü meydanı
arasında tikdirdiyi beşmərtəbəli dəyirmanı
(indiki şirniyyat fabrikini) düstaqxana üçün verir.
1901-ci ildə 300 min manatlıq vəsait sərf edərək
Bakıda tikdirdiyi məktəbi bütün Zaqafqaziyada yeganə
qız məktəbi olur. Tikintisi 1898-ci ildə
başlayan məktəb (Elmlər Akademiyasının əlyazmaları
fondunun binası) 1900-cü ildə hazır olur. Qeyd edək ki, Hacı Zeynalabdin Bakıda müsəlman
qız məktəbini açmaq üçün əvvəlcə
imperator III Aleksandrdan icazə istəsə də ilk dəfə
rədd cavabı alır. Fikrindən dönməyən
Hacı II Nikolay taxta çıxanda icazə üçün
yenə cəhd göstərir və 1895-ci ildə Nikolayın
tacqoyma mərasimi münasibətilə xanımı Aleksandra
Fyodorovnaya son dərəcə bahalı bir hədiyyə
bağışlayaraq Bakıda onun adına
qız məktəbi açmaq üçün razılıq
istəyir. 1896-cı ildə şifahi, iki il
sonra isə rəsmi icazə alan Tağıyevin bu təşəbbüsü
«dindarlar» arasında ciddi etiraz doğurur. Qızları məktəbə
gedən ailələrə qarşı təhqir və təqiblərə
son qoymaq məqsədilə Məkkəyə, Mədinəyə,
Kərbəlaya, Xorasana, Qahirəyə, İstanbula, Tehrana və
s. yerlərə nümayəndələr göndərir.
Nümayəndələr bu şəhərlərin rəsmi
din xadimlərindən imza və möhürlə təsdiqlənmiş
sənədlər gətirirlər. Sənədlərdə
göstərilir ki, müsəlman qızlarının
müasir məktəblərdə təhsil almasında qəbahət
heç nə yoxdur. Günlərin birində
Aleksandra Fyodorovna qız məktəbi şagirdlərinin ona
ünvanladıqları minnətdarlıq teleqramına cavab
verir. Bu cavab da qız məktəbinin
açılmasına maneçilik törətmək istəyənləri
təmamilə sakitləşdirir. Qızı
Sara xanımın xatirələrindən məlum olur ki,
Tağıyev kasıb qızların təhsil almasına
şərait yaratmaq məqsədilə varlı
qızların məktəbə qəbulunu məhdudlaşdırıbmış.
Bir neçə ildən sonra Hacı böyük məbləğdə
pul verərək təhsil müddəti 4-5, daha sonra isə 6 il olan qız məktəbinin statusunu dəyişdirir.
Məktəb «Qızlar seminariyası» adını
daşıyır.
Hacı Zeynalabdin Tağıyev bütün Rusiyada birinci
növbədə öz mesenatlığı və maarifpərvərliyi
ilə tanınıb. Xeyriyyə cəmiyyətlərin
yaradılması, eləcə də qəzet və
jurnalların çap edilməsi birinci növbədə
Tağıyevin adı ilə bağlıdır. Bu işdə Tağıyev bir növ təşkilatçı
rolunu oynayırdı. 1905-ci ildə
yaranmış «Müsəlman xeyriyyə cəmiyyəti» ilk cəmiyyətlərdən
idi. Bundan başqa «Nəşr və
maarif», «Nicat» cəmiyyətlərinin yaranmasında da
Hacının yaxından köməyi olmuşdu.
Hacı Zeynalabdin iki dəfə evlənib. Birinci
arvadı öz əmisi qızı Zeynəb xanım olub.
Zeynəb xanımdan onun iki oğlu, bir
qızı olmuşdu. Oğlanları
İsmayıl, Sadıq və qızı Xanım. Zeynəb xanım rəhmətə gedəndən
sonra general-leytenant Balakişi bəy Ərəblinskinin
qızı Sona xanımla evlənir. Ərəblinskinin
iki qızından böyüyü Hacının oğlu
Sadığın arvadı idi. Hacı
oğlugildə olarkən, kiçik bacı Sonanı
görüb, bəyənmiş və onunla evlənmişdi.
Sona xanımdan Tağıyevin üç
qızı və iki oğlu olub. Qızları: Leyla
(sonralar Şəmsi Əsədullayevin oğluna ərə
getmişdi), Sara və Sürəyya. Oğlanları
Məhəmməd və İlyas. Məhəmməd
«Dikaya diviziya»nın zabiti olarkən intihar
edib, İlyas isə xəstəliyə tutularaq vəfat edib.
Qeyd edək ki, Xalq Cümhuriyyətinin banilərindən
Məmməd Əmin Rəsulzadə Hacının yaxın
adamlarından olub. Hacı Zeynalabdin Tağıyev şərqin
ilk müsəlman cümhuriyyətini yaradan Müsavat
Partiyasına xeyli vəsait də sərf edib. Qeyd edək ki, partiya o zaman «İsmailiyyə»
binasında yerləşirdi.
Hacı Zeynalabdin Tağıyev güneydə Səttarxan
hərəkatına da yaxından köməklik göstərir. Köməyin
sorağı II Nikaloya da çatır. 1908-ci ildə
Bakıya bu məzmunda məktub göndərilir: «Qafqaz
canişinliyindən aldığımız məlumata görə,
Bakı sakini Hacı Zeynalabdin Tağıyev İrandakı
inqilab hərəkatına maddi yardım göstərir. Yardımı kəsmək üçün
müvafiq tədbirlər görülsün». Buna görə sorğu-suala tutulan Tağıyev
bildirir ki, onun inqilabçılarla heç bir əlaqəsi
yoxdur. Sadəcə, o, yetim qalmış
kimsəsiz uşaqlara, qoca və qadınlara yardım göstərir.
Azərbaycanda ilk teatr binasını da Tağıyev
tikdirib.
1910-cu ildə «Tağıyev teatrı»nın
30 illik yubileyi yüksək təntənə ilə qeyd edilir.
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulandan sonra
Tağıyev teatrında bərpa işləri
aparılır. Sidqi Ruhulla, Hüseynqulu Sarabski və Mirzəağa
Əliyev Mərdəkandakı bağ evində yaşayan
Hacının yanına gedərək, onu teatrın
açılışına dəvət edirlər. Tağıyev həmişə əyləşdiyi
lojada görünəndə bütün zal ayağa
qalxır, yeni hökumət nümayəndələri belə,
o dövrün təbirincə desək, milli burjuaziyanın təmsilçisini
sürəkli alqışlarla qarşılamaqdan çəkinmirlər.
Bu münasibətdən son dərəcə
mütəəsir olan Tağıyev göz
yaşlarını saxlaya bilmir.
Bir gün Axund Hacı Turab Hacı üçün
Quran, daha doğrusu, Yasin surəsini, oxuyub tərcümə
edirdi. 82-ci ayəyə,
yəni «Allah bir şeyə iradə eləsə, ona «Ol!» deyər, o da dərhal olar» — çatanda,
Hacı soruşdu, yəni mənim bu qədər var-dövlətim
var. Allah istəsə, bir anın içində əlimdən
alar? Axund cavab verir ki, bəli!». Azərbaycanda Sovet hakimiyyətinin qurulması ilə
bütün sərvəti əlindən alınan Hacı vəsiyyət
edir ki, öləndə onu Hacı Turabın
ayağının altında dəfn etsinlər.
Sovet hakimiyyətinin qurulması ilə
milyonçuların həyatında məşəqqətli
dövr başlayır. Var-dövlətlərinin əlindən
alınması ilə barışmayan milyonçular Vətəni
tərk edirdilər.
Dostlarının
israrlı çağırışlarına baxmayaraq,
Hacı nəinki özünün, heç ailə üzvlərinin
də Azərbaycandan ayrılmasına icazə vermir: «Mən
heç bir məmləkətə mühacirət etmək
fikrində deyiləm. Atamın, qohum-əqrəbamın
qəbirləri harda, mən də orda olmalı və ölməliyəm».
O,
ömrünün son gününə qədər Azərbaycanda
yaşadı. Əvvəlki əzəmətlə,
qürurla və alicənablıqla. Tağıyevin
ömrünün son illərindən danışarkən, Nəriman
Nərimanovun adını çəkməmək olmur. Bu illərdə Nəriman Nərimanov, sözün əsl
mənasında, Tağıyevlər ailəsinin himayədarına
çevrilir. Bütün varidatı,
mülkləri müsadirə edilən Hacı ailəsilə
birgə qohum evində qalmağa məcbur olur. Tağıyevə kömək etmək iqtidarında
olmayan Nərimanov belə bir vasitəyə əl atır.
Həmişə millətin rifahı üçün
çalışan Hacının mülklərinin birinin ona
qaytarılmasını təvəqqe edən çoxlu sayda ərizə
toplayıb, Moskvaya göndərir. Çox keçmir ki, Moskvadan bu məzmunda
cavab gəlir: «Hacı Zeynalabdin Tağıyev ölənə
qədər onun ailə üvləri ona məxsus olan bağda
yaşaya bilərlər».
Bu icazə heç də Tağıyevləri gələcək
bəlalardan hifz etmir. Ailəni hər an, ən azı,
evsiz-eşiksiz qalmaq təhlükəsi gözləyir.
Elə belə də olur…
Tağıyev uzun illər işlətdiyi baltanı
evinin ən görkəmli yerlərinin birində divardan
asıbmış. Son dərəcə zəngin bir evin
divarında bu hacətin asılması, çoxları tərəfindən
təəccüblə qarşılanırmış. Hacı isə tövrünü pozmadan cavab
verirmiş ki, «Hər gün bu baltanı görüb,
keçmiş günlərimi yaddan çıxarmıram».
Tarix
üzrə fəlsəfə doktoru Vaqif Abışov
Hacının mesenantlıq fəaliyyətini xatırlayaraq bu
gün ondan daha çox imkanı olan insanların xeyriyyə
işlərində əli olmadığından təəssüfləndiyini
bildirdi: «O, XIX əsrin 80-ci illərindən mesenatlıq hərəkatına
başlayaraq, əldə etdiyi vəsaiti xarici ölkələrdə
özü üçün villa və digər obyektlər
almağa sərf etmədi. Əksinə, həmin
vəsaitləri ölkəsinə yatırdı ki, xalqımız
inkişaf etsin. Hacı Zeynalabdin
Tağıyevin qəlbi vətən, millət
yanğısı ilə dolu idi. O topladığı vəsaitləri
öz ağlı ilə qazanmışdı. İndikilər
isə mesenat fəaliyyətə başladıqda
hüquq-mühafizə orqanlarında cavab verə biləcəklərindən
qorxurlar. İndiki milyonçuların
çoxu xaricdə özlərinə villa, bahalı
maşınlar almaqla işlərini bitmiş hesab edirlər.
Onlar dərk etmək istəmir ki, onların
işi elə belə də bitəcək və tarixdə
adları qalmayacaq. Ancaq Hacı Zeynalabdin
Tağıyev kimilərinin adı daimi olaraq yaşayacaq».
Ülviyyə Tahirqızı
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 26 yanvar.- S.11.