“Vətən, xalqım” deyən dillər
kəsilsə də...
Nəcəf bəy Vəzirovun
əsərləri dövrümüzdə də aktualdır
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutundakı
yazılı abidələr təkcə xalqımızın
deyil, Yaxın Şərqin orta və sonrakı yüzilliklərdəki
ictimai-siyasi vəziyyətini öyrənmək
baxımından qiymətli mənbələrdir.
Bu yazılı abidələr-əlyazma kitabları ilə
yanaşı XIX yüzilliyin ikinci yarısından
başlayaraq XX yüzillikdə yaşayıb-yaratmış
alim, şair, ədəbiyyat və mədəniyyət xadimlərimizin
şəxsi fondları da dövrün ümumi mənzərəsini
əks etdirən qiymətli sənədlər olmaqla zəngin
bir xəzinədir.
Burada
M.F.Axundov, A.A.Bakıxanov, H.B.Zərdabi, N.B.Vəzirov,
S.Ə.Şirvani, C.Məmmədquluzadə, M.T.Sidqi, R.B.Əfəndiyev,
Ə.Haqverdiyev, M.S.Ordubadi, Ü.Hacıbəyov,
Ə.A.Müznib, N.Nərimanov, S.Mümtaz, M.Maqomayev və bu
kimi görkəmli xadimlərimizin arxivlərini tədqiq edib
öyrəndikcə onların keçdikləri ömür
yollarını izlədikcə, belə bir nəticəyə
gəlirsən ki, müasir həyatımızda istər orta təhsil
məktəblərində, istərsə də haqlarında
yazılan məqalə və kitablarda bu el
oğullarımızın keçdikləri həyat
yolları hələ tam halda göstərilməyib və
haqlarında deyiləcək sözlər, yarımçıq
qalmış fikirlər açıqlanmayıb.
Milli ədəbiyyat
və mədəniyyətimizin bu dəyərli
övladları öz dərin zəka və
ağılları ilə yaşayışlarının əsasını,
yaradıcılıqlarının mənasını el
işinə, vətəninə, xalqına xidmətdə
görüb, heç nədən, heç kəsdən
çəkinmədən dövrünün durumunu müxtəlif
səpkilərdə yazdıqları əsərlərində
- drama, komediya, hekayə, faciə və felyetonlarında əks
etdirməyə çalışıblar.
Burada represiya qurbanları olmuş ədəbiyyatşünas
alimlərimizdən Salman Mümtaz və Əlabbas Müznibin
adını xüsusi qeyd etmək istərdik. Salman
Mümtaz Azərbaycanın bütün bölgələrinə
gedib xalq deyimlərini - folklor nümunələrini, adlı-sanlı
insanları haqqındakı söhbətləri dinləyib,
yazıya alıb, bugünkü günümüzə ərməğan
edib. Əlabbas Müznib öz şeirləri
ilə xalqını ayıltmağa, maarifləndirməyə,
düşdüyü bəladan qurtarmaq üçün
üzünü böyük türk oğlu Atatürkə
tutmuş, ondan imdad istərkən adlarına "xalq
düşməni" damğasını basmışlar.
Bu fədakar el oğullarımızı Sibirə
sürgünə aparan yol bunlar olmuşdu. "Vətən, xalqım" deyən dilləri kəsilsə
də, uzaq Sibirdən gələn məktublarında, şeirlərində
yenə də susmamışlar.
Haqqında
danışacağımız Nəcəf bəy Vəzirovun
şəxsi fondunda Salman Mümtazın bir teleqramı var.
Salman Mümtaz Nəcəf bəyi
yaradıcılığının 40 illik yubileyi münasibətilə
Aşqabaddan təbrik edir və gələ bilmədiyi
üçün təəssüf etdiyini bildirir. Ona milli ədəbiyyatımızın
inkişafı naminə cansağlığı arzulayır.
Nəcəf bəy Vəzirovdan çox
danışılıb, çoxlu məqalələr və
kitablar yazılıb. Biz isə burada onun
şəxsi fondundakı bəzi sənədlərlə o
böyük şəxsiyyəti yad etmək istərdik.
Şəxsi
fondunda onun tərcümeyi-halını;
yaradıcılığını açıqlayan
çoxsaylı materiallar - dram əsərləri "Hacı
Çırıq lənətullah", "Hacı Fərəc
lənətullah", "Keçmişdə",
"Keçmişdə qaçaqlar", "Kərəmlər",
"Otuz beş il bundan əqdəm",
"Qaçaqlar", "Qəzviyyə", "Təzə
əsr", "Nə əkərsən, onu biçərsən",
"Pul düşkünü Hacı Fərəc", və
b;. felyetonları, məktublar və 40 illik
yubileyi münasibətilə teleqram və qəzet
yazıları var.
Bu sənədlərin qiyməti əksəriyyətinin
avtoqraflı olmasıdır.
"Şəfa" maarif cəmiyyəti nəşriyyatı
tərəfindən 1913-cü ildə çap edilmiş
kiçik həcmli kitabça Nəcəf bəyin
keçdiyi həyat yolunu açıqlayan əvəzsiz bir sənəddir. Kitabçanın
üz qabığında "Qırx yil Qafqaz türkləri ədəbiyyatinə
etmiş olduğu xidmətlərinə müqabil tərtib
edilmiş yubileyi (şənlik günü) münasibətilə
çap edilmişdir" kimi açıqlama verilib.
Buradakı N.B.Vəzirovun öz qələmindən
çıxan tərcümeyi-halından bəzi məqamları
müasir gəncliyə ərməğan olaraq qeyd etmək
istərdik.
Nəcəf
bəy yazır: "Mən, 1854-cü ildə bəhar
aylarında (Şişə) şəhərində anadan
doğulmuşam. Məni on iki yaşında məktəbə
göndərdilər. 3 ayın ərzində
Quran oxumağı öyrənib, yazıya başladım.
Bir ildən sonra məni Şişə şəhərinin
mülkiyə məktəbinə verdilər".
O, burada
Mkrtç adlı müəllimdən rus dili dərsini
almağa başlayır. Lakin müəllimin onu
haq-nahaq döyməsinə dözməyib, məktəbdən
qaçdığını, 1868-ci ildə anasının
göz yaşlarına baxmayaraq Bakıya gəldiyini söyləyir.
O, yazır ki, ailəmiz hədsiz dərəcədə
kasıb idi. Ailəni anam idarə edirdi, atam xəstə və
bacarıqsız idi: "O vaxtlar yadıma düşdükcə
şimdi də ürəyim parə-parə oluyor" - deyə
çəkdiyi əzab və əziyyətlərini qəlb
ağrısı ilə dilə gətirir.
Nəcəf bəy Bakı həyatını ürək
dolusu sevinclə təsvir edir və bildirir ki, burada Realni məktəbin
II sinfinə daxil olur, oranı gümüş medalla bitirir. Onun gələcək
həyatında mühüm rol oynayan amil, 6-cı sinifdə
oxuyarkən rus teatrına tamaşa etməsi olur. O,
yazır ki, ertəsi günü gimnaziya müəllimim Həsən
bəy Zərdabiyə müraciət etdim: "Aya, bizim
dilimizdə teyatro əsərləri, ya məzhəkə və
ya faciə varmıdır?" deyə sordum.
Məlikov
Mirzə Fətəli Axundovun "Hacı Qara"
komediyasını ona nişan verir və Nəcəf
bəy bu komediyanı pansionun müsəlman şagirdləri
ilə bir yerdə hazırlayıb tamaşaya qoyurlar. O,
yazır ki, biz hazırlaşan zaman Həsən bəy Məlikov
cənabları tamaşa edirdi. Amma şagirdləri
mən hazırlayırdım.
Tamaşanın
çox uğurla keçdiyini, qubernatorun ailəsi ilə
tamaşaya gəldiyini, tamaşa bitdikdən sonra qubernatorun
dilmancı Həsən bəy Nəbibəyovun onları qonaq
etməsini sevinclə yad edir: "Həman gecə müəllimimiz
Həsən bəy Məlikov Mirzə Fətəli Axundova
teleqram göndərdi..."
O, Realni məktəbi
bitirib əvvəlcə Sankt Peterburqa gedir, sonra Moskvadakı
Petrovski Akademiyasına daxil olur. Burada son dərəcədə
fəqirlik həyatı keçirir. Bu haqda belə
yazır: "Havası soyuq Moskvada üstümə örtməyə
bir yorğanım yox idi. Gecələr dünya malından təkcə
gümanım gələn bircə palazımı üstümə
çəkirdim... Hərdən oturub axırımın necə
olmasından fikir edirdim... Hər il şəhərimizdə
10-15 imam ehsanı verən olur. Burada
boynuyoğun mollalar, şiş papaqlı tacirlər,
hacılar plovlanırlar. Allah belə
ehsanı qəbul etsin. Fəqət fəqirlərin
uşaqları üçün qayrılmış məktəbə
verilən ehsanı qəbul etmir".
Nəcəf bəy belə bir mühitdə
çalışmış, öz əsərlərində
dövrünün fəna cəhətlərini təsvir edərək
tənqid atəşinə tutmuşdu.
Göründüyü
kimi son dərəcədə kasıblıq, fəqirlik həyatı
keçirən bu insanı xalqının savadsız
qalması, onun əsrlərdən bəri xanların, bəylərin,
mollaların təzyiqi ilə nadanlıq dünyasında
yaşaması Həsən bəyi genişmiqyaslı, müxtəlif
məzmunlu əsərlər yaradıb bu kütləni
ayıltmağa sövq etmişdi.
Bildiyimiz kimi Azərbaycanda dramaturgiya M.F.Axundovun qələmi
ilə, maarifçi dramaturgiya isə Nəcəf bəy Vəzirovun
yaradıcılığı ilə başlayıb. Vəzirovun ədəbi
və ideoloji fəaliyyəti milli maarifçilik, faciə və
məzhəkələri dramaturgiyamızın, elmi-bioloji əsərləri
isə Azərbaycan meşəçilik elminin yeni bir mərhələsinin
əsasını qoyub.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, N.B.Vəzirovun ümumi
yaradıcılığı ətraflı öyrənilib, tədqiq
edilib nəşr olunub. Onun "Palıd" adlı elmi-təhqiqat
işi isə haqqında yazılmış bir-iki məqaləni
çıxmaqla indiyədək tədqiqat çap edilməyib.
Alimin şəxsi fondunda I saxlama vahidi altında qorunan bu
əsər 72 vərəqdən ibarət olub, 17x4x 21 sm
ölçüsündədir.
Əsər Azərbaycan dilində, ərəb əlifbası
ilə yazılıb, tarixi və yazıldığı yer
qeyd olunmayıb. Onun Nəcəf bəyin Ağamalıoğlu adına Yer Quruluşu və Meliorasiya
Texnikumunda dərs dediyi zaman tələbələr
üçün hazırladığını yəqin etmək
olar.
Əsər sondan naqis olsa da məzmun etibarı ilə
tamdır. Onu ilk dəfə olaraq transfoneliterasiya ilə nəşrə
təqdim etməklə Azərbaycanda meşəçiliyin
inkişafına lazımi qədər xidmət edəcəyi
ümidindəyik. Ədibin şəxsi
fondunda meşəçiliklə bağlı elə bir digər
sənəd yoxdur. Lakin buradakı bir məktub
nəzərimizi cəlb edir. Bu, Ağamalıoğlu adına Yer Quruluşu və Meliorasiya
texnikumunun Nəcəf bəyin oğlu Samirə
ünvanladığı müraciətdir. Məktubda
atasının meşəçiliyə aid kitablarının
texnikuma verilməsi xahiş edilib. Bu məktubdan
məlum olur ki, Nəcəf bəyin meşəçiliyə,
kənd təsərrüfatına aid əsərləri tələb
olunan ünvana verilib. Məktub Nəcəf
bəyin vəfatından sonra - 24 dekabr 1926-cı ildə
yazılıb.
Şəxsi fondundakı digər bir sənəd Nəcəf
bəyin kənd təsərrüfatındakı fəaliyyətini
açıqlayır. Bu, 5 dekabr 1920-ci ildə Ümumrusiya Həmkarlar
İttifaqı tərəfindən Vəzirova verilmiş
kitabçadır. Kitabça onun Azərbaycan
rayonlarında kənd təsərrüfatı ilə
bağlı fəaliyyətinə görə verilib və Nəcəf
bəyin I kateqoriyalı ali meşəbəyi
olduğu, 28 fevral 1920-ci ildə Xalq Torpaq Komitəsinin müfəttişlik
şöbəsinə işə götürüldüyü
bildirilib.
Burada meşəçiliyə aid digər sənədlər
Nəcəf bəyin meşə quruluşu işinə aid
planlarıdır. Onun "İş planı" adlı sənədi
texnikumun III kurs tələbələrinin meşə
taktikası (oduncaqlı ağacların miqdarının təyin
edilməsi), yay praktik işinin aparılması, praktika kimi bir
illik, altmış illik ağacların sahəsinin,
ölçüsünün təyin edilməsi və meşəçiliyə
aid digər məsələlərin öyrənilməsi
haqqındadır. Digər sənədlərdə
Yer quruluşu və Meliorasiya texnikumunun meşəçilik
sahəsinin I kurs tələbələrinin meşədə
canlı və çürümüş ağacların
böyüməsi, yaşı və xüsusiyyətlərini
öyrənmələri, meşə torpağının dərinliyi,
rütubətliliyi əsasında ağacları təyin etmək,
ağacların yaşını və kölgəyə
davamlılığını təyin etmək, kölgəyə
davamlı ağacı təsvir etməkdir.
"Palıd" elmi əsəri Azərbaycanda meşəçiliyin
inkişafı üçün çox dəyərlərə
malik olduğundan onu ərəb əlifbasından foneliterasiya
ilə çapa hazırlamaqla Nəcəf bəy Vəzirov
yaradıcılığına azacıq da olsa xidmətimizlə
qürurlanırıq. Əlbəttə, müəllifin öz ədəbi
dilini saxlamaq şərtilə.
Ədibin
şəxsi fondunda onun yaradıcılığının 40
illik yubileyi münasibətilə çoxlu təbrik
teleqramları var. Bu teleqramlarda Nəcəf bəyin nadir
yaradıcılığa malik olması (Yelizovetpol şəhərinin
başçısı); onun kimi ədibin xalq
üçün həmişə gərəkli olması
(Bakı Müsəlman Cəmiyyəti Xeyriyyə idarəsi);
onun ədəbiyyat sahəsindəki xidmətləri (Bakı
Rus Müsəlman məktəblərinin müəllimlərindən)
qeyd olunur.
Mehri Məmmədova,
araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 23 avqust.- S.14.