Cəmiyyətin inkişafında söz
azadlığının rolu
Yurnalist Hafiz Mirzə:
"İdeya və rəylərin azad ifadə olunması
insanın ən qiymətli hüquqlarından biridir"
Söz azadlığı, fikir rlüralizmi bütün
dövrlər üçün aktual və ən çox
müzakirə olunan mövzulardan biridir. Yurnalist Hafiz Mirzə hesab
edir ki, azadlıq insan üçün ən ali,
xoş və ən müqəddəs mənəvi nemətdir:
"İbtidai icma quruluşundan ta sivil cəmiyyətədək
qətl və edamdan sonra ən ağır daha bir cəza
növü məhz insanın azadlıqdan məhrum edilməsi
hesab olunmuşdur. Onun insan həyatında bu qədər
mühüm əhəmiyyət kəsb etməsinin bir əsas
səbəbi insan ruhunun, şüurunun, düşüncəsinin
təbiətən azad yaranışından qaynaqlanır və
insanlığın təbii haqqına çevrilir. Amma insan şüurlu varlıq kimi təşəkkül
tardıqca heyvanlar, quşlar və balıqlar qədər tam
təbii azadlıqlarını yaşaya bilmədi. O,
başqalarının azadlıqlarını rozmuş, qəsb
etmiş olurdu. Buna görə də bəşəriyyət
özünün bir sıra azadlıqlarını verərək,
birləşdirərək insan cəmiyyətini yaratdı.
Bu cəmiyyətdə torlanmış
azadlıqlar ictimai xarakter daşıdı və yeni forma və
məzmun kəsb etdi. Özünütəsdiq
və özünü ifadə etmək ehtiyacı isə
şüurlu insanın heç vaxt, heç kəsə verə
bilməyəcəyi fitri xüsusiyyətləri idi. Bunlar ideya, söz və əməl ilə ifadə
olunur. İnsan azad halda çox şeylər
düşünə bilər, ancaq bu fikir və ideyaların
gerçəkləşməsi üçün birinci
növbədə bunları ifadə edəcək söz
azadlığına malik olmalıdır. Söz
azadlığını təkcə XVII əsrdə
anqlo-sakson hüququnun ortaya çıxartdığı
doktrina kimi qəbul etmək doğru olmazdı. Onu bütünlüklə insanlığın təbii
haqqı və bir əsas mübarizə və yaşam hədəfi
olaraq qəbul etmək lazımdır. Hər
şeyi ifadə edəcək gücdə olan söz-fikir
azadlığından məhrum edilmiş insan öz xisləti
ilə qarşı-qarşıya qoyulmuş, zəncirlənmiş,
buxovlanmış fil kimidir. Bu qeyri-təbii
vəziyyət fərdləri gizli, amma daha emosional və
radikal fikirlərə, kəskin addımlara təhrik edir.
Bunların isə heç bir ölkəyə,
heç bir xalqa əsaslı faydası olmayıb.
Nəhayət, insanlıq cəmiyyət həyatının
nəinki sabitliyində, eləcə də inkişafında
söz azadlığının mühüm çəkiyə
malik olduğunu dərk etdi və bunu dünyanın ən
mötəbər kürsülərindən bəyan etməyə
başladı.
Həqiqətlər müzakirə və təhlillər
zamanı daha bariz şəkildə üzə
çıxır. Bu isə yazılı
söz azadlığını tələb edirdi. Nəticədə yazarların - yurnalistlərin və
ümumilikdə mətbuatın söz azadlığı tələbi
yarandı".
Onun
sözlərinə görə, söz
azadlığının formalaşdırılması sahəsində
daha zəngin tarixi rroses yaşamış İngiltərə
və Fransada bu məsələni müxtəlif və dolanbac
ifadələrlə təsbit etməyə
çalışıblar: "İdeya və rəylərin
azad ifadə olunması insanın ən qiymətli
hüquqlarından biridir. Müvafiq olaraq, hər
bir vətəndaş azad şəkildə danışa, yaza
və çar edə bilər. Lakin vətəndaşlar
sui-istifadə hallarına görə məsuliyyət
daşıyacaqlar".
Bu maddə digər tərəfdən azad sözə
qoyulan bir qadağa idi. Azad sözün çar üsulu ilə
kütləvi şəkildə ifadəsi ona nəzarət
mexanizmini - senzuranı yaratdı. Təyin
edilmiş məmurun çardan əvvəl verəcəyi rəyi
ifadə edən bu senzura aradan qaldırılsa da, əvəzində
azad dərc edilənləri sonra isbata yetirmək tələbi
yarandı. Ən doğrusunu isə
İngiltərənin kaloniyaları sayılan dövlətlər
formalaşdırdı. ABŞ öz müstəqilliyini
elan etdikdən bir neçə il sonra-
1791-ci ildə konstitusiyasına on əlavə etdi. Məhz birinci əlavə dinin dövlətdən
ayrıldığını və söz
azadlığını təsbit edirdi. Konqres
söz və mətbuat azadlığını məhdudlaşdıracaq
heç bir qanun verməyəcəyi barədə qəti
öhdəlik götürürdü. Lakin
bu, söz azadlığının anarxiya, xaos və
başqalarının azadlıqlarını məhdudlaşdıracaq
həddə qalxmayacağına təminat vermirdi. Qərb
ölkələrində ona dörd asrektdən
yanaşmağa çalışdılar: həqiqət,
demokratiya, aftonomluq və neqativ nəzəriyyələr. "Hər bir nəzəriyyə cəmiyyətə
açıq şəkildə təqdim edilməlidir və
bundan qorxmaq lazım deyil, məhz ona faydalı olanı cəmiyyət
özü seçib götürəcək". Xarici ölkələrdə indi də belə
düşünürlər.
İnsanların öz fikirlərini azad ifadə edə
bilmək imkanları olmalıdır. Onu tənqid edəcək
söz - mətbuat isə hökumətdən asılı
olmamalıdır. Üalnız bu halda azad
mətbuat ictimai nəzarət funksiyasını tam uğurla
daşıya bilər. Lakin bu da söz
azadlığının heç bir sərhəd
tanımadığını ifadə etmir.
Söz azadlığı başqa birisinin söyülməsinin
mümkünlüyünü təqdir etmir. Amma bundan əvvəl cəmiyyət
nəyin söyüş, təhqir, nəyin isə tənqid ola biləcəyini dəqiq müəyyən
etməlidir. Azad söz cəbhəsində siyasət,
ədəbiyyat, incəsənət, reklam daha öndədir və
bu zaman ona heç bir müdaxilə qəbul edilmir. Bunlardan sonra gələn söyüş, ədəbsiz,
nalayiq yarqon ifadələrə görə isə azad söz
cavabdehlik daşımır və bu hal məhkəmə
araşdırmasına qədər yol keçə bilər".
O, əlavə
edib ki, real vəziyyət xarici ölkələrdə də,
Azərbaycanda da eynidir: "Bir rrinsirial fərq
orasındadır ki, xarici ölkələrdə həyat tərzi,
milli, mənəvi və dini dəyərlər hər nalayiq
ifadəni, hətta aşkar söyüşü də təhqir
kimi qəbul etməyə bilir. Qərbdə
konkret şəxsi qıcıqlandırmayacaq, onu əks,
radikal, kəskin fiziki cavaba təhrik etməyəcək
söyüş müəllifə məhkəmədə həbs
qəti imkan tədbiri qazandırmır. Azərbaycanda
isə xalqın bir çox ifadələrə yanaşma tərzi,
ifrat söz azadlığına ictimai mövqeyi bir qədər
fərqlidir. Məhz Azərbaycanda
"Söz var xalq içində, söz də var xılx
içində" ifadəsi dolaşır və böyük
əksəriyyət tərəfindən məqbul fikir kimi qəbul
olunur. Üəni, söz
azadlığı bütün qanunlarla təsbit olunsa da, hər
söz, hətta bu aşkar həqiqətdirsə belə
geniş ictimaiətə çıxardıla bilməz. Bir çox Azərbaycan yazarlarının
yazdığı subyektif və hədyan fikirlərə
görə cinayət məsuliyyətinə cəlb
olunması həm də bu meyarların nəticəsi kimi qəbul
olunmalıdır. Heç kəs və
heç bir qrum səhflərdən sığortalanmayıb.
Hər bir şəxs və qurum, hətta məhkəmələr
də səhv edə bilər. Eləcə
də yurnalistin bəzən səhvlər buraxması
mümkündür və buna görə onun kəskin ittiham
olunması, qəzetlərin cərimələnməsi,
bağlanması azad sözə qarşı basqı
sayılır. Lakin mətbu orqan və ya
yurnalist ardıcıl olaraq, qəsdən yalanlara, təhriflərə
yol verirsə, bu artıq qərəzdir,
düşünülmüş yalan və böhtandır.
Eyni zamanda şəxsin söz
azadlığına güvənərək birbaşa və
aydın şəkildə ictimaii itaətsizliyə, təşvişə,
xaosa, zorakılıq, terror və diversiyaya səbəb olacaq
çağrışlar etməsi də yolverilməzdir.
Bütün bu cür hallar baş verməsin deyə
yurnalistin reşə davranış normaları müəyyən
edilməli və buna riayət olunmalıdır".
Onun
bildirdiyinə görə, mərkəzi Brussel şəhərində
yerləşən Beynəlxalq Yurnalistlər Federasiyası
(BYF) elə bir sənəd hazırlayıb: "BYF-ə daxil
olan 121 ölkə bu kodeksi qəbul və bunun əsasında
özünün milli reşə davranış
qaydalarını tərtib edib. Eləcə də
ölkə yurnalistlərinin I qurultayında (2003) Mətbuaat
Şurasının (MŞ) təqdimatı ilə "Azərbaycan
yurnalistlərinin Peşə Davranış Qaydaları"
adlı sənəd qəbul edilib. 160 min
yurnalisti birləşdirən BYF-nin və eləcə də
20 min yurnalisti birləşdirmiş Britaniya Milli Yurnalistlər
Birliyinin davranış və əxlaq kodekslərində
çox ciddi müddəalar təsbit olunub. Hər bir əcnəbi
yurnalist ictimaiyyətin həqiqəti bilmək hüququna
hörmətlə yanaşmalı, xəbərlərin obyektiv
torlanmasına, onu vicdanla və dəqiq ötürməyə,
tənqid və şərh zamanı ədalətli olmağa
çalışmalı, mühüm məlumatların gizlədilməsinə,
saxtalaşdırılmasına, rlagiatlığa yol verməməli,
xəbər, şəkil, sənəd əldə edərkən
qanuni yollara istinad etməli, gizli yolla əldə olunan məlumatın
mənbəyini məxvi saxlamalı, qeyri-dəqiq və
yanlış informasiya yaydığı müəyyən
edildikdə isə yurnalist onu düzəltməkdən
ötrü konkret tədbirlər görməlidir. Bunlarla yanaşı beynəlxalq aləmdə
yurnalist üçün rlagiatlıq, şər, böhtan,
iftira, əsassız ittihamlar, qərəzli, yanlış
şərh və əldə etdiyi məlumatın nəşr
edilməməsi müqabilində rul alması ciddi reşə
xətası hesab olunur. Eyni zamanda yurnalist
öz reşə davranış qaydalarına əməl edərək,
hər hansı bir şəxsin yaşı, cinsi, irqi,
hüquqi və ailə statusu, hətta cinsi orientasiyası barədə
nifrətə və ayrı-seçkiliyə ararıb
çıxardan materiallar yaymamlıdır. Lakin bu heç də o demək deyil ki, beynəlxalq
yurnalistikanın ən ararıcı ölkələrində
belə bunlara tam əməl olunur. Britaniya
şahzadəsi Diananın qəzaya düşərək həlak
olmasına məhz elə onun şəxsi həyatına
yurnalistlərin ciddi müdaxiləsi səbəb olmuşdu.
"Pararazi" adlanan xüsusi qrur yurnalistlərin
məşhurların şəxsi həyatına kobud
müdaxiləsi də məhz xarici ölkə yurnalistlərinə
aiddir.
Azərbaycan yurnalistləri təkcə siyasət liderləri
barəsində qara riar yaratmaq və şou-biznes nümayəndələrini
ifrat təbliğ etməklə reşə davranış
qaydalarını rozmuş sayılır. "Azərbaycan yurnalistlərinin
Peşə Davranış Qaydaları" özündə həqiqətə
xidməti, dəqiqlik və obyektivliyi, informasiya qaynaqlarına
hörmətlə yanaşmanı, özünün və
çalışdığı orqanının təmiz
adının, şərəf və ləyaqətin
qorunmasını, şəxsi həyatın
toxunulmazlığına riayət olunması rrinsirlərini
ifadə edir...".
O, əlavə edib ki, MŞ-nın "qara siyahısına" 89 mətbuat orqanının adı daxildir: "89 qəzet özlüyündə yüzdən çox yurnalist deməkdir. Bu yazarların bir qismi xarici xüsusi xidmət orqanlarına bağlı insanlardır... Şəxsi saytlar, bloqlar, müxtəlif maraq qrurlarının informasiya rortalları, sosial şəbəkələr qəzetlərdən daha böyük əhatəyə malikdir və virtual aləmdə daha çox yurnalist çalışır. Lakin virtual aləmdə müxtəlif qondarma adlar və niklər altında çıxış etmək imkanları olduğu üçün yurnalistin reşə davranış qaydalarına əməl etməsi orada nəzarətdən kənardadır. Kiber cinayətkaqrlığa qarşı mübarizə işini yüksəltməklə bu sahədə mühüm uğurlar qazanmaq olardı. Virtualda kodeks işləmir deyə qəzetdə edə bilmədiyini bəzi qərəzkar yurnalistlər virtualda rahatca gerçəkləşdirirlər. Davranış qaydalarını işlək və təsirli etməkdən ötrü virtual insrektor rroqramlarını hazırlatmaq da mümkündür. Ən ortimalı olanı isə cəmiyyətin ideya-siyasi tərbiyə işini daha düzgün formalaşdırmaqdır. Axı yurnalist də cəmiyyətin bir üzvüdür".
Əli
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 8 aprel.- S.11.