Ə.Müznibin X.Natəvana
həsr etdiyi kitab
Məhsəti Gəncəvi, Heyran
xanım Dünbüli,
Aşıq Pəri ilə bərabər Xurşudbanu Natəvan
(1832-1897) da Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixində
özünəməxsus xidmətləri
olmuş qadın şairlərimizdəndir. Camaat
arasında Xan qızı adı ilə tanınan Natəvan xeyirxahlığı,
xeyriyyəçiliyi, əliaçıqlığı,
yoxsullara kömək etməsi, incə, lirik şeirləri, yaşadığı Şuşa
şəhərinin abadlığına,
ədəbi-mədəni həyatının
canlanmasına böyük
zəhmət və vəsait sərf etməsi ilə xalqın böyük məhəbbətini qazanmışdı.
Onun çoxtərəfli
istedadı, şairliklə
bərabər gözəl
rəsmlər çəkməsi,
musiqini, muğamı bilməsi dövrünün
görkəmli şəxsiyyətləri
tərəfindən yüksək
dəyərləndirilmişdi. Şairənin
yaradıcılığı həmişə diqqət
mərkəzində olub,
onun əsərləri
1928, 1938, 1956, 1981, 1984 və 2004, 2012-ci illərdə çap edilib, ədəbi irsinin tədqiqinə dair kitablar işıq
üzü görüb.
Azərbaycan Prezidenti "Xurşidbanu
Natəvanın anadan olmasının 180 illik yubileyinin keçirilməsi
haqqında" 3 aprel
2012-ci il tarixli sərəncam imzaladıqdan sonra AMEA Məhəmməd Füzuli
adına Əlyazmalar İnstitutunda bu gözəl şair və ictimai xadimin həyat və yaradıcılığına
dair araşdırmalar
intensivləşib, bir
neçə yeni
material üzə çıxarılaraq
çap edilib. Bunlardan Natəvanın başçılıq etdiyi
"Məclisi-üns"ün katibi Mirzə Rəhim Fənanın Əlyazmalar İnstitutunda
saxlanan xatirəsində
məclisin yaranması,
keçirilməsi, üzvləri,
digər məclislərlə
əlaqəsi barədə
maraqlı faktlar var. Əlyazmalar İnstitutunda
Zülfüqar Hacıbəylinin
arxivində saxlanan bəstəkarın qardaşı
Üzeyir bəy Hacıbəyli ilə
1896-cı ildə Qori
müəllimlər seminariyasında
oxumağa gedərkən
Natəvanla görüşüb
ondan xeyir-dua almaları barədə kiçik xatirə var.
Zülfüqar bəyin bu barədə
qeydlərini Üzeyir
bəy də öz imzası ilə təsdiqləyib. Cəlil Məmmmədquluzadənin
Əlyazmalar İnstitutundakı
arxivində Xurşidbanunun
qız nəvəsi Əkbər xan Naxçıvanskinin nənəsi
barədə xatirələri
saxlanılır. Bu xatirələrdə
şairin zahiri görünüşü, xasiyyətləri,
şəxsi insani keyfiyyətləri, onu əhatə edənlərlə
rəftarı, ədəbiyyata,
ana dilində, musiqiyə münasibəti,
muğamatı gözəl
bilməsi barədə
elə dəyərli faktlar söylənib ki, bunların Natəvanın həyat və yaradıcılığını
tədqiq edənlər
üçün böyük
maraq kəsb edəcəyi şübhə
doğurmur. Natəvanın
övladlığa götürdüyü,
əslən Qubadlı
seyidlərindən olan
Mir Həsən Mir Haşım
oğlu Ağamirovun
(1871-1953) xatirəsində "Məclisi-üns"ün yığıncaqlarının
keçirilməsinə dair
müəyyən məlumatlar
var. Bütün bu materiallar, şairənin şeirləri və Əlyazmalar İnstitutunda
saxlanan "Gül dəftəri" adlı
albomundaki rəsmlərinin
reproduksiyaları ilə
birlikdə 2012-ci ildə
"Təhsil" nəşriyyatında
nəfis şəkildə
çap edilmiş
"Neçin gəlməz"
kitabına daxil edilib (tərtib edəni Mustafa Çəmənli,
elmi redaktoru və ön sözün müəllifi
Paşa Kərimovdur).
Əlyazmalar İnstitutunda Xurşidbanu
Natəvanın həyat
və yaradıcılığına
dair materialların axtarışı prosesi davam etməkdədir. Bir nüsxəsi
institutuda saxlanan,
1928-ci ildə "Azərnəşr"də
çap edilən
"Natəvan Xurşidbanu"
kitabı bəzi cəhətlərinə görə
diqqətimizi cəlb edir. 82 səhifədən
ibarət kitabın redaktoru və ön söz müəllifi Hənəfi
Zeynallıdır. Buraya
şairin həyat və yaradıcılığı
barədə ümumi
məlumat, onun 38 şeiri (nədənsə
37 nömrəli şeirdən
sonra 51-ci gəlir), Natəvana həsr edilmiş şeirlər, qəzəllərinə yazılmış
nəzirələr daxildir.
Vaxtı ilə natəvanşünaslığa
dəyərli töhvə
olmuş, bu mövzuda yazılmış
sonrakı tədqiqatlarda
nəzərə alınan
kitabın tərtibçisi
qeyd edilməyib. Kitabın Əlyazmalar
İnstitutunda saxlanan ikinci nəşrinin əlyazması aşkar edilməsəydi, əsərin
tərtibçiısini tapmaq
mümkün olmayacaqdı.
İnstitutda C-218 şifri altında
mühafizə edilən
əlyazma "Natəvan
Xurşidbanu" kitabının
çap edilməmiş
ikinci nəşrinin əlyazmasıdır. 218 səhifəlik bu məcmuədə toplanan materiallar, Natəvanın şeirləri, həyat və yaradıcılığı,
ədəbi aləmdə
nüfuzu, əsərlərinə
yazılan nəzirələr
barədə məlumatlar
həcmcə birinci nəşrdən əhəmiyyətli
dərəcədə çoxdur.
Toplu ümumiyyətlə, XIX əsr
ədəbiyyat tariximizin
öyrənilməsi baxımından
böyük maraq doğurur. Buradakı
"And verirəm" və
"Zeynəb" rədifli
iki şeirə-növoəyə
Xurşidbanunun çap
edilmiş şeir kitablarında rast gəlmirik. Natəvanın müasirlərinə ədəbi təsirini sübut edən əsərlərinə müxtəlif
ədəbi məclis
üzvləri tərəfindən
yazılan nəzirələr
barədə geniş
məlumat da böyük maraq doğurur.
Bütün bu toplanan materiallar,
müəllifin tədqiqat
xarakterli qeydləri topluya həm də bir tədqiqat
əsəri kimi baxmağa imkan verir. Qeyd etmək istədik
ki, əlyazmanın xəttinin görkəmli ədəbiyyatşünas Əliabbas
Müznibə (1883-1938) məxsus
olduğunu müəyyən
etdik. Tədqiqatçının 193-cü səhifədə adını öz əli ilə yazdığını gördükdən
sonra artıq heç bir şübhə yerimiz qalmadı. Əvvəlcə
kitabı bu yerdə tamamlamaq qərarına gəlmiş
Ə.Müznib tarix də qoyub: 1934-cü ilin mayı. Lakin sonradan o, tədqiqatını
davam etdirib, "Natəvanın həcv edilməsi və həcvin təsiri" adlı hissə də əlavə edib. Əlyazmanı diqqətlə nəzərdən
keçirdikdə görürük
ki, bəzi səhifələr düşüb.
Onu da qeyd etmək
istərdik ki, əlyazmaşünas alim Nəsrəddin Qarayevin
"XIX əsr Azərbaycan
ədəbi məclisləri"
adlı monoqrafiyasını
nəzərdən keçirərkən
onun da əsəri
Ə.Müznibə aid etdiyini
görürük.
Əsərdə XIX əsrdə Şuşada,
ümumiyyətlə, Azərbaycanda
cərəyan edən
ədəbi həyat barədə çox maraqlı məlumatlar toplanıb. Görürük ki, ədəbi
məclis şairlərinin
xalqın gündəlik
həyatından uzaqlaşaraq
klassik ənənəni
təqlidlə məşğul
olduqları fikri həqiqətə uyğun
deyil. Kitabda Məmo bəy Məmainin çar Rusiyasının işğalçılıq
siyasətinə, Qarabağın
erməniləşdirilməsinə qarşı yazdığı,
vətəndaşları ayılmağa
çağıran bu
beyti çox şeydən xəbər verir:
Bir yanda vətən təhlükəsi canımı
almış,
Bir fəhm
edənim, anlayanım,
dərk edənim yox.
Beləliklə, görkəmli tədqiqatçı
və şair, Stalin repressiyalarının qurbanlarından
biri Əliabbas Müznibin son dövrlərdə
üzə çıxarılaraq
oxucuların ixtiyarına
verilmiş əsərlərinin
sırasına "Natəvan
Xurşidbanu" kitabı
da əlavə olunur. Bəs nə üçün
kitabın 1928-ci ildə
çapdan çıxmış
ilk variantında müəllifin
adı göstərilməyib,
əsərin genişləndirilmiş,
təkmilləşdirilmiş variantı sonralar işıq üzü görməyib? Bu suallara hələlik cavab vermək imkanına malik deyilik.
Nailə Mustafayeva,
Araşdırmaçı
Xalq cəbhəsi.-2014.-5
avqust.-S.14.