“Ey nəcib Türk milləti,
ayıl!”
Yusif Vəzir Çəmənzəminli:
"Səsini çıxarmağı bilməyən bir millət
həmişə əzilər. Səs vasitəsi də qəzetlər
və məcmuələrdir"
Türk
dünyasının görkəmli maarifçisi,
yazıçı Yusif Vəzir Çəmənzəminli
1887-ci il sentyabrın 12-də qədim
türk yurdu olan Şuşada Mirbaba Vəzirovun ailəsində
dünyaya gəlib. Vəzirovların ulu
babası Mirzə Əliməmməd ağa Qarabağ xanı
İbrahimxəlil xanın nüfuzlu vəzirlərindən
olub. İlk təhsilini əvvəlcə Şuşada,
sonra isə Ağdamda alan Yusif Vəzir
burada türk və fars dillərini öyrənir, rus dilini
öyrənmək məqsədi ilə bir il Muradbəylidə
rus məktəbində oxuyur. Daha sonra Qafqazın seçilən
təhsil ocaqlarından olan Şuşa
realnı məktəbində təhsilini davam etdirir.
1906-1909-cu illərdə Bakı edadiyyə məktəbini
bitirərək ali təhsil
üçün Peterburqa yollanır. Lakin burada təhsil almaq
imkanını əldə edə bilmədiyi üçün
1910-cu ildə Müqəddəs Vladimir adına
Kiyev İmperator Universitetinin hüquq fakultəsinə qəbul
olunur. Tədqiqatçıların fikrincə,
məhz Kiyev mühiti və onun oradakı ictimai-siyasi fəaliyyəti
Yusif Vəzirin düşüncələrinin
formalaşmasına səbəb olur.
Kiyevdə universitetdə oxuyarkən Yusif Vəzir aktiv
ictimai fəaliyyətlə məğşul olur, tələbələrin
təşkil etdiyi müxtəlif tədbirlərdə,
yığıncaqlarda iştirak edir, eyni zamanda mətbuatda
çalışaraq məqalələrini dərc etdirir. Bu dönəmdə
artıq dünyada baş verən ictimai-siyasi hadisələri
doğru şəkildə dəyərləndirən, yeni
dünya düzəninin başladığını dərk
edən Yusif Vəzir yeni fikirlər irəli sürür, gələcək
cumhuriyyətin ideya əsaslarının formalaşmasında
öz təklifləri ilə yardımçı olur. 1911-ci ilin mayında Yusif Vəzir Kiyevdə müsəlman-türk
tələbələrinin nəşriyyat şirkətini
yaradır. Ukraynadakı Milli Hərəkatı
yaxından izləyərək Kiyevdə Müsavatın
şöbəsini təsis edir. Onun
Bakıda "Azərbaycan müxtariyyatı" adlı
kitabının dərc olunması da bu ərəfəyə təsadüf
edir.
Mətbuatda daim çıxış edən Yusif Vəzir
məqalələrində əsas problemləri sadalayır və
onlardan çıxış yollarını qeyd edir. Mövcud təhsil sisteminin
yararsız olduğunu, gənclərin ömrünün ən
gözəl vaxtlarının üsuli-qədim, əzabi-fars
kitabları ilə, falaqqa, çubuq kimi cəza vasitələrindən
istifadə edən müstəbid məktəb
mollalarının yanında keçirməsini gələcək
üçün təhlükəli olduğunu vurğulayaraq
ana dilli milli məktəblərin açılmasının gərəkliliyini
bildirir: "Millətin ruhu, canı və bəlkə cəmi
vücudu hesab olunan ana dilini bizə lazımınca öyrədən
bir vəsilə olmadı". "İki aləm"
adlı məqaləsində türk dili və türk milli
kimliyi məsələsini daha da qabardan Yusif Vəzir müsəlman
komitəsinin bütün üzvlərinin türk olduğu
halda komitənin niyə türk komitəsi adlanmamasına diqqəti
çəkərək Azərbaycanda hələ də milli
kimliklə dini kimlik arasındakı sərhədlərin
müəyyənləşdirilməməsinə diqqəti
çəkir. Yusif Vəzir Müsavatın Kiyev
şöbəsinin fəaliyyəti ilə bağlı
yazısında qeyd edir: "Ən sevinməli hallardan biri
budur ki, iclaslarda Türk dili işlənir və
kağızlar da milli dildə yazılır". Türk dili ilə yanaşı milli şərqi məsələsinə
diqqət yetirən Yusif Vəzir mili ruhun yüksəlişi
üçün Azərbaycanın milli himninin olmasının
gərəkliliyini bildirir və bu məsələnin həllinin
Üzeyir Hacıbəyovun öz üzərinə
götürməsinin vacibliyini qeyd edir. Onun
bu arzusu tezliklə həyata keçir.
Çar
Rusiyasında 1917-ci fevral-oktyabr hadisələrini yaxından
izləyən və imperiyada yaşayan millətlər
arasında muxtariyyət və bağımsızlıq meyllərinin
gücləndiyini görən Yusif Vəzir bu prosesin Azərbaycanda
tezliklə başlaması üçün
çalışaraq Türk millətinə xitabən
bunları söyləyir: "Ey nəcib Türk milləti,
ayıl! Bir rəşadətli balalarını yad et! Şan və şövkət
ilə ömür sürülməlidir. Köhnə
rus məmurlarının çəkməsi altında
tapdalandığın kifayət edər". Yusif Vəzir haqlı olaraq yazırdı ki,
"artıq yüz il olur ki, biz türklər rus
qılıncı zoru ilə Rusiyaya tabe olmuşuq. Rus hökumətinin fikri bu idi ki, bizi dinimizdən,
dilimizdən, dədə-baba adətlərimizdən geri
salsın. Dini dinimizdən, dili dilimizdən
olmayan bir millətin bizə canı heç də
yanmayacaq!"
"Ümumi
məclisi-müəssisan" adlı yazısında Yusif Vəzir
qalibiyyət qazanmaq üçün ən əvvəl millətin
öz haqqını tələb etməsinin vacibliyini önə
çəkir: "Haqqımız tələb olunmalı, verməsələr
zorla alınmalıdır".
Ukraynada
cumhuriyyətin elanından sonra artıq proseslərin sona
yaxınlaşdığını dərk edən Yusiv Vəzir
təcili olaraq bütün millətin fikrinin
bağımsızlığa yönəldilməsini vacib
sayaraq, zaman itkisinin baş verməməsi üçün
yazır: "Bu saat bir saatdır ki, əsrlərdə bir ələ
düşər: fürsət zamanıdır, siyasət
zamanıdır. Cəmi fikir və zikrimiz buna həsr
olunsun".
Yusif Vəzirin
Azərbaycanda müstəqil respublikanın qurulması ərəfəsində
Müsavat partiyasının "Açıq söz" qəzetində
çap etdirdiyi "Türk millətinə xitab" sərlövhəli
silsilə məqalələri Azərbaycanda milli azadlıq
şüurunun formalaşmasında mühüm rol oynayır. Bu məqalələrdə Yusif Vəzir Azərbaycan
xalqını Rusiya imperiyasının dağılmasından
sonra əldə edilmiş milli-azadlıq imkanından istifadə
etməyə, bu ideal uğrunda bütün siyasi qüvvələri
birləşməyə çağırırdı. O,
bütün müxalifət qüvvələrinə müraciətlə
yazırdı: "İndi əqidə davası eləmək
zamanı deyil".
Yusif Vəzir
"Əfkari-ümumiyyə"də yazırdı:
"Hankı millət yaşamaq istərsə, öz dərdini
söyləməlidir, səsini çıxarmalıdır. Səsini çıxarmağı bilməyən bir
millət həmişə əzilər. Səs
vasitəsi də qəzetlər və məcmuələrdir.
Qonşularımızdan bağırmaları ilə
məşhur olan ermənidir. Bu millət dərdini
və tələblərini bildirməkdə böyük
istedad sahibidir. Dünyada elə bir qəzet
yoxdur ki, erməni məsələsini yazmasın. Bundan başqa özlərinə məxsus bir
çox qəzetə və məcmuələri var. Moskvada rus
dilində "Armyanski vestnik" məcmuəsi verilirdi.
Bu məcmuə başdan-başa erməniliyi təqdir
və tərvic etmək ilə məşğul idi. Məcmuənin fikri ermənini ən mədəni
bir millət şəklində Avropaya tanıtmaq idi. Odessada dəxi eyni fikirdə bir qəzetə
çıxırdı. Bu gün
İstanbulda ermənilərin fransızca qəzetələri
var. Tələblərini Avropanın qulağına söyləməkdən
çəkinmirlər". Yusif Vəzir
1919-cu ildə yazdığı bu məqalədə ermənilərin
milli məsələ ilə bağlı doqquz yüz əsər
çap etdirdiklərini bildirir və son abzasda göstərir
ki, "bütün müsəlman aləmində əfkari-ümumiyyənin
rəğbətini qazanmaq üçün az
çalışılır. Onun üçün dərdlərimiz
kimsəyə bəlli olmur və biz ilə maraqlanan az olur... Siyasi adamlar məmləkətdən
xəbərsiz olduqda, biz ermənilərdən də çox
çalışmalıyıq ki, özümüzü
tanıdaq".
Çəmənzəminli "Ermənistan və
biz" məqaləsində ermənilərin böyük
iddiaları barədə söhbət açır. Məqalədə oxuyuruq:
"Böyük Ermənistan" xəritəsini
gördüm. Üç dəniz arasında təşəkkül
edəcək imiş. Ağ, Qara və Xəzər
dənizləri arasında xəritədə Gəncə, Lənkəran,
Salyan, Təbriz, Marağa və başqa şəhərlər
də Ermənistana daxil edilmişdir. Əgər
bu xəritə erməni amalının şəklidirsə,
onda erməni məsələsi yenə bir çox
münaqişə və mücadiləyə səbəb
olacaq və həlli yenə kağız üzərində
qalacaqdır". Böyük demokrat
romanlarında da erməni məsələsinə toxunur,
xalqımıza, millətimizə qarşı onların
bütün məkrli siyasətlərindən xəbərdar
olmağa, dünya ictimaiyyətinə mənfur əməllərinin
puçluğu və əsassızlığı barədə
düzgün məlumat verməyi zəruri hesab edirdi.
Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin "Bizə
ciddi mətbuat çoxdan lazım idi" adlı məqaləsi
1916-cı ildə yazılıb. Məqalə təmamilə bu
günkü Azərbaycan reallığı ilə səsləşir:
"Qəzetlərimiz şəxsi-qərəzə, böhtan
və iftiraya, söyüş və biədəbliyə vasitə
oldu. Milli məsələlər yaddan
çıxdı. Oxuculara dəxli olmayan,
millətə baş ağrısından başqa bir şey bəxş
etməyən sözlər və söhbətlər
ortalığa çıxdı. Biçarə
oxucular təngə gəldilər. Ümid
bağlayıb, göz dikdikləri adamların da nə dərəcədə
şəxsi-qərəz və məsləksizliyə aludə
olmalarını gördülər. Ciddi mətbuat
nüfuzunu yavaş-yavaş itirməyə başladı...
Bu dövrdən tutmuş indiyədək mətbuatımız
axsamağa başlayır. Müqtədir
yazıçılarımız fikirlərini bəyan etməyə
lazımi bir qəzet və ya məcmuə tapmayıb,
sükuta qərq olur, onların əvəzində
ortalığa elmsiz, biliksiz adamlar çıxırlar. Məslək
məsələsi bilmərrə itir, məqalələr
daddan, gözəllikdən, mənadan uzaqlaşır... Bir məsələ üstündə təkrar-təkrar
danışılır. Birisi bir söz dedikdə bir
ayrısı da haman sözü təkrar
söyləyir. Oxucunun yeni fikirlərdən əsla
xəbəri olmur. Budur, görürsən qəzet
düşüb molla əlinə - orucdan, namazdan, təharətdən
söhbət açılıb, min il
danışılıb, aləmin zəhləsini tökən
söhbətlərin yenidən ortalığa
çıxıb qəzet vasitəsilə bəyan
olunmağı oxucunu zara gətirir. İnsaniyyətin
qazandığı hədsiz-hesabsız elm və fənnlər
əvəzində, oxucuya növhələr, dini vəzlər
və nə bilim nələr təqdim edirlər. Arif qismi mətbuatdan dəxi də nifrətlənir.
Qəzet beləcə yavaş-yavaş qiymətdən
düşməyə başladı. Qəzet başına
gündə bir mühərrir dəvət olunduqda, qəzet
sabit bir məslək təqib edə bilmirdi. Bundan əlavə,
çox vaxt sərmühərrirlər qəzetçiliyə
lazımınca hazır olmadıqlarından, qəzeti oxuduqda
bunun təcrübəsiz və biliksiz mühərrirlər tərəfindən
qələmə alınmış olduğu gözə
sıçrayırdı...
Belə olduqda ciddi qəzetlərimiz həmişəlik
olaraq camaatımızın rəğbətini qazana bilməzdi. Avropa qəzetləri
sabit məsləklərlə ətraflarına milyonlarca adamlar
toplayırlar. Həmişə onlara rəhbərlik
edirlər. Ona görə
böyük-böyük məsələləri qəzetlər
vasitəsilə həll eləyirlər. Mətbuatın
Avropada olan qüdrət və qüvvəti bizlərdə
yoxdur. Bunun ümdə səbəbi budur
ki, mətbuatımızın başında ləyaqətli
adamlar durmurlar.
Qəzetçilik bizlərdə ad, şöhrət, mod
və qazanc məqsədi ilə olur. Görürsən
varlığından heç kəsin xəbəri olmayan bir
şəxs həftəlik bir məcmuə nəşr etməyə
başladı. Nə tövr məcmuə
olsa olar, xərcini çıxaracaq. "Müdir"
cənablarının da fikri budur ki, bir neçə
vaxtlığa adı çıxsın. Bir
neçə aylığa ağzına gələni yazır.
Özgələrin ağızlarında dastan
olmuş fikirlərini yenə də təkrar eləyir, qəzetçiliyi
bununla qurtarır".
Qeyd edək
ki, yaxınlarda AMEA M.Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutunun elmi işçisi Şəlalə
Ana Hümmətli Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
indiyədək naməlum olan 30-a yaxın məqaləsini
tapıb. Məqalələr 1918-1920-ci illərdə
Krımın Ağməscid (Simferopol) şəhərində
nəşr olunan "Millət" qəzetində dərc
edilibmiş.
Ülviyyə
Tahirqızı
Xalq cəbhəsi.-2014.-2 avqust.-S.11.