«Bəhcətür-ruh» risaləsi
Orta əsrlərdə
musiqi sənətinin, xüsusilə musiqi
ifaçılığının yüksək
inkişafı musiqi haqda elmi əsərlərin, risalələrin
yaranmasına səbəb olmuşdu. İlk risalənin kim tərəfindən
və nə zaman yazılması məlum deyil. Lakin bu risalələrin
IX-X əsrlərdən etibarən bütün orta əsrdə,
hətta XX əsrə qədər yarandıqları və
elmin səviyyəsinin əsas təcəssümçüləri
olduqları məlumdur. Bu gün bu risalələr bizi orta əsrin
digər abidələri kimi, miniatür sənətimizin inciləri
kimi, memarlığımızın gözəl nümunələri
kimi heyrətləndirir, fərəhləndirir,
düşündürür. Böyük miqdarda
yazılmış bu risalələr arasında bəziləri
çox, bəziləri isə daha az məşhur olmuşlar.
Onların çoxlarının müəllifi məlumdur,
lakin bəzilərinin müəllifi naməlum olub, anonim
qalmışdır. Qeyd edək ki, Şərqin və təbii
ki, Azərbaycan da ora daxildir, musiqi-nəzəri problemlərinin
tədqiqində, işlənməsində Yaxın və Orta
Şərqin bir sıra xalqlarının alimlərinin
iştirakı və rolu böyük olmuşdur. Onlardan Əl-Fərahidi
Xəlil ibn Əhmədi (VIII əsr), Mausili İshaq ibn
İbrahimi (VIII-IX əsrlər), Yəqub əl-Kindini (IX əsr),
Əhməd Sərəxsini (IX əsr), Übeydüllah Tahiri
(X əsr), Əbdülfərəc İsfahanini (IX-X əsrlər),
Əbu Nəsr Fərabini (X əsr), Yəhya Münəccimi
(X əsr), Əbu Bəkr Razini (X əsr), «İxvan əssəfa
və xullan əlvəfa» — «Təmiz qardaşlar və vəfalı
dostlar»ı (X əsr), Əhməd Xarəzmini (X əsr), Əbu
Əli İbn Sinanı (X-XI əsrlər), İbn Zaylanı
(XI əsr), Səfiyəddin Urməvini (XIII əsr), Nəsirəddin
Tusini (XIII əsr), Qutbəddin Şirazini (XIV əsr), Əli Məhəmməd
Jürcanini (XIV əsr), Əbdülqadir Marağaini (XIV-XV əsr),
Məhəmməd ibn Mahmud Amulini (XIV əsr), Əbdürrəhman
Camini (XV əsr), Fətullah Şirvanini (XV əsr), Zeynalabdin
Hüseynini (XV əsr), Kavkabi Buxarini (XVI əsr), Dərviş
Əlini (XVII əsr), Mirzə bəyi (XVII əsr), Mir
Möhsün Nəvvabı (XIX əsr) və
başqalarını göstərmək olar.
Musiqi
elmimizin inkişafında alimlərin elmi-nəzəri əsərləri
ilə bərabər şairlərimizin
yaradıcılığının böyük əhəmiyyətini
də qeyd etməliyik. Onlardan Nizami Gəncəvinin (XII əsr),
Nəsiminin (XIV əsr), Füzulinin (XVI əsr), Seyid Əzim
Şirvaninin (XIX əsr) əsərlərini misal göstərmək
olar. Lakin ən çox XIII-XV əsrlərdə Yaxın və
Orta Şərqin musiqi-nəzəri fikrinin inkişafı məhz
Azərbaycanın iki böyük alimi və musiqiçisi Səfiyəddin
Əbdül Mömin ibn Yusif ibn əl-Urməvinin və Əbdülqadir
ibn Qeybi əl-Hafiz əl-Marağainin adları ilə
bağlıdır.
Biz
XIII-XX əsrlərin musiqi elmi haqqında
düşündükdə, onu tədriclə, bərabər
inkişaf edən bir xətt kimi təsəvvür edə
bilmirik. Əksinə, bu yolu biz qeyri-bərabər inkişaf
kimi, yüksələn və enən xətt kimi səciyyələndiririk.
Lakin bu, o demək deyil ki, orta əsrlərin sonlarında
musiqimizin inkişafı, nəzəri problemlərin tədqiqi
dayandırılmışdır. Əlbəttə, elə
deyil. Bu əsrlərdə sadəcə olaraq tarix bizə Səfiyəddin
Urməvi, Əbdülqadir Marağai, Üzeyir Hacıbəyli
kimi nəhəng şəxsiyyətləri bəxş etməmişdir.
Orta əsrin
məşhur risalələrindən biri də»Bəhcət-ür-ruh»
əsəridir. Bu risalə ilk dəfə məşhur ingilis
alimi Henri Corc Farmer və fars dilini gözəl bilən, bir
sıra Şərq ölkələrində səfir işləyən
Rabino de Borqamale tərəfindən ingilis dilinə tərcümə
edilib, 1943-cü ildə Qahirədə nəşr edilir.
Farmerin ölümündən sonra alimin kitabxanası
satılır və «Bəhcət-ür-ruh» risaləsinin
farsca olan əlyazma nüsxəsi İran alimlərinin əlinə
keçir və onlar bu əlyazmanı 1970-ci ildə Tehranda
çap etdirirlər. Bu nəşrə geniş ön
sözü, Rabino de Borqamale, digər İran alimi Natel Xanlari
ilə birlikdə yazmışlar. Bu risalənin əlyazması
Oksford nüsxəsidir ki, Əhmədəbadda 1627-ci ildə
köçürülmüşdür. Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Əlyazmalar İnstitutunun arxivində də
bu risalənin iki nüsxəsi saxlanılır. Onun birinə
Mehdi Şirazi adlı o dövrün tanınmış
musiqişünası ön söz yazmış, əlavələr
etmişdir. O, bu risaləni «Qut ül-ərvah» («Ruhun
dayağı, qüvvəsi») kimi də
adlandırmışdır.
«Bəhcət-ür-ruh»
ön söz, on fəsil (bab) və xatimədən ibarətdir.
Risalədə on beş cədvəl verilmişdir. Fəsillərin
mövzusu belədir:
1) Bu elmin, (yəni musiqi elminin) mənbəyi və başlanğıcı haqqında.
2) Hükəmanın bu
elm haqqında fikirləri
və ya bəzi filosofların rəyləri. 3) Bu elmin insan varlığı ilə əlaqəsi, onun insan vücudunda
nisbəti, təsiri.
4) Bu elmin yeddi ulduz və göy
cisimləri ilə əlaqəsi. 5) Melodiyaların
(zərbələr vasitəsilə)
bəhrləri, üsulları
və hərəkətləri
haqqında və ya insanın melodiyaya uyğun ritmik hərəkətləri.
6) Musiqi elminin poeziya ilə əlaqəsi və ya hər nəğməyə
münasib nə deyilir? 7) Merkuri və Zöhrə peykləri əsasında pərdələrin quruluşu,
tərkibi haqqında.
8) Müxtəlif məclislərdə
oxunan musiqi, mahnılar. 9) Bir pərdədən digərinə
keçmək qaydası,
sərpərdə nəğmə
necə olur? 10) Bu elm sahibinin rəftarı haqqında, bu elmin fərdi və ümumi şəkildə öyrənilməsi
və mənimsənilməsi
barədə.
Risalənin əvvəlinci səhifələrində
müəllif (əlyazmada
risalənin müəllifi
Əbdülmömin Səfiyəddin
göstərilmişdir) belə
məlumat verir: Bil ki, Adəm
haqqında Allahın mərhəməti tükənməz
olduğu üçün
onun dərgahından Cəbrailə nida etmişdir ki, müxtəlif hiylələrlə
ruhu Adəmin bədəninə girməyə
icva etsin. Cəbrail Allahın əmri ilə Həzrəti-Adəmin
pak olan bədəninin içərisinə
girərək, həzin
səslə və Rast məqamında bir neçə kəlmə əda etdi. Bu zaman
ruh hallanaraq Adəmin bədəninin içərisinə sadir olub, orada məskən
saldı. Ona görə
ruhların qidası və həzzi olur ki, bu
da kamil insanın şadlığına
səbəbdir. Anlamaz adamlar
bundan həzz almazlar.
Bu elmə Cəbrail
bais olduğu üçün, ona Ruhul-əmin deyirlər. Musiqi elmi
ruhun qidası olduğuna görə qədim filosoflar bu elmi əziz
və hörmətlə
tutmuşlar. Onlar
Zöhrə ulduzunu (Veneranı) görəndə,
o ulduzun qarşısında
duraraq deyirlər:
«Salam sənə ey işıqlı, şərafətli,
yüksək, mübarək
ruhani olan ulduz, Allahın rəhməti və bərəkəti sənə
olsun».
Risalədə deyilir ki, qədim
padşahlar və fəhm sahibləri bu elmi bilməyənləri
məclislərinə qəbul
etmirdilər. Əvvəl filosoflara, ikinci
şairlərə, üçüncü
Quran əhlinə, dördüncü
nədimlərə bu
elmi öyrətməyi
vacib bilirdilər.
Risalənin digər hissəsində Hindistanda yaşayan «Qənfəs» adlı quşun fəciəvi hekayəsi və zərif quruluşu haqqında məlumat gətirilir. Ömrü uzun, boyu qısa bir quşdur.
Əzəməti böyük olan
Allah-taala təxminən
iki qarışdan ibarət olan quşun dimdiyində min iki deşiyi yaratmışdır. Bu deşiklərin bəzisi kiçik, bəzisi böyük olur. Bu quşun çox
həzin səsi vardır. Onun ömründən 200 il keçdikdə, Allahın qüdrətindən
ətrafda olan quşlar çör-çöpü
yığıb, onun üçün böyük
bir təpə düzəldirlər. Ondan sonra
qənfəs uçaraq
o çör-çöp xırmanına
oturur. Öz dili ilə cürbəcür nəğmələr
oxumağa başlayır.
Səsi ucaldıqca onun dimdiyinin hər bir deşiyindən qəribə səs və qəribə nəğmələr çıxır.
Elə bilirsən ki, min nəfər bir yerə toplanıb oxuyur və hər kəs bir pərdədən nalə edir. Bu haldan 10 gün keçdikdə o çör-çöp
xırmanına od düşür, xırmanla bərabər quş da yanır,
yanıb kül olduqdan sonra odun ortasında göy rəngli bir yumurta görünür.
Qırx gündən sonra yumurtadan bala Qənfəs çıxaraq
o da ata-anası kimi edir. Deyirlər ki, dərrakəli insanlar hər səsi bir heyvandan
almışlar və nəğmələr sırasına
daxil etmişlər.
Filosof Platon da Qənfəsin
bəzi nəğmələrini
və ürək yandıran səsini öyrənmişdir. Qənfəs hekayəsini Şeyx Fəriəddin Əttar da özünün «Məntiq üttəhr» kitabında aydınlaşdırmışdır.
Qeyd edək
ki, musiqiçilərin
təcrübəsində böyük
əhəmiyyət kəsb
edən bu nəsihətlərə biz bir
sıra risalələrdə
rast gəlmişik. Bu nəsihətlər hələ
XI əsrdə yazılan
«Kabusnamə»də Key Kavusun
verdiyi məsləhətləri
xatırladır. Əbdülqadir Marağainin risalələrində
də bu mövzuya xüsusi yer verilmişdir.
«Bəhcət-ür-ruh» risaləsinin böyük əhəmiyyəti ilk növbədə
onun hər fəslinin çox önəmli praktiki dəyərindədir. Onun növbəti fəsli
belə hissələrdəndir.
Bu hissə «hər
kəsin yanında nə oxumaq lazımdır» adlanır.
Müəllif yazır ki,
fəhimli adamlara aydın və aşkardır ki, musiqi yeddi ulduzdan
və dörd ünsürdən götürülmüşdür.
Hər tayfanın təbiətinə görə
oxunmalıdır ki, o
tayfaya nisbəti olsun, məsələn, dərvişlərin xidmətində
Novruzi-ərəb, Rahəvi
və Zəngulə,
elm əhlinin xidmətində
Əraq, Segah və Nişapur, türklərin xidmətində
Hicazi-əcəm, Novruzi-əsl,
Rəkəb və Ənbiyyat, padşahların
xidmətində — Hüseyni,
Üşşaq, Bəstə
Nigar, Zabul və Ovc, qadınların
xidmətində Şəhnaz,
Neyriz, Segah, bazar əhlinin xidmətində — Ovc, Zabul, Gərdaniyyə, fahişələrin xidmətində
— Neyriz, Üzzal, Segah, Gərdaniyyə və Üşşaq, pis və bədnəfis
adamların xidmətində
Hüseyni, Novruz-xara, Rəkəb və Mahur oxuyurlar ki, insani tövbə
və əstəqfadə
mayil olur.
Şairlərin və fəhmli adamların xidmətində
— Zəngulə, Çahargah,
Hicazi və Səlmək oxuyurlar, çünki bu hava təbə lətafət verir. Uşaqları
ram etməkdən ötrü
Dügah və Behbəri oxuyurlar və s. Risalədə bu siyahı hələ xeyli davam edir.
Bununla da «Bəhcət-ür-ruh» risaləsinin
bu nüsxəsi bitir. Bu nüsxə 1872-ci ildə köçürülmüşdür.
Oktay
Xalq Cəbhəsi.- 2013.- 29 yanvar.-
S.15.