Yeni siyasi mədəniyyət
Azərbaycanda siyasi mədəniyyət
siyasi sistemin tərkib
hissəsi kimi vətəndaş cəmiyyətinin
mühüm əlamətlərindən biridir
Plüralist demokratiya ictimai şüuru müasirləşdirir, zənginləşdirir
Müasir dövrün ən çox müzakirə olunan mövzularından biri fikir, söz, mətbuat azadlığı, demokratiya, plüralizm, eyni zamanda siyasi plüralizmdir. Plüralizm latınca "plüralis" sözündən olub "çoxluq" deməkdir. Plüralizm ictimai-siyasi həyatda daim yarışda və rəqabət mübarizəsində olan, bir-birindən asılı və bununla yanaşı, muxtar olan sosial, siyasi qrupların, partiyaların, təşkilatların, ideyaların və baxışların çoxluğu mənasını verir. Plüralizmin siyasi, mədəni-mənəvi iqtisadi, sosial və s. növləri mövcuddur. Təbiətinə görə plüralizm cəmiyyətdə normal sosial-siyasi münasibətlərin dirçəlmə meyillərinin inkişafını stimullaşdırır, proseslər nəzarətə məruz qalmadan sərbəst, müstəqil şəkildə inkişaf edir. Sosial, ideya, konseptual fərqləndirməni dəyər və norma kimi qəbul edərək şəxsiyyətin azadlığı dərəcəsini artırır. Plüralizm sosial qrup və təbəqələrin müxtəlifliyi şəraitində formalaşır. Siyasi plüralizmin formaları müxtəlifdir. Bu, həm çoxpartiyalılıq, həm hakimiyyətin müvafiq səlahiyyətlərə malik olan müxtəlif mərkəzlərə bölünməsi, həm də formal yox, həqiqətən, yerlərdə özünüidarənin inkişafı və "dördüncü hakimiyyətin" - müstəqil mətbuatın olması deməkdir. Plüralizm siyasi nəzəriyyə prinsipi kimi fəlsəfi-metodoloji əsas olmaqla nəzəri fikrin açıqlığı konsepsiyalarından çıxış edir. Bu konsepsiyaya görə, hər bir intellektual prosesdə fikir ayrılığı labüd haldır. Elmi biliyin artması təlimlərin çoxluğu ideyasını rədd etmir, əksinə, onların dərki üçün toplayan konseptual plüralizmə söykənir. Belə halda plüralizm bu və ya digər konsepsiyalar çərçivəsində müəyyən prinsiplərə riayət etməyi inkar etmir. Dünyanın nəzəri mənzərəsinin yaradılmasına plüralist yanaşma biliklərin əldə edilməsinin mövcud üsulunun müstəsnalılığına iddia irəli sürmür, lakin müxtəlif hipotezlərin zəruriliyini, onların inkarı üçün aşkarlığı qanuniləşdirərkən, elmi axtarışı obyektin daha adekvat dərkinə istiqamətləndirir. Plüralist demokratiya yalnız o zaman "işləyə" bilər ki, milli ənənəyə uyğun gəlsin, özünün təcəssüm formaları və metodları ilə milli mədəniyyətlə üzvü vəhdətdə olsun, milli şüura ləngidici təsir göstərməsin. Plüralist demokratiya ictimai şüuru peşə-nəzəri, siyasi-idarəetmə, həmçinin, kütləvi şüura uyğun gəldikdə, milli şüuru da müasirləşdirir, zənginləşdirir. Siyasi institutlara zidd durmağın zəruriliyi meydana çıxdıqda sosial ümumilik plüralizmə ehtiyac duyur. Plüralizm bir siyasi prinsip kimi sosial sistemi müxtəlif, o cümlədən, əks, iqtisadi, sosial, etnik, mədəni, ekoloji və prinsipcə müstəqil və potensial olaraq özütənzim olunan, dövlət hakimiyyəti sahəsindən kənarda qalan, daşıyıcıları isə siyasi prosesin muxtar və bərabərhüquqlu iştirakçıları olan digər fərdi və ictimai mənafelərin qarşılıqlı təsiri məkanı kimi təşkil etməyə imkan verir.
Vətəndaş cəmiyyəti bir ideya kimi siyasi mədəniyyət çərçivəsində formalaşır. Siyasi mədəniyyət mücərrəd bir proses kimi, məkan və zamandan asılı olmayaraq formalaşmır. Sosial reallıq, cəmiyyətdəki və şəxsiyyətlər arasındakı münasibətlər, mənəvi və əxlaqi dəyərlər sistemi, ictimai rəy və ənənələr siyasi mədəniyyətin formalaşmasına təsir göstərən amillərdir. Siyasi mədəniyyət sistem daxilində siyasi təsisatların qarşılıqlı münasibətlərini, eləcə də, onların sosial sistemin başqa ünsürləri ilə əlaqələrini normalar, dəyərlər, ənənələr vasitəsilə tənzimləyir. Siyasi mədəniyyətin inkişafının ən mühüm şərtlərindən biri siyasi plüralizmin həyat normasına çevrilməsinə geniş imkan yaradılması və digəri aşkarlığın genişlənməsidir. Siyasi mədəniyyətin quruluşuna, adətən, siyasi maraqlar, bilik və inam, siyasi hadisələrin oriyentasiyasının qiymətləndirilməsi, cəmiyyətdəki normaların qəbul edilməsi, siyasi fəaliyyət üsulları, vərdişləri, təcrübə və bacarıq, siyasi institutlar daxildir. Siyasi mədəniyyətin digər təzahür forması siyasi fəaliyyətin stilidir. Məsələn, ABŞ və Fransa siyasi həyatı daha açıqdır, orada geniş siyasi fəaliyyət göstərməyə daha çox imkanlar var. Elə ölkələr də vardır ki, bu ölkələrdə heç də bütün adamlara belə bir imkan verilmir. Belə cəmiyyətlər siyasi fəaliyyət üçün qapalı olub, ancaq bir qrup adamların siyasi fəaliyyətinə imkan yaradır. Bu daha çox siyasi mədəniyyətin forma və tipləri məsələsidir. Forma məsələsi ictimai quruluşun xarakteri, tipləşmə isə konkret sosial qrupların dünyagörüşü, təhsil səviyyəsi və davranışları ilə bağlıdır. Məsələn, quldarlıq, feodal, burjua dövrünün siyasi mədəniyyəti, ziyalı və fəhlənin, kəndli və biznesmenin siyasi mədəniyyətləri arasında prinsipial fərqlər var.
Siyasi mədəniyyətin
üçüncü təzahür
forması qərarların qəbul edilməsinə vətəndaşların
təsiri və onda iştirak
etməsi səviyyəsidir. Siyasi mədəniyyətin
dördüncü təzahür
formasını isə cəmiyyətin siyasi
əhval-ruhiyyəsi adlandırmaq olar. Daha doğrusu,
siyasi proseslərdə
dominant rolunu kimlər
oynayır: inqilabi,
reformist, imperialist, millətçi və s. qüvvələr.
Yüksək səviyyədə inkişaf edən siyasi mədəniyyətli
cəmiyyətlərə aşkarlıq
və plüralizm, şəxsiyyətin yüksək
siyasi mədəniyyəti,
siyasi fəallıq, xalqın siyasi həyatda iştirakının
təmin olunması, vətəndaşların hüquq
və azadlıqlarının
qorunması və s. xasdır. Deməli, siyasi mədəniyyət
yalnız bilik və inam şəklində
deyil, habelə, vərdiş və davranış normaları,
onların siyasi həyatda tətbiq olunmasını bacarmaq şəklində mövcuddur.
Xalqın müxtəlif səviyyələrdə
siyasi fəaliyyətdə
iştirakı idarəetmənin
demokratik stilinin yaranıb formalaşmasına
səbəb olur.
Siyasi mədəniyyətə tələbat
- siyasi biliklərə
və siyasi informasiyalara olan tələbatdır.
Politoloqlar siyasi mədəniyyətin
funksiyalarından bəhs
edərkən göstərirlər
ki, siyasi mədəniyyətin funksiyaları
onun digər aspektləri qədər mübahisə doğurmur. Əksər
tədqiqatçılar siyasi
mədəniyyətin aşağıdakı
funksiyalarını qəbul
edirlər: dərketmə,
qnoseoloji, evristik (tərbiyəvi), varislik, ətraf mühitin qorunması, requlyativ-akseoloji.
Azərbaycanda siyasi mədəniyyət plüralizmin geniş spektrini əhatə edərək formalaşmışdır. Sovet totalitarizmindən
çıxmış Azərbaycan
cəmiyyətinin yeni
siyasi mədəniyyəti
formalaşmağa başladı.
SSRİ-nin dağılması
prosesində ən gərgin şəraitlərlə
üzləşmiş Azərbaycanda
siyasi mədəniyyət
stabil şəkil aldı. Əsasən Azərbaycanın müstəqillik əldə
etməsindən sonra formalaşan siyasi mədəniyyət azərbaycançılıq
kontekstində özünün
fərqli xüsusiyyətləri
ilə seçilir.
Azərbaycanın siyasi mədəniyyəti
özünün dövlətçiliyə
möhkəm sədaqət
ilə seçilməyə
başlayıb. Azərbaycançılıq ideyasının bu
prosesdə xüsusi rolu vardır. Aparılan müşahidələr göstərir
ki, Azərbaycanda demokratik siyasi mədəniyyətin formalaşmasının
3-cü mərhələsi 2005-ci ildən başlanıb.
Məhz bu tarixdən etibarən Azərbaycan cəmiyyətində siyasi
mübarizənin və
siyasi münasibətlərin
keyfiyyətcə yeni cəhətini müşahidə
etmək olur. Əhalinin populizmə meyilli təbəqəsinin kəmiyyətcə
azalması, siyasi sistemlə münasibətdə
müxalifətin reallığı
qiymətləndirmə cəhdlərinin
artması, həmçinin,
daha dinc mübarizə və mədəni mübarizə
üsullarına yer ayırması bu dövrün əsas cəhətlərindəndir.
Azərbaycanda siyasi mədəniyyətin
formalaşması həm
də cəmiyyətin
siyasi cəhətdən
yeniləşməsi səviyyəsi
ilə ölçülməlidir. Müasir Azərbaycanın
sosial-siyasi həyatında
əsaslı islahatlar
həyata keçirilməkdə
və ölkə müasirlik yolunda böyük uğurlar əldə etməkdədir.
Nəticə etibarilə yeni
siyasi mədəniyyət
formalaşıb.
2008-ci ilin prezident
seçkiləri bu siyasi mədəniyyətin
nəticəsi olaraq xüsusi əhəmiyyət
kəsb etdi. Azərbaycan seçicisinin
öz namizədini seçməkdə yüksək
aktivlik göstərməsi
seçkilərin insidentsiz
başa çatması,
hətta müxalifət
elektoratının müəyyən
qisminin seçki zamanı hakim partiyanın
namizədi lehinə səs verməsi, Azərbaycanın siyasi mədəniyyət tarixinin
yeni səhifəsi kimi yadda qalandır.
Nəticə etibarilə Azərbaycan
ictimaiyyətinin siyasi
mədəniyyət səviyyəsinin
göstəriciləri artıq
müəyyən dəyərlərə
ehtiramı ilə seçilir. Azərbaycanda daha davamlı siyasi mədəniyyətin
formalaşması həm
ölkəmiz, eləcə
də, region üçün
böyük müsbət
əhəmiyyətli proseslərin
başlanğıcıdır. Azərbaycanın dövlət rəmzlərinin
qorunmasının konstitusiyaya
edilən əlavə
və dəyişikliklərlə
referendum yolu ilə qəbul olunması da ölkəmizdə siyasi mədəniyyətin
inkişafında yeni mərhələnin göstəricisidir.
Prezident və məmur münasibətlərində yeni
davranış normalarının
formalaşmasına önəm
verilməsi ölkədə
demokratik siyasi mədəniyyətin inkişafına
şərait yaradır.
Azərbaycanda 2008-ci ilin sonunda
"Konstitusiyaya əlavə
və dəyişikliklər
haqqında" qanun layihəsi müzakirə edildi. Bu referendumda
Azərbaycanın dövlət
rəmzlərinin qorunmasının
konstitusiyaya edilən əlavə və dəyişikliklərlə qəbul
olunması da ölkəmizdə siyasi mədəniyyətin inkişafında
yeni mərhələnin
göstəricisidir. Beləliklə, Azərbaycanda siyasi mədəniyyət siyasi sistemin tərkib hissəsi kimi vətəndaş cəmiyyətinin
mühüm əlamətlərindən
biridir.
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 23 aprel.- S.11.