Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə vicdan azadlığı
Bu gün müasir Azərbaycanda
da bu azadlıq Konstitusiya çərçivəsində
qorunur
İnsan
azadlığı bəşəriyyətin əsrlər boyu
arzuladığı, uğrunda mübarizə
apardığı ali nemətdir. Fərdi
azadlığı ali xeyir kimi səciyyələndirən
ingilis filosofu Con Stuart Mill hələ XIX əsrdə
yazdığı "Azadlıq haqqında" əsərində
insan azadlığı haqqında deyirdi: "Canlılar aləminin
insanı daim tərəqiyyə
can atan
bir növüdür və fikir azadlığı olmadan tərəqqi
mümkün ola bilməz". İngilis mütəfəkkiri
əsarəti, köləliyi azadlığın düşməni
hesab edirdi: "Təfəkkür azadlığı təkcə
dahi başların yetişdirməsi üçün zəruri
deyil... O, qadir olduqları ən yüksək əqli
inkiaşf səviyyəsinə çata bilmələri
üçün adi insanlara daha çox lazımdır. Ümumi mənəvi və əqli köləlik
mühitində belə fövqəladə zəkalar olub və
yenə də yarana bilər, lakin belə mühaitdə
heç vaxt intellektual cəhətdən fəal xalq
olmayıb və olmayacaq".
Böyük Azərbaycan mütəfəkkiri M.F.Axundov
da azadlıq ideyasının icra olunmasını dövlətin
əsası hesab edirdi. Axundov konstitusiyalı dövləti şəxsi
azadlığı təmin etməyə
çağırırdı: "Etiqad ayrılığı
sayəsində insan azadlıq şüurundan məhrum ola bilməz".
Azadlığı insanın təbii hüququ hesab edən
Azərbaycan mütəfəkkiri onu ümumbəşəri tərəqqinin
zəruri şərti kimi səciyyələndirirdi. Qərb
filosofları kimi Axundov da hər bir fərdə öz fikirlərini
azad surətdə söyləmək, azad şəkildə
yaymaq hüququ verilməsini istəyir, "azadlıq dedikdə,
birinci növbədə, fikir, düşüncə, söz, tənqid
azadlığını, fərdlərin şəxsi
azadlığını nəzərdə tuturdu.
Azərbaycan
tarixinin şanlı səhifələrindən olan Xalq
Cümhuriyyətimizin təşəkkülü XIX əsrin,
sonu XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda mövcud
olmuş ictimai-siyasi, ədəbi, fəlsəfi fikrin məntiqi
nəticəsi, tarixi zərurət idi. O, ədəbiyyatda və
mətbuatda, milli və ideoloji mübarizələrin səngərində
yarandı və bir əsrədək müddətdə
müstəmləkə zülmü altında inləyən
xalqın azadlıq harayının carçısına
çevrildi. Həmin dövrdə Azərbaycanda
geniş vüsət almış milli-demokratik hərəkatın
başında duran insanların hər birinin adı Azərbaycanın
dövlətçilik tarixinə qızıl hərflərlə
yazılıb.
Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti az bir vaxtda parlamenti,
hökuməti, ordusu, gömrük və hüquq-mühafizə
orqanları olan, dövlət rəmzlərinə malik, vətəndaş
hüquqlarını hər şeydən uca tutan demokratik,
dünyəvi və unitar dövlətə çevrildi. Amalı millət yolu, haqq yolu olan AXC
yarandığı ilk gündən "türkləşmək,
islamlaşmaq, müasirləşmək" şüarını
rəhbər tutaraq həyatın bütün sahələrində
geniş islahatlara başladı.
1918-ci il
mayın 28-də Tiflisdə Azərbaycan Milli
Şurasının müstəqillik haqqında qətnaməsində
qeyd edilirdi ki, vətəndaşların hüququ, siyasi, dini
azadlıqları təmin edilir, müstəqil Azərbayacan
dövləti qeyri-dini, demokratik quruluşa malik olan ölkədir.
Qətnamədə deyilirdi: "Azərbaycan Demokratik
Respublikası milliyyətindən, dinindən, ictimai vəziyyətindən,
cinsindən asılı olmayaraq, bütün vətəndaşları
öz hüdudları daxilində vətəndaşlıq və
siyasi hüquqlarla təmin edir".
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti və
parlamenti vicdan azadlığı haqqında ayrıca dekret və
ya qərar qəbul etməyə imkan tapmasa da, onun bu problemə
mövqeyi aydın idi. Bunun ən gözəl təcəssümü
bayraqdakı yaşıl rəngdir. M.Ə.Rəsulzadə
1918-ci ildə Azərbaycan Parlamentinin
yığıncağında demişdi: "Bizim
qaldırdığımız bayrağın üç rəngi:
türk milli mədəniyyətinin, müsəlman
sivilizasiyasının və müasir Avropa demokratik əsaslarının
simvoludur".
Vicdan
azadlığı 1918-ci il mayın 28-də
yaranmış ilk Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin dövlətçilik
fəaliyyətinin təməl prinsiplərindən birini təşkil
edirdi. O vaxta qədər rus imperiyası azərbaycanlılar
arasında dini ayrılığı daha da dərinləşdirmək
məqsədilə əhalini sünnü və şiə məzhəblərinə
bölüb, onların müstəqil ruhani idarələrini
yaratmışdı. İmperiya 1872-ci il
aprelin 5-də, 1917-ci il iyulun 17-də azərbaycanlıları
bir-birinə zidd məzhəblərə parçalayan qərəzli
sərəncamlar vermişdir.
"Lisanımızı,
qövmiyyəmizi, tariximizi, tariximizə zinət verən
böyüklərimizi, qəhrəmanlarımızı,
dinimizi... ləkədar etmək istəyən qərəzkar rəqiblərimizə
çox kərə özümüz aldanıb inanıyoruz,
bunların nə niyyət və məqsədlə
yazılmış və yazılmaqda olduğunu bilmiyoruz"
("Həyat", 10 iyun 1905-ci il, Əlibəy
Hüseynzadə).
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin rəhbəri Məmməd
Əmin Rəsulzadənin təklifilə ruhani idarələrini
müsəlman məmurlarına həvalə etməklə
Tiflis şəhərindəki ruhani idarələrinin
bazasında Bakıda vahid, müsəlman ruhani idarəsinin
yaradılması qərara alındı. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
hökuməti müsəlmanlar üçün Qafqaz müsəlmanlarının
vahid ruhani idarəsinin yaradılmasına nail oldu. 1918-ci il dekabrın 11-də çar hökuməti
orqanlarının təyin etdiyi Qafqaz Şeyxülislamı
M.Ə.Pişnamazzadə vəzifəsindən istefa verdi. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti sosial təminat və dini etiqad naziri Musa
Rəfibəyovun sərəncamı ilə 48 yaşlı
axund Ağa Əlizadə Qafqaz müsəlmanlarının
birgə ruhani idarəsinin sədri, Şeyxülislam təyin
edildi. Yeni Şeyxülislam məzhəb
ayrı-seçkiliyini rədd edən, mütərəqqi
fikirli, milli heysiyyəti güclü olan, parlamentin işinə
kömək edən bir şəxs idi.
Molla Ağa Əlizadə Azərbaycanda ilk Xalq
Cümhuriyyətinin yaranmasını ürəkdən
alqışlayan din xadimlərindən idi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
yaranmasının birinci ildönümü münasibətilə
o demişdir: "Azadlığı yalnız müstəqil
yaşamaq yolu ilə qorumaq və müdafiə etmək olar. Öz əqidəsini və fikrini şövqlə
söyləmək və öz bəşəri iradəsini
ifadə etmək yalnız müstəqil ölkədə
mümkündür. Asılı olmayan tədris
ocaqlarında - orta və ali məktəblərdə
ölkənin camaatının faydalana biləcəyi
bütün biliklərə yiyələnmiş şüurlu
adamlar yetişər. Allah-təalanın
buyruqlarını yalnız ölkənin istiqlaliyyəti şəraitində
müvəffəqiyyətlə intişara yetirmək olar.
İstiqlal hər bir tayfaya və hər bir
şəxsiyyətə lazımdır".
Bu zaman Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti vicdan
azadlığını təmin etmək sahəsində ilk
addımlarını atırdı. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti vətəndaşların istədikləri
dinə riayət etmək, dini mənsubiyyətini dəyişmək,
dini təşkilatların birində iştirak etmək, habelə,
heç bir dinə riayət etməmək, dindarların
heysiyyətinə toxunmamaq prinsipini əsas götürdü.
M.Ə.Rəsulzadə
yazırdı: "Erkək-qadın, müsəlman-xristian,
türk - türk olmayan - məslək, rütbə, təbəqə,
məqam, nəsil, bilgi imtiyazı aramadan bütün vətəndaşlar
məmləkət idarəsində iştirak edir, qanun yapan
quruluşlara girmək haqqına dəxi sahib idilər".
Burada cinsi, milli, sinfi bərabərliklə yanaşı,
dini bərabərliyin də qeyd olunması vicdan
azadlığı probleminə ciddi fikir verildiyini göstərir. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətində müsəlman məscidlərilə
yanaşı, çoxlu xristian, yəhudi və təriqətçilərin
ibadət evlərinin asudə fəaliyyət göstərməsi
də buna əyani misaldır. Təkcə Bakı şəhərində
10 rus pravoslav kilsəsi, polyak-katolik kostyolu, nemes-lyuteran
kirxası, molokan, baptist və yevangelist xristianların təriqətçi
ibadət evləri, habelə, hər bir qeyri-müsəlman
dini təşkilatın öz dini tədris məktəblərinin
asudə fəaliyyət göstərməsi Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin vicdan azadlığı sahəsində
çox demokratik mövqe tutmasını və dini bərabərlik
prinsipinə əməl etdiyini göstərir.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti parlamentinin tərkibi
müxtəlif millətlərin və dinlərin nümayəndələrindən
təşkil edilmişdi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
parlamentində beş müsəlman
fraksiyası, Müsavat partiyasının 38, rus-pravoslav dininin
10 deputat mandatı var idi. Bundan əlavə, yəhudilərin,
gürcü və polyak xristianlarının nümayəndələri
də parlamentdə təmsil olunmuşdular.
1918-ci il dekabrın 7-də Bakıda Azərbaycan
parlamenti öz işinə başladı. Parlamentin
iclaslarında heç bir dini ayin (dua oxunması və s.) icra
edilmədi. Bütün dinlərdən
olan deputatlar bərabərhüquqlu nümayəndə səlahiyyətinə
malik idilər. Dinə münasibətindən
asılı olmayaraq bütün vətəndaşlar Azərbaycan
Demokratik Respublikasının bərabərhüquqlu əhalisini
təmsil edirdilər. Milli mənlik
duyğusunun güclənməsi ilə başlanan dirçəliş
ümummilli vicdanı oyatmaya bilməzdi.
Göründüyü kimi, Azərbaycan Demokratik Respublikasının Milli Şurası, sonra isə Parlamenti və Hökuməti mövcud olduğu qısa müddət ərzində iqtisadi, ictimai-siyasi və sosial həyatın müxtəlif sahələrinə aid çoxlu taleyüklü islahatlar həyata keçirmiş, müstəqil Azərbaycan dövlətinin formalaşıb möhkəmlənməsi üçün misilsiz işlər görmüşdür. İqtisadi, siyasi-ictimai və sosial münasibətlər sahələrində vətəndaşların hüquqlarının təmin edilməsinə yönəldilmiş qərar və tədbirlərin tərkibində əhalinin vicdan azadlığı məsələləri xüsusi yer tuturdu. Azərbaycan Demokratik Respublikası hökuməti və parlamenti vicdan azadlığı haqqında ayrıca dekret və ya qərar qəbul etməyə imkan tapmasa da, onun bu problemə ən demokratik mövqeyi aydın idi. Azərbaycan Demokratik Respublikasının uğurları və faciələri, tarixi dərsləri, dini etiqad və vicdan azadlığı sahəsində təcrübəsi bu günümüz üçün çox maraqlıdır.
Bu gün də müasir Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında azadlıq hüququ (maddə 28), fikir və söz azadlığı (maddə 47), vicdan azadlığı (maddə 48), sərbəst toplaşmaq azadlığı (maddə 49), məlumat azadlığı (maddə 50), yaradıcılıq azadlığı (maddə 51) öz əksini tapıb. Müasir Azərbaycan Respublikasında hər kəsin azadlıq hüququ var. Qanuni surətdə Azərbaycan Respublikasının ərazisində olan hər kəs sərbəst hərəkət edə, özünə yaşayış yeri seçə və xaricə gedə bilər.
Şəxsi azadlıqlar içərisində vicdan (etiqad) azadlığı da xüsusi yer tutur. Azərbaycan Konstitusiyasının 48-ci maddəsində hər kəsin vicdan azadlığına malik olması, dinə münasibətini müstəqil müəyyənləşdirmək, hər hansı dinə təkbaşına və ya başqaları ilə birlikdə etiqad etmək, yaxud heç bir dinə etiqad etməmək, dinə münasibətilə bağlı əqidəsini ifadə etmək və yaymaq hüququ var. Vicdan azadlığı fərdi və kollektiv hüquqdur. Hüquqi dövlət bu hüququ qanunlarla qoruyur, dini əsasda düşmənçiliyə qarşı sərt qaydalar müəyyənləşdirir.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 5 aprel.- S.11.