Azərbaycan musiqisi bənzərsiz
düşüncə yönü
yaradır
Sürəyya Ağayeva: "Dünyanın
çox ölkələrində
Azərbaycan musiqisinə
heyranlıqla qulaq asırlar"
Munis Şərifov: "Hər
bir sənətçinin
ifa tərzi seçilməlidir"
Bu yazımızda musiqi
ilə məşğul
olan iki yaradıcı insanın düşüncələrini təqdim
edəcəyik. Azərbaycan musiqisinin təməli
çox möhkəmdir.
Tarixin çox dönəmlərində yaradılanlar
it-bata düşdüyündən
çox zaman bu yöndə danışmağa təəssüf
ki, faktımız az olur.
Tədqiqatçı-alim Sürəyya Ağayeva
qədim dövrdən
bəri Azərbaycan musiqisi haqqında hansı soraqların olduğu haqqında danışaraq bildirir ki, əsas mənbələr
orta əsrlərdə
yazılmış ərəbcə,
farsca, türkcə olan əlyazmalardır.
Təəssüf ki, bu əlyazmalar hələ yetərincə
tədqiq olunmayıb:
"Bu sahəni tədqiq
etməkdən ötrü
istər-istəməz bir
neçə sahəyə
bələdlik gərəklidir.
Tədqiqatçı müstəqil olaraq
mənbələrlə işləməyi
bacarmalıdır. Elm belədir ki, burada doğru, dürüst nəticə
çıxarmaq üçün
tələsmək olmaz,
gərək illərlə
çalışasan, ruhdan
düşməyəsən. İlk dəfə olaraq 14-15-ci yüzilin tanınmış
Azərbaycan alimi, musiqişünası Əbdülqadir
Marağayi haqqında
dissertasiya yazdım, müdafiə etdim. Dünyanın müxtəlif ölkələrində
xeyli konfranslarda iştirak etmişəm.
Sonradan ümumən orta yüzillərin, Şərq
musiqi mədəniyyəti
haqqında araşdırmaların
əhatəsini genişləndirdim".
Maraqlıdır, Marağayinin Azərbaycan türk bəstəkarı
olaraq özünəməxsusluğu
nədədir? Araşdırmaçı
bildirir ki, Fərabi, Urməvi, İbn Sina kimi
məşhur alimlər
türk kökənli
olmaqla musiqi problemləri ilə də məşğul olublar: "Əbdülqadir
Marağayi indiki Güney Azərbaycanın
Marağa şəhərindəndir.
Təxminən 1353-cü anadan olub. Onun yaşadığı dövrdə Cəlairilər, Teymurilər hakimiyyətdə idilər. Teymurləng Səmərqəndi dünyanın mərkəzinə çevirmək istəyirdi. Ona görə də zəbt etdiyi ölkələrdən məşhur sənətçiləri, alimləri Səmərqəndə gətirirdi. Səmərqəndə aparılanların içərisində Marağayi də vardı. Bir müddətdən sonra Təbrizə döndü, amma onu yenidən Səmərqəndə apardılar. Marağayi ömrünün axırına kimi Heratda, Şahruhun sarayında qaldı. Bu müddətdə özünün məşhur kitablarını yazdı, 1435-ci ildə 82 yaşında vəfat edib. Marağayi praktiki, özünə qədər olan türk musiqisi tarixinə aid olan çox maraqlı faktları əsərlərində araşdırıb. Biz məhz Marağayinin əsərlərinə istinadən bilirik ki, uyğurların musiqi tarixinə aid hansı faktlar var".
Marağayinin əsərlərinin nota alınması da maraqlıdır: "Marağayidən əvvəl Urməvi də bu işlə məşğul olub. Onlar indi bizə məlum olan not kimi xüsusi işarələrdən istifadə ediblər. Bu işarələr ərəb hərflərinə əsaslanan bir üsul, sistem idi. Hətta ritmlərin uzunluğunu-qısalığını və başqa məsələləri rəqəmlərlə göstərirdilər. Muğamların səs düzümünü dəqiqliklə verə bilirdilər. Bir Qərb alimi etiraf edir ki, Siracəddin Urməvinin ixtira etdiyi sistem onların yaratdığı sistemdən daha əvvəl və güclüdür. Qərbdə də çoxsəsli sistemə birdən-birə keçilməyib, bundan ötrü müəyyən dövr lazım gəlib. Muğam professional sənətdir. Muğam dəyişmir, bu, olduqca savadlı, ruhlu musiqiçilərin ağlının, ruhunun məhsuludur. Əbülfərəc İsfahani adlı tədqiqatçı olub. 10-cu əsrdə yaşayıb, 8-9-cu yüzildə yaşayan musiqiçiləri tədqiq edib, "Melodiyalar kitabı"nı yazıb. Görünür, ərəb adıyla tanınan musiqiçilərin çoxu türk imiş. Çünki o dövrdə ərəb xilafəti vardı, onlar türkləri qul edib aparırdılar. Türklər ərəblərin saraylarında yaşamağa, fəaliyyət göstərməyə məcbur idilər. Məsələn, İbn Süreyc adında musiqiçi sən demə, türk imiş. Bu, məşhur bir musiqiçi olub. Tutaq ki, qul kimi əsir alınıb aparıldığı yerdə oxuyur, səsi diqqəti cəlb edir, saraya aparılır, orada musiqi təhsili alır. Türkəsilli soydaşlarımızın başına belə hallar çox gəlib. Hazırda bu yöndə tədqiqatları davam etdirirəm".
Əldə olan faktlar hər halda Azərbaycan musiqisinin çox güclü, təməlli qaynaqlarının olmasından xəbər verir: "Şərqdə ilk professional musiqi ilə bağlı qaynaqlar Sasani Xosrov Pərvizin sarayında ud, bərbəd çalan məşhur Barbəd barədə danışır. Bu, Hizaminin yaradıcılığında adı keçən həmin məşhur Barbəddir. Taciklər deyirlər Barbəd bizimdir. Başqaları da bu iddiadadırlar. Ancaq Barbədin türk əsilli olması barədə qənaətlər də var. Barbəd Mərv şəhərindən idi. Mərv də indiki Türkmənistanının Marı şəhərinin yaxınlığında olan bir bölgə idi. Qərb mənbələri də bu qənaətdədirlər. Müasir Avropa musiqisinin tanınmış nümayəndələri ötən yüzilin ortalarında hiss etdilər ki, onların musiqi mənbələri artıq tükənir, Səfiəddin Urməvinin nəzəriyyəsinə müraciət etdilər. Dünyanın çox ölkələrində Azərbaycan musiqisinə heyranlıqla qulaq asırlar".
Əməkdar artist Munis Şərifovun imzası ictimaiyyətə yaxşı tanışdır. Onun ifalarında zənginlik hiss olunur. Əgər yaradıcılıqda ardıcıl zənginlik və özünəməxsusluq olmursa, o zaman sənətçi əsl uğur qazana bilmir, ifası beşgünlük olur. Sənətdə söz demək həmişə çətin olub. Bu gün xüsusilə çətindir, ona görə ki, 20-ci yüzildə Azərbaycan musiqisində konkret muğamla adı sıx bağlı olan onlarla imzası bəlli sənət adamları yaşayıb-yaradıb. Millətlər içində öz sözünün daim təpərli olması üçün daim təməl üstə yaratmalısan, yeni-yeni üfüqlərə yol almalısan. Ancaq milli musiqi və muğam təməlindən uzaqlaşmaqla qətiyyən yaşarı olmaq mümkün deyil. Bu mənada Munis Şərifovun çalğılarında - istər qədim havacatların çəqanədə və kamançada canlandırılması, istər muğamlarımızın təhrifsiz ifası, istərsə də bəstəkar mahnılarının yaradıcı şəkildə təqdimində daim milli ənənəyə sadiqliklə sənətçi peşəkarlığının vəhdətini müşahidə edirik.
1985-ci ildə Ümumdünya
Festivalının qalibi
olub. Qədim Musiqi Alətləri
Ansamblının konsertmeystridir,
həm də pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olur.
Ansamblın konsertmeysteri kimi
bir çox dövlət tədbirlərində
çıxış edib.
2002-ci ildə Fransanın Paris və Strasburq şəhərlərində
YUHESKO-nun tədbirlərində konsert proqramı ilə Azərbaycan musiqi sənətini təmsil edib. Ansamblın ifasında YUHESKO tərəfindən
kompakt disk buraxılıb.
2005-ci ildə Düşənbədə "Qəlblərin səsi"
festivalında, İstanbulda,
ötən ilin dekabrında isə Almaniyada çıxışları
olub.
Onun çalğılarına qulaq
asanda hiss olunur ki, kamançanı özününəməxsus tərzdə
ifa edir. Üslubu heç kəsinkinə bənzəmir. Deyir,
onun üçün musiqi hər şeydir, bir sözlə, həyatıdır:
"Mübaliğəsiz deyirəm,
kamanım yoxdursa, mən də yoxam. Əgər bu gün Azərbaycanda Munis Şərifov imzası ilə varamsa, bu, təbii ki, kamana görədir.
Mən kamanıma özüm kimi baxıram. O, mənim daxili dünyamın, duyğularımın
sözlə heç cür ifadə edilə bilməyəcəyi
halıdır. Musiqiyə meylimin
təməlində nə
durduğunu konkret olaraq sözlə ifadə edə bilmirəm. Bircə onu deyə bilərəm ki, musiqi daxilimin ifadəsi kimi məhz kamanla özünü göstərdi.
Hər halda bu, aqibət
imiş. Uşaqlıqdan kaman ustası Habil Əliyev sənətinin vurğunu olmuşam. Sonralar Şərqin böyük
musiqiçilərinə qulaq
asmışam, zövq
almışam, onlardan
bəhrələnmişəm. Musiqini dərk edən andan fikirləşdim ki, əgər
bir sənətçi kimi yetişməyi qarşıma məqsəd
qoymuşamsa, o zaman mənim özüməməxsus dəst-xəttim
olmalıdır. İstədim elə
çalım ki, desinlər bax, bu, Munis Şərifovdur.
Hə dərəcədə istəyimə
çatmışam, deyə bilmərəm. Hər halda
az şeyə nail olmamışam".
Muğamatın yaranmasında Şərq xalqları
iştirak etsə də, şübhəsiz, Azərbaycan
türklərinin bu işdə xüsusi zəhməti olub. Bu fikrin ən
yaxşı sübutu ondadır ki, muğamları kamil şəkildə
biz Azərbaycan Türkləri qoruyub saxlaya bilmişik.
M.Şərifov deyir ki, muğamları kamil bir abidə kimi
qoruyub saxlamaq hər birimizin borcudur: "90-cı illərdə
iki ilə yaxın Tehranda dərs demişəm. Ərəbistanda, Türkiyədə, Orta Asiya
ölkələrində, hətta İranın özündə
belə muğam bizdəki kimi deyil. Farslarda muğam
ağırdır, ləngərlidir: yəni ki, sanbalı
ağırlığındadır. Bizdəki
müasir muğam texniki cəhətdən itidir, oynaqdır, hərəkət
çoxdur. Bizim xanəndələrin
oxuduğu muğamlarda həm zəngulə, həm də ki, qəzəliyyat
çoxdur. İranda isə xanəndələr
çox vaxt zənguləyə, avaza yer verirlər, qəzəldən
məhdud şəkildə istifadə edirlər".
Kamançaçı hər bir mahnıya
yaradıcı yöndə yanaşır. Deyir hələ
özünün bəstələri də var:
"Özüməməxsus bəstələrim var. İfa
etdiyim mahnıların bir qismi
yaradıcılığımın məhsuludur. Bir də görürsən, konsertdə, el şənliklərində
bədahətən gəlir, ifa edirsən, qalır. Bununla belə özümü bəstəkar hesab
etmirəm, ancaq sırf ifaçılıqla məşğulam".
Mahnıların ifa tərzi, kompozisiyası
kamanın zərifliyi ilə birləşəndə gözəl
bir ahəngdarlıq yaranır. Deyir həmişə
çalışıb ki, kamanının səsi
başqalarınkından seçilsin: "Təbiidir ki, bundan
ötrü də gərək hər bir sənətçinin
ifa tərzi seçilsin, fərqlənsin. Mən
kamanda yenilik etməyi sevirəm, amma qədimdən bu günə
gəlib çatmış kamanımızı qətiyyən
təhrif etmək fikrində heç vaxt olmamışam.
Həmişə çalışmışam
ki, kamanı tərif etmədən vəhdətə nail olum,
Şərqə məxsus olan zil-bəm səslərinin
birliyini yaradım. Burada səslərin
uyuşması gözəl bir ahəng yaradır".
Şübhəsiz, sənətçi daim dünya
xalqlarının musiqisinə qulaq asmalı, onları təhlil
etməyi bacarmalıdır. Bunsuz inkişaf
mümkün deyil. O, sənətindən, dünya
musiqisindən aldığı zövqü belə ifadə
edir: "Mən ardıcıl olaraq Şərq musiqisinə
qulaq asıram. Məsələn, Hindistanda məşhur
setar ustadı Ravi Şankar var. Elə olurdu ki, bir həftə
gecə-gündüz ona qulaq asırdım, hətta
ağlayırdım da. İranın böyük ney ustadı Musəviyə qulaq asanda həm
ağlayırdım, həm də ki, öyrənirdim. Əlbəttə ki, insan musiqidən mənəvi
zövq almağı bacarmalıdır. Yadımdadır,
Türkiyədə Bülbülcan adlı musiqiçinin
çıxışlarına qulaq asanda uzun müddət
özümə gələ bilmirdim. Mən
hər hansı bir xalqın musiqisini ifa edəndə deyirəm
ki, bu, filan xalqındır. Yəqin ki, oxucuların
yadında olar. Hələ 90-cı illərdə
İran bəstəkarı Pərviz Meşkatiyanın
"Şurəngiz"ini ifa etmişəm. O zaman fikirləşdim
ki, əgər daim Avropa bəstəkarlarının əsərlərinə
yer ayırırıqsa, onda hər cəhətcə zəngin
olan Şərq musiqisinə öz repertuarımızda niyə
yer ayırmayaq? Fikrimcə, biz ən çox
Şərq musiqisindən istifadə etməliyik. Axı biz şərqlilərik".
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2014.- 26 avqust.- S.11.