Azərbaycan
fotojurnalistikasının durumu
Bu sahə niyə az inkişaf edib?
Mətbuatı fotojurnalistikasız təsəvvür etmək
çətindir. Jurnalistlər ictimai-siyasi həyatda
baş verənləri sözlə, fotojurnalistlər isə
görüntülərlə çatdırır. Bəzən qəzetlər və saytlar hansısa xəbəri
və ya reortajı mətnə uyğun olmayan şəkillərlə
təqdim edirlər. Əksər hallarda isə
müxtəlif mətnlər davamlı olaraq eyni şəkillərlə
təqdim edilir ki, bu da oxucuları yorur. Bu
da o deməkdir ki fotojurnalistika sahəsində problemlər var.
Bundan başqa bu sahəyə maraq azdır.
Azərbaycan
Fotoqraflar Birliyinin rəhbəri Mirnaib Həsənoğlu
fhesab edir ki, fotojurnalistika hər zaman sevilmir, çünki
daim problemlərlə məşğul olur: “Fotojurnalistika 2
yöndə inkişaf edir, ənənəni davam etdirənlər
və yeni müstəqil fotojurnalistlər, dünya mətbuatına
çıxanlar. Azərbaycanda fotojurnalist
araşdırmaları ilə məşğul olanlar
çoxdur, lakin yerli mətbuat onlarla maraqlanmadığı
üçün heç yerdə göstərilmir, xarici mətbuata
çıxır. Yaradıcılıq deyəndə
isə, fotoqrafiyanın istiqaməti çox önəmlidir.
Bu gün çoxları çəkir, amma
heç birinin istiqaməti yoxdur. Böyük
bir fotoqraf ordusu gözünə yaxşı görünəni
çəkir, vəssalam”.
Mirnaib Həsənoğlu
həmçinin fotojurnalist peşəsinin problemlərindən
də danışıb:
“Azərbaycanda adətən reportajlarda verilən
fotoların çoxu ancaq portret xarakteri daşıyır. Hər
hansı bir tədbirdən material hazırlanırsa, həmin
tədbirdə çıxış edən şəxslərin
ancaq portretləri və ya nə vaxtsa çəkilən
şəkli yerləşdirirlir. Bunların
hamısı bizim mediada var. Sırf fotojurnalistika
baxımından fotoların düzgün verildiyi bir neçə
qəzet və sayt var. Amma buna da tam olaraq fotojurnalist işi demək
olmaz. Bizdə bu sahədə çox
böyük problemlər var”. Mirnasib Həsənovın
sözlərinə görə, media orqanının mütləq
fotoredaktor ştatı olmalıdır: “Fotoredaktor ayrıca bir
peşədir. Sovet dönəmində agentliklərdə
fotoredaktorlar olub, amma o dönəm dağılıb gedəndən
sonra fotoredaktor deyilən anlayış bizim mətbuatdan itib.
Bizim bir çox jurnallarımızda, qəzetlərimizdə
hazırlananan şəkillərərə baxın. Onların heç birində fotojurnalist işi yoxdur.
Yazan jurnalist və ya redaktor ağlına
hansı şəkil gəlirsə, onu da götürüb mətnlərə
verir. Bəzən şəkil seçimi
ilə qəzetlərin dizaynerləri məşğul olurlar”.
Fototexnikanın bol olmasından danışan qurum sədri bu
sahədə olan təhsildən çox narazıdır: “Azərbaycanda
fotojurnalistika ilə bağlı təhsil yoxdur. Universitetlərin heç biri fotojurnalistika təhsili
vermir. Problem ondadır ki, bizdə bu sahədə
tədris vəsaiti deyilən şey yoxdur”.
“Sumqayıtxəbər.com” xəbər portalının
rəhbəri Eyvaz Qocayev bildirir ki, müasir
dövrümüzdə insanların informasiyaya münasibəti
xeyli dəyişib. Onun fikrincə, artıq insanlar daha çox vizual
görüntülərə fikir verirlər: “İnsanlar
kitabdan daha çox filmlərə baxırlar. Gündəlik
sosial şəbəkələrdə paylaşımlara fikir
versəniz görərsiniz ki, paylaşımlar arasında
müxtəlif fotolar daha çox üstünlük təşkil
edir. Bu baxımdan hesab edirəm ki, xəbər
saytlarında və qəzetlərdə təqdim olunan şəkil
çox önəmlidir. Əlbəttə
ki, xəbərin mahiyyəti də burda önəmli rol
oynayır. Xəbərlə foto bir birini
tamamlamalı və təqdim edilən fotoşəkil
informasiya haqqında ilkin fikir formalaşdırmalıdır”.
Eyvaz Qocayevin sözlərinə görə, yazılarda təkrar
fotolardan istifadə etdikdə xəbər diqqəti daha az cəlb edir: “Xarici mətbuatda biz daha
çox rast gəlirik ki, başlıqlar fotonun üzərində
əks olunur. Fotoya xüsusi forma verilir və bir
növ biz şəkilə baxanda artıq xəbər haqqında
ilkin fikrimiz formalaşır. Xəbər
portalları hətta bunun üçün xüsusi
işçi də saxlayırlar”. Baş redaktor deyir ki,
yazıdan asılı olaraq fotoların sayı dəyişilə
bilər: “Müşahidə edirik ki, mətnlər uzun olduqda əgər
bir foto verilibsə, o yazılar daha
çox yorucu olur və insanlar bu xəbəri qısa müddətdə
yarımçıq qoyurlar. Lakin uzun yazılarda
bir neçə foto olarsa, o zaman oxucunu daha çox cəlb
edir. Qəzetlərdə, xəbər
saytlarında və yaxud da sosial şəbəkələrdə
bəzən şəkil paylaşarkən “şərhsiz”, “no
comment” sözünə rast gəlirik. Bunun
özü fotonun nə qədər əhəmiyyətli
olduğunu göstərir. Yəni foto
özü də bir informasiya
daşıyıcısıdır”.
Yazıçı-jurnalist
Əziz Rzazadə də yazılarda foto seçimin çox
mühüm olduğunu düşünür: “Bəzən
şəkil xəbərə əlavə informasiya qatır. Burda hər şey fotodakı davranış jestini
tutmaqdan asılıdır. Bəzən isə
bir foto bütün yazını əvəz edir və
altından sadəcə “şərhsiz” yazırlar, bu bəs
edir”. Əziz Rzazadə şəkillər
üzərində yerləşdirilən loqolara münasibətinin
çox pis olduğunu deyir. Redaktor qeyd edir ki, agentlik
loqosunu dünyanın heç bir yerində o cür vermirlər:
“Loqolar adətən şəkildə uzaq bir küncdə yerləşdirilir.
Həm də kölgəylə duyulur. Bizdəki kimi adamın gözünü deşmir.
Halbuki “reuter” kimi foto agentliklər
ümumiyyətlə, fotolarını satarkən öz loqosunu
yerləşdirmir”.
“Yeni Nəsil
Jurnalistlər Birliyi”nin sədri Arif
Əliyev hesab edir ki, fotolar istənilən uğurlu yazıdan
təsir qüvvəsinə görə daha güclü faktor
hesab olunur: “Şəkillər daşıdığı
informasiyaya görə də effektli olur. Amma
problem burdadır ki, bizdə fotojurnalistika kifayət qədər
zəif inkişaf etmiş bir sahədir. Təəssüf
ki, fotojurnalistlərimiz də o qədər çox deyil.
Uğurlu fotoqrafların da əksəriyyəti
peşələrini dəyişərək bir növ rəssamlığa
meyl edirlər. Əgər fikir versəniz,
rəsmlərin əksəriyyətində insanların
yalnız baş hissəsinin verildiyini müşahidə edərik.
Standartlaşdırılmış baş şəkli
dizaynı oxucuların bezikməsinə gətirib
çıxarır.
Bu sahədə xeyli müddətdir hazırlıq
keçilsə də, müxtəlif kurslar fəaliyyət
göstərsə də, hələlik istənilən
müsbət nəticə alınmayıb”. Aif Əliyevin sözlərinə
görə, mətbu orqanların ilk olaraq istehsal etdikləri
fotolar üzərinə loqolar qoymasının səbəbi
var. Amma buna baxmayaraq, şəkilli loqolar əlavə problemlər
deməkdir: “Foto agentliklər çəkdikləri şəkillər
üzərinə ona görə öz loqolarını yerləşdirirlər
ki, çox zaman digər xəbər portalları və qəzetlər
həmin şəkillərdən istifadə edən zaman
istinad etmirlər. Bu da şəkili çəkən
tərəfi narazı salır. Əslində
loqolu şəkillər media üçün əlavə
problemlər yaradır. Faktiki olaraq o
yazıları və fotoları təmizləmək
üçün böyük əmək və vaxt sərf
edilir. Yəni səbəbi olsa da, artıq
və lazımsız işdir”.
“Azərfoto”
agentliyinin rəhbəri Ceyhun Abdulla da Azərbaycanda
fotomüxbirliyin zəif inkişaf etdiyini deyib: “Fotomüxbirlik
jurnalistikanın ayrılmaz hissəsidir, ona ciddi önəm
verilməlidir. Azərbaycanın bir çox
informasiya agentliyi fotomüxbir saxlamaq əvəzinə
fotoaparatı yazan jurnalistə verir, informasiya üçün
gərəkli fotoları jurnalist çəkir. Bu isə informasiya daşıyıcısı olan
fotonun keyfiyyətinin aşağı düşməsinə gətirib
çıxarır”. Ceyhun Abdulla fotoların informasiya
agentliyinin loqosu ilə doldurulmasını ciddi problem hesab edir:
“Fotonun agentliyin loqosu ilə bəzədilməsi şəkilin
keyfiyyətini aşağı salır. Dünya
mətbuatında istinad problemi olmadığına görə
xarici mediada bundan sui-istifadə etmirlər. Bizim mətbuatda isə vəziyyət xeyli fərqlidir.
Ölkə mətbuatındakı istinad
problemini aradan qaldırmaq üçün isə medianın
maddi durumunun düzəlməsi əsas şərtdir”.
Ceyhun Abdulla həmçinin bu sahədə fəaliyyyət
göstərənlərin hansısa hadisə zamanı – məsələn
qəza zamanı yardımdan daha çox şəkil çəkməyə
üstünlük verməsinin səbəblərindən də
danışıb: “Bu məsələ çox mübahisəlidir.
Bir çox beynəlxalq təlimçilər də
dərsləri zamanı bu sualı verirlər. Mən də ciddi hadisələrdə olmuşam,
yanımda əzilən də olub, insan cəsədləri
içində də gəzmişəm, dəfələrlə
təhlükələrlə üzləşmişəm.
Bu anda əgər içimizdəki vicdan daha
çox baş qaldırırsa və ya ulduz olub məşhurlaşmaq
həvəsi daha çox irəli cıxırsa biz ona görə
hərəkət edirik. Mənim
üçün insan hər şeydən üstündür.
Sənətimdən, işimdən və hər
şeydən. Əgər imkanım
çatacaqsa bir insanı xilas etməyi məşhur olmaqdan
üstün tutaram. Bu sözün əsl mənasında
belədir. Vacib deyil ki, insanın ən
acılı anını məhz çəkəsən və
yardımdan uzaq durasan. Əgər sən
doğrudan da bu sənəti bilirsənsə bir insanın cəsədini
çəkmədən də ətrafdakı
görüntülərlə hadisənin
böyüklüyünü və problemin ciddiliyini göstərə
bilərsən. Bunu təsdiq edən
çox sayda dünyaca məşhur fotolar da var. Seçim hər
kəsin öz əlindədir.
Bizim fotoqrafiyaya gəldikdə isə daha çox
başqa problemlərlə üzləşirik. Ən birinci
çatışmamazlıq fotoqrafiya aləmində hələ
də sənət dostlarının və bu sənəti sevənlərin
birliyinin olmamasıdır. Vacid deyil ki,
bunun üçün rəsmi bir qurum olsun. Önəmli olan sənətsevərlərin ortaq bir
dilinin, görüşlərinin, aurasının
olmasıdır. Doğrusu hələ ki,
Azərbaycan fotoqrafiya dünyasında bugünə qədər
bir qlobal baxış, bir ciddi birlik görməmişəm.
Biz sənət adamıyıqsa bizim fikir
mübadiləsinə ehtiyacımız hər zaman var. Bəlkə
də irəlidə bu dediklərim ta əksinə müsbətə
doğru dəyişəcək. Problemimizdən
biri də fotoqrafiyamızdakı janr xaosudur. Demək olar ki, bizdə hər çəkəbilən
hər yerdə çəkə bildiyini və hər şeyi
bildiyini sayır. Amma doğrusu sahələr
üzrə inkişaf etmək zamanıdır. Həvəskar
fotoqraflar, toy fotoqrafları, idman fotoqrafları və s.
İnsan çox istəyir ki, sahələr üzrə
mütəxəssislər tapsın və peşəkar iş
gördürsün. Lakin kommersiya maraqları
insanları sevdiyi sahədə deyil, daha çox haradan pul gəlirsə
orada olmağa vadar edir. Bunun da məlum səbəbləri
göz önündədir və qarşıdaki illər bu
dediyim sahələr üzrə inkişaf
qaçınılmaz olacaq. Mən fotoya
ilk həvəskarlıqdan daha sonra fotojurnalistikadan gəlmişəm.
Lakin bu gün həm də industrial, reklam, moda və
idaman fotoqrafiyası ilə məşğulam. Bu mənim üçün çox maraqlı sahələrdir.
Onu da qeyd edim ki, bu sənətdə olanların
yaşı ötdükcə də fotojanrlar üzrə
maraqlar da dəyişə bilir”.
Əli
Xalq Cəbhəsi.-
2014.- 3 dekabr.- S.11.