Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin
ömür yolu
Seyid Həsən Tağızadə:
«Modern Avropa qəzet formasını ilk dəfə İrana gətirən
Rəsulzadə olub»
Birinci yazı
129
il bundan əvvəl-soyuq yanvar ayında Azərbaycan milli
istiqlal hərəkatının və təkcə türk ellərində
deyil, bütün islam aləmində ilk respublika üsul-idarəsi
olan Azərbaybaycan Demokratik Respublikasının təməl
daşını qoyan, sonralar ömür yolu, həyatı zəngin
və keşməkeşli hadisələrlə
dolu
bir dastana çevrilən Məhəmməd Əmin Axund
Hacı Molla Ələkbər oğlu Rəsulzadə Bakının
Hovxanı kəndində dünyaya göz açıb.
Atası din xadimi olsa da, həyata açıq gözlə
baxıb, məktəb yaşına çatmış
oğlunu şəriət dərslərini yox, dünyəvi
elmləri öyrənməyə yönəldib. Onun oğlunu
məşhur pedaqoq S.M.Qənizadənın (1846-1942) müdir
olduğu ikinci «Rus-müsəlman» məktəbinə
qoyması gələcək mütəfəkkirin taleyində
böyük rol oynayıb. Buranı bitirdikdən sonra Rəsulzadə
öz təhsilini Bakı texniki məktəbində, rus dilində
davam etdirib. 1902-ci ildə on yeddi yaşında olan Rəsulzadə
«Müsəlman gənclik təşkilatı»nı yaradıb.
Bu, XX əsrdə Azərbaycanda rus müstəmləkə
üsul-idarəsinə qarşı gizli mübarizə aparan
ilk siyasi təşkilat idi.
xxx
Bir
az sonra «Müsəlman demokratik «Müsavat» cəmiyyəti»
adı ilə gizli fəaliyyət göstərən bu təşkilatın
bir qolu da İranda qurulur və burada başlanmış məşrutə
inqilabına istiqamətverici rəhbər qüvvəyə
çevrilir. Rəsulzadə ədəbi
yaradıcılığa da bu illərdə başlayıb.
1904-cü ilin axırlarında «Müsəlman demokratik
«Müsavat» cəmiyyəti»nin əsasında RSDFP-nin Bakı
komitəsinin nəzdində «Müsəlman sosial-demokrat
«Hümmət» təşkilatı» yaradılır. Bu təşkilatın
baniləri Mir Həsən Mövsümov, Məmməd Həsən
Hacınski və Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
olublar. Məşədi Əzizbəyov, Nəriman Nərimanov
və başqa görkəmli inqilabçılar da 1905-ci ildən
bu təşkilatın üzvü idilər. Təşkilatın
«Hümmət» adlı qəzeti də nəşr edilir, qəzetin
əsas naşirlərindən biri də Rəsulzadə olur.
Bundan
sonra qəzet öz nəşrini dayandırır, 1906-cı
ilin dekabrından «Təkamül» adı ilə
çıxır. Həmin illərdə Bakı neft mədənlərində
və Azərbaycanın qəzalarına ana dilində inqilabi qəzet
və intibahnamələrin göndərilməsi bilavasitə
Rəsulzadənin adı ilə bağlıdır. 1907-ci il
sentyabrın 29-da inqilabçı fəhlə Xanlar Səfərəliyevin
Bibi-Heybətdə dəfn günü, onun qəbri
üstündə keçirilən böyük
yığıncaqda P.Caparidze, S.M.Əfəndiyev, İ.V.Stalin
ilə birlikdə Rəsulzadə də alovlu nitq söyləyir.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Rəsulzadə əsrimizin
əvvəllərindən başlayaraq 1907-ci ilin
axırlarına qədər Bakıda inqilabi fəaliyyət
göstərən İ.Stalinlə çox səmimi və
yaxın dost olub. Hələ 1905-ci ildə Balaxanı neft mədənlərində
varlılar Stalini, fəhlələri tətilə dəvət
etdiyi üçün, neft quyusuna atmaq istəyiblər.
Özünü hadisə yerinə çatdıran Rəsulzadə
Stalini ölümdən qurtarır. O, Stalinin Bayıl həbsxanasından
gizli surətdə qaçırılmasının da təşkilatçısı
olur.
xxx
Həmin
dövrlərdə bolşeviklərin Rusiya imperiyasının
sərhədlərini saxlamaqla və yalnız sinfi ziddiyyətləri
aradan qaldırmaq uğrunda mübarizə
apardıqlarını hiss eləyən Rəsulzadə
RSDFP-nin sıralarından uzaqlaşır. O, rus müstəmləkə
üsul-idarəsinə qarşı Azərbaycan milli istiqlal hərəkatının
təməl daşını qoymağa başlayır. 1908-ci
il dekabrın 5-də Məhəmməd Əminin «Qaranlıqda
işıqlar» pyesi tamaşaya qoyulur. Pyesin ana xəttini milli
oyanış və istiqlal hərəkatının təbliği
təşkil edirdi. O, özünün bu əsəri ilə
«Azərbaycana muxtariyyət» şüarı fikrini yayır və
rus çarizm üsul-idarəsi istibdadını
yıxmağa çağırır. Onun bu pyesi Azərbaycanda
milli-istiqlal hərəkatı ilə tam bağlı olan ilk
dram əsəridir. Bu əsərdən başqa Rəsulzadənin
həmin ildə yazdığı «Nagəhan bəla» adlı
pyesi də var. 1908-ci ilin axırında Rəsulzadə
çar üsul-idarəsi tərəfindən onun həbs
olunması təhrlükəsi ilə əlaqədar olaraq
Bakını tərk edərək İrana yola
düşür. O, İranda şahlıq üsul-idarəsinə
qarşı başlanmış məşrutə
inqilabının əsas rəhbərlərindən biri olur. Rəsulzadə
Təbrizdə xalqımızın milli qəhrəmanı Səttarxanla
və onun silahdaşları ilə görüşür. Cənubi
Azərbaycanın şəhər və kəndlərini gəzir,
öz doğma xalqının acınacaqlı vəziyyətini
yaxından izləyir. Rəsulzadə Avropa təhsili görmüş
bir qrup İran ziyalısı (Seyid Həsən Tağızadə,
Hüseynqulu xan Nəvvab, Süləyman Mirzə, Seyid Məhəmməd
Rza və b.) ilə birlikdə 1910-cu ilin sentyabr ayında
İran Demokrat Partiyasının əsasını qoyur. O, bu
pariyanın əsas orqanı olan «İrane Nou» və «İrane
Ahat» qəzetlərinin baş redaktoru olur. Həmin qəzetlərdə
Rəsulzadənin çoxlu məqalələri, şer və
publisist yazıları çap olunur. O, öz qələmi ilə
İranda Avropa tipli jurnalist sənətinin əsasını
qoyur. Sonralar Seyid Həsən Tağızadə Rəsulzadənin
xatirəsinə həsr etdiyi nekroloqda yazacaq: «Modern Avropa qəzet
formasını ilk dəfə İrana gətirən Rəsulzadə
olub». Çar hökuməti İrandakı inqilabi hərəkatdan
qorxuya düşərək onun əsas rəhbərlərindən
biri Rəsulzadənin ölkədən xaric olunması
haqqında şahlıq üsuli-idarəsindən tələb
eləyir. Rəsulzadə təqiblərdən yaxa qurtarmaq
üçün İstambula müraciət edir. O, Türkiyənin
paytaxtında həmyerliləri Əlibəy Hüseynzadə və
Əhmədbəy Ağayevlə görüşür, Yusifbəy
Ağçura oğlu , Ziya Gök Alp və başqa görkəmli
alimlərlə münasibət qurur. Rəsulzadə «Gənc
türklər» təşkilatına rəğbət bəsləyir,
«Türk ocağı» cəmiyyətində
çalışır və onun əsas orqanı olan, 1911-ci
ilin noyabr ayından nəşrə başlayan «Türk yurdu»
jurnalının fəal yazanlarından olur.
xxx
O
vaxt Türkiyədə çap olunmuş kitablarda və mətbuatda,
həmçinin məşhur türk ensiklopedisti Şəmsəddin
Saminin «Qamusi-aləm»inin birinci cildində «Azərbaycan» məfhumu
altında, ancaq Araz çayından cənubda yerləşən
ərazi nəzərdə tutulurdu. Rəsulzadə xeyli sonra,
1918- ci il oktyabrın 13-də Bakıda çap olunan «Azərbaycan»
qəzetində də bu məsələyə toxunur:
«İslam mərkəzi İstambulda Qafqaziya, xüsusən Azərbaycan
haqqında məlumatlar çox azdır». İstambulda olarkən
Rəsulzadə görkəmli islam mütəfəkkiri
Şeyx Cəmaləddin Əfqaninin «Vəhdəti cinsiyə fəlsəfəsi»ni
(«Milli birlik fəlsəfəsi»ni) farscadan türkcəyə tərcümə
edir, öz doğma xalqının məişətindən
alınmış «Acı bir həyat» əsərini yazır.
1913-cü ildə Romanovlar sülaləsinin 300 illiyi ilə əlaqədar
əfv-ümumidən sonra Rəsulzadə vətənə
qayıdır. O, hələ İstambuldan onun göstərişi
ilə 1911-ci ilin oktyabrında keçmiş hümmətçilər
Tağı Nağıyev, Rəsulzadə və Abbasqulu
Kazımzadə tərəfindən əsası qoyulan Müsəlman
Demokratik Müsavat Partiyasına daxil olur və tezliklə onun
rəhbərinə çevrilir. Bu illərdə Rəsulzadə
ədəbi-publisistik fəaliyyətini də davam etdirir. «Yeni
lisançılar və türkçülər» məqaləsini,
Təbriz həyatından bəhs edən «Bir xan» adlı
kiçik hekayəsini, «Dil-ictimai bir əməldir»
yazısını «Şəlalə» jurnalında çap
etdirir. Sonuncu məqalədə o, Azərbaycan dilini göz bəbəyi
kimi qorumağı xalqının qarşısında ən
mühüm problem kimi qaldırır.
Bundan
başqa, o proletar ədibi Maksim Qorkinin «Ana» əsərindən
bir parçanı Azərbaycan dilinə çevirib çap
etdirir. Bu tərcümənin o illərdə Azərbaycan ədəbiyyatına
müəyyən təsirini də inkar etmək olmaz.
1914-cü il sentyabrın 16-da şair, yazıçı və
jurnalist Əlabbas Müznibin redaktorluğu ilə ayda iki dəfə
nəşr edilən ədəbi-ictimai, iqtisadi, tarixi və
siyasi jurnal olan «Diriliyin» birinci nömrəsi çapdan
çıxır. Rəsulzadənin «Dirilik nədir?» adlı
baş məqaləsi jurnalın ideya istiqamətini müəyyənləşdirir
və xalqımızı milli oyanışa
çağırır. O, bu jurnalın səhifələrində
çap etdirdiyi «Milli dirilik» başlığı
altındakı baş məqalələrdə «Azərbaycan
qayəsi»ni yayırdı. Mirzə Davud Hüseynov 1927-ci ildə
Tiflisdə, rus dilində çap olunmuş «Müsavat
Partiyası keçmişdə və bu gün» adlı
kitabında yazır ki, guya 1917-ci ilə qədər «Rəsulzadə
üçün Qafqazın tərkibində Azərbaycanın
mövcud olması ideyası yox idi. Azərbaycan adı
altında o vaxt, ancaq İran Azərbaycanı başa
düşülürdü. Əlbəttə, bu yanlış
fikirdir. Yuxarıda göstərdiyimiz kimi, Rəsulzadə hələ
1911-ci ildə İstambulda «Türk yurdu» jurnalında çap
etdirdiyi «İran türkləri» məqaləsində Azərbaycanın
Qafqazın tərkibində olmasını qeyd edir. Bunu da
göstərmək lazmıdır ki, hələ Rəsulzadədən
qabaq maarifçi ziyalılarımızda azərbaycançılıq
qayəsi rişə halında olsa da, vardı. Ancaq bunu tam
şəkildə siyasət meydanına Rəsulzadə gətirdi.
Rəsulzadə 1915-ci ilin avqustundan «Açıq söz» qəzetini
nəşr edir ki, bu da əslində gizlin fəaliyyət
göstərən Müsavat Partiyasının orqanı idi.
xxx
1917-ci ildə fevral burjua inqilabı baş verdi.
Silah və zor gücünə
kiçik xalqların
torpaqlarını işğal
edib, dünyanın altıda bir hissəsinə çevrilmiş
Böyük Rusiya imperiyası dağılmağa
başladı. Həmin ildə
Gəncədə Nəsifbəy
Yusifbəylinin rəhbərliyi
altında Türk Ədəm Mərkəziyyət
Partiyası fəaliyyətə
başladı. Partiya
öz proqramı ilə xalqı tanış etmək üçün Gəncənin Şah Abbas məscidinin həyətində böyük
mitinq keçirdi.
1917-ci ilin aprelində
Bakıda Qafqaz müsəlmanlarının qurultayı
çağırılır. Qurultay Rəsulzadənin
təklifi ilə Rusiyanı federativ şəkildə təşkil
etmək haqqında qərar çıxarır.
Bu qurulutayda «Azərbaycan
qayəsi» məsələsi
yenidən ortalığa
atılır. Həmin ilin
mayında maarifpərvər
Azərbaycan varlılarından
Şəmsi Əsədullayevin
(1840-1913) Moskva müsəlman
xeyriyyə cəmiyyətinə
bağışladığı əzəmətli binada Rusiya müsəlmanlarının
qurultayı açılır.
Rəsulzadə Rusiyanı federativ
şəkildə qurmaq
haqqında məruzə
ilə çıxış
edir. Qurultay səs çoxluğu
ilə Rəsulzadənin
«Türk-tatarlığı, Türküstan, Qazaxıstan,
Başqırdıstan və
Azərbaycan-Dağıstan kimi bir neçə
muxtariyyətlərdən ibarət
olacaq gələcək
Rusiyanı federativ şəkildə qurmaq» barəsində təklifini
qəbul edir. O, həmin dövrdə özünün «Cəmaət
idarəsi» və «Bizə hansı hökumət faydalıdır?» kitablarını çap etdirir. Rəsulzadənin Moskva müsəlman
qurulutayında söylədiyi
məruzə Əhməd
Salikovun çıxışı
ilə birlikdə «Şəkli idarə haqqında iki baxış» adı altında həmin dövrdə çap olunur.
1917-ci il iyunun ikinci yarısında Müsəlman Demokratik Müsavat Partiyası» ilə Türk Ədəm Mərkəziyyət
Partiyası birləşib,
«Türk Ədəm Mərkəziyyət partiyası
«Müsavat» adı altında çıxış
etməyə başlayır. Onun şöbələri nəinki
Azərbaycanın bütün
qəzalarında və
hətta Rusiyanın Həştərxan, Stavropol şəhərlərində,
Ukraynanın, Gürcüstanın
və Ermənistanın
paytaxtlarında, Türküstanın
mərkəzi Daşkənddə,
Cənubi Azərbaycanın
mərkəzi Təbrizdə,
İranın Gilan vilayətinin mərkəzi
Rəştdə və
Türkiyənin paytaxtı
İstambulda təşkil
olunur. O, burjua xadimi kimi onu
damlamağa çalışanlara
cavab olaraq yazırdı: «Mən kasıbçılığın üzündən ali təhsil də ala bilməmişəm,
öz pulu ilə Rusiyada və Qərbi Avropada təhsil alıb və bu gün özünü
bolşevik kimi qələmə verən sizləri nə adlandırmaq olar». 1917-ci il oktayabrın
26-dan 31-ə qədər 500 nümayəndənin iştirakı
ilə Bakıda təntənəli surətdə
keçirilən «Türk
Ədəmi Mərkəziyyət
partiyası «Müsavat»ın
birinci qurulutayında Məhəmməd Əmin
Rəsulzadə Mərkəzi
Komitənin sədri seçilir. Bu qurultaydan
sonra Bakıda və Azərbaycanın bütün qəzalarında
«Azərbaycana muxtariyyət»
şüarı altında
xalqımızın milli
hərəkatı başlanır.
Aysel
Xalq Cəbhəsi.-
2013.- 29 yanvar.- S.9.