Dünya, həyat, insan
rəssamlarımızın görümündə
"Rəssam
həm dramaturq, həm rejissor, həm də artistdir"
Mahiyyətcə incəsənətin bütün
janrlarının mayasında
insanın dərdlərini
ifadə etmək, onun problemlərdən çıxış yolunu
göstərmək cəhdi
durur. Azərbaycanda bu gün imzası populyar olan, incəsənət sahəsində çalışanların,
insafla desək, insan dərdi ilə az-çox bağlılığını görmək mümkündür.
Bu gün bütün
dünyada incənəsətin
sadəcə, az qala hobbi
səviyyəsinə endirildiyi
bir zamanda insan dərdindən sözdə də olsa danışmaq gərəklidir. Bütün hallarda isə
ümidin qırılmaması
lazımdır. Yoxsa yaşamağa
dəyməzdi. Bu yazıda rəssamlarımızın
dünya, həyat, insanla bağlı görümü haqqında
danışacağıq.
Tanınmış rəssam Rza Avşar özünü
impressionist hesab edir. Bu janrda xeyli əsərlər
yaradıb. Həyat yoldaşı
da rəssam olan Rza Avşar
dünyanın müxtəlif
ölkələrində olub,
əsərləri sərgilənib.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, o, xalq artisti mərhum
Muxtar Avşarovun böyük oğludur.
Maraqlıdır, onun aktyor yox, rəssam olmağı aqibətdənmi
gəlib?
Rəssam
bildirir ki, onda rəssamlığa meyl fitridir: "Baxmayaraq ki, uşaqlıqdan aktyorluğu
dərk etməyə çalışmışam. Gözümü dünyaya Gəncədə
açmışam. Sinif yoldaşımın
atası Cabbar Sadıqov Gəncədə
imzası tanınan rəssamlardan idi. Tez-tez onların evinə gedərdim. Cabbar müəllimin emalatxanası
evində yerləşirdi.
Bilmirəm, hansı daxili
gücün təsirindəndirsə,
məndə istər-istəməz
rəssamlığa dərin
bir sevgi yarandı. Özümü qəribə, sirli-sehirli
bir aləmdə hiss etdim. Çoxlu rəssamlıq kitablarına
baxırdım, şəkillər
çəkirdim. Cabbar
müəllim çəkdiklərimə
baxdı, dedi ki, səndən rəssam çıxar. O,
Gəncədəki rəssamlıq
məktəbinin direktoru
idi. Orada təhsil aldım.
1965-ci ildə Bakıya
gəldim, Əzimzadə
adına Rəssamlıq texnikumuna daxil oldum. İki
il əsgərlikdə
olmağım rəssamlığıma
zərbə vurdu. Düzdür,
orada şüar, siyasi rəhbərlərin
bir-iki portretini yaratmışdım, amma bunu rəssamlıq hesab etmək olmazdı. Hərbi xidmətdən sonra
indiki APU-nun bədii qrafika fakültəsinə
qəbul oldum. Aktyorluq mənim üçün çərçivəyə salınmış
bir sənətdir.
O, həmişə asılıdır.
Rejissor da dramaturqdan asılıdır. Teatrda bir
neçə sənət
birləşərək sintez
əmələ gətirir.
Ancaq
rəssam həm dramaturq, həm rejissor, həm də artistdir. O, mövzunu düşünür,
tapır, müstəqil
şəkildə istədiyi
kimi ifadə edir. Kompozisiyanı rəssam qurur.
Rənglər mənim "əsgərlərimdir".
Rəssamlığa meylliyimin əsasında
müstəqilliyim durub".
Bir də var, rəssamlığın
rəssam üçün
daşıdığı başlıca
qayə: "Mənim
üçün o qayə
də aydındır.
Rəssamlığın mayasında hesab
edirəm ki, insana xidmət durur. Baxır kim o xidməti
necə anlayır. Ümumiyyətlə, incəsənətin bütün sahələrində
insan üçün
yanmaq var. İnsanın
daxili dünyası, mənəvi problemləri,
bu problemlərdən onu heç olmasa müəyyən qədər xilas etmək cəhdləri sənətin başlıca
qayğısıdır. İncəsənətdə bütün sahələr
çətindir. Sənət dünyası
başdan-ayağa sirdir,
sehrdir. Dünyada nə qədər
pis adamlar, sonu bitməyən qayğılar, bəlalar mövcuddur. Dərdlə dolu dünyada mən özümə qətiyyən bəraət
vermək fikrində deyiləm. Deməli,
biz sənət adamları
az işləmişik,
bəlkə haradasa yanılmışıq?
Əgər sənət insanı
azca da olsa
daxildən təmizləyirsə,
heç olmasa şər istəyini həyata keçirməkdə
bir az
ləngidirsə, bu da böyük şeydir. Digər tərəfdən də sənət millətin dünyada tanınmasında, sifətinin
bilinməsində əhəmiyyətli
rol oynayır".
Rəssam
deyir: "Mən sənət vasitəsilə
özünüifadəni impressionizm
cərəyanında gördüm.
Əsrlərlə əvvəl
yaşayıb-yaradan həmkarlarımla özümü ruhən
bir hesab edirəm. Bu gün elə rəssamlar
var ki, Rembrandtın, Qoyyanın dövründəki kimi çəkirlər.
Bu yöndə yaranmış əsərlərə
elə doğmayam ki, hesab edirəm, sanki onları mən
yaratmışam. Kobud da səslənsə,
sanki bu gün dünya dəli olub. Kim neylədiyini,
hara getdiyini demək olar, bilmir. Hamı
çaşıb. Baxırsan, musiqi musiqi
deyil, rəssamlıq rəssamlıq deyil. Qəzetlərə
baxırsan, kim nə istəyir, onu da
yazır. Sovet dövründən
narazılığımız o idi ki, senzura var idi, indi
zövqlər çox korşalıb".
Hər bir kəsin bu qarışıq zamanda "öz
arşınının olması" mahiyyətcə milli mənafeyə,
milli ideyaya ziyan verir.
Rəssam
deyir: "Sovet dövründə rusca təhsil almışam.
Xeyri odur ki, o dövrdə rus dili vasitəsilə
dünyanın müəyyən mənəvi sərvətləri
barədə bilgim çox olub. Amma ana
dilimizdə oxuyan soydaşlarımın bu imkanları demək
olar, yox idi. Müəllimlərim də
Moskvada, Leninqradda təhsil almışdılar. Mənfi cəhəti o idi ki, imperiya dilimizi
mümkün qədər sıxışdırırdı.
Bu isə bizim bir millət olaraq
özümüzü tapmağımıza, ifadə etməyimizə
çox ziyan verirdi".
Rəssamlıq dünyanın, həyatın, insanın
mahiyyətini görür və çəkir. Deməli, sənətin
insan haqqında düşüncəsi gözəl olduğu dərəcədə
onun real sənətdə, konkret rəssamlıqda ifadəsi də
biçimcə çox gözəl olmalıdır. Eybəcər forma, ifadə insanlığa ziddir.
Rəssam: "Forma və məzmun birliyi olduqda artıq bu,
şedevrdir. Amma görürsən ki, çox
zaman forma zəif olur, mövzu güclü, ya da əksinə".
Səttar Bəhlulzadə hansı mövzuda çəkirdisə,
hər şeyi nağıllaşdırırdı. Əslində
S.Bəhlulzadə impressionizmdən çox yüksəkdə
idi. O, milli çaları fitrətən, bənzərsiz
şəkildə verməyi bacarırdı: "Səttar Bəhlulzadəyə
həmişə sayğı ilə yanaşmışam. Onun bir rəssam olaraq nadir keyfiyyəti həmişə
məni əfsunlayıb. Milliliyə həmişə
xüsusi üstünlük vermişəm. Mənasız
əsəri götür başı üstə çevir,
görəcəksən ki, fərq etmədi..."
Başqa bir rəssam Hacı Mirzə Fərzəliyevin
çoxsaylı əsərləri müxtəlif
ölçülərdədir - hədsiz böyük, orta,
kiçikdir.
Əsərlər tamaşaçıda sırf
abstrakt mücərrədçilik təəssüratı
yaradır. Məsələn, böyük həcmli bir əsərində
çoxlu anlaşılan, sıravi tamaşaçı
üçün isə daha çox anlaşılmayan,
canlı və cansız obrazlar var: sol tərəfdə səcdə
edən, bir az yuxarı tərəfdə əcnəbi
musiqi əhvalı ilə yaşayanlar, sağ tərəfdə
əllərini göyə qaldıranlar, nal, digər həndəsi
fiqurlar anlaşılandır.
Onun əsərlərinin hamısı adsızdır. Adətən
bu tipli əsərlərdə konkret adlandırma olmur. Əsərdən nəticə çıxarmaq
tamaşaçının öhdəsinə buraxılır.
Digər tablolarda da böyük tablonun
mövzusuna oxşarlıq aparıcılıq təşkil
edir. Bir əsərdə uzaq fonda
Qız qalası, qarşıdakı fonda isə böyük
ölçüdə tovuz quşu təsvir olunub. Tovuz quşunun qanadları göy rəngdədir.
Orta fonda yastı evlər diqqəti cəlb
edir. Digər bir əsərdə isə
yarımçıq əl, qınından çıxan ilbizə
oxşar obraz diqqəti cəlb edir. Həmçinin
quş, pişik obrazlarına da rast gəlinir.
Hövbəti
böyük həcmli əsərdə aşağı hissədə
azğın itlər, əsərin yuxarı hissəsində
zurna püləyən obraz, nisbətən sol tərəfdə
isə nağara çalan, başında buxara papaq, şəstlə
duran bir kəs, lap yuxarıda dizlərini qucaqlayıb
oturmuş ağ saçlı kişi,
başıbağlı, başıaçıq obrazlar, kədərli,
sevinən insanlar... Bu, şübhəsiz,
dünyanın həlməşik, əksər hallarda ruhsuz, hərdən
isə ruhlu məqamlarının rəssam görümündə
assosiasiyasıdır. Əsərlərdə
nərdivan obrazı da diqqəti çəkir. Hərdivan haradasa dayanıqlı deyil.
Səhrada
dəvə karvanının təsviri növbəti əsərin
mövzusudur: gözümüzün qabağında
sarımtıl qum təpələri
canlanır. İnsan kədərilə, sevincilə
birgə sanki səhradadır və təkdir. Digər bir əsərdə də təbiət
halı ifadə olunub; sanki ay yerə gəlib,
tamaşaçının düz qənşərindədir.
Sifəti görünməyən insanlar, tərəddüdlü
məqamlar, qarışan əhvallar, yenə də nərdivan,
böyrü üstə yıxılmış qapı,
işıq selinin otağa dolması...
Qeyd edək ki, təbiətlə bağlı
mövzularda tamaşaçı üçün
aydınlıq sezilir. Hövbəti bir əsərdə rəssam
qaranlıq gecədə solğun ayı təsvir edib,
uzaqdakı evdən işıq görünür. Bu, ümiddir. Qoca kişinin sönmüş
çırağın tuşunda səmaya baxması, uzaqlardan
üzünə düşən işıqla daxili
dünyasının vəhdətinin ifadə edilməsi
yaxşı alınıb: qocanın üzü nurludur,
nurlanıb. Bir başqa əsərdə buynuzlu
qoç başının fonunda nərdivan, ağac, eləcə
də həyatın digər məqamlarının ifadəsi
diqqəti cəlb edir. O biri əsərdə
gördüyümüz qoca obrazı yenə buradadır; yerdə
qadın başı, dişini qıcamış itlər,
haradasa məkansızlıq. Bu əsərdə
isə ümid sezilir. Adamlar əllərində
şam tutublar, lakin şamların işığı yoxdur.
Səmadan işığın gəlməsi ilə
adamların heyrət qarışıq ümidləri sifətlərində
donub qalıb. Yer əhvalında yaşamağa məcbur
adamlar daim göy həsrətlisidirlər...
Şübhəsiz, abstrakt, yəni qəliz mövzuda əsər
çəkən rəssam üçün özünün
anladığı, bildiyi ifadə tərzi var. Yeri gəlmişkən,
bir yumorlu məqamı buradaca qeyd edək. Deyirlər,
vaxtilə bir azərbaycanlı rəssamı təbrik edirlər
ki, Amerikada sərgin açılıb, o da cavab verir ki, nəyi
təbrik edirsiniz, əsərimi baş-ayaq
asmışdılar. Abstrakt əsər bu
dərəcədə mücərrədlik, əslində
çox zaman anlaşılmazlıq ifadə edir. Məşhur Danimarka karikaturaçısı Bidstrup
bu yönü tənqid edən karikatura silsiləsi yaradıb.
Orada təsvir olunur ki, abstrakt mövzuda əsər
çəkmək istəyən rəssam çox fikirləşsə
də, bir şey yarada bilmir. Axırda
tablonun ortasında yumruya oxşar bir işarə qoyur. Əsəri gətirib sərgidən asır, camaat
bilmir ki, bu, nə demək istəyir. Biri
ağzını büzür, biri başını bulayır.
Əlbəttə, bu cür əsərlərin də
öz tamaşaçıları var. Lakin gerçəklik
budur ki, belə əsərlər mahiyyəti bütöv halda
ifadə etmir, burada bir qarmaqarışıqlıq,
nizamsızlıq sezilir. Əslində bu yöndə
yaradıcılar "qarmaqarışıqlığın
nizamını" yaratmaq istəyirlər. Əslində rəssam gerçəkliyi sənətin
gerçəkliyi, əsil insani tələbi
ölçüsündən mənalandırmalıdır.
S.Bəhluluzadə Göy gölü öz
Göy gölü kimi təqdim edir, amma burada təhrif yoxdur.
Hə qədər qəribə səslənsə
də, absrtakt rəssamın yaratdığı gerçəklik
əksər hallarda gerçəkliyin özündən
aşağı olur, insanın yaşamaq ümidinə bu və
ya digər dərəcədə təsir edir. Bu
yönlü rəssamlıqda haradasa bədiyyatın ənənəvi
tələbinə düz gəlməyən
"uydurmaçılıq", "möcüzəvilik",
"kabus" var, amma bu, ehtiraslı, idraklı xəyalın
məhsulu kimi yox, təxəyyülün məhsulu kimi meydana
çıxır.
O, dünya rəssamlıq sənətindən daim bəhrələndiyini deyir: "Hər dövrün öz zirvələri olub. Sultan Məhəmmədin miniatür rəssamlığı bütün dünyada məşhurdur. Bu rəssamın yaradıcılığını bəyənirəm. Amma təqlidi sevmirəm. XX əsrin tanınmış sənətkarlarından biri Salvador Dali olub, onu böyük rəssam sayıram. XX yüzilin böyük sənətkarlarından biri də Səttar Bəhlulzadədir, fitri istedada malik rəssam idi. Onun sənəti, səmimiyyəti qarşısında səcdə edirəm, hədsiz səxavətli rəssam idi. Deyirdi özüm üçün işləmirəm, sadəcə, həyatımı yaşayıram".
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 15 avqust.- S.11.